rør hjelp

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Har anlegget oppmontert i nytt lytterom, og har slitt livet av meg siste 3-4 måneder med å dempe hissig diskant og pågående øve mellomtone. Svært plaget med høye "sshh" lyder. Spesielt er kvinnevokaler svært pågående. Dette har aldri vært problem i 3 andre rom anlegget har vært oppmontert

Har i dag hørt spraking flere ganger i den ene kanalen som har vart 5-10 sek i samme registeret. Kom plutselig på å tenke på om lydproblemene som angitt over kan være relatert til slitte rør???

Kjører med Cary sli 80 s forsterker. Før jeg fortsetter med akustikken, så kunne det vært greit å få innspill fra kyndige rørfolk

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Spraking er aldri et godt tegn, dårlig kontakt eller feil på rør. bytt rør til andre kanal og se on ulyden følger røret.

Min egen erfaring er at rom og høytteler plassering betyr langt mer enn rørtyper og kvalitet. Men som sagt det er verdt å bytte rør(også til nye ) og sjekke effekten, nye rør trenger du jo før eller siden allikevel.
Sleiven

ps. sjekk også mikrofoni, dvs kan du høre klirrende svinginger og ulyder hvis du "knipser" på forsterkeren '(musikken av , volum på)?

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei!

Jeg er rørmann men ingen rørekspert. Sprakingen kan godt skyldes et dårlig rør. At tegnet på et dårlig rør gir spesielt "spiss" diskant er ikke min erfaring. Ut i fra din beskrivelse kan det like gjerne være dårlig akkustikk i det nye rommet du har plasset anlegget i. Prøv å klappe hardt i hendene. Hvis du får skarpt/hardt "ekko" kan det lønne seg å dempe litt. Det kan gjøres både med gulvteppe, gardiner, platesamling osv eller mer dedikerte dempetiltak. At det er mulig å tune lyden i forsterkeren ved skifte av rør er også mulig. Jeg legger ved en link som beskriver lydsignaturen i en type rør av ulik fabrikat. http://www.tubeseller.com/ratings.php Dette var bare et lite innspill, det kommer nok flere og bedre :)

mvh Elektron

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
Sleiven skrev:
Spraking er aldri et godt tegn, dårlig kontakt eller feil på rør. bytt rør til andre kanal og se on ulyden følger røret.

Min egen erfaring er at rom og høytteler plassering betyr langt mer enn rørtyper og kvalitet. Men som sagt det er verdt å bytte rør(også til nye ) og sjekke effekten, nye rør trenger du jo før eller siden allikevel.
Sleiven

ps. sjekk også mokrofoni, dvs kan du høre klirrende svinginger og ulyder hvis du "knipser" på forsterkeren '(musikken av , volum på)?

Forsøkte knipsetrikset. Det er noen lave skingrende lyder på den ene siden, men de korresponderer ikke med siden på den episodiske sprakingen i kanalen.

Til Elektron: JTakk for tips, men her er det akkuplater av rockwool og ecophone master etc etc både her og der:) Håpet egentlig bare det var så enkelt til syvende og sist at det var slitte rør...

Topp Bunn