Rør har ulemper!

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
F.E. skrev:
Veldig bra poeng,holdt på å smelte bort i et lite demorom der en McIntosh 602 sto,ikkje mye rør i den,bare et strømslukende transistorsteg på 75kg ;D
OT: McIntosh blir da ikke varme? ???

T

timc

Gjest
F.E. skrev:
timc skrev:
Da er ikke rør noe for deg. MC602 har bare svimlende 10w klasse A drift.

-Tim
;D der tar du feil,se i signaturen min,har noe som varmer både kropp og sjel med rør ;)
mvh Filip

Så ikke det. Beklager. Men uansett, som Pengvim sier, det kommer ikke så mye varme fra MC602.

-Tim

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
KW skrev:
@Rotekroken

Jeg har bøtter med Valium og Sobril som legen har skrevet ut til meg, det er for at jeg skal overleve med transistor frem til rørblokkene mine kommer tilbake fra rep.!

Tabletter mot dårlig lyd (p.g.a. transistor) kan unngåes, ved riktige valg, det går fint å få vondt i hue ved musikklytting i noen timer også til rørbaserte anlegg, særlig hvis det blir for varmt ;)
Det går litt på viljen, og at en ikke har låst seg til en teknologi.
Jeg har aldri hevdet at jeg rent lydmessig ikke kunne levd med et gitt rørbasert system, men at det er en del negative sider ved det (som enkelte nå heldigvis selv nevner), som jeg ikke vil ha/oppleve.
Da får jeg heller leve med at enkelte synes/tror jeg sitter her med lydgjengivelse som er til å få vondt i hue av, siden det er transistorbasert, til og med bipolare ::) Uffa meg dette må da lyde pyton ;D

Mvh.KW
Jeg har absolutt ikke låst meg til noe som helst, jeg har kun rør i pre for tiden..
Jeg har ikke noe rør i stereofilm anlegget..
Så låst til noe er jeg ikke..

Kanskje det låter pyton hos deg.? ::) ;D
Men ikke for at du bruker en bestemt teknologi, det har ikke vært min påstand..
Men jeg skal påstå noe annet, nemlig det at om du har tunet ditt anlegg til transistor, så blir det veldig vanskelig å få det til å spille med rør uten å nesten starte på nytt, samma er det for oss som sitter med rør og skal prøve transistor..

Hva er det produsenten av høyttalere har brukt som forsterker for å fintune dem.?
Hva er det produsenten av forsterkere har brukt av høyttalere for å fintune dem.?
Kan noe av svaret ligge her.?

Jeg får i dag låne en DIY 10 watter transistor som jeg bruker på Snell E-III og det låter rett å slett ikke ille..
Det er en god match og har en litt varm og fyldig lyd, men ikke stort som maskerer så musikken flyter lett og jeg storkoser meg med musikken derfra..
Helt greit oppsett mens jeg venter på at jeg atter en gang skal bli ferdig med oppgraderingene mine, perfekt er det så absolutt ikke, de målbeviste river vel av seg håret :D men satan å dette får foten til å gå, virkelig moro å lytte på musikk med transistor..
Jeg er redd for at det er en del som vil kalle dette for "rørlyd".? :p

PS: for de som har lest mine påstander om at transistor oppfører seg som en full sjømann i storm, det er tilfelle med veldig mange transistor forsterkere.! Men jeg hører i dag at det finnes transistor-baserte forsterkere som ikke er så ille, det er ikke veldig mye som skiller denne DIY-transistoren fra rør sånn sett.. Men så er magikeren en som jeg har fått utrolig med respekt for i det siste, han bør vel snart få en liten påskjønnelse av ett eller annet slag.?

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Rør og klasse A går fint i varmen, husk bare nok kaldt og skummende drikke til ;D
Roger

S

slowmotion

Gjest
Jeg håper jeg får lov til å le litt uten at noen føler seg støtt.
Det morer meg at de edle audiophile er så plaget av at det endelig er sommer.... ;)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.230
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Klarer du bare 10 grader over ute-temperaturen, har du for små rør... ;D

Arne K

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.998
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
eldo472 skrev:
Ahh ! Kjører digitalt. 90 % Lyd 10% varme. 8)
Digitalt forsterkari er miljøvenleg samanlikna med rør. Har du ein klasse A rørforsterkar av god kvalitet (og med mange rør) har lyden ein tendens til å verte så vanedannande at du ikkje klarer å slå anlegget av særleg lenge....

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Audiophile-Arve skrev:
eldo472 skrev:
Ahh ! Kjører digitalt. 90 % Lyd 10% varme. 8)
Digitalt forsterkari er miljøvenleg samanlikna med rør. Har du ein klasse A rørforsterkar av god kvalitet (og med mange rør) har lyden ein tendens til å verte så vanedannande at du ikkje klarer å slå anlegget av særleg lenge....
har lyden ein tendens til å verte så vanedannande at du ikkje klarer å slå anlegget av særleg lenge.
Min Karan S270 har stått på siden påsken i fjor, kun avbrutt av fire/fem ganger ved ht./ linestage/pre bytte/forsøk. ;D
Må vel si det er ganske vanedannende og det skulle vært morsomt og hatt timeteller for hvor mye musikk det har kommet ut av ht. i den perioden, tror ikke det er mange som slår det ::) ;)
Mvh.KW med noen smårør, to kalde og en lunken ;)

Topp Bunn