Rør-forforsterker med balanserte inn- og utganger?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg funderer på å prøve en rør-forforsterker sammen med mine to brokoblede Abrahamsen V4.0UP som spiller på Klipsch RF-63. Den skal evt. erstatte en Abrahamsen V3.0UP, som allerede låter litt rør-aktig, så det er vel ingen vits med en rør-forforsterker som låter mindre "rør" enn den. Jeg liker at det låter litt varmt og rock'n'roll, og trenger som sagt i emnefeltet balanserte inn- og utganger. Om det er to sett balanserte innganger, er det enda bedre.

Hvis noen har tips til hva som bør sjekkes ut, settes det pris på. Jeg har sett på ting som Audio Research LS16, men mistenker at den kanskje låter litt lite "rør", og så har jeg sett etter Cary SLP-03 og SLP-98, men disse vet jeg svært lite om. Tips mottas altså med takk. Umiddelbart tenker jeg at boksen bør kunne skaffes for opp til ti lapper på bruktmarkedet, men billigere er selvsagt alltid bedre. ;)

Selvbygging er også et veldig interessant alternativ, forresten.

Alle tips mottas som sagt med takk.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.406
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Sjekk GRAAF GM 13.5 B II.
OBS!
Balanserte forsterkere er dobbelt så kompliserte som ubalanserte.
Om de er bedre?
Jeg tviler.
Men de kan være det lille håret annerledes som gjør at noen synes de er bedre.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Audiomix skrev:
Sjekk GRAAF GM 13.5 B II.
OBS!
Balanserte forsterkere er dobbelt så kompliserte som ubalanserte.
Om de er bedre?
Jeg tviler.
Men de kan være det lille håret annerledes som gjør at noen synes de er bedre.
Takk for tipset. Den skal jeg sjekke ut.

Ja, det er jeg iofs. klar over. Det er vel bare en fiks idé jeg har. Abrahamsen effektforsterkerne mine har kun balansert inn, og jeg har liksom ikke lyst til å knote med overganger. Sikkert ikke mindre logisk enn mange andre fikse hifi-idéer. ;)

Edit:

Ser lovende, men dyr ut, og det er kanskje ikke så ofte de figurerer på bruktbørsen heller?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.406
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Ang. 13.5.
Jeg kjenner bare til et eller to eksemplarer her.
Sjekk Aesthetix også.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
To ting får meg til å tvile på at det er forforsterkeren for meg. Prisen på $37000, og det at det skrytes av at den er transparent. Det er for all del vel og bra, det, men jeg ville jo ha "rørlyd".

Takk likevel!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Lurt uansett å få lånt det du ønsker å kjøpe hjem. Dette pga at en rør pre KAN ha høy gain og være en totalt mismatch imot effekten din... :)

Skal du "farge" lyden din kan du jo se om det finnes en CJ pre i betalbar klasse der ute...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
HCS skrev:
Lurt uansett å få lånt det du ønsker å kjøpe hjem. Dette pga at en rør pre KAN ha høy gain og være en totalt mismatch imot effekten din... :)
Det er sant. Skal nok ikke kjøpe uhørt.

[/quote]
Skal du "farge" lyden din kan du jo se om det finnes en CJ pre i betalbar klasse der ute...
[/quote]

Har tenkt på det, men såvidt meg bekjent har ikke Conrad Johnson balanserte inn- eller utganger?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.347
Torget vurderinger
1
Mht lydkosmetikken kan det hende at en rørbuffer og eller signaltrafo i tapesløyfa er tilstrekkelig, evt mer «permanent» på utgangen av forforsterkeren.

mvh
KJ

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
Mht lydkosmetikken kan det hende at en rørbuffer og eller signaltrafo i tapesløyfa er tilstrekkelig, evt mer «permanent» på utgangen av forforsterkeren.

mvh
KJ
Tja... Jeg liker liksom ikke tanken på en rørbuffer som er en komponent hvis eneste oppgave er å farge lyden. Det kan jo være litt irrasjonelt, selvsagt, å plukke på hvos fargingen kommer fra, men likevel... Abrahamsen-forforsterkeren min låter allerede litt varmt og "røraktig" selv, så det kunne kanskje dessuten blitt litt mye av det gode. ...Men jeg kunne altså tenke meg å prøve ut å bytte den med en rør-forforsterker, og se hva som skjedde.

Takk for tipset likevel.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
Dazed skrev:
Jeg funderer på å prøve en rør-forforsterker sammen med mine to brokoblede Abrahamsen V4.0UP som spiller på Klipsch RF-63. Den skal evt. erstatte en Abrahamsen V3.0UP, som allerede låter litt rør-aktig, så det er vel ingen vits med en rør-forforsterker som låter mindre "rør" enn den. Jeg liker at det låter litt varmt og rock'n'roll, og trenger som sagt i emnefeltet balanserte inn- og utganger. Om det er to sett balanserte innganger, er det enda bedre.

Hvis noen har tips til hva som bør sjekkes ut, settes det pris på. Jeg har sett på ting som Audio Research LS16, men mistenker at den kanskje låter litt lite "rør", og så har jeg sett etter Cary SLP-03 og SLP-98, men disse vet jeg svært lite om. Tips mottas altså med takk. Umiddelbart tenker jeg at boksen bør kunne skaffes for opp til ti lapper på bruktmarkedet, men billigere er selvsagt alltid bedre. ;)

Selvbygging er også et veldig interessant alternativ, forresten.

Alle tips mottas som sagt med takk.
ar ls 16 ville jeg sjekket ut, har hatt mange gode timer foran forløperen til den og den tilførte nettopp
det lille rør ekstra magiske uten å tippe over

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
ellers sågjorde jo l2 også det her hjemme om dog på en litt annen måte

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
ARC LS16 er vel heller ikke balansert ? Og helt rett dazed, CJ tror ikke på balanserte løsninger... Du kan jo kikke etter BAT, men ikke lett å finne i din prisklasse.,..

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Dazed skrev:
KJ skrev:

mvh
KJ
Tja... Jeg liker liksom ikke tanken på en rørbuffer som er en komponent hvis eneste oppgave er å farge lyden. Det kan jo være litt irrasjonelt, selvsagt, å plukke på hvos fargingen kommer fra, men likevel... Abrahamsen-forforsterkeren min låter allerede litt varmt og "røraktig" selv, så det kunne kanskje dessuten blitt litt mye av det gode. ...Men jeg kunne altså tenke meg å prøve ut å bytte den med en rør-forforsterker, og se hva som skjedde.

Takk for tipset likevel.
Har du litt forskjellige rør å bytte ut med kan du tune lyden i retning du selv liker, rørene som står i min preamp nå er mer kontant og detaljert med en fin stram bass, orginalrørene som jeg prøvde har nok en typisk mer "rørlyd" på godt og vondt. Jeg er ikke i tvil hva jeg foretrekker av de 3 typene jeg har når jeg bruker de imot ett transistor trinn.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
HCS skrev:
ARC LS16 er vel heller ikke balansert ? Og helt rett dazed, CJ tror ikke på balanserte løsninger... Du kan jo kikke etter BAT, men ikke lett å finne i din prisklasse.,..
Jo, LS har balanserte inn- og utganger, stort sett, men ikke SP.

BAT blir for dyrt, tenker jeg.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
johnnygrandis skrev:
Har du litt forskjellige rør å bytte ut med kan du tune lyden i retning du selv liker, rørene som står i min preamp nå er mer kontant og detaljert med en fin stram bass, orginalrørene som jeg prøvde har nok en typisk mer "rørlyd" på godt og vondt. Jeg er ikke i tvil hva jeg foretrekker av de 3 typene jeg har når jeg bruker de imot ett transistor trinn.
Det er klart, men det kan man jo som du sier gjøre i en rørpre også, og ikke bare i en rørbuffer.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg tror det blir litt vrient å realisere ett balansert rørtrinn for 10 lapper man kan bytte ut abrahamsenpre'en med..
Mulig man treffer gull på bruktmarkedet, selvsagt...

Men, hva er kilden din? Cdspiller eller dac, hva hetern,de? Har du en LP spiller? Riaa? (to lazy to check... to early in the mornin'..)

Jeg finner bl.a en Audio Research LS-2B MkII (overhalt hos ARC Service avd) til rett under 14 lapper på bruktmarkedet i norge. Den har bal in og ut.. som billigste alternativ.. Men som sagt, slike ble laget ifra 94-95 eller noe. (så den på Finn.)

mvh

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Imperial skrev:
Jeg tror det blir litt vrient å realisere ett balansert rørtrinn for 10 lapper man kan bytte ut abrahamsenpre'en med..

Men, hva er kilden din? Cdspiller eller dac, hva hetern,de? Har du en LP spiller? Riaa? (to lazy to check... to early in the mornin'..)

mvh
Jeg har en Pro-ject Debut med en DV-10x5 og et Audion Premier MM RIAA-trinn, samt en Squeezebox Touch og en Cambridge Azur 650BD som spiller gjennom en Abrahamsen V6.0 DAC.

Det ble nylig solgt en ARC LS15 for 10K og avertert en Cary SLP-03 for 9K på bruktbørsen her, f.eks. Så joda, det er mulig.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.002
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Følger opp Audiomix sin oppfordring om å sjekke ut Aesthetix Calypso. Balansert rørpre. Selges på bruktmarkedet for betalbare penger. Jeg har en selv. (men den er ikke til salgs ;))

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Dazed skrev:
Imperial skrev:

mvh
Jeg har en Pro-ject Debut med en DV-10x5 og et Audion Premier MM RIAA-trinn, samt en Squeezebox Touch og en Cambridge Azur 650BD som spiller gjennom en Abrahamsen V6.0 DAC.

Det ble nylig solgt en ARC LS15 for 10K og avertert en Cary SLP-03 for 9K på bruktbørsen her, f.eks. Så joda, det er mulig.
Ok. Leita litt og fant en Audio Research LS-2B MkII på finn akkurat her, overhalt og med nosrør... (Stereophile Class.A på 90's) (Denne er en Hybrid etter hva jeg vet, har ett rør bare, så da blir det jo billig å tuberolle!
Så hm, jo du har rett, det finnes godbiter der ute! :) (no affiliate with seller, of course..)

Nå har Arc 15 lydfilosofien du er på jakt etter, bare så det er sagt. Den låter i "nærheten" av Ref 2 og slike fyldige klangfulle monstre.. (tror jeg?)

ARC LS15 (bruker 4 rør, kontra ls2 sitt ene) overtok etter LS2 B MKII sånn rent produksjonsmessig hos ARC.. Så de bør jo låte i nærheten av hverandre.. (Selv om ls15 er kjent for å være tørrere mer nøytral,mindre midrange magic

Alt avhenger jo av bruk av røra på disse Arcene fra disse åra, de låter ikke utpreget veeeldig fyldig med originalrøra..

Iallefall LS2B MKII kan endre gain via jumper internt (Sjekka arc's database) resulterer i 17db gain kontra 28 full tilt.
LS 15 har 12db eller 18 db avhengig av hva første kjøper valgte.

Pøh... vakke så lat plutselig... ;D njæh, nå har du litt info å gå på!

mvh

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
HCS skrev:
Når jeg brukte min Cary SLP03 mot mine rørmonoblokker Cary 805 måtte jeg på noen innspillinger med lavt nivå ratte volumet opp til klokken 3 for å få riktig lyttenivå. Jeg opplever etter å ha gått over til ett transistor effektrinn at avspilling av samme sporet så havner jeg på ca klokken 11 med subjektiv høy nok lyd. Uansett føler jeg ikke at noen av nevnte setup er med på å skape en missmatch. Derimot når jeg koplet opp med direkte drift ifra volumkontrollen i Berkeley dacen til mine Cary 805 blokker da ble det missmatch da. Tror kanskje det er enklere å intergrere en rørpreamp til ett transistor effektrinn enn det vil være motsatt.
Jeg har også en kompis som kjører en SLP05 mot noen MF 750 blokker og dette fungerer også utmerket.

Uansett selvfølgelig enig med hjemlån i de tilfeller det er mulig.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.406
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Uansatt hva du ramler over, sjekk nøye tilstanden. Både ved en lytt og innvendig.
Rørforsterkere bygd på kretskort varer ikke evig før problemene melder seg.
Brunt glssfiberlaminat har passert høyden.
Synd at mange av de beste er laget slik.
Rørforsterkere har nødvendigvis ikke før høyt gain, men et for høyt nivå ut.
I mange tilfeller vil det bli litt over det som er praktisk greit om effektforsterkeren har en følsomhet på <1Vrms.
Noe mer enn 10dB gain i en forforsterker har ingen bruk for.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.251
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hei.
BAT har nok en del produkter som faller utenfor prisrammen som er gitt, ja.
Men; dersom du er heldig og rask på avtrekkeren, slik jeg var, er det mulig å fra tid til annen ramle over en VK30 til under 10k, og da er det et røverkjøp på alle måter! Så let, og du skal finne.... ;D

Har en annen kandidat i tankene, men må google `an litt før jeg kan skrive noe mer sikkert om `an........... ;D
Jeg fant, jeg fant! Denne: http://www.ys-audio.com/a2.htm
Balansert, og med fjernkontroll.
Har ikke hørt den selv, men har lest mye positivt om produkter herfra. Lurer på om ikke AB1 har hatt en rimeligere pre herfra. Går jo an å høre med ham om erfaringer og inntrykk.......?

mvh
Proffen

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.310
Sted
Nøtterøy
Vet at en del Arc pre ikke har balanserte inn og utganger som min sp16. Men lar ikke dette seg gjøre å montere siden?

Dette ble i hvert fall gjort på en ARC sp9 som jeg hadde tidligere. Før jeg overtok den da.

Hvis dette ikke er altfor dyrt og lar seg ettermontere så åpner det jo flere muligheter seg?

Dette vet sikkert audiomix alt om.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Denne tråden glemte jeg visst. Takk for tipsene. Skal sjekkes nærmere!

Topp Bunn