Tester de gratis for deg
Vitterligt lavt støynivå og liten grad av microfoni var utslagsgivende for at jeg ville teste disse rørene distribuert av PSvane. Syns de virket spennende.
Jeg er jo av den formening av at størst mulig grad av oppløsning, samt lavest mulig grad av støy og forvrengning er nøkkelen til true high-end.
Ett nytt russisk Electro-Harmonix 12AU7A rør ble satt inn samtidig med disse to kinesiske 12Ax7 rørene. 12AU7 røret er vel et splitter rør i min pre? Electro-Harmonix røret er kjent for å være støysvakt og musikalsk og skulle da dra i samme retning som disse 12AX7-rørene.
Nye rør er noe "trang" i lyden, og spesielt i presens området mangler det bloom og åpenhet. Men dette er jo en kjent fellesnevner for all ny elektronikk som skal tilspilles, ja til og med audio kabler. Så man må bare i første omgang lytte forbi dette.
Men dette er støysvake rør! F.eks Rickie Lee Jones "Pirates" på MFSL SACD. Pirates er en av de første digitale innspillinger av pop/rock, innspilt på tidlig 16/50kHz 3M maskin som på det tidspunktet fantes 3 stk av i USA og da kostet ca 1,2 mill kroner. Og det er nesten ikke mulig å få avspilt disse tapene i dag grunnet manglende utstyr. MFSL var nok klar over at det var nå eller aldri og gjorde en state-of-the-art transfer til DSD. Jeg elsker albumet.
Ett av kuttene
"Woody and Dutch on the Slow Train to Peking" en herlig funky låt hvor et mannlig kor jammer i bakgrunnen. Jeg hører små ting i bakgrunnen som jeg ikke har lagt merke til tidligere. Hele albumet høres en tanke mer rent og distinkt ut enn jeg har hørt tidligere. Og så er det mer "slam" i dynamikken. spesielt nedre mellomtone. Det er som om rørene understreker dynamikken i musikken. Den kontante "start/stopp effekten", eller "stramheten" i lyden er meget bra.
Miles Davies "Kind of Blue" på first edition singel layer SACD. Sistekuttet er en alternativ versjon av Flamenco Sketches. Jeg ble helt i andakt av å lytte, spesielt tangentene til Bill Evans er besnærende. Du hører hver minste lille frasering. Alt av tangentinstrumenter er gjengitt veldig distinkt og troverdig over disse rørene. Det er noe "monitoraktig" over disse rørene. De formidler nøyaktig hva som er på tapene, varierende fra spor til spor. Den alternative versjonen av Flamenco Sketches er mer åpen, dynamisk og ren sammenlignet med de øvrige sporene. Når jeg gikk rett over på å lytte på spor 1 var det som å gå minst 1 generasjon ned i tape. Mer upresis i lyden, litt mer lukket, mindre microdetaljer osv. Alt er så lydmessig "åpenbart og selvfølgelig" når man bruker disse rørene.
Fortsettelsen blir spennende.