Rør en motesak

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det er veldig mange importører, og butikker som presiserer at det er rør i f.eks. utgangene er dette blitt en motesak, eller er lydforbedringen så stor at det må bare kjøpes.

De siste 2-3 årene er det som sagt veldig mange både her inne på forumet og ellers som påpeker at dette er mye bedre.

Hva er sannheten?.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.963
Sannheten er at det ikke finnes noen absolutt sannhet.
Det er snakk om personlige referanser og preferanser, smak og behag.

S

stikken

Gjest
Hei.
Er det ikke slik at rør er mere behageligt og lytte til?
Det må i hvertfall en nytelse og se rørenes glød i skumringen :D........,men det er vel igjen smak og behag.
Rørforsterkere har jo vel også falt en god del i pris, så et forsøk kan jo ikke skade. 8)
Vh
s

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
All kommers rommer et betydelig element av konjunkturer, men rør har vist seg levedyktige i lydformidling så lenge og så mye at det må dreie seg om mer enn en motesak.

A

Affa

Gjest
Dette er selvsagt mote. Rør er for de som liker selvplaging. Gleden ved riktig bias eller at forsterkeren faktisk greir å drive høyttaleren overskygger selvsagt musikken totalt, men bortsett fra det....Nydelig.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Dette er selvsagt mote. Rør er for de som liker selvplaging. Gleden ved riktig bias eller at forsterkeren faktisk greir å drive høyttaleren overskygger selvsagt musikken totalt, men bortsett fra det....Nydelig.
I stand corrected, sir.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Dette er da ikke noe nytt? Det har da vært et fokus på dette det meste av tiden jeg har interessert meg for hifi. Mitt inntrykk er at det var en liten dal i interessen på slutten av sytti og begynnelsen av 80-tallet, men at det etter dette har vært ganske mye fokus på rør. Også for 15-20 år siden fant man jo rør i populære prisklasser fra Audio note, Musical fidelity, Audio Innovation, Luxman. I høyere prisklasser har det også vært relativt mye rør i disse årene. C-J, Moscode, AR kan nevnes.

De to-tre siste årene har det vel blitt mer fokus på de rimeligere rørkonstruksjonene fra Kina, da disse har gjort rør tilgjengelige for et bredere publikum.

B

Back_Door

Gjest
Her er en motvekt mot nostalgien som hersker på dette forum fra Peter Aczel:

The Vacuum-TubeLie

This lie is also, in a sense, about a peripheral matter, since vacuum tubes are hardly mainstream in the age of silicon.

It’s an all-pervasive lie, however, in the high-end audio market; just count the tube-equipment ads as a percentage of total ad pages in the typical high-end magazine. Unbelievable!

And so is, of course, the claim that vacuum

tubes are inherently superior to transistors in audio applications—don’t you believe it.

Tubes are great for high-powered RF transmitters and microwave ovens but not, at the turn of the century, for amplifiers, preamps, or (good grief!) digital components like CD and DVD players.

What’s wrong with tubes?

Nothing, really. There’s nothing wrong with gold teeth, either, even for upper incisors (that Mideastern grin); it’s just that modern dentistry offers more attractive options. Whatever vacuum tubes can do in a piece of audio equipment, solid-state devices can do better, at lower cost, with greater reliability.

Even the world’s best-designed tube amplifier will have higher distortion than an equally well-designed transistor amplifier and will almost certainly need more servicing (tube replacements, rebiasing, etc.) during its lifetime. (Idiotic designs such as 8-watt single-ended triode amplifiers are of course exempt, by default, from such comparisons since they have no solid-state counterpart.)

As for the “tube sound,” there are two possibilities: (1) It’s a figment of the deluded audiophile’s imagination, or (2) it’s a deliberate coloration introduced by the manufacturer to appeal to corrupted tastes, in which case a solid-state design could easily mimic the sound if the designer were perverse enough to want it that way.

Yes, there exist very special situations where a sophisticated designer of hi-fi electronics might consider using a tube (e.g., the RF stage of an FM tuner), but those rare and narrowly qualified exceptions cannot redeem the common, garden-variety lies of the tube marketers, who want you to buy into an obsolete technology.

The Antidigital Lie

You have heard this one often, in one form or another. To wit: Digital sound is vastly inferior to analog. Digitized audio is a like a crude newspaper photograph made up of dots.

The Nyquist-Shannon sampling theorem is all wet. The 44.1 kHz sampling rate of the compact disc cannot resolve the highest audio frequencies where there are only two or three sampling points.

Digital sound, even in the best cases, is hard and edgy. And so on and so forth—all of it, without exception, ignorant drivel or deliberate misrepresentation.

Once again, the lie has little bearing on the mainstream, where the digital technology has gained complete acceptance; but in the byways and tributaries of the audio world, in unregenerate high-end audio salons and the listening rooms of various tweako mandarins, it remains the party line.

The most ludicrous manifestation of the antidigital fallacy is the preference for the obsolete LP over the CD. Not the analog master tape over the digital master tape, which remains a semirespectable controversy, but the clicks, crackles and pops of the vinyl over the digital data pits’ background silence, which is a perverse rejection of reality.

Here are the scientific facts any second-year E.E. student can verify for you: Digital audio is bulletproof in a way analog audio never was and never can be. The 0’s and 1’s are inherently incapable of being distorted in the signal path, unlike an analog waveform.

Even a sampling rate of 44.1 kHz, the lowest used in today’s high-fidelity applications, more than adequately resolves all audio frequencies.

It will not cause any loss of information in the audio range—not an iota, not a scintilla.

The “how can two sampling points resolve 20 kHz?” argumentis an untutored misinterpretation of the Nyquist-Shannon sampling theorem.

(Doubters are advised to take an elementary course in digital systems.)

The reason why certain analog recordings sound better than certaindigital recordings is that the engineers did a better job with microphone placement, levels, balance, and equalization, or that the recording venue was acoustically superior. Some early digital recordings were indeed hard and edgy, not because they were digital but because the engineers were still thinking analog, compensating for anticipated losses that did not exist.

Today’s best digital recordings are the best recordings ever made. To be fair, it must be admitted that a state-of the-art analog recording and a state-of-the-art digital recording, at this stage of their respective technologies, will probably be of comparable quality. Even so, the number of Tree-Worshiping Analog

Druids is rapidly dwindling in the professional recording worl

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hvis du absolutt må lime inn sprøytet til Aczel framfor å linke, klipp i det minste vekk det som ikke har noe med tråden å gjøre, din rotekopp.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
Sannheten er at det ikke finnes noen absolutt sannhet.
Det er snakk om personlige referanser og preferanser, smak og behag.
Det kommer vel an på hvilke bjellesauer man ønsker å følge... ;D

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Det er ikke tvil om at rør er blitt en motesak. At det finnes en eller flere rør i et komponent er slett ingen garanti for at det spiller pent. Jeg har intrykk at flere produsenter av spes. CD-spiller i litt høyere mellomklasse (les 5-15K) "dytter" inn et rør eller to i kretsen for å rettferdiggjøre en økt pris sammenlignet med tidligere modeller.

Fakta er vel at rør krever mer av kretsene rundt, enn hva transistorer gjør. Skal rør ha noe for seg, må kretsene være stabile og ha korrekte spenninger. En transistor vil være noe mer tilgivende i så henseende. Slett ikke alle komponenter med rør som selges nå for tiden, tar hensyn til dette. Jovisst spiller de, men kanskje ikke spesielt bra. Rør er ingen garanti for "highway to nirvana". Jeg vil da mye heller lytte til en god transistorforsterker enn tilsvarende middelmådig rørkonstruksjon.

Men at rør i rett selskap spiller veldig bra, det tillater jeg meg som omvendt transistor-tilhenger å påstå!

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.835
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Virker i alle fall som rør blir mer og mer hot. Ble selv små-nevrotisk av ustabile rør-monoblokker som tygde utgangsrør og med en bias-strøm som levde sitt eget liv. Hadde også en Audio-Research Pre-amp, og husker jeg måtte bytte et par kondensatorer en 4-5 mnd. etter jeg hadde byttet alle rørene. Da var allerede flere av rørene dårlige. Mye dritt på markedet med andre ord.
Jeg skal innrømme at rør kan spille fantastisk , men det passer ikke for alle - og er vel kanskje litt mote for tiden.
Det samme gjelder vel hornhøyttalere. Hadde selv noen digre hornsystemer for mange år siden, og da var det nærmest et skjellsord blant visse Audiofile. Nå virker det som mange forbinder det med en viss status.

S

slowmotion

Gjest
Back_Door,

Skribleriene til Peter Aczel er omtrent på samme nivå som Se og Hør....

;)

O

om.s

Gjest
Det kommer vel an på hvilke bjellesauer man ønsker å følge... ;D
Vel anvendt prinsipp, det er lov å "kjenne" etter selv, hva man foretrekker ;D

mvh

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Hadde tenkt til å kjøpe meg en rørforsterker, men selgeren sa følgende. Du må regne med at den må stå på i minst 4 dager før den spiller pent, det blei mao. ikke noe kjøp den gangen. Det var ifjor.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.061
Torget vurderinger
28
Nå er det vel vanligere å slå av rørutstyr etter hver lytteøkt enn det er for transistorutstyr. Er du sikker på at dette ikke var ved nykjøp? Ellers høres det jo noe merksnodig ut.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
35.938
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Det har vært på moten i min stue i snart tjue år, de siste ti riktignok bare i forforsterkeren (feigingvarianten?), så jeg har vel sluppet unna den verste selvplagingen....

Nydelig er det allikevel. ;D

Å ha rørforsterkere som kunne vært i stand til å drive høyttalerne mine.... - er en våt drøm!
Høyttalerne selv setter dog en stopper for - nei forresten; ØKONOMIEN setter en stopper for det! :-/

Lagga

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Nå er det vel vanligere å slå av rørutstyr etter hver lytteøkt enn det er for transistorutstyr. Er du sikker på at dette ikke var ved nykjøp? Ellers høres det jo noe merksnodig ut.

Tja det sa han ikke, men tenkte hjem fra ferie, og vente i en uke før musikken hørtes ok. ut. Nope.

B

Back_Door

Gjest
Hvis du absolutt må lime inn sprøytet til Aczel framfor å linke, klipp i det minste vekk det som ikke har noe med tråden å gjøre, din rotekopp.
Følte det hadde en viss sammenheng ;)
Var ellers ment som en liten provokasjon i menigheten ;D
Jeg skal personlig ikke mene så mye om Aczel`s troverdighet. Det er bare et interessant paradoks at innen denne vitenskapen, er det en stor gruppe som mener at det gamle er best og at utviklingen går feil vei ::)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.061
Torget vurderinger
28
Tja det sa han ikke, men tenkte hjem fra ferie, og vente i en uke før musikken hørtes ok. ut. Nope.
Jo, men mente han at det måtte spilles inn i fire dager når det var nytt, eller hver gang det skulle spilles? For i tilfelle må det jo stå på kontinuerlig, og det høres jo forunderlig ut. Jeg opplever ikke at rørutstyr bruker noe lenger tid på å bli varmt enn transistorutstyr.

Hvilken forsterker forresten?

S

slowmotion

Gjest
Man skal ikke se bort fra at sånne selgere prater endel svada ....

;)

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.430
Sted
'
Fakta er vel at rør krever mer av kretsene rundt, enn hva transistorer gjør.  Skal rør ha noe for seg, må kretsene være stabile og ha korrekte spenninger.  En transistor vil være noe mer tilgivende i så henseende.  
Når ble det fakta? :p
Sammenlign for eksempel Hfe for en tilfeldig transistor med mu for et rør. Hfe kan være oppgitt som {min 100, typisk 250, maks 500}. Er det noe som har stor spredning så er det transistorer.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Rør er lettere å bygge,lettere å bytte, og har mye dårligere spec,men er morsomere,og mye penere, låter nødvendigvis ikke bedre, garantert mere støy, og dårligere kompatibilitet...

Motasak , JA. Men jeg har ikke noe i mot slengbukser og indiske bomullsskjorter med flakene  knyttet sammen i livet heller ;)
Sleiven

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.430
Sted
'
Rør er lettere å bygge,lettere å bytte, og har mye dårligere spec
Kan du gi et eksempel på "mye dårligere spec"?

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.401
Torget vurderinger
11
Det er vel dei "billige" kina rørforsterkerene som har gitt større tilgang for folk flest, og dermed mer oppmerksomhet rundt rør. For min egen del så har alle "knallgode" anlegg jeg har hørt hatt rør i kjeden!
Når det er sakt, så kan spesielt effekforsterkere med rør være en sann plage! Jeg pleier å sammenligne VT100`en som jeg spiller på med en Ferrari. Den trenger like lang tid på verksted som den er i bruk, men når den virker, så er det ikke noe som kan erstatte den!
Det smeller og ryker, det spraker i elementer og den tygger utgangsrør, men lyden.......

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Jo, men mente han at det måtte spilles inn i fire dager når det var nytt, eller hver gang det skulle spilles? For i tilfelle må det jo stå på kontinuerlig, og det høres jo forunderlig ut. Jeg opplever ikke at rørutstyr bruker noe lenger tid på å bli varmt enn transistorutstyr.

Hvilken forsterker forresten?

Det var Audio Research VS 110.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Effektforsterkere med rør behøver ikke å være ustabile eller skape nervøse brukere. Min har putret og gått trutt og jamnt i årevis nå. Har opplevd to ustabile rør som tok hver sin sikring - uten stor dramatikk. Bytter rør ca annethvert år, til tross for flittig bruk. Ved rørbytte blir lyden ørlite grann piggere. Biasen holder seg stabil og fin. (Men kjøp skikkelige rør!) Jeg gleder meg til hver lyttestund, og fyller på med inspirerte og inspirerende musikkopplevelser i bøtter og spann.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hadde tenkt til å kjøpe meg en rørforsterker, men selgeren sa følgende. Du må regne med at den må stå på i minst 4 dager før den spiller pent, det blei mao. ikke noe kjøp den gangen. Det var ifjor.
Det var det snåleste jeg har hørt... har alltid syntes at rørforsterkere pleier å finne optimal temperatur temmelig kvikt, gjerne innen en times tid eller så..

Enig med Fosse; her er det noe som ikke stemmer..

Edit; VS110?? Jøss... ARC-ting pleier jo ikke bruke lang tid på å fyre opp? Denne selgeren ville jeg ikke enset et sekund; dersom han da ikke mente innspillingstid! Enten har du misforstått "flinkgutt", eller så har du møtt på en selger du ikke skal feste lit til.

Mvh Vidar P

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det var det snåleste jeg har hørt... har alltid syntes at rørforsterkere pleier å finne optimal temperatur temmelig kvikt, gjerne innen en times tid eller så..

Enig med Fosse; her er det noe som ikke stemmer..

Edit; VS110?? Jøss... ARC-ting pleier jo ikke bruke lang tid på å fyre opp? Denne selgeren ville jeg ikke enset et sekund; dersom han da ikke mente innspillingstid! Enten har du misforstått "flinkgutt", eller så har du møtt på en selger du ikke skal feste lit til.

Mvh Vidar P

Uannsett hva han dreiv med så mistet han ett salg, der og da.

B

bamsemann

Gjest
Hvordan kan rør være en motesak når det har blitt brukt i utstyr for gjengivelse av musikk lenge før transistoren ble oppfunnet.

Men ikke dermed sagt at rør er best! det er jo opp til hva hver enkelt ønsker og personlige preferanser....

Bamsemann... :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvordan kan rør være en motesak når det har blitt brukt i utstyr for gjengivelse av musikk lenge før transistoren ble oppfunnet.
Fordi man knapt hørte om rør gjennom hele 70- og 80-tallet, helt til langt utpå 90-tallet.
Joda, endel firmaer drev stadig med dette, men det har blitt en eksplosjon etter at Audio Innovations, ARC, C-J og andre igjen begynte å kapre terreng engang midt på 90-tallet. Mange seriøse, innovative produsenter gav radiorør en ny renessanse, og har klart å overleve kommersielt.
Så kom jo etterhvert dette kinamikket og gav dårlig rørlyd til en billig penge.. og dermed mye omtale, men antakelig vil det dessverre gi folk en avsmak på rør på sikt, fordi dette billigrælet-med-rør (naturligvis amatørpressens "flavour-of-the-month") ikke gir en langsiktig musikalsk glede; skremmer bort potensielle seriøse rørkunder med langsiktighet i sinn, og ødelegger for de seriøse i bransjen. Er nå mitt syn iallefall...

Mvh Vidar P

B

bamsemann

Gjest
Fordi man knapt hørte om rør gjennom hele 70- og 80-tallet, helt til langt utpå 90-tallet.
Joda, endel firmaer drev stadig med dette, men det har blitt en eksplosjon etter at Audio Innovations, ARC, C-J og andre igjen begynte å kapre terreng engang midt på 90-tallet. Mange seriøse, innovative produsenter gav radiorør en ny renessanse, og har klart å overleve kommersielt.
Så kom jo etterhvert dette kinamikket og gav dårlig rørlyd til en billig penge.. og dermed mye omtale, men antakelig vil det dessverre gi folk en avsmak på rør på sikt, fordi dette billigrælet-med-rør (naturligvis amatørpressens "flavour-of-the-month") ikke gir en langsiktig musikalsk glede; skremmer bort potensielle seriøse rørkunder med langsiktighet i sinn, og ødelegger for de seriøse i bransjen. Er nå mitt syn iallefall...

Mvh Vidar P
Forstår hva du mener Vidar.. og sier meg enig.....

Bamsemann... :)

O

om.s

Gjest

Mvh Vidar P
Endelig! en som tar bladet fra munnen og kaller det hele ved navn, så enig så enig, takk Vidar P....

mvh

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Joda, endel firmaer drev stadig med dette, men det har blitt en eksplosjon etter at Audio Innovations, ARC, C-J og andre igjen begynte å kapre terreng engang midt på 90-tallet.
Audio Research har levd av rørforsterkere helt fra starten av. De solgte mange av SP-3 serien på midten av 70-tallet (var mye bedre enn datidens transistorforforsterkere) og SP-6 serien og 8-serien solgte bra på 80-tallet. SP-10 og SP-11 var også veldig populære, men temmelig pepra pris på den tiden.
Hadde selv både ARC SP-6B og Mark Levinson ML-1 tidlig på 80-tallet. ARC spilte fletta av ML-1, selv om ML-1 kostet mye mer.
Conrad-Johnson solgte også bra med rørting. Premier 1, 2 og 3 var også state of the art på tidlig 80-tall. Mye annet rørsnadder var tilgjengelig, men som Vidar sier, til relativt mye høyere pris enn mye rørutstyr i dag...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Audio Research har levd av rørforsterkere helt fra starten av. De solgte mange av SP-3 serien på midten av 70-tallet (var mye bedre enn datidens transistorforforsterkere) og SP-6 serien og 8-serien solgte bra på 80-tallet. SP-10 og SP-11 var også veldig populære, men temmelig pepra pris på den tiden.
Hadde selv både ARC SP-6B og Mark Levinson ML-1 tidlig på 80-tallet. ARC spilte fletta av ML-1, selv om ML-1 kostet mye mer.
Conrad-Johnson solgte også bra med rørting. Premier 1, 2 og 3 var også state of the art på tidlig 80-tall. Mye annet rørsnadder var tilgjengelig, men som Vidar sier, til relativt mye høyere pris enn mye rørutstyr i dag...
Det er jo det jeg sier; disse seriøse leverandørene er jo ansvarlig for at rørutstyr er såpass høyaktet som det er idag, og de levde igjennom 70- og 80-tallet.
Imidlertid er jeg redd for at dagens yngre audiofile garde vil få avsmak på rørutstyr, fordi de kjøper/hører disse mildest talt middelmådige kinagreiene (som antakelig knapt blir lyttet til fra produsentene) og finner det lite tilfredsstillende, og dermed tas bort det rykte og kredibilitet fra rørutstyr som seriøse leverandører har strevd for i årtier...

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Det er jo det jeg sier; disse seriøse leverandørene er jo ansvarlig for at rørutstyr er såpass høyaktet som det er idag, og de levde igjennom 70- og 80-tallet.
Imidlertid er jeg redd for at dagens yngre audiofile garde vil få avsmak på rørutstyr, fordi de kjøper/hører disse mildest talt middelmådige kinagreiene (som antakelig knapt blir lyttet til fra produsentene) og finner det lite tilfredsstillende, og dermed tas bort det rykte og kredibilitet fra rørutstyr som seriøse leverandører har strevd for i årtier...

Mvh Vidar P
Det du sa som jeg ikke er enig i er at "man knapt hadde hørt om rørutstyr på 70- og 80-tallet". Jeg kjente flere som hadde rør-utstyr på den tiden og The Absolute Sound og Stereophile skrev jo om det i hvert nummer, så de fleste visste om det, men som sagt var det relativt mye dyrere på den tiden og ikke så mange tok seg råd til det....

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Det er vel dei "billige" kina rørforsterkerene som har gitt større tilgang for folk flest, og dermed mer oppmerksomhet rundt rør. For min egen del så har alle "knallgode" anlegg jeg har hørt hatt rør i kjeden!
Når det er sakt, så kan spesielt effekforsterkere med rør være en sann plage! Jeg pleier å sammenligne VT100`en som jeg spiller på med en Ferrari. Den trenger like lang tid på verksted som den er i bruk, men når den virker, så er det ikke noe som kan erstatte den!
Det smeller og ryker, det spraker i elementer og den tygger utgangsrør, men lyden.......
Min ARC VT100 mk2 har vært helt problemfri i hele dens hitil levetid. Og den har spillt ca. 7000 timer nå. Er på 3dje rørsettet.

Samleren

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Rør er lettere å bygge,lettere å bytte, og har mye dårligere spec,men er morsomere,og mye penere, låter nødvendigvis ikke bedre, garantert mere støy, og dårligere kompatibilitet...

Motasak , JA. Men jeg har ikke noe i mot slengbukser og indiske bomullsskjorter med flakene  knyttet sammen i livet heller ;)
Sleiven

Har hatt div transistor og rørforsterkere, men aldri opplevd mer støy fra rør kontra transistor! Tvert om! (men unntak av Cary.... ) Selv på horn med 100db følsomhet var det tyst som graven med rør.

Syntes heller ikke det er noe penere med rør, men jeg bytter nok ikke ut min rørpre med det første... av lydmessige årsaker... om jeg da ikke skulle få råd til en Tact.... da blir det aktiv drift og den gamle rørhaugen må ut

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
ARC prøvde seg med transistorgreier; floppane SP 4 og 5 var ikkje noko særleg, medan D52 var ein relativt hyggjeleg, om enn dyr effektforsterkar. Men i det store & heile har ARC aldri hatt fokus andre stadar enn på rør.
CJ starta med PV2, som fyrste preamp. Rør den også. Det var fyrst aktuelt med transistorar på nokre effektforsterkarar ca 1980 om eg ikkje tek mykje feil.....

Elles hevdar Tim at det er like lett (eller vanskeleg) å lage superforsterkarar uansett det eine ller andre prinsipet...

Audio Innovation dukka opp på 80-talet, og har vel berre laga rørprodukt? Medan Rogue er nykommar,og enno ikkje har produsert reine transistorting.

Nye rørting frå Ming Da, JoLida og fleire er faktisk ganske bra. Kjem snart omtaler der de veit..

Topp Bunn