Rør preamp kit på ebay ZEROZONE PRT-03A

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Har kjøpt dette: https://www.ebay.com/itm/PRT03A-12A...-on-McIntosh-C22-circuit-No-tube/132718744516

    Satte meg ned i kveld for å lodde dette sammen og da ser jeg at to kondensatorer har noe høyere kapasitans enn skriften på kortet tilsier, det er de gule kondensatorene mellom rørene som er feil, på kortet står det 0,47uf mens de medfølgende er 0,68uf. Bildet på annonsen viser at det er montert 0,47uf. Vil dette stresse rørene unødig eller ha en annen negativ effekt?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har neppe noen stor betydning... jeg regner med at du har et skjema... hvor i kretsen står disse? Dersom det er koblingskondensatorer mot et gitter, har det stort sett null betydning...
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Har ingen skjema men det ser ut som dem går inn på pinne 2 og 7 på røret nærmest utgangen på pcb
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    2 og 7 er gitrene i ECC8x-rør.... tut og kjør.. ingen problemer... hva er siste røret? -82 eller -83, antageligvis som katodefølger i utgangen?
    Du bør forresten be om å få et skjema, selv om denne forsåvidt er klassisk rørpre...
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Har forsøkt å google skjemaet men finner det ikke så jeg har sendt en forespørsel til selger. Rørene det er henvist til er 3stk 12AX7, jeg har kjøpt 3stk RTF ECC83. Ikke de dyreste eller beste rørene som jeg leser meg til men dem får være god nok til mitt første rørprosjekt.
    Under googlingen fant jeg Brukermanualen til Analog Metrics sin C22 versjon ( http://analogmetric.com/download/C22 Preamplifier Complete User Manual.pdf ) dem bruker 3 stk 12AX7 og ett stk 6F3P så det er forskjeller ute å går ja. Hva tror du dette 6F3P røret har til fordel?
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Satt meg ned med strømforsyninga til denne, er en god del forskjeller her også.

    Det jeg stusser mest over er på bildet i annonsen (legger det ved her) så er diodene nærmest transistorene på HV siden byttet ut med en leder, i kit'et er det med fire dioder.

    Kondensatorene som fulgte med (de fire nederste på bildet) var kun 10uf 350v, på kortet er det tydelig merket med 22uf, hadde noen 22uf 400v liggende så jeg monterte disse selv om det ble trangt.

    Men den ene kondensatoren på LV siden var en 25v 220uf audio cap, kortet er merket med 100uf men går utifra det går greit å sette i større verdi.

    På andre bilder jeg finner er filter kondensatorene 2200uf på LV siden, her fulgte det med 6800uf.

    På HV siden er det avbildet 120uf 430v men her var det 180uf 400v, fra hitachi faktisk.

    Den siste forskjellen er at 220ohms 1w resistorene var byttet ut med 270 ohm. Har liggende 220ohms resistorer med disse var kun 1/4w så jeg monterte noen 240 ohms 3w resistorer. Kom iallefall nærmere målet.

    s-l1600.jpg


    Har sendt forespørsel på skjema for dette kortet også.
     
    Sist redigert:

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Har ikke fått skjema men fikk til svar at det var 140v zenerdioder i serie, bildet er oppsatt til en annen modul som skal ha 140v. Merkelig å bruke ett slikt bilde når ikke skjema er tilgjengelig men jeg ser at alle som selger dette bruker akkurat dette bildet. Og det stemmer forsåvidt at dem er koblet i serie. Nevnte ikke dette kondensator-rotet.
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Har denne

    s-l1600 (1).jpg


    Er det forresten likegyldig hvordan man seriekobler 6,3v spolene? tenker på om fasene går om hverandre
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei, det er absolutt ikke likegyldig! Det blir nok litt forsiktig cut'n try, med tanke på at lederne ikke er fasemerket... ikke noen god metode, men noen korte av-på og måling, så funker det nok...
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Da er det strax klart for testing og da vil jeg gjerne høre hvilke rør folket anbefaler. Slik jeg har forstått det er rør nr 3 en katodefølger og kan like greit være ECC82/12AU7 ?

    Jeg har modifisert litt på input etter tips fra X-RAY TONY på youtube, har endret R9 "grid leak" fra 1M ohm til 10M ohm siden volumpot vil ta seg av denne jobben (ALPS RK27 500K) og satt inn en "R29" på 47K ohm som "grid stopper" se modifisert skjema under. Dette er gjort på både høyre og venstre side selv om jeg bare har tegnet en side av modifiseringen.

    Noen tanker rundt dette?

    Ref youtube video: https://youtu.be/0nDsGJn_BEM
    Dette er jo åpenbart ett helt annet oppsett men han nevner spesifikt 12AX7 33min og 20sek ut i videoen

    modifiseret.jpg


    Jeg har også tenkt på å droppe den regulerte PSU til varmeelementene for å få mere utnyttelse av trafo og spare plass innvendig i forsterker. Noen tanker på å kjøre AC 6,3V X 2 rett på rørene her?
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Ser ut som at glødinga skal kobles til pinne 4 og 5. Da må det 12,6v, maks, til der. Da må du ha 14-15v på trafoen hvis det er en regulator i strømforsyninga, på glødinga. To 6,3v viklinger i serie holder kanskje ikke? Er dette et riaa-trinn?, kjøpte di kittet ferdig med komponenter?
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Ser ut som at glødinga skal kobles til pinne 4 og 5. Da må det 12,6v, maks, til der. Da må du ha 14-15v på trafoen hvis det er en regulator i strømforsyninga, på glødinga. To 6,3v viklinger i serie holder kanskje ikke? Er dette et riaa-trinn?, kjøpte di kittet ferdig med komponenter?
    Har ikke tenkt over det men håper virkelig ikke at dette er ett RIAA trinn. Da mangler jeg utstyr og medie.... Men tror ikke det er det, alle annonser skriver "audio input" ikke phono og det er ingen MM-MC valg...

    Trafo har 2X6,3v AC, men på bildet lengre opp går disse i serie inn på egen del av PSU kortet der det blir likerettet. (øvre del av kortet) Men slik jeg har lest meg til er de fleste 12A**/ECC8* forsterkere koblet med 2X 6,3v istedenfor 1X12,6v slik at den russiske varianten 6N2P kan brukes. Slik er jo ikke denne koblet... Tenker også at siden det er kraftige kjøleribber på transistoren/mosfet? som står i denne kretsen på PSU delen så går det endel strøm tapt i varme som jeg heller vil ha til å f.eks. sette inn ett E80CC som tredje rør.

    Kittet kom ferdig med alle komponenter bortsett fra rør (og modifiseringen min selvfølgelig...)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har også tenkt på å droppe den regulerte PSU til varmeelementene for å få mere utnyttelse av trafo og spare plass innvendig i forsterker. Noen tanker på å kjøre AC 6,3V X 2 rett på rørene her?
    Prøv !
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Hold deg til 12ax7/ecc83.Dette er ut som en MM riaa. Har sjøl god erfaring med Sovtek sine 12ax7..Den versjonen jeg har er veldig støysvak og fin til riaa trinn. Holder sjøl å bygge er EAR 834 clone, og mye er likt din, når det gjelder plassering av komponenter, ol.. Andre verdier ja, men prinsippet er likt. Du trenger ikke mer en 10-15mA på høyspent sida og en 14v/1A for glødinga, da 12,6v er ideelt for disse rørene, ikke begynn med andre type rør, som skal ha andre glødespenninger. Da blir det bare "ball". Har du skjema over strømforsyninga?
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Hold deg til 12ax7/ecc83.Dette er ut som en MM riaa. Har sjøl god erfaring med Sovtek sine 12ax7..Den versjonen jeg har er veldig støysvak og fin til riaa trinn. Holder sjøl å bygge er EAR 834 clone, og mye er likt din, når det gjelder plassering av komponenter, ol.. Andre verdier ja, men prinsippet er likt. Du trenger ikke mer en 10-15mA på høyspent sida og en 14v/1A for glødinga, da 12,6v er ideelt for disse rørene, ikke begynn med andre type rør, som skal ha andre glødespenninger. Da blir det bare "ball". Har du skjema over strømforsyninga?
    Hmm.. da må jeg være forsiktig med input styrke... cd spiller har vel 1V utsignal mens MM har 1mV... Setter på en spenningsdeler på 10Kohm/10ohm for å teste med i første omgang... Uansett så blir det vel ett morsomt prosjekt. Etter mye søking fant jeg skjema til PSU. Det er 2 høyspent sider på kortet men ett på skjema. "N-MOS" er K2700. Lavspentsiden har LT1085

    Har lett litt på nett etter rør med mindre gain siden du sier dette er til MM... Har Ecc82 en gain på 17 eller 70? Finner nettsider som motsier hverandre

    Legger ved skjema:
    psu.jpg
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Strømforsyninga ser grei ut den! Hold deg til ecc83/12ax7. Hvis du setter inn andre rør må du endre motstandene her og der. K2700 og LT1085 er de samme regulatorene som sitter i min EAR 834 klone. Originalt på EAR 834 ligger glødinga for alle røra i serie, og spenninga er 6,3v x 3. Bedre med regulering. I tilfelle du føler at det blir for mye gain, noe jeg ikke tror, kan du sette et pot-meter på utgangen.
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Her er det bare å koble 12.6 vac in på PSU kortet for 12ax7. Vil nok fungere med disse rusisske 6n2 rør men da må du bruke 6,3 v. Men jeg andbefaler absolutt DC til gløding av rørene.
    Dette ligner ikke på et riaa trinn. Det er en preamp basert på kretsen til MC C22
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    6n2p rørene har 6,3v gløding på pinne 4 og 5. Da kan du skifte ut ecc83 rørene med disse og få ut riktig spenning til glødinga, men hvorfor?
    Ser at det jeg trodde var riaa korreksjonen er nok en tilbakekobling da. Er nok et linjetrinn dette ja, når 6bm8 sier det . Da må du ha en volumpot et eller annet sted, og en inngangsvelger.
    Sjekk litt om McIntosh C22 preamp på nett.
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Strømforsyninga ser grei ut den! Hold deg til ecc83/12ax7. Hvis du setter inn andre rør må du endre motstandene her og der. K2700 og LT1085 er de samme regulatorene som sitter i min EAR 834 klone. Originalt på EAR 834 ligger glødinga for alle røra i serie, og spenninga er 6,3v x 3. Bedre med regulering. I tilfelle du føler at det blir for mye gain, noe jeg ikke tror, kan du sette et pot-meter på utgangen.
    Mulig det må endres noen motstander men legger ved sitat fra annonsen "This board can using 3pcs 12AX7 or some other same type tubes (12AXX series are all ok)."
    Jeg tolket det som at 12AT7 (ECC81) og 12AU7 (ECC82) også kan brukes
    Link: https://www.ebay.com/itm/PRT-03A-Hi...On-C22-Power-Supply-Kit-No-Tubes/142510981536

    Her er det bare å koble 12.6 vac in på PSU kortet for 12ax7. Vil nok fungere med disse rusisske 6n2 rør men da må du bruke 6,3 v. Men jeg andbefaler absolutt DC til gløding av rørene.
    Dette ligner ikke på et riaa trinn. Det er en preamp basert på kretsen til MC C22
    Merker at det blir spennende å prøve dette, har i ung alder kobler kassettspiller på phono inngang og det var lite annet enn høy støy å høre. Om det skulle være ett riaa trinn, vil rørene ta skade av for høy input?
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Det er nok ikke et riaa trinn. Les litt om McIntosh sin C-22 pre på nettet og se hvordan den er bygget opp, med volumkontroll og evt inngangsvelger.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Strømforsyninga ser grei ut den! Hold deg til ecc83/12ax7. Hvis du setter inn andre rør må du endre motstandene her og der. K2700 og LT1085 er de samme regulatorene som sitter i min EAR 834 klone. Originalt på EAR 834 ligger glødinga for alle røra i serie, og spenninga er 6,3v x 3. Bedre med regulering. I tilfelle du føler at det blir for mye gain, noe jeg ikke tror, kan du sette et pot-meter på utgangen.
    Mulig det må endres noen motstander men legger ved sitat fra annonsen "This board can using 3pcs 12AX7 or some other same type tubes (12AXX series are all ok)."
    Jeg tolket det som at 12AT7 (ECC81) og 12AU7 (ECC82) også kan brukes
    Link: https://www.ebay.com/itm/PRT-03A-Hi...On-C22-Power-Supply-Kit-No-Tubes/142510981536

    Her er det bare å koble 12.6 vac in på PSU kortet for 12ax7. Vil nok fungere med disse rusisske 6n2 rør men da må du bruke 6,3 v. Men jeg andbefaler absolutt DC til gløding av rørene.
    Dette ligner ikke på et riaa trinn. Det er en preamp basert på kretsen til MC C22
    Merker at det blir spennende å prøve dette, har i ung alder kobler kassettspiller på phono inngang og det var lite annet enn høy støy å høre. Om det skulle være ett riaa trinn, vil rørene ta skade av for høy input?
    Ingen fare for rørene.
    Men,.....
    At det blir like bra med 12AU7, 12AX7, og 12AT7?
    Helt sikkert ikke.
    Prøv så finner du ut.
    Ødelegger ikke noe.
    Ser du har 47k som grid stopper.
    1/10 passer nok bedre.
    Eller enda mindre.
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Ser du har 47k som grid stopper.
    1/10 passer nok bedre.
    Eller enda mindre.
    Jeg har liggende 1K, 1,5K, 2,2K, 3,3K, 3,9K og 4,7K eller tenkte du kanskje enda lavere enn 1K?

    Grunnen til jeg valgte 47K som grid stopper var at det var den laveste vedrien XRAY TONY (youtube video linket i innlegg 13) nevnte som vanlige verdier på 12AX7 (47K - 100K) fordi den har ganske høy gain.

    Selv brukte han vel 330 ohms grid stopper på ECC88
     
    Sist redigert:

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    Grunnen til jeg valgte 47K som grid stopper var at det var den laveste vedrien XRAY TONY (youtube video linket i innlegg 13) nevnte som vanlige verdier på 12AX7 (47K - 100K) fordi den har ganske høy gain.
    Høy gain er faktisk et argument mot høy verdi på stoppere fordi høy gain i utgangspunktet betyr høy Miller-kapasitans. Dette vil sammen med stopperen danne et lavpassfilter og til slutt begrense båndbredden.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ser du har 47k som grid stopper.
    1/10 passer nok bedre.
    Eller enda mindre.
    Jeg har liggende 1K, 1,5K, 2,2K, 3,3K, 3,9K og 4,7K eller tenkte du kanskje enda lavere enn 1K?

    Grunnen til jeg valgte 47K som grid stopper var at det var den laveste vedrien XRAY TONY (youtube video linket i innlegg 13) nevnte som vanlige verdier på 12AX7 (47K - 100K) fordi den har ganske høy gain.

    Selv brukte han vel 330 ohms grid stopper på ECC88
    Fra under 100 ohm til et par k duger.
    Må du ha mer for å få trinnet stabilt er det feilkonstruert.
    Som jane sier vil det bare bli dårlig lyd - tidlig avrulling i diskant området.
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Ser du har 47k som grid stopper.
    1/10 passer nok bedre.
    Eller enda mindre.
    Jeg har liggende 1K, 1,5K, 2,2K, 3,3K, 3,9K og 4,7K eller tenkte du kanskje enda lavere enn 1K?

    Grunnen til jeg valgte 47K som grid stopper var at det var den laveste vedrien XRAY TONY (youtube video linket i innlegg 13) nevnte som vanlige verdier på 12AX7 (47K - 100K) fordi den har ganske høy gain.

    Selv brukte han vel 330 ohms grid stopper på ECC88
    Fra under 100 ohm til et par k duger.
    Må du ha mer for å få trinnet stabilt er det feilkonstruert.
    Som jane sier vil det bare bli dårlig lyd - tidlig avrulling i diskant området.
    Da slikker jeg på pekefingeren, løfter den i lufta og blir stille ett par sekunder før jeg sier 470 ohm...
    Takk for innspill :)
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Her er effektforsterkeren, min første tegning på digikeys Scheme-it.
    Dette er JLH 1969 Class A.

    Kjører linær PS på denne, 18v trafo, likeretter og 2x22000uF kondiser pr. side.

    Noen tanker rundt denne?
    Dårlig kombo?
    Forslag til endring?

    JLH-1969.jpg


    Bilde ble dårlig så legger ved PDF fil
    Vis vedlegget JLH-1969.pdf


    EDIT: Ser led dioden ble feil vei men pyttsan, ikke værst for første tegning... Se bortifra nederste tegning og pdf fil...
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Mange liker denne konstruksjonen. Det finnes diverse utgaver. Prøv andre utgangstransistorer en 2N3055. Kjøpte et kit for en tid siden, med andre utgangstransistorer, kitet blei solgt før det ble bygget.
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Mange liker denne konstruksjonen. Det finnes diverse utgaver. Prøv andre utgangstransistorer en 2N3055. Kjøpte et kit for en tid siden, med andre utgangstransistorer, kitet blei solgt før det ble bygget.
    Forslag til TO-3 transistor?
    Trenger ikke mer effekt.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Det var ingen TO-3 utgangstransistorer med mitt kit, kan sjekke ut hvilke typer det var. Har ditt print kunn tilkobling for TO-3? Veit at Toshiba hadde en serie med de original 3055 transistorene, noen som ble brukt i den første NAD 3020, og den låt jo bra? Selv om de ikke skal være så innmari linjære?
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Slik ser kortet mitt ut:
    ADiy-Kits.jpg


    Jeg bruker Motorola 2N3055 som jeg loddet ut fra ett par gamle mascot strømforsyninger.
    Ser på den orginale JLH 1969 er 2N3055 brukt og MJ15003 er som alternativ. Hva tror du om sistnevnte?
    2SC5200 finner jeg ikke som TO-3

    Uansett tror jeg at jeg iallefall vil prøve disse 3055 som jeg har montert. Om jeg liker dem så er vel den linjære delen uvesentlig
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Har prøvd forskjellige transistorer og de som har gitt best lyd er kec1047
    Hvilken input kondis en bruker har også veldig mye å si på lyden i jlh 1969.
     
    Sist redigert:

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Har en philips MKT368 1,5uf 100v der.
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.003
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    10
    Det som er litt lurt det er å ha den muligheten til å kunne bytte inngangskondensatoren, Philips kondensatoren er sikkert grei den, men prøv å ha noen liggende og bytte og prøve deg fram om den enkelte kondensator låter forskjellig/bedre?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn