rør på dm 603 s2....

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
hei! mitt først innlegg... :) jeg har lyst til å teste en rør forsterker på mine dm603 s2. hvordan vil dette bli i forhold til denon pma 980r som jeg har nå??
er helt fersk på dette og har lyst til å teste noe nytt.::)
kom med forslag til hva som kan være en god kombo :D
helst ikke over 8000.-
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Hei og velkommen til forumet Rasmussen.

Dette kommer vel helt an på hvilken rørforsterker du velger. Det er like stor forskjell mellom rørforsterkere som mellom rørforsterkere og transistorforsterkere. Det er ikke slik at rør låter sånn og sånn (etter min mening).

I dette prisleiet ville jeg personlig valgt å gått for noe brukt, eller transistorforsterker. Sørg for å få noe med bra strømforsyning og noe som ikke mangler krefter. Er vel ikke de enkleste å drive de høyttalerene dine.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Med slike høyttalere tror jeg du bør ha litt kraftig forsterker, f.eks en push-pull forsterker med EL34, eller gjerne KT88.

For eksempel en MingDa, eller Cayin.

SveinB.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Et strømforbruk på 250W er ikke allverden til å levere 2x50 watt. Det holder sikkert med el34 rør, men jeg tror ikke du vil kunne utnytte 4 kt88 og de andre variantene som nevnes rør fullt ut rent effektmessig.

Når det er sagt går jeg for en lignende løsning selv (diy-el34) til mine minimonitor - høytalere.

Man kan ha mye moro med en rørforsterker. Er man ikke helt fornøyd med lyden er et rørbytte mulig. Finnes stor variasjon i f.eks EL34 rør. Effekt er derimot en annen sak. Den er det værre å endre på.
 

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
men hvor mye effekt trenger jeg? trodde nesten at 50rørwatt var mye jeg.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Et strømforbruk på 250W er ikke allverden til å levere 2x50 watt. Det holder sikkert med el34 rør, men jeg tror ikke du vil kunne utnytte 4 kt88 og de andre variantene som nevnes rør fullt ut rent effektmessig.
Her ramlet jeg av, kan du forklare? Mener du at 4XKT88 er for mye effekt for nevnte høyttaler eller stiller du deg spørrende til at effektforbruket til en forsterker er 250W hvis den leverer 50W til høyttaler?
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
hei! mitt først innlegg... :) jeg har lyst til å teste en rør forsterker på mine dm603 s2. hvordan vil dette bli i forhold til denon pma 980r som jeg har nå??
er helt fersk på dette og har lyst til å teste noe nytt.::)
kom med forslag til hva som kan være en god kombo :D
helst ikke over 8000.-
Velkommen til HFS..


Sitter i dag med en Denon DRA-385RD som erstattet en Nordic Ming Da MC84-A som bruker EL84 i Push-Pull..
Den reelle effekten på de forsterkerene er nesten likeverdige, altså på det punktet som de bremser elementene helt nede i kjelleren..
(venter på en SET 2A3 amp)

Jeg ville nok ha prøvd noe med litt mer reell effekt til B&W selv om gløden, varmen, sjelen, nerven og musikken oppleves som veldig ekte med EL84 amp..

I prisklassen opp til 8.000,- så ville jeg prøvd en av følgende modeller (lånt med hjem):
Ming Da MC34-A
Eller..
JoLida JD 202A

Hvis du har litt mer å legge i forsterker, så ville jeg absolutt prøvd denne:
Ming Da MC300-A


Nå har ikke jeg hørt alle modeller av KT88 amper, men de jeg har hørt er veldig hissige i mine ører, hardtslående i bunn som ikke får frem den gode musikken som jeg mener er riktig, mellomtonen er hard og følelsesløs, diskanten hissig og pågående..
Selvfølgelig kommer dette an på ørene som hører og elektronikken før ampen og ikke minst høyttalerene..

Når du har et rom som spiller godt nok sammen med høyttalerene, slik at Denon PMA-980R er nok for deg, så har du mange rørtyper som kan være gode nok..
Singel Ended (Triode) amper med 2A3, 300B, 6550, 805 eller 807 rør vil antageligvis kunne gi deg utrolig mye musikk og glede sammen med mange forskjellige høyttalere..

SE og SET amper er litt for viderekommende og det er mange som tror at de krever høyttalere med veldig høy følsomhet, men det finnes folk som har SET 300B på høyttalere ned på 92dB som vandrer mellom 3 og 8 ohm og sikkert noen med lavere dB enn som så også..
Litt vel mye myter om SE og SET amper kanskje.?

Vel, uansett så anbefaler jeg deg å gå for en EL34 eller 300B i PP (Push-Pull) i første omgang..
Om du tar en telefon til Hi-Fi Stasjonen eller Audiofoni så vil du treffe hyggelige folk med samme interesse og som er behjelpelig med hjemlån av forsterker som kan falle i smak hjemme hos deg og i dine ører..

Jeg ønsker deg lykke til og håper at noen av mine anbefalinger kan hjelpe deg litt på veien..
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Det finnes også et bredt utvalg av forsterkere med KT88-rør og 6550 som låter alt annet enn pågående. Mcintosh 275 og flere av Cary for å nevne noen. Det er mulig å lage gode forsterkere med flere av disse rørene, om det gjøres riktig.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Det finnes også et bredt utvalg av forsterkere med KT88-rør og 6550 som låter alt annet enn pågående. Mcintosh 275 og flere av Cary for å nevne noen. Det er mulig å lage gode forsterkere med flere av disse rørene, om det gjøres riktig.
Absolutt..
Men for en som er litt fersk i gamet, så vil det nok være vesentlig enklere å få en integrert "VolksWagen" EL34 amp til å funke sammen med B&W.?
Hvertfall i forhold til å lete etter KT88/6550 modeller som kan passe sammen med B&W..
Putte på noe NOS USA 6550 og litt NOS signalrør så er det nok håp for selv den "verste" KT88 modellen.?
Men dette mener jeg er mer for viderekommende, enn for de som ønsker å prøve en rørende verden for første gang..
 
A

Apache

Gjest
Prima Luna lager også veldig gode rørforsterkere. Har fått god omtale i både amerikanske og norske hifi-magasiner.

Integrert med EL-34 tror jeg starter på ca. 10' kroner
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Absolutt..
Men for en som er litt fersk i gamet, så vil det nok være vesentlig enklere å få en integrert "VolksWagen" EL34 amp til å funke sammen med B&W.?
Hvertfall i forhold til å lete etter KT88/6550 modeller som kan passe sammen med B&W..
Putte på noe NOS USA 6550 og litt NOS signalrør så er det nok håp for selv den "verste" KT88 modellen.?
Men dette mener jeg er mer for viderekommende, enn for de som ønsker å prøve en rørende verden for første gang..
Jeg kjenner ikke høyttaleren så jeg skal egentlig være litt forsiktig med å komme med konkrete råd. I og med at trådstarter virket litt fersk var jeg egentlig mest ute etter å belyse at lys/hard klang ikke er noe som kjennetegner velkonstruerte forsterkere med KT88/6550. Men, det er mulig at det krever en høyere pris og generelt bedre konstruksjon å oppnå en tilsvarende god match? Jeg har hørt særs gode forsterkere med disse rørene (men de koster noen ganger mer enn det som er rammen her).

Så det er fullt mulig du har rett.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Jeg hadde en gang en lignende modell, P6, fra B&W. Den var ikke enkel å få ordentlig styr på. Golden Tube SE 40 (40 watt, klasse A, SE) mistet pusten, to GT SE 40 pustet tungt, Elcomp AW 75 fungerte et stykke på vei, mens en Zapsolute (40 watt, klasse A) hadde full kontroll. Det er altså ikke følsomheten som avgjør, men belastningen.

Hvis en rørforsterker må slite med ampere-slukende høyttalere, forsvinner raskt rørenes sterke sider, med mindre du holder deg til moderat lyttenivå.

805S, derimot, er etterhvert blitt litt av et drops for rør.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Jeg kjenner ikke høyttaleren så jeg skal egentlig være litt forsiktig med å komme med konkrete råd. I og med at trådstarter virket litt fersk var jeg egentlig mest ute etter å belyse at lys/hard klang ikke er noe som kjennetegner velkonstruerte forsterkere med KT88/6550. Men, det er mulig at det krever en høyere pris og generelt bedre konstruksjon å oppnå en tilsvarende god match? Jeg har hørt særs gode forsterkere med disse rørene (men de koster noen ganger mer enn det som er rammen her).

Så det er fullt mulig du har rett.
Jeg vet ikke om jeg har rett, men jeg vet at det ikke finnes så mange valg når det gjelder nye forsterkere i den prisklassen, han har satt seg et mål å få mest/best mulig lyd for de 8.000,- kronene han har og da er ikke KT88/6550 på min liste over anbefalinger..

Hadde vi satt 1 tall eller 2 tall foran summen som trådstarteren har tilgjengelig og han hadde vært litt mer erfaren, så hadde ikke jeg nølt med å anbefale en annen type rør amp..

Min billigste KT88 erfaring er Audio Institute VR-120S til 11.990,- og jeg kan ikke forsvare den prisen lydmessig i forhold til mine egen ører, da er det mange andre forsterkere under den prisen som spiller bedre i mine ører..

Men jeg tror vi skal vinkle dette litt mer inn på hva trådstarteren har til disposisjon og hva som kan passe på hans høyttalere/oppsett..
Noen komprosmisser må man inngå når man har et beløp å forholde seg til, EL34 er langt fra det beste rør valget mitt, men jeg tviler sterkt på at vi finner andre alternativer i den prisklassen som gir et bedre resultat på såpass vanskelige høyttalere som DM-602s2.?

Nå er ikke Denon PMA-980R noen enorm forsterker effekt messig, så om eieren/trådstarteren er fornøyd med den effekten for å holde styr på elementene, så er nok ikke EL34 det verste valget.?
Sånn teoretisk (har ikke testet PMA-980R på nåværende høyttalere) så legger PMA-980R seg mellom EL84 i PP og EL34 i PP i sånn noen lunde "normale" prisklasser..

Så jeg holder en knapp på Ming Da eller JoLida med EL34 rør i PP i den prisklassen og til de høyttalerene..
Men noe av moroa med denne hobbyen er å finne andre alternativer som kan være enda bedre, så la tipsene strømme inn ;)
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Her ramlet jeg av, kan du forklare? Mener du at 4XKT88 er for mye effekt for nevnte høyttaler eller stiller du deg spørrende til at effektforbruket til en forsterker er 250W hvis den leverer 50W til høyttaler?
Jeg tror (som den nybegynner jeg er) at når en rørforsterker trekker 250W fra nettet, så er det lite til å levere 2x 50 watt ut av denne forsterkeren. De 250W skal gløde 8 rør og levere strøm, varme, pluss, pluss til to kanaler. Det er i alle fall ikke mer enn det må være. To kt88 rør leverer i mange forsterkere 60 - 70 watt, men om du i denne forsterkeren bytter fra El34 til kt88/6550/kt90 tviler jeg på at du kan hente ut mer effekt.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Jeg hadde en gang en lignende modell, P6, fra B&W. Den var ikke enkel å få ordentlig styr på. Golden Tube SE 40 (40 watt, klasse A, SE) mistet pusten, to GT SE 40 pustet tungt, Elcomp AW 75 fungerte et stykke på vei, mens en Zapsolute (40 watt, klasse A) hadde full kontroll. Det er altså ikke følsomheten som avgjør, men belastningen.

Hvis en rørforsterker må slite med ampere-slukende høyttalere, forsvinner raskt rørenes sterke sider, med mindre du holder deg til moderat lyttenivå.

805S, derimot, er etterhvert blitt litt av et drops for rør.
En kamerat av min bror har fremdeles sine P6 som han kjøpte nye for ca 10 år siden, de har diskanten "løst" på toppen..
Hvis jeg ikke husker helt feil, så var dette en serie som skulle legge seg mellom 6xx og 8xx eller egentlig en slags 7xx serie, uansett, P6 krever enorme krefter, mye mer enn noen av de 6xx og 7xx jeg har hatt..

Har ikke vært hos han siden rett etter han kjøpte seg P6, men han måtte opp på Mondial A-250 eller om det var A-150 husker jeg ikke sikkert, men det var ikke nok effekt det heller..
Så at AW-75 og GT SE40 ikke var nok effekt skjønner jeg veldig godt..

Men jeg må også få legge til at hans oppsett står i en diger stue og de er plassert sånn ca midt i rommet, det har også sitt å si..

Han endte forresten opp med 2 stk B&W 800 (AW eller AWS het de vel den gangen.? De som egentlig "tilhørte" B&W sin 800-serie.?) subber for at dette skulle spille sånn noen lunde..

Med dette litt i bakhodet, så tror jeg neppe at DM-602s2 krever like mye effekt som P6.?
Men jeg vet at de DM 603s2 jeg hadde krevde en del effekt, mye av feilen lå i rommet ettersom de høyttalerene på samme elektronikk, spilte utrolig bra i et annet hus..
Forskjellen var så stor at jeg trodde ikke mine egne ører.!
 

123

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
226
Antall liker
0
Jeg tror (som den nybegynner jeg er) at når en rørforsterker trekker 250W fra nettet, så er det lite til å levere 2x 50 watt ut av denne forsterkeren. De 250W skal gløde 8 rør og levere strøm, varme, pluss, pluss til to kanaler. Det er i alle fall ikke mer enn det må være. To kt88 rør leverer i mange forsterkere 60 - 70 watt, men om du i denne forsterkeren bytter fra El34 til kt88/6550/kt90 tviler jeg på at du kan hente ut mer effekt.
eh det er klasse ab forsterkere!
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Bare nevner det: Det lå en integrert Rogue på 2ggr 60W
inne på sentralen forrige uke. Hadde faktisk planer, men endte med en mindre Nordic Ming...........(2ggr35w ultralineær). Funker bra på mine Focal Cobalt 816 s
Var kult med rør!!

Lykke til
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Vi er nok på linje skjønner du Rotekroken. Min intensjon var som nevnt å utdype første innlegget ditt slik at en nybegynner ikke pådro seg aversjon mot KT88. Men at KT88 er aktuelt her tviler jeg også på (muligens med unntak av bruktkjøp).

Men for å spørre på en annen måte, er dette rette høyttaler for første bekjentskap med billig rørforsterker?

I en del tråder blir det nå mer viktig å teste rør enn å oppnå god lyd. Jeg er selv rørtilhenger, men med vanskelige høyttalere og lave budsjetter (og uten at vi vet hva slag musikk og preferanser folk har) så er jeg ikke hellig overbevist om at rør alltid er beste løsning. Det kan godt være i dette tilfellet, og jeg respekterer nysgjerrigheten, men det kan for enkelte ende opp som en dyrekjøpt omvei.

Hva med å spare litt mer penger og følge med på bruktbørsen? Men, jeg kjenner ingen av de nevnte forsterkerene, ei heller høyttaler, så min kommentar er av generell karakter.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
eh det er klasse ab forsterkere!
[ftp]http://www.audiofoni.no/index.php?id=487&tid=news[/ftp]

Den forsterkeren det var henvist til operer nok i klasse AB1.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Vi er nok på linje skjønner du Rotekroken. Min intensjon var som nevnt å utdype første innlegget ditt slik at en nybegynner ikke pådro seg aversjon mot KT88. Men at KT88 er aktuelt her tviler jeg også på (muligens med unntak av bruktkjøp).

Men for å spørre på en annen måte, er dette rette høyttaler for første bekjentskap med billig rørforsterker?

I en del tråder blir det nå mer viktig å teste rør enn å oppnå god lyd. Jeg er selv rørtilhenger, men med vanskelige høyttalere og lave budsjetter (og uten at vi vet hva slag musikk og preferanser folk har) så er jeg ikke hellig overbevist om at rør alltid er beste løsning. Det kan godt være i dette tilfellet, og jeg respekterer nysgjerrigheten, men det kan for enkelte ende opp som en dyrekjøpt omvei.

Hva med å spare litt mer penger og følge med på bruktbørsen? Men, jeg kjenner ingen av de nevnte forsterkerene, ei heller høyttaler, så min kommentar er av generell karakter.
Hei hei Fosse..


Skulle nesten hatt vår egen sidetråd her vi ;)

Jeg skal innrømme at jeg ikke har hørt et vellykket oppsett med KT88 rør, det er også litt av grunnen til at jeg er litt reservert mht KT88..
Jeg mener ikke med dette å skremme bort noen fra å kjøpe seg en KT88 amp, men å anbefale en som er fersk på rør en KT88 mener jeg blir veldig feil..

Det bor som regel en del godt i en EL34 amp, selv om vi snakker om billige varianter..
Senere så kan man oppgradere med bedre signal rør og kanskje effekt rør etter hvert..
Det skal liksom ikke så mye til for å få EL34 til å spille musikk..

Nei, B&W er nok ikke det beste sammen med en billig rør amp..
Når det gjelder kvalitet så er det mye å hente på dyrere modeller, da begynner vi og snakke om at B&W kan gå til rør..
Mondial Aurum het vel pre som hørte til Palladium blokkene på 90 tallet.?
Det var hvertfall pre'n til det settet sammen med Lectron JH-50 og en dyr Denon spiller jeg hørte sammen med B&W Matrix 802s3 på Hi-Fi Klubben for noen år siden, det låt utrolig bra.!
Dette er den nest beste lyden jeg noen gang har hørt, det er 2 stk EL34 i hver kanal på Lectron, så jeg tror det er håp for at trådstarter kan finne en god match med en billig EL34 amp, det er hvertfall mer som heller i den rettningen enn motsatt..

Rør er nok ikke veien til evig lykke for alle og enhver, til det så er vi alt for forskjellige..
Jeg føler at trådstarteren ikke har så ekstremt store krav til "high-End" type lyd men ønsker et greit og "billig" oppsett som låter bedre enn det han har i dag.?
Det er ikke mye som skal til for å få bedre lyd enn det Denon PMA-980R klarer å trylle frem, så om han er nysgjerrig på rør og kan låne med seg noe hjem, så vet han hvertfall om dette er noe for han eller om det lønner seg å gå en annen vei..

Jeg vil ikke at han skal kjøpe seg noe som helst, det må prøves hjemme i eget oppsett først..

Bakdelen ved å kjøpe brukt er at du da må selge igjen, om det ikke stemmer over ens med resten av komponentene og hans egne ører..
Fordelen er at han kan få bedre kvalitet på ampen og det er lettere for å lykkes..
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Kloke ord Rotekroken.

Min begrensede erfaring med EL34 tilsier det samme (men den er begrenset til Audiomix sin forsterker, som forresten spilte glimrende på Merlin). Min erfaring med KT88 er noe mer sprikende: Hadde Cayin/Spark TRV88ST som er en rimelig integrert sak, den hadde mange fordeler men kunne fort bli litt pågående (det hjalp med GE6SN7GTB-rør, men brakte meg ikke til himmels likevel). De andre KT88 forsterkerene jeg har hørt har vært mye dyrere.... så det er irrelevant i forhold til trådens tema.

Forsøke hjemme først vil uansett være smart dersom man er relativt fersk og ikke kjenner produktene (og er vel egentlig veldig smart uansett).

Så håper jeg trådstarter tilgir oss for lånet av tråden:)
 
Topp Bunn