Rør til CJ MV-60se

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Prøvde meg på CJ venner. Men siden det ikke var noe respons der, så prøver jeg meg igjen her :).

Har nylig blitt en lykkelig eiger av MV-60se. Etter å ha fått matchet den med de riktige rørene for mitt oppsett, så låter den virkelig flott. Fra før stod de Svetlana KT88 rør i den. Noe som ikke passet hos meg. Skiftet derfor over til JJ KT88 rør. I ettertid forteller forrige eier at han har hørt at disse rørene ikke går så godt i denne ampen? Dvs. i forgjengeren Premium 11. Den er visst ganske lik.

Noen av alle de flinke folkene på forumet som har erfaringer? :eek:
Jeg er også glad for tips til alternative rør.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.018
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom du vart fornøgd med rørskiftet sjølv, er det sikkert god match til anlegget elles.
Om du har behov for å endre klangkarakter og ein del andre faktorar, er det ikkje alltid desse KT88/6550-konstruksjonane har mest utteljing på utgangsrøra. Har du sjans til å prøve byting av inngangsrøra? Dei er dessutan mykje billegare....

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Hei ELEL6200.

Takk for link. Intressant tråd, selv om jeg ikke helt ble klok på alternativer for rør. Utgangsrør er litt blankt felt for meg. Men erfaringen fra signalrør er jo bare at man til syvende og sist må finne ut hva som er best selv. Jeg bruker jo ECC83 rør også. Skal så vidt jeg vet være 5751 rør. Vet ikke hvor stor konsekvens dette har men....

A.

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Audiophile-Arve skrev:
Dersom du vart fornøgd med rørskiftet sjølv, er det sikkert god match til anlegget elles.
Om du har behov for å endre klangkarakter og ein del andre faktorar, er det ikkje alltid desse KT88/6550-konstruksjonane har mest utteljing på utgangsrøra. Har du sjans til å prøve byting av inngangsrøra? Dei er dessutan mykje billegare....
Vel, lyden er jeg jo svært fornøyd med. Begynte med Mullard CV4004. Men det ble ikke noe god match når jeg kjørte Phillips miniwatt i pre-ampen. Ble for mørk og fett lydbilde uten å bli skikkelig oppløst. Derfor skiftet jeg til Telefunken dimond. Det ble bare full klaff. Lått nesten helt opp mot en god triodeforsterker. Så lyden er jeg fornøyd med,...med JJ KT88 rørene. Det var bare det att JJ og CJ tydeligvis ikke er de beste vennene.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
hvorfor bry seg om at JJ og CJ ikke er de beste vennene når du synes det låter bra? ???
du har visst prøvd litt i den, og kommet fram til dette. så da bør det jo være bra, ihvertfall i dine ører..

kan jo hende at det var snakk om at JJ hele veien var en dårlig lydmessig match bare? ::)

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Tja. Det kan være at du har rett. Men slik jeg forstod det fra ELEL6200 sin tidligere tråd, så var det problem fordi rørene brandt for opp. Men, når man er blitt rørgal, så blir det nok litt testing av div. utgangsrør også. Et annet problem er at pre'en min lager brum. Noe den ikke gjorde da den var koblet opp mot Operaen som jobbet sammen med tidligere. Ikke bare en ting... :p

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Jaja. Da fikk vi jo et svar fra CJ:

Hello:

For the MV60SE, we specify the 6550 as the power tube, and we ask that you please please use only the tube type that we specify. We use Svetlana 6550C, which we are very happy with.

The MV60SE was not designed or intended to use any kind of KT88. These tubes probably cannot be biased correctly in the MV60SE, which means that the amp will not sound as good as it can and should, and it may also mean that the tubes will not last as long as the 6550.

You may obtain the Svetlana tubes from our importer in Norway, Audio Freaks of Norway.

Their web site is:

www.audiofreaks.no

Email is:

peterd@onlin.no

We do hope that you are enjoying your MV60SE, even with the wrong tubes!

yours,
Ed Deitemeier
conrad-johnson design

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
CJ anbefaler også 6550 rør til Premier 11 A, men jeg foretrakk klart kt88. I mitt system synes jeg lyden ble for lys og "hifiaktig" ved bruk av 6550 rør.
Sjekk www.audioasylum.com, kanskje du finner mer info der, James.

Kanskje dette kan være interessant:

Sitert fra awe i cj`s venner tråden:
For en tid siden fikk jeg en kvartett GE 6550A-rør til min Premier 11a. Disse har nå gått seg til og inntrykkene har festnet seg. Førsteinntrykkene av disse rørene var overveldende positive, men jeg vet av erfaring at det er lurt å la fordøyelsesprosessene gå sin gang. Nå føler jeg meg trygg. En rapport som denne er selvfølgelig sterkt avhengig av lydsystemet forøvrig. Siden jeg har redegjort ganske detaljert for det et par ganger tidligere, gjør jeg ikke det denne gangen.

Tidligere har jeg brukt ulike produksjoner av NOS Svetlana og SED 6550C. Med ett unntak har dette vært flotte rør. Siden jeg har forsøkt å formidle klanglige og musikalske erfaringer med disse ved andre anledninger, vil jeg nødig gjenta meg selv, men bare slå fast at dette er grunnlaget for de før og nå-inntrykkene som skal presenteres her.

GE 6550 har revitalisert musikkgjengivelsen i en slik grad at jeg fremdeles må klype meg i armen daglig for helt å forstå hva som foregår. Jeg ser i et flertall av omtaler om rørbytter i denne forsterkeren (f. eks. på audioasylum.com) at det er snakk om smak og behag. Det er ikke min erfaring. For meg er det snakk om et høyst reelt sprang i kvalitet, og som hever Premier 11 et betydelig hakk kvalitetsmessig. Jeg har alltid likt den godt, det er ikke det, men hva med å få rettet på akkurat de tingene en har stilt spørsmål ved? Som en noe lubben bass med tendens til å leve sitt eget liv litt på siden av øvrige musikalske begivenheter, eller tiltykning i lydbildet ved komplekse og dynamiske passasjer. Følelsen av at gjengivelsen i det hele tatt blir for koselig, rund og god. Nå lurer jeg ikke på slikt mer.

Frekvensområdet er utvidet. Øvre mellomtone og diskant har en helt annen dynamikk og differensierer, rydder og åpner opp. Overtonespekteret på alt av instrumenter får nytt liv. Ikke litt, men mye. Dette setter et driv og en fart i musikken som rett og slett er moro, uavhengig av musikalsk sjanger. Samtidig åpner tredimensjonaliteten i lydbildet seg betraktelig. Det er nesten enda morsommere, fordi det øker illusjonen av å være med på en virkelig hendelse. Og bassen er med på notene, agil, dyp og stram, mer integrert i helheten. Paukevirvler som ikke flyter ut, men beholder distinkte anslag og ikke sauses til av hverken stortromme eller kontrabasser. Og endelig mer dynamisk headroom, eller rettere sagt: Mer distinkt gjenkjennbare dynamiske graderinger. En sterkere opplevelse av at et helt symfoniorkester eller et stort kirkeorgel slipper kreftene løs, eller at en sanger, gitarist eller pianist senker foredraget til et ekte pianissimo - med stor dramatisk effekt.

Dette blir visst aldri snusfornuftig eller behersket tale. Det lar seg ganske enkelt ikke forene med den gleden og entusiasmen som preger mine lyttestunder for tiden. Ta gjerne en klype salt eller tre, lytt til erfarne fjellfolk osv. Ingen kritiske tanker, altså? Det måtte i så fall være at klangbalansen helst ikke bør tippe mer i lys retning i mitt rom med mine komponenter. Jeg har byttet signalrør, driverrør og fasesplittere i vilden sky uten å få roet ned det nye, sofistikerte villdyret. For i utgangspunktet mer lystklingende forsterkeri/lydsystemer enn mine cjs, signalkilder, høyttalere og kabler kan det ved gitte betingelser bli for mye av det gode. Synes du SED 6550C er godt og vel tøffe nok, er det kanskje best å holde seg der.

Har du holdt ut helt hit, får du ha takk for følget.

Lf

Topp Bunn