Rør en motesak

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det du sa som jeg ikke er enig i er at "man knapt hadde hørt om rørutstyr på 70- og 80-tallet". Jeg kjente flere som hadde rør-utstyr på den tiden og The Absolute Sound og Stereophile skrev jo om det i hvert nummer, så de fleste visste om det, men som sagt var det relativt mye dyrere på den tiden og ikke så mange tok seg råd til det....
Joda, ser den. Ikke uenig. Mente det jo heller ikke helt som at "det ikke fantes", mere som at transistorer var mer altoverskyggende enn idag. Rør var jo temmelig passé i størstedelen av pressen på den tiden også.. men entusiastene levde videre, og takket være de, og deres elskede produsenter, lever rørteknologi videre i beste velgående idag takk og pris. Bare disse kineserne nå snart kan finne andre jaktmarker, før de ødelegger radiorørenes gode navn og rykte.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har hatt div transistor og rørforsterkere, men aldri opplevd mer støy fra rør kontra transistor! Tvert om! (men unntak av Cary.... ) Selv på horn med 100db følsomhet var det tyst som graven med rør.
Du skulle kanskje hatt moro av en skikkelig lav-output mc og en rør-riaa da...? Litt mer støy er det nok generelt, men hva betyr vel det? Det er jo mer støy fra en LP enn fra en CD også, men vi bryr da oss ikke særlig om det, eller hva?

Mvh Vidar P

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Hvordan kan rør være en motesak når det har blitt brukt i utstyr for gjengivelse av musikk lenge før transistoren ble oppfunnet.

Men ikke dermed sagt at rør er best! det er jo opp til hva hver enkelt ønsker og personlige preferanser....

Bamsemann... :)

Poenget er jo at i dag er rørutstyr lettere tilgjengelig for (lommeboka) alle, billigere å produsere(kina) osv. Tror nok ikke at det har blitt mote nei! ;)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Du skulle kanskje hatt moro av en skikkelig lav-output mc og en rør-riaa da...? Litt mer støy er det nok generelt, men hva betyr vel det? Det er jo mer støy fra en LP enn fra en CD også, men vi bryr da oss ikke særlig om det, eller hva?

Mvh Vidar P
Generelt er nok det riktig, Vidar, men de beste rør-RIAA'ene med selekterte Low Noise rør har utrolig lite støybidrag, min SP-11 preamp med 72dB gain har så godt som ingen støy ved temmelig høyt pådrag på volumpot'en og lav-output MC-pu (Benz Ruby2).

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
"Du får det du betaler for"

Dette gjelder definitivt rør-utstyr.

Det finnes billig rørforsterkere som spiller ok, men det stopper der....desverre. ;)

C

cosmos

Gjest
....fordi de kjøper/hører disse mildest talt middelmådige kinagreiene (som antakelig knapt blir lyttet til fra produsentene) og finner det lite tilfredsstillende, og dermed tas bort det rykte og kredibilitet fra rørutstyr som seriøse leverandører har strevd for i årtier...
gi eksempler på desse middelmådige modellene du prater om, du har hørt dem alle? :eek:

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.401
Torget vurderinger
11
Min ARC VT100 mk2 har vært helt problemfri i hele dens hitil levetid. Og den har spillt ca. 7000 timer nå. Er på 3dje rørsettet.

Samleren
Jeg har hatt min i ca. 1 år, og den første "smellen må jeg vel ta skylden for selv. Jeg skulle stille bias en sen nattetime, og dette gikk dårlig! En stor smell og en reperasjon på nesten 5000.- ???
Skiftet for ca.500 timer siden rør til beste sort Svetlana "winged C" . For noen uker siden begynte det å "skrape" i mellomtonen og tok da å sjekket bias og fant at det ikke var signal over en av motstandene! Grunnen var 2 røkne rør og en haug motstander som måtte skiftes. Hadde gromlyd i ca. 1 døgn før lydbildet ble sløret igjen, men p.g.a at jeg måtte ut på jobb fikk jeg ikke sjekket opp om det var røket et nytt rør! Har faktisk vurdert å gå tibake til transistor effekt, men må vel gi forsterkeren en tjangs til ;)

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Det er jo det jeg sier; disse seriøse leverandørene er jo ansvarlig for at rørutstyr er såpass høyaktet som det er idag, og de levde igjennom 70- og 80-tallet.
Imidlertid er jeg redd for at dagens yngre audiofile garde vil få avsmak på rørutstyr, fordi de kjøper/hører disse mildest talt middelmådige kinagreiene (som antakelig knapt blir lyttet til fra produsentene) og finner det lite tilfredsstillende, og dermed tas bort det rykte og kredibilitet fra rørutstyr som seriøse leverandører har strevd for i årtier...

Mvh Vidar P
Skulle tro du har smakt på rødvinen i kveld Vidar? Ganske rørende innsikt du har i å vite hva jeg og andre har av musikalske følelser.

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Endelig! en som tar bladet fra munnen og kaller det hele ved navn, så enig så enig, takk Vidar P....

mvh
Endelig! en som bekrefter at evulosjonsteorien også omhandler hifihobby. Skuffet likevel, for hadde håpet at menn (som jeg ser påfallende styrt av instinkter) kunne la være.

O

om.s

Gjest
Endelig! en  som bekrefter at  evulosjonsteorien også omhandler hifihobby. Skuffet likevel, for hadde håpet at menn (som jeg ser påfallende styrt av instinkter) kunne la være.
Nå vet jeg ikke om jeg skjönner helt hva du sikter til, min kommentar var ment på Kinamikket, som jeg synes er noe for overveldende og ubetinget positivt omtalt, og det er ganske innlysende at dette ikke er min oppfattning av kinamikket.
Jeg gjör heller ingen stor sak ut av at jeg ikke har hört alt, selvsagt, men det er heller ikke noe mål iseg selv, for det er det for uinteressant.

Forövrig ser jeg ikke koblingen til noen evolusjonsteori her, om ikke du har funnet "koblingen" etter noen sene nattes timer med godt drikke til  ;)

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skulle tro du har smakt på rødvinen i kveld Vidar? Ganske rørende innsikt du har i å vite hva jeg og andre har av musikalske følelser.
No offense overfor dine valg og ditt utstyr Vidar_Bol, mener ikke å påberope meg den hele og fulle sannhet. Denne vinklingen min er slik jeg oppfatter virkeligheten.. og det er mitt syn på dette med rør, mote, kina osv..
Jeg har ikke ment å fremstille det som uangripelige faktum, men tar gjerne en diskusjon på saken.

Cosmos; innfallsvinkelen din er ugyldig; det går ikke an å avfeie et synspunkt med at vedkommende ikke har hørt alt. Når noen har et syn på et eller annet, så er det ikke slik at vedkommende har "hørt alt". Det fins ingen person noe sted som har "hørt alt". Når man har et syn på en ting, så er det fordi man synes man har hørt nok til å danne seg en mening.

Mvh Vidar P

U

utgatt19288

Gjest
Fakta er vel at rør krever mer av kretsene rundt, enn hva transistorer gjør.  Skal rør ha noe for seg, må kretsene være stabile og ha korrekte spenninger.  En transistor vil være noe mer tilgivende i så henseende.  
Skjønner ikke hvor du har det fra - det er faktisk helt motsatt. Rør er langt mer til givende til kretsen den står i, enn transistorene med sine krav til stabile temp. koeffisienter, DC servo, feedback kretser osv...Det er jo bare å se under lokket på 10W og 100W rør og transistortrinn..

Slett ikke alle komponenter med rør som selges nå for tiden, tar hensyn til dette.  Jovisst spiller de, men kanskje ikke spesielt bra.  
For rør er det utgangstrafoen som er en kritisk komponent og salderingsposten for rørtrinn under 15-20k. Hvis kineserne med sin billige arbeidskraft og tilgang på råstoffer kan få ned prisen på rørtrinn - så er de hjertelig velkomne.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Generelt er nok det riktig, Vidar, men de beste rør-RIAA'ene med selekterte Low Noise rør har utrolig lite støybidrag, min SP-11 preamp med 72dB gain har så godt som ingen støy ved temmelig høyt pådrag på volumpot'en og lav-output MC-pu (Benz Ruby2).
Du har nok helt rett i det FZ. Vanskelig og kanskje ikke så lurt av meg å snakke generelt om ting som har så stor variasjon.

Mvh Vidar P

B

Back_Door

Gjest
Fordi man knapt hørte om rør gjennom hele 70- og 80-tallet, helt til langt utpå 90-tallet.
Joda, endel firmaer drev stadig med dette, men det har blitt en eksplosjon etter at Audio Innovations, ARC, C-J og andre igjen begynte å kapre terreng engang midt på 90-tallet. Mange seriøse, innovative produsenter gav radiorør en ny renessanse, og har klart å overleve kommersielt.
Så kom jo etterhvert dette kinamikket og gav dårlig rørlyd til en billig penge.. og dermed mye omtale, men antakelig vil det dessverre gi folk en avsmak på rør på sikt, fordi dette billigrælet-med-rør (naturligvis amatørpressens "flavour-of-the-month") ikke gir en langsiktig musikalsk glede; skremmer bort potensielle seriøse rørkunder med langsiktighet i sinn, og ødelegger for de seriøse i bransjen. Er nå mitt syn iallefall...

Mvh Vidar P
Følger ikke helt logikken her. Er det ikke spesifikasjonene som er det viktige, og ikke hvor utstyret er produsert ??? Det er jo en kjent sak at stadig flere produsenter lar utstyret produseres i Kina, men da selvsagt etter sine egne spesifikasjoner. Sikter du kanskje til at noen bruker rør som er produsert i Kina, og at disse er av tvilsom kvalitet?

Har i tillegg et spørsmål som jeg i min uvitenhet har lurt på en stund: Er ikke transistorutstyr mer stabilt og vedlikeholdsfritt enn rørutstyr? Mener dere, som er mest gira på rør, at det ikke finnes transistorutstyr som gir tilfredsstillelse for deres krav? Vil dere benekte kategorisk, eller er det et spørsmål om pris?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Rør har en viss levetid, så de brukes opp og må skiftes ut etter en stund. Transistorer varer og varer.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Følger ikke helt logikken her. Er det ikke spesifikasjonene som er det viktige, og ikke hvor utstyret er produsert ??? Det er jo en kjent sak at stadig flere produsenter lar utstyret produseres i Kina, men da selvsagt etter sine egne spesifikasjoner. Sikter du kanskje til at noen bruker rør som er produsert i Kina, og at disse er av tvilsom kvalitet?
Sikter i og for seg ikke til outsourcing, men til en hel del "spekulative" rørprodukter vi har sett poppe opp fra f.eks Kina de siste årene. Da snakker jeg om utstyr fra nye og ukjente leverandører, mange av de kanskje døgnfluer, som selger på spesifikasjoner og imponerende frontplater ift lave priser, selger på at de f.eks bruker de-og-de rørene, istedet for på ytelse og gjennomprøvde gode designer med lang levetid og høy langsiktig tilfredsstillelse.
Det jeg mener, rett eller galt, er at når mindre seriøse aktører utnytter rørutstyrs high-end kredibilitet som er opparbeidet av seriøse aktører gjennom tiår, og selger produkter på det grunnlag at de også bruker rør, så er man dømt til også å få en hel del mindre vellykkede eksempler på rørdesign.
Dersom dette utstyret, pga lav pris, stor tilgjengelighet eller annet, dominerer markedet så vil dette gå utover rørutstyrets gode navn og rykte, og i siste instans utover de seriøse aktører som vi alle er tjent med å ha i markedet. Tror jeg altså...

Mvh Vidar P

B

Back_Door

Gjest
re Vidar P:

Ser poenget ditt. Tipper uansett at Kineserne vil være like tilpasningsdyktige som Japsene var i sin tid. Kundegruppen til rør er generelt kresen og krevende. Dermed vil Kineserne tilpasse seg de faktiske forhold ganske raskt og levere bedre utstyr. Vi har gang på gang sett at vi ikke skal undervurdere evnene til markedstilpasning fra østen ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
re Vidar P:

Ser poenget ditt. Tipper uansett at Kineserne vil være like tilpasningsdyktige som Japsene var i sin tid. Kundegruppen til rør er generelt kresen og krevende. Dermed vil Kineserne tilpasse seg de faktiske forhold ganske raskt og levere bedre utstyr. Vi har gang på gang sett at vi ikke skal undervurdere evnene til markedstilpasning fra østen ;)
Dette er jo riktig. Men vi har da også sett store inntog av middelmådige varer fra østen, hvis eneste fortrinn har vært at de var billigere enn tilsvarende middelmådige varer fra vesten.
Japan er f.eks veldig gode til industrielt sett å lage "god nok" kvalitet og ytelse til en svært fornuftig pris, ihvertfall var det slik da yen'en var billig.

Jeg håper iallefall at du har rett, men frykter at slik endel av disse kinesiske firmaene opererer så vil det kunne gjøre skade for våre vestlige produsenter.

Mvh Vidar P

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Dersom dette utstyret, pga lav pris, stor tilgjengelighet eller annet, dominerer markedet så vil dette gå utover rørutstyrets gode navn og rykte, og i siste instans utover de seriøse aktører som vi alle er tjent med å ha i markedet. Tror jeg altså...

Mvh Vidar P
Neimen uff da, tenk om almuen også skulle kunne skaffe seg rørforsterkere.
Dersom prisen er lav, hvordan skal vi da kunne vite hva som er High-End?

Svein.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Neimen uff da, tenk om almuen også skulle kunne skaffe seg rørforsterkere.
Dersom prisen er lav, hvordan skal vi da kunne vite hva som er High-End?

Svein.
Så du tror ikke det vil bli noe problem for bransjen dette? Er det et poeng for deg å kunne kalle noe "high-end" siden du lurer på det?

Skjønte ikke helt hva du mente med at almuen kunne kjøpe seg rør..

Jeg skisserer et mulig scenario, om du er uenig og kan føre meg på bedre tanker tar jeg gjerne imot gode argumenter... men dette virket litt syrlig?

Mvh Vidar P

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Jeg tror det kan være klokt å ha opptil flere tanker i hodet samtidig. Et enten-eller som blir for kategorisk, kan innsnevre perspektivet og stenge for den frie sikt som gjør hifi så spennende.

Selv om vi har fått en overproduksjon av kinesiske rørforsterkere i senere år, finnes det flere slike gode og musikalsk sett interessante produkter på markedet i dag, bl. a. i konkurranse med rimeligere og tilsvarende produkter fra "Europa". Eksempel: Spark vs Prima Luna. Den noe nedsettende fellesbetegnelsen "Kinamikk" tjener liten eller ingen hensikt med tanke på reell og fordomsfri vurdering av noen av disse produktene.

Samtidig kan en kjøpe mer kostbare produkter fra f. eks. GB eller USA. En del av disse har ekstraordinære kvaliteter å by på, som tilfredsstiller et annet segment i markedet, men jeg tror det er riktig å si at overgangene kan være flytende i visse prisklasser. Aldri har mulighetene vært så mange, og det er mye som taler for at vi bør glede oss over nettopp det.

B

Back_Door

Gjest
Savner en kommentar til dette:

"Har i tillegg et spørsmål som jeg i min uvitenhet har lurt på en stund: Er ikke transistorutstyr mer stabilt og vedlikeholdsfritt enn rørutstyr? Mener dere, som er mest gira på rør, at det ikke finnes transistorutstyr som gir tilfredsstillelse for deres krav? Vil dere benekte kategorisk, eller er det et spørsmål om pris? "

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Så du tror ikke det vil bli noe problem for bransjen dette? Er det et poeng for deg å kunne kalle noe "high-end" siden du lurer på det?

Skjønte ikke helt hva du mente med at almuen kunne kjøpe seg rør..

Jeg skisserer et mulig scenario, om du er uenig og kan føre meg på bedre tanker tar jeg gjerne imot gode argumenter... men dette virket litt syrlig?

Mvh Vidar P
Joda, jeg innser at dette kan være et problem for bransjen. Dette på samme måte som det har vært for de fleste andre bransjer.
- transistorforsterkere fra Japan, senere Korea, Taiwan, og nå Kina.
- TV apparater, videospillere, MP3 spillere
- Elektroverktøy, husholdningsapprater, mobiltelefoner, PC'er ....

Mere og mere av de industriprodukter vi bruker produseres i Østen. Gamle industribedrifter som Tandbærg, Norsk data, Akers Mek, Spikerverket har forlengst opplevd disse problemene og blitt borte.

Andre bedrifter og bransjer har taklet dette bedre og fått til et samspill mellom vestlig design og østlig produksjon etc.

Tror ikke noen skal håpe på at utstyr med glødende rør skal forbli noe som kun en ekslkusiv gruppe i Europa og USA skal produsere for en liten elite av pengesterke kjøpere.

Svein.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.430
Sted
'

"Har i tillegg et spørsmål som jeg i min uvitenhet har lurt på en stund: Er ikke transistorutstyr mer stabilt og vedlikeholdsfritt enn rørutstyr? Mener dere, som er mest gira på rør, at det ikke finnes transistorutstyr som gir tilfredsstillelse for deres krav? Vil dere benekte kategorisk, eller er det et spørsmål om pris? "
Jo, transistorutstyr har bedre stabilitet og lenger levetid. I tilegg er det enklere å få transistorutstyr til å måle bedre på papiret. Jeg har personlig heller ingen problemer med et stereoanlegg basert fullt og helt på solid-state.
Jeg skal være ærlig nok til å innrømme at rør for meg er mest er en nostalgisk greie. Men man kan med litt innsats greie å lage temmelig bra ting basert på rør også. Så lenge man er klar over begrensningene.

Det er fullt mulig å lage både rimelig transistor og rørutstyr, men det enklere å lage rimelig transistorkonstruksjoner som spiller sånn noen lunde. Du får ofte som du betaler for i begge tilfeller, men spesielt rørforsterkere er avhengig av komponenter av en viss kvalitet (og pris) for å gjøre jobben på en tilfredsstillende måte. Det kan antagelig være fristene å spare på de dyreste komponentene for å ha et billig produkt å pushe på markedet. Det finnes sikkert mange betegnelser på slikt utstyr, ett ser jeg er brukt i denne tråden tidligere.

S

slowmotion

Gjest

"Har i tillegg et spørsmål som jeg i min uvitenhet har lurt på en stund: Er ikke transistorutstyr mer stabilt og vedlikeholdsfritt enn rørutstyr?
Jo, som regel. Transistorutstyr trenger vanligvis mindre vedlikehold.
Men selv har jeg hatt større ( og dyrere ) problemer med transistorutstyr enn med rør.

Mener dere, som er mest gira på rør, at det ikke finnes transistorutstyr som gir tilfredsstillelse for deres krav? Vil dere benekte kategorisk, eller er det et spørsmål om pris? "
Gode rørprodukter gjengir musikk på en måte som de fleste transistorforsterkere bare kan drømme om .
( Hvis forsterkere kan drømme,da. )

Kun min subjektive mening, så klart. ;)

;)

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Jeg har hatt min i ca. 1 år, og den første "smellen må jeg vel ta skylden for selv. Jeg skulle stille bias en sen nattetime, og dette gikk dårlig! En stor smell og en reperasjon på nesten 5000.- ???
Skiftet for ca.500 timer siden rør til beste sort Svetlana "winged C" . For noen uker siden begynte det å "skrape" i mellomtonen og tok da å sjekket bias og fant at det ikke var signal over en av motstandene! Grunnen var 2 røkne rør og en haug motstander som måtte skiftes. Hadde gromlyd i ca. 1 døgn før lydbildet ble sløret igjen, men p.g.a at jeg måtte ut på jobb fikk jeg ikke sjekket opp om det var røket et nytt rør! Har faktisk vurdert å gå tibake til transistor effekt, men må vel gi forsterkeren en tjangs til ;)
Høres ut som rørene dine har en transportskade som gjør at de kortslutter og tar med seg katodemotstanden når det skjer. Jeg anbefaler deg å skifte samtlige rør av det settet du nå bruker, og prøve på å ta dette opp med selger for en evnt. reklamasjon. Bruk heller KT88 som er noe mer robust rør. Dette er ikke VT100'ens feil, men feil i rørene. Du må også tenke på at i VT100 står rørene horisontalt og rørtypen du bruker må tåle det. Om du selger din VT100 vil du angre til din siste dag, en slik godlyd som denne gir vil du vanskelig kunne erstatte.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2

Jeg er i tvil om fruktbarheten og nytten av retoriske spørsmål i denne sammenhengen. Ingen av dem kan besvares med enkle ja eller nei. Men har du moro av det, kan jeg godt dele mine erfaringer med mine rørforsterkere.

Rørutstyr krever normalt litt ettersyn og skifte av rør. For noen av oss er det både trivelig og spennende, ikke minst fordi en kan trimme og oppfriske lyden i ønsket retning. Dette er likevel bare litt krydder i ny og ne, for variasjonens og inspirasjonens skyld. Det alt vesentlige av tiden går med til musikkopplevelser.

Det finnes langt flere supre transistorforsterkere der ute enn jeg noen gang vil få anledning til høre på - langt mindre prøve tilstrekkelig ut i kjente omgivelser. En del har jeg likevel hørt, og noen av dem har gitt flotte opplevelser. Selvsagt kunne jeg ha nytt musikk i dype drag med mang en transistorforsterker. Alt jeg kan si, er at de forsterkerne jeg bruker nå (cj) har en grad av harmonisk tetthet, differensiert klangstruktur og frisk livlighet som jeg nyter nesten hver dag.

Prisen betyr noe for de fleste av oss. I mitt tilfelle tør jeg si at skrytefaktoren spiller en relativt beskjeden rolle. Mitt spørsmål har vært: Hvor mye musikk kan jeg få for de kronene jeg har til rådighet? Med det mener jeg både innkjøp av cd'er, lp'er og lydutstyr.

Jeg har vært heldig. Jeg har fått store mengder musikk og utstyr som gjør den levende og rik. For det er jeg takknemlig. På den bakgrunn føler jeg ikke noe behov for å ri kjepphester eller hevde en bestemt type utstyrs fortreffelighet. Men jeg synes det kan være givende å utveksle erfaringer med likesinnede. Jeg tror det er grunnen til at jeg sitter her og skriver nå.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Kvalitetsutstyr er stabilt og gir eieren ingen driftsproblemer enten det er rør eller transistor. Jeg har timetellere på utstyret og skifter rørene når tiden er inne for det. For meg som bruker anlegget svært mye blir det ca. hvert 2 dre år på effektrørene og hvert 3 dje år på signalrørene. Dette er gjort på en halvtimes tid med biasjustering og det hele. Bare hyggelig å holde på med. Samtidig kan man i noen grad endre lyden/klangen med forskjellige fabrikater av rør. Når man programmessig skifter rørene på denne måten er det liten forskjell i lyden på de som skiftes ut og det nye settet. Dermed beholder man den gode lyden til enhver tid. Jeg har også forskjellige transistorforsterkere og disse kan også glede meg med god lyd i den rette sammenhengen. Men for meg er det alltid en ekstra opplevelse med musikken når den blir presentert gjennom en god rørforsterker.

Samleren

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
En liten avsporing, finnes det rør timetellere å få kjøpt......

B

Back_Door

Gjest
Å spørre rør-tilhengere om hvorfor de velger rør fremfor transistor, blir kanskje som å spørre en båtentusiast om hvorfor han velger trebåt fremfor mer moderne plast ;)
Litt av det samme gjelder også kanskje mellom vinyl og cd ::)
Her i byen sverger f.eks. mange til gamle amerikanske biler....
"Sannheten" bestemmes av hva slags utgangspunkt man har eller velger. Hva vi legger vekt på.
For meg personlig, som ønsker moderne og mest mulig vedlikeholdsfritt utstyr, blir nok valget en transistorforsterker av høy klasse (les pris ;) kombinert med CD-spiller i samme klasse.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Kan du gi et eksempel på "mye dårligere spec"?
Det jeg tenkte på her var forvrengingstallene/kurvene som man kan finne i feks  Stereophile og Stereoplay.

Eller har jeg hørt på det jeg har rukket over av rør Oslos Hifi forretninger, Ikke en eneste en er like stille som min Japse forsterker Tecnics SU-A900 fra 1994.

På det personlige plan har jeg laget rør og transistor RIAA og transistor buffertrinn.  Rør kontruksjonen forvrenger og støyer mer, men det kan jo være min feil,men jeg har aldri sett en publisert måling hvor rørforsterkere ikke har typisk"dårlige" målinger.
Det har allikvel ikke hindret meg i å ha både rørpre og rør RIAA. ;)

mvh
Sleiven

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.430
Sted
'
Det jeg tenkte på her var forvrengingstallene/kurvene som man kan finne i feks  Stereophile og Stereoplay.
OK, så du snakker og et helt produkt og ikke røret i seg selv vs transistor.

En av fordelene med solid-state er at det tar lite plass, utvikler lite varme og koster lite slik at man kan bruke mye av det. I en typisk transistorforsterker er det mange gang flere aktive komponenter enn i en tilsvarende rørkonstruksjon. Mange av disse brukes til beskyttelseskretløp og korreksjon/linearisering. Man kan jo for eksempel forsøke å lage et transistorslutt-trinn med 2-3 transistorer og se hvordan det går...
En annen ting når det gjelder forvrengning er at både SS og rør ofte er avhengig av NFB for å senke disse tallene. Når det gjelder rør, er det ingen triviell oppgave å implementere loop feedback over flere steg med reaktive og kapasitive komponenter. I SS er det ofte enklere pga av at ting kan DC-kobles.
Transistorer er ikke spesielt lineare komponenter, mange nok av dem har mulighet for å bli det.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Å spørre rør-tilhengere om hvorfor de velger rør fremfor transistor, blir kanskje som å spørre en båtentusiast om hvorfor han velger trebåt fremfor mer moderne plast ;)
Litt av det samme gjelder også kanskje mellom vinyl og cd ::)
Her i byen sverger f.eks. mange til gamle amerikanske biler....
"Sannheten" bestemmes av hva slags utgangspunkt man har eller velger. Hva vi legger vekt på.
For meg personlig, som ønsker moderne og mest mulig vedlikeholdsfritt utstyr, blir nok valget en transistorforsterker av høy klasse (les pris ;) kombinert med CD-spiller i samme klasse.
Som du ser har jeg både rør og transistoranlegg, faktisk 4 anlegg som er koblet opp. Min erfaring er at valget mellom teknologi er en personlig sak og smak, som jeg ikke vil prøve på å rettferdigjøre eller påvirke. Det har også med musikkvalg og gjøre. Hver teknologi har sine preferanser alt etter musikktype og personlig smak. Dette kan bli en evighetsdiskusjon. En pekepinn kan være hvor lenge man sitter på utstyret før det blir skiftet ut. Kjenner rørbrukere som sitter på samme utstyret i år ut og år inn. Hvorfor det mon tro?

Samleren

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.401
Torget vurderinger
11
Høres ut som rørene dine har en transportskade som gjør at de kortslutter og tar med seg katodemotstanden når det skjer. Jeg anbefaler deg å skifte samtlige rør av det settet du nå bruker, og prøve på å ta dette opp med selger for en evnt. reklamasjon. Bruk heller KT88 som er noe mer robust rør. Dette er ikke VT100'ens feil, men feil i rørene. Du må også tenke på at i VT100 står rørene horisontalt og rørtypen du bruker må tåle det. Om du selger din VT100 vil du angre til din siste dag, en slik godlyd som denne gir vil du vanskelig kunne erstatte.
Takker for tipset Samleren, får vel bare krype til korset og kontakte Brynjar for et nytt sett med med rør.
Prøvde forresten å handle inn 2 stk 6550 Winged C rør fra Thetubestore for å sammenligne med rørene jeg kjøpte fra Motron. Dette var skuff! Rørene var mye billigere men hadde en litt annen logo og satt svært dårlig i sokkelen. Kan se ut som dette er "pirat rør".
Er nok best å satse på kompetansen og servicen til Brynjar!
Er og svært fornøyd med lyden i forsterkeren når den har vert i "form", så den får vel stå i stua en stund til!
Vil og berømme servicen og kunnskapene til Ones som har skrudd på forsterkeren. Det er virkelig et pluss å ha en slik reperatør i nærområdet (Bergen)

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Ones er flink og har hjulpet mange. Det finnes 6550 rør som er betegnet SVETLANA men som er noe helt annet. Du skal være forsiktig med å benytte ukjente rør så lenge du ikke har tilgang til en rørtester. Det er ikke lurt å bruke din fine VT100 til rørtester, det kan bli dyrt. Kjøp heller rørene fra DEMOSTENES eller MOTRON og forlang at de er testet på forhånd. I din VT100 er det også lurt å få matchet kvartett til hver side.
Jeg bor også i Bergen og har og har hatt som du ser mye, Audio Research.

Samleren

C

cosmos

Gjest
Cosmos; innfallsvinkelen din er ugyldig; det går ikke an å avfeie et synspunkt med at vedkommende ikke har hørt alt. Når noen har et syn på et eller annet, så er det ikke slik at vedkommende har "hørt alt". Det fins ingen person noe sted som har "hørt alt". Når man har et syn på en ting, så er det fordi man synes man har hørt nok til å danne seg en mening.

Mvh Vidar P
fortsatt ikke nevnt en modell.
har hørt mange kina rørforsterkere under 10k, og alle har gitt overraskende god valuta. ::)

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.401
Torget vurderinger
11
Ones er flink og har hjulpet mange. Det finnes 6550 rør som er betegnet SVETLANA men som er noe helt annet. Du skal være forsiktig med å benytte ukjente rør så lenge du ikke har tilgang til en rørtester. Det er ikke lurt å bruke din fine VT100 til rørtester, det kan bli dyrt. Kjøp heller rørene fra DEMOSTENES eller MOTRON og forlang at de er testet på forhånd. I din VT100 er det også lurt å få matchet kvartett til hver side.
Jeg bor også i Bergen og har og har hatt som du ser mye, Audio Research.

Samleren
Vi har jo rør i alle komponentene begge to ;D
Mitt kjøp av ARC var vel tilfeldig, da jeg var på jakt etter en rør-effekt, men primært en BAT VK75SE. Men slik det ofte er når en handler brukt så er det tilfeldigheter som rår!
Har nettopp bestillt et nytt sett med Winged C 6550C fra Motron, så får se om ikke dette blir bra når jeg kommer hjem fra jobb!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
fortsatt ikke nevnt en modell.
har hørt mange kina rørforsterkere under 10k, og alle har gitt overraskende god valuta. ::)
Så da er alt greit da? Siden du har hørt mange som du liker mener jeg?

Har ikke til hensikt å nevne spesielle modeller heller... ville tro at du innen nå begynte å skjønne poenget mitt.

Mvh Vidar P

Topp Bunn