Rørutstyr Rør eksperter, er dere der?

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Slik eg tolker dato kode, så vil eg tro de betyr følgende :
"Nr.1 Mullard PCC88 DJ2 B983" er produsert den tredje uken i august 1969 (983 = år,måned,uke)
"Nr.2 Mullard PCC88 DJ2 B6D1" er produsert den første uken i april 1966 (6D1 = år, måned, uke)
 
M

MORNING STAR

Gjest
Hei Jan-Erik

Hvis du ikke har planer om å kjøpe deg en Thøress preamp i fremtiden eller bygge deg en preamp selv med 7.6 Volts gløding, så er det bare å kast disse PCC88 rørene.
Har hatt slike selv, og de går rett i søpla når jeg kommer over dem.

Hvis du setter dem inn i posisjon til en ECC88, så blir den sulteforet på spenning og drar mere strøm i stedet, Levetiden blir jevlig kort som resultat, har prøvet dette selv å sultefore røret, for noen påstår at rørene låter bedre, ja kanskje , der er noen harmoniske forvrengninger av den ørevenlige sorten som øker.
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Må igjen få takke for innspill...

teddyh...Takker, det stemmer muligens :)

HAY2...Du mener i midt posisjonen på min MA KT88? Der står det ECC85.

Kan det skade forsterkeren eller er det bare rørene som varer veldig kort?
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Hei Jan-Erik

Hvis du ikke har planer om å kjøpe deg en Thøress preamp i fremtiden eller bygge deg en preamp selv med 7.6 Volts gløding, så er det bare å kast disse PCC88 rørene.
Har hatt slike selv, og de går rett i søpla når jeg kommer over dem.

Hvis du setter dem inn i posisjon til en ECC88, så blir den sulteforet på spenning og drar mere strøm i stedet, Levetiden blir jevlig kort som resultat, har prøvet dette selv å sultefore røret, for noen påstår at rørene låter bedre, ja kanskje , der er noen harmoniske forvrengninger av den ørevenlige sorten som øker.
man har jo en fortreffelig pre amp med ria som heter ear 912 som bruker disse.....:)
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.101
Antall liker
32.503
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Prøv dem du.
Og det teddy sier, er jeg enig i. Og trolig B for Mullard, fra fabrikken i Blackburn.
DJ står for 7dj8/PC88. 2 tallet er jeg usikker på. Om det er Philips sin kode for denne rørtypen, trenger vel ikke bety at ikke andre fabrikanter brukte samme kode?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Kabeldragern skrev:
Karakteristikk ligner på 6DJ8 når det brukes 6,3v glød i stedet for 7v.
Er dette noe du vet -- eller noe du har hørt eller tipper? Kan du vise oss noe som støtter opp under det du hevder?
Endrer karakteristikken seg for PCC88 like dramatisk også når det røret kjøres på 6.3v i steden for normal spenning?
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Prøv dem du.
Og det teddy sier, er jeg enig i. Og trolig B for Mullard, fra fabrikken i Blackburn.
DJ står for 7dj8/PC88. 2 tallet er jeg usikker på. Om det er Philips sin kode for denne rørtypen, trenger vel ikke bety at ikke andre fabrikanter brukte samme kode?
hvis DJ = rørtypen, som vi er enige om, så er nok 2 einhoven fabrikken og da er i tilfelle de siste sifferne prod dato vi jeg tro, jeg mener at hvis det er mullard så ville det stått B1/R1 osv før datokode, ikke DJ2
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
EDIT : etter litt leting på gamle linke jeg har så ser jeg at mullard også bruker DJ merking/typebetegnelse, og rørene er da som andre har sagt her i tråden Mullard produserte, trengte litt oppfriskning jeg :)





31.jpg
 
Sist redigert:

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Prøv dem du.
Og det teddy sier, er jeg enig i. Og trolig B for Mullard, fra fabrikken i Blackburn.
DJ står for 7dj8/PC88. 2 tallet er jeg usikker på. Om det er Philips sin kode for denne rørtypen, trenger vel ikke bety at ikke andre fabrikanter brukte samme kode?
hvis DJ = rørtypen, som vi er enige om, så er nok 2 einhoven fabrikken og da er i tilfelle de siste sifferne prod dato vi jeg tro, jeg mener at hvis det er mullard så ville det stått B1/R1 osv før datokode, ikke DJ2
Det eg tror DJ2 betyr er at det er et rør fra batch/versjon-2 av denne rørtypen PCC88. Bokstaven B foran dato kode tror eg betyr Blackburn fabrikken.
 
M

MORNING STAR

Gjest
Javel EAR bruke detter røret også, kan jo ikke vite alt:)


Tilbake til PCC88, jeg kaster kun de ubrukelige fra TV-er jeg kommer over, nye deriomot tar jeg vare på.


Men det er jo ikke det han Narvik væringen spør etter, sorry Jan-Erik, jeg har ei Mullard bok, men ingenting
om rør om hvorhen de er produsert .

Mbh
Hei Jan-Erik

Hvis du ikke har planer om å kjøpe deg en Thøress preamp i fremtiden eller bygge deg en preamp selv med 7.6 Volts gløding, så er det bare å kast disse PCC88 rørene.
Har hatt slike selv, og de går rett i søpla når jeg kommer over dem.

Hvis du setter dem inn i posisjon til en ECC88, så blir den sulteforet på spenning og drar mere strøm i stedet, Levetiden blir jevlig kort som resultat, har prøvet dette selv å sultefore røret, for noen påstår at rørene låter bedre, ja kanskje , der er noen harmoniske forvrengninger av den ørevenlige sorten som øker.
man har jo en fortreffelig pre amp med ria som heter ear 912 som bruker disse.....:)
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Mener B står for Blackburn, altså produsert i England, det kan vi nok slå fast :)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Kabeldragern skrev:
Karakteristikk ligner på 6DJ8 når det brukes 6,3v glød i stedet for 7v.
Er dette noe du vet -- eller noe du har hørt eller tipper? Kan du vise oss noe som støtter opp under det du hevder?
Endrer karakteristikken seg for PCC88 like dramatisk også når det røret kjøres på 6.3v i steden for normal spenning?
Kjell B målte ut dette.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Slik eg tolker dato kode, så vil eg tro de betyr følgende :
"Nr.1 Mullard PCC88 DJ2 B983" er produsert den tredje uken i august 1969 (983 = år,måned,uke)
"Nr.2 Mullard PCC88 DJ2 B6D1" er produsert den første uken i april 1966 (6D1 = år, måned, uke)

høres riktig ut.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
man kan swappe pcc og ecc og velge hva man synes låter best, men å bruke pcc i en ecc-krets eller ecc i en pcc-krets vil forkorte levetiden på røret.

sånn er det når man "underforer" eller "overforer" et rør med spenning.

personlig har jeg konkludert med at det låter best å bruke pcc der det er tiltenkt ( som f.eks. ear 912), og likewise med ecc.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Kabeldragern skrev:
Karakteristikk ligner på 6DJ8 når det brukes 6,3v glød i stedet for 7v.
Er dette noe du vet -- eller noe du har hørt eller tipper? Kan du vise oss noe som støtter opp under det du hevder?
Endrer karakteristikken seg for PCC88 like dramatisk også når det røret kjøres på 6.3v i steden for normal spenning?
Kjell B målte ut dette.
Det var jo fint..
Hvor er målingene til Kjell B i denne sammenheng?
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Om vedkommende hadde greie på dette?
Det var nok et helt annet fag han jobbet med. Dette var hans hobby.
Han var en gang passasjer. Jeg kjørte og han pratet.
Du nevner denne kjøreturen støtt og stadig.
Det må da ha vært en riktig fantastisk kjøretur, siden du har kaklet om den konstant i flere år.
Kjell B. var et geni og sto for banebrytende medisinsk forskning, det kan du ikke nekte for.

Jeg var hos deg en gang, og da hadde du Siemens EL34 på venstre kanal og Elektro Harmonix EL 34 på høyre kanal, og dette mente du ikke hadde noe å si fordi de var elektrisk like. Jeg kan aldri huske å ha hørt noe så håpløst før.
Videre anvendte du noen skikkelige møkkarør, russiske EF86.


Redigert: Brudd på regelverk: Regel #1
 
Sist redigert av en moderator:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Om vedkommende hadde greie på dette?
Det var nok et helt annet fag han jobbet med. Dette var hans hobby.
Han var en gang passasjer. Jeg kjørte og han pratet.
Du nevner denne kjøreturen støtt og stadig.
Det må da ha vært en riktig fantastisk kjøretur, siden du har kaklet om den konstant i flere år.
Kjell B. var et geni og sto for banebrytende medisinsk forskning, det kan du ikke nekte for.

Jeg var hos deg en gang, og da hadde du Siemens EL34 på venstre kanal og Elektro Harmonix EL 34 på høyre kanal, og dette mente du ikke hadde noe å si fordi de var elektrisk like. Jeg kan aldri huske å ha hørt noe så håpløst før.
Videre anvendte du noen skikkelige møkkarør, russiske EF86.
Det var da voldsomt!
Jeg har ALDRI hatt hverken Siemens eller Elektro Harmonix i noen forsterker. Du må ha vært et annet sted eller har noe skrudd hukommelse.
Russiske EF86? Har aldri hatt det heller. Først prøvde jeg en amerikansk industrivariant. Nå er det Mullard eller Philips.
Jeg har kun en forsterker med kombinasjone EF86 / EL34.
Jeg har aldri tvilt på Kjell B's kvaliteter innen sitt fagområde. Han hadde imidlertid meninger om HiFi / elektronikk som det ble mye "bråk" av.
Kjøreturen? Støtt og stadig er nå dine ord og en voldsom overdrivelse. Hvis du vil dokumentere dette er det bare å søke her på sentralen.
 
Sist redigert av en moderator:

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Du hadde Siemens EL34 i venstre kanal, av disse var ett merket RSD og ett merket Telefunken. I høyre kanal hadde du Elektro Harmonix.
Videre hadde du C-merkede Svetlana EF86 av nyere produksjon.

Når jeg spurte om det ikke var litt pussig å ha forskjellige rør på hver kanal, svarte du at det ikke hadde noe å si "fordi de var elektrisk like".

At du nå prøver å nekter for dette forandrer ikke på sannheten.

Hva gjelder dette at du til stadighet nevner denne kjøreturen, så er det faktisk slik at hver eneste gang Kjell B blir nevnt, så kommer du dragende med denne kjøreturen og legger ut om hvordan han pratet mye etc. Tenk at noen sitter og driter ut en person som har vært død i et år. Det er faktisk noe rart ved det.
 

J.E.R

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2012
Innlegg
754
Antall liker
165
Sted
Larvik (Narvik)
Ikke for å blande meg, men da jeg i sommer ble kjent med hifi og rør/vinyl, var jeg helt blank!

Fikk lest meg opp og fikk mye hjelp på et annet forum (har fått hjelp her også), jeg leste alt jeg kom over av innlegg fra Kjell B. og har basert mitt oppsett på hva han hadde testet fram, kjører med rør komboen hans (en av de) MA KT88, Bellari riaa, Lenco L75 m/Shure M75, Dac-5 og eldre JBL høyttalere.

Dette låter meget bra i mine ører og kostet ikke mange kronene, jeg skulle gjerne truffet denne mannen og fått lære mer, uten tvil en kunnskapsrik mann får jeg inntrykk av.

Og at han hadde sterke meninger og trodde på det han gjorde er vel bare positivt, jeg er glad det finnes slike mennesker!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.972
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du hadde Siemens EL34 i venstre kanal, av disse var ett merket RSD og ett merket Telefunken. I høyre kanal hadde du Elektro Harmonix.
Videre hadde du C-merkede Svetlana EF86 av nyere produksjon.

Når jeg spurte om det ikke var litt pussig å ha forskjellige rør på hver kanal, svarte du at det ikke hadde noe å si "fordi de var elektrisk like".

At du nå prøver å nekter for dette forandrer ikke på sannheten.

Hva gjelder dette at du til stadighet nevner denne kjøreturen, så er det faktisk slik at hver eneste gang Kjell B blir nevnt, så kommer du dragende med denne kjøreturen og legger ut om hvordan han pratet mye etc. Tenk at noen sitter og driter ut en person som har vært død i et år. Det er faktisk noe rart ved det.
Dette blir jo helt komisk. Og merkelig at det kun er du som vet sannheten om hva slags rør jeg har eller hadde i min forsterker.
Enda et merke trekker du fram som jeg aldri har hatt: Svetlana.
Historien om hvilke rør som har vært i min forsterker er svært enkel:
Det startet med Tesla EL34 og en amerikansk industriversjon av EF86. Husker ikke produsenten. ECC83-rørene husker jeg heller ikke, men siden du ikke trekker fram det er det ikke noe tema.
Da et av Tesla rørene sa takk for seg, byttet jeg alle til RSD. Av den enkle grunn at jeg hadde 8-10 stykker liggende. Hvem som har produsert disse vet jeg ikke. RSD kjøpte rør, merket de med sitt navn og solgte. Telefunken? Har aldri hatt det merket i forsterkeren heller.
Nå er det altså RSD EL34 og Mullard / Philips ECC83 / EF86.
Likeretter rørene er ikke noe tema kanskje?
Jeg vet ikke om det er brudd på noe regelverk å lyve her, men nå ligger du godt an.
 

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
295
Antall liker
3
Skal man altså forstå det slik at du benekter at du har kommet med utsagnet om at det ikke spilte noen rolle at det var forskjellige rør på hver kanal, "fordi de var elektrisk like"?
Det er jo bare bra dersom du endelig har innsett at du tok feil.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Du hadde Siemens EL34 i venstre kanal, av disse var ett merket RSD og ett merket Telefunken. I høyre kanal hadde du Elektro Harmonix.
Videre hadde du C-merkede Svetlana EF86 av nyere produksjon.

Når jeg spurte om det ikke var litt pussig å ha forskjellige rør på hver kanal, svarte du at det ikke hadde noe å si "fordi de var elektrisk like".

At du nå prøver å nekter for dette forandrer ikke på sannheten.

Hva gjelder dette at du til stadighet nevner denne kjøreturen, så er det faktisk slik at hver eneste gang Kjell B blir nevnt, så kommer du dragende med denne kjøreturen og legger ut om hvordan han pratet mye etc. Tenk at noen sitter og driter ut en person som har vært død i et år. Det er faktisk noe rart ved det.
Dette blir jo helt komisk. Og merkelig at det kun er du som vet sannheten om hva slags rør jeg har eller hadde i min forsterker.
Enda et merke trekker du fram som jeg aldri har hatt: Svetlana.
Historien om hvilke rør som har vært i min forsterker er svært enkel:
Det startet med Tesla EL34 og en amerikansk industriversjon av EF86. Husker ikke produsenten. ECC83-rørene husker jeg heller ikke, men siden du ikke trekker fram det er det ikke noe tema.
Da et av Tesla rørene sa takk for seg, byttet jeg alle til RSD. Av den enkle grunn at jeg hadde 8-10 stykker liggende. Hvem som har produsert disse vet jeg ikke. RSD kjøpte rør, merket de med sitt navn og solgte. Telefunken? Har aldri hatt det merket i forsterkeren heller.
Nå er det altså RSD EL34 og Mullard / Philips ECC83 / EF86.
Likeretter rørene er ikke noe tema kanskje?
Jeg vet ikke om det er brudd på noe regelverk å lyve her, men nå ligger du godt an.
skal ikke blande meg opp i selve disputten, men nå tok jeg deg vitterlig for løgn i en annen tråd her inne så ikke kast steiner rundt deg når du selv sitter i glasshus :)
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.057
Antall liker
2.846
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Folkens !
krangling som dette ble tidligere kalt kjærringpreik : Ikke bare positivt at likestillingen brer om seg;)
Hvis en ikke har noe hyggelig/positivt å bidra med går det an å holde kjeft.
For mye drittkasting vil resultere i at Sentralen tømmens for folk som har noe å bidra med innen for interessefeltet vårt.
Med ønske om en fredelig advent
V
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
i alle dager...
hvor kommer alt dette bråket fra?

audiomix har da ikke gjort annet enn å informere om at pcc189 ikke egner seg spesielt godt til audio...
man må gjerne imøtegå dette med annen informasjon eller gode argumenter.

men løgner og glasshus?

cut the crap!

tråden var informativ og nyttig, la den fortsette å være slik.
 
Topp Bunn