Rør-riia og step-up med rør - alternativer og erfaringen

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Har nylig testet en rørbasert step-up sammen med mitt rørbaserte riia-trinn.
Dette ga en lyd som jeg likte svært godt med flott dynamikk, bunndrag, og åpen og organisk lyd, men desverre med for mye støy. Støyen kom rett og slett i veien for musikkoplevelsen.
Men det pirret min nyskjerrighet, og nå vil jeg gjerne at dere deler deres erfaringer med diverse rene rørbaserte trinn og/eller rørbaserte step-up's (altså ikke rør-riia med transistor/trafo/fet-basert step-up).
Jeg er nok preget av ovenfornevnte opplevelse, og jeg er nok spesielt interessert i hvordan støynivået oppleves.
Om dere ikke har egen erfaring, legg ut bilde, link, og gjerne pris og evt. forhandler.

Audion step-up har allerede en egen tråd.

Det eneste som faller meg inn for øyeblikket er denne.



Aesthetix Rhea
Pris: 35000,-
Forhandler: AudioArt

Test fra www.audiophile.no
http://www.audiophile.no/?did=9085143
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Astetix har eg høyrt hos Rudi, og må innrømme at eg har forståing for at han har gått over frå ARC SP 10 til denne. Men eg brukar framleis SP 10 og har ikkje lyst til å skifte, bortsett frå når eg har MC-pickupar med under 0,5 mV utsignal. Eg køyrer det riia-equaliserte signalet ut frå Tape Out inn i linjeforforsterkaren Conrad Johnson ET 2 - ein match eg er veldig godt fornøgd med (for fyrste gong har eg fått veldig godt til ein ARC og ein CJ-dings i same anlegg)
Elles har ARC ein del meir moderne saker; PH 7 er vel den likaste, vil eg tru (Har ikkje fått høyre denne så langt). Og så er det mange andre...men no går eg til sengs!
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
og jeg som trodde det ikke gikk an å lage en rør step-up rør RIAA for MC..,nettop pga rørsus/støy..
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Får vel forsøke meg på en liten kommentar. Jeg har ikke teknisk innsikt nok til å mene så mye om konstruksjoner, men jeg har da ører som virker ganske bra. Og jeg har også en Aesthetix Rhea som jeg er supergodt fornøyd med. Kan jeg leve med det suset som genereres (med 0,3mV output på min Dynavector) på over 100dB effektive AG Duo, bør det ikke være et stort problem på LV. Ja noe sus er det, men ikke noe som overskygger musikken selv i rolige partier. Lyden fra Rhea med oppgraderte rør er så vanvittig oppløst og dynamisk, at jeg glatt aksepterer noe rørsus. Jeg har hatt EAR 864 med en glitrende riaa som ikke støyer i det hele tatt (trafo basert step up og rørbasert riaa), men Rhea er et par klasser opp hva lydkvalitet gjelder. EAR ble grå og dunkel i forhold til dynamikken og mikrodetaljeringen som bor i Rhea imo. Du kan sikkert finne noe som gjør jobben med mindre støy, men skal du tangere lydkvaliteten fra Rhea må du nok enten mekke noe sjøl eller betale mye mer for å få det ferdig laget. Som en bonus får man jo også tilpasningsmuligheter for enhver pickup, og muligheter for flere armer/pickuper på en og samme riaa. Full fjernstyring er selvsagt heller ingen uting :) Er du nyskjerrig, er du hjertelig velkommen for en lytt om du ikke har noen med Rhea nærmere deg..
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
gut_man skrev:
Får vel forsøke meg på en liten kommentar. Jeg har ikke teknisk innsikt nok til å mene så mye om konstruksjoner, men jeg har da ører som virker ganske bra. Og jeg har også en Aesthetix Rhea som jeg er supergodt fornøyd med. Kan jeg leve med det suset som genereres (med 0,3mV output på min Dynavector) på over 100dB effektive AG Duo, bør det ikke være et stort problem på LV. Ja noe sus er det, men ikke noe som overskygger musikken selv i rolige partier. Lyden fra Rhea med oppgraderte rør er så vanvittig oppløst og dynamisk, at jeg glatt aksepterer noe rørsus. Jeg har hatt EAR 864 med en glitrende riaa som ikke støyer i det hele tatt (trafo basert step up og rørbasert riaa), men Rhea er et par klasser opp hva lydkvalitet gjelder. EAR ble grå og dunkel i forhold til dynamikken og mikrodetaljeringen som bor i Rhea imo. Du kan sikkert finne noe som gjør jobben med mindre støy, men skal du tangere lydkvaliteten fra Rhea må du nok enten mekke noe sjøl eller betale mye mer for å få det ferdig laget. Som en bonus får man jo også tilpasningsmuligheter for enhver pickup, og muligheter for flere armer/pickuper på en og samme riaa. Full fjernstyring er selvsagt heller ingen uting :) Er du nyskjerrig, er du hjertelig velkommen for en lytt om du ikke har noen med Rhea nærmere deg..
Takk for tilbud om lyttebesøk! Du bor vel på Sørlandet, men jeg skal plinge på hvis jeg er på de kanter.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.288
Torget vurderinger
4
Ångstrom Phono One



http://www.angstromresearch.com/phone_eng.html

Phono preamplifier
"PHONO ONE"

The Angstrom product range also comprises its jewel, PHONO ONE, which enables raising to the nth power of the unquestionable and unsurpassed gifts of musicality and listening of analogue discs.
It is an MM and MC phono stage with a single frame to favour increased needs for space, but with a separate, screened power section inside. The circuiting is totally valvular, both in the signal stage and the power stage.
Like all ANGSTROM RESEARCH products, PHONO ONE is totally handmade with suspended cabling.

- The power supply has a rectifier comprising an SRPP followed by a P-GRECO filter. The voltage regulator is of the DC pump type, using a gas diode (vapour mercury or neon) and a 6BM8/ECL 82 triode/pentode, which also acts as a stabiliser, followed by a 6V6 GT tube, which supplies the power to the audio valves.
The filaments of the power supply valves and the audio valves are regulated and stabilised directly to avoid unpleasant noise. The power supplies are completely separate with dedicated transformers for the filaments of the audio valves, the filaments of the power supply valves and for high voltage (anodic).

- The audio circuit is made in such a way that the signal, in the input stage, adopts a cascade movement, first crossing a parallel 6DJ8/ECC88 valve (dual triode), then a 12AX7 / ECC 83 followed by a 12AT7 / ECC 81 valve connected in TOTEM-POLE (SRPP).
The final stage is made up of a 6J5 or 6SN7 single triode connected to a cathode follower, with the sole function of lowering the output impedance to about 300 Ohm (BUFFER).
The circuit has no countercoupling and the RIAA is totally passive.
The components are selected by hand, with very low ESR electrolytic condensers, MIL standard metal resistances on the audio signal and transformers and filter inducers built to our specifications. The cabling is created using MIL-W-16878 (awg 24) standard cables of the very highest quality.

Very rare vales like the 6J5 GT made by FIVRE (made in 1956) L63 OSRAM/BVA (1951), M3624 (6DJ8) TOSHIBA (1960) h 12AXT CIFTE' (see photos of valves) are available for the most demanding customer.
With PHONO ONE the reproduction of old vinyl takes place without background noise, benefiting the vividness and resolution of the micro-detail.
Extraordinary depth and amplitude of image, with affirm, powerful bass. A preamplifier dedicated to vinyl enthusiasts capable of arousing emotions in those listening.

VALVES IN THE POWER SUPPLY

* 2- 6AX4/6AW4 GT HALF WAVE DIODE
* 1- 6FQ7 / 6CG7 error's corrector
* 2- 6V6 GT voltage regulator
* 2- 6BM8 / ECL82 screen control 6V6 GT and stabilizer
* 2- OB2 WA GAS DIODE screen control ECL 82 pentode
* 2- 85A2 GAS DIODE

VALVES IN THE AUDIO CIRCUIT

* 2- 6DJ8 / ECC88 MC INPUT- AUDIO GRADE SELECT
* 2- 12AX7 / ECC83-AUDIO GRADE SELECT
* 2- 12AT7 / ECC 81-AUDIO GRADE SELECT
* 2- 6J5 / 6SNT BUFFER OUTPUT -AUDIO GRADE SELECT

TECHNICAL FEATURES

* Phono MC gain = 64 db
* Load = 100 Ohm selected
* Frequency response 15 Hz to 28 KhZ .25 db of RIAA
* Output moving coil cartridge 0.15 mV ( 150 microvolt)
* Output load 300 Ohm
* Noise with 0.15 uV equivalent input = 76 db below 0.6 mV input
* Distorsion = 1%
* Dimensions in mm: 484L 404P 155L
* Weight: 25Kg

De har en Phono Two på vei også.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
kjoenik skrev:
Har nylig testet en rørbasert step-up sammen med mitt rørbaserte riia-trinn.
Dette ga en lyd som jeg likte svært godt med flott dynamikk, bunndrag, og åpen og organisk lyd, men desverre med for mye støy. Støyen kom rett og slett i veien for musikkoplevelsen.
Men det pirret min nyskjerrighet, og nå vil jeg gjerne at dere deler deres erfaringer med diverse rene rørbaserte trinn og/eller rørbaserte step-up's (altså ikke rør-riia med transistor/trafo/fet-basert step-up).
Det fines jo også muligheten å skifte til støysvakere rør. Hos meg forsvant rørsuset helt etter rørbytte.

mvh
 

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
tkr skrev:
kjoenik skrev:
Har nylig testet en rørbasert step-up sammen med mitt rørbaserte riia-trinn.
Dette ga en lyd som jeg likte svært godt med flott dynamikk, bunndrag, og åpen og organisk lyd, men desverre med for mye støy. Støyen kom rett og slett i veien for musikkoplevelsen.
Men det pirret min nyskjerrighet, og nå vil jeg gjerne at dere deler deres erfaringer med diverse rene rørbaserte trinn og/eller rørbaserte step-up's (altså ikke rør-riia med transistor/trafo/fet-basert step-up).
Det fines jo også muligheten å skifte til støysvakere rør. Hos meg forsvant rørsuset helt etter rørbytte.

mvh
Hei
Hvilket rør bruker du?
Jeg har rør basert phonostage som bruker 12AU7 i step-up delen, noe anbefalinger til støysvak men vellydende 12AU7?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Karlinn skrev:
tkr skrev:
kjoenik skrev:
Har nylig testet en rørbasert step-up sammen med mitt rørbaserte riia-trinn.
Dette ga en lyd som jeg likte svært godt med flott dynamikk, bunndrag, og åpen og organisk lyd, men desverre med for mye støy. Støyen kom rett og slett i veien for musikkoplevelsen.
Men det pirret min nyskjerrighet, og nå vil jeg gjerne at dere deler deres erfaringer med diverse rene rørbaserte trinn og/eller rørbaserte step-up's (altså ikke rør-riia med transistor/trafo/fet-basert step-up).
Det fines jo også muligheten å skifte til støysvakere rør. Hos meg forsvant rørsuset helt etter rørbytte.

mvh
Hei
Hvilket rør bruker du?
Jeg har rør basert phonostage som bruker 12AU7 i step-up delen, noe anbefalinger til støysvak men vellydende 12AU7?
Hei, husker ikke helt... Må skru av lokket på RIAAen for å finne det ut...
Skal gjøre det i morgen og sende deg en PM.

mvh
 
Topp Bunn