Råd til lett restaurering av Klipsch Chorus II

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Hei

I dag endte jeg opp med noen slitne høyttalere av nevnte, helt ut av det blå. De er slitne, og har hengt oppe i taket på et trenings-studio en årrekke. Det er skrudd inn løftekrok i begge sidene en bak. Hullet nærmer seg nok 10 mm. Men bare ett hull pr krok. Ramma høyttalerne også er ment å stå på fulgte dessverre ikke med. Den ene slavebassen bak har også et rift som går på tvers av av opphenget. Ellers så ser elementene og opphenget bra ut. Finéren er sliten og litt flisete i kantene. Farger er nok mørk eik eller walnut. Har ikke testet de enda, men selger sier de er helt fri for ulyder.

Jeg får ikke disse helt strøkne, men skader ikke å fresche de opp litt.

Det jeg har tenkt å gjøre, og som jeg trenger råd til er som følger:

- tette borehullene. Noen ide med hva?

- lime igjen rift i oppheng. Ser for meg noe tynt materiale jeg kan legge på, og stryke noe lim over?

- pusse finér og behandle det etterpå. Tenkte å bruke plansliper. Hvor fint/grovt papir, og olje/lakke/vokse med hva?

- frontdekselene er hele, men møkkete og støvete. Noen ide om hvordan få glansen tilbake her?

Takker for alle forslag;)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Torsen skrev:
Hei

I dag endte jeg opp med noen slitne høyttalere av nevnte, helt ut av det blå. De er slitne, og har hengt oppe i taket på et trenings-studio en årrekke. Det er skrudd inn løftekrok i begge sidene en bak. Hullet nærmer seg nok 10 mm. Men bare ett hull pr krok. Ramma høyttalerne også er ment å stå på fulgte dessverre ikke med. Den ene slavebassen bak har også et rift som går på tvers av av opphenget. Ellers så ser elementene og opphenget bra ut. Finéren er sliten og litt flisete i kantene. Farger er nok mørk eik eller walnut. Har ikke testet de enda, men selger sier de er helt fri for ulyder.

Jeg får ikke disse helt strøkne, men skader ikke å fresche de opp litt.

Det jeg har tenkt å gjøre, og som jeg trenger råd til er som følger:

- tette borehullene. Noen ide med hva?

- lime igjen rift i oppheng. Ser for meg noe tynt materiale jeg kan legge på, og stryke noe lim over?

- pusse finér og behandle det etterpå. Tenkte å bruke plansliper. Hvor fint/grovt papir, og olje/lakke/vokse med hva?

- frontdekselene er hele, men møkkete og støvete. Noen ide om hvordan få glansen tilbake her?

Takker for alle forslag;)
Gratulerer med høyttalere!
Hadde vært moro med bilder slik at vi kan se hvordan skiten høyttalerene ser ut. :D

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Skal se om jeg får tatt noen bilder når jeg jeg får de ut av garasjen i morgen.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Tenkte jeg skulle begynne å pusse litt på finéren i morgen. Hvilke papir skal jeg bruke?

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
67.534
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
87
Torsen skrev:
Tenkte jeg skulle begynne å pusse litt på finéren i morgen. Hvilke papir skal jeg bruke?
Kommer ann på hvor dype ripene er ? .
Prøv med 120 først og gå opp til 240, om du skal lakkere kan du gjøre det på 400 papir.
Men jeg er ikke sikker på hvor tykk tre finèren er. Du gjør ikke noe galt med 120 papir om du ser det ikke tar nok kan du bruke 100.

Mvh

Ove

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Det er ikke tykke greier denne finéren. Tror jeg kjøper inn både 100 og 120 papir. Tenkte å olje inn dette. Holder det med 400 papir da?

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
67.534
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
87
Torsen skrev:
Det er ikke tykke greier denne finéren. Tror jeg kjøper inn både 100 og 120 papir. Tenkte å olje inn dette. Holder det med 400 papir da?
Ja,jeg sprøyter båter på 320 ;)
(Det er livbåter vi prater om da) ;D

O

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Får ikke til å legge ut bilder. Er det noen jeg kan sende bildene til for hjelp?

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Grattis med flotte ht. Har disse selv og har målt disse opp mot ht i langt høyere pris med vinnende resultat. Match de bra, og plasser de rett så har du dynamikk som kun Klipsch heritage Kan. Er vel den komponenten i anleggene mine som jeg har beholdt, og kommer til å beholde...
Hvis elementene er gått på de så ta en telefon til Audiocompaniet. Tror de har elementer på lager. Disse bruker de samme 15" som i Cornwall og LaScala hvis jeg ikke tar helt feil. Kassene kan oljes og pusses. Plattformen kan lett lages hvis du er noenlunde fingernem...

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Torsen skrev:
Får ikke til å legge ut bilder. Er det noen jeg kan sende bildene til for hjelp?
Du kan bruke denne siden til å laste opp bildene, kopier bildet fra "forum code" og lim de inn her i tråden, slik jeg har gjort. ;D

http://imageshack.us/

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Fytti katta, dette med å legge inn bilder er ikke noe for meg. Får jo vondt i hue av mindre. Får demontere, pusse og olje i påvente av HFS 3 :)

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Jeg tenkte å reparer opphenget på slavebassen. Så da er jeg på utkikk etter ett supertynt og mykt materiale jeg kan lime pent på, som lett lar seg forme. Helst sort farve. Jeg tenkte å bruke et lim som man bruker når man binder fluer. Dette limet blir ikke stivt. Jeg har prøvd meg på sigarettpapir, og det holder seg mykt uten å sprekke. Noen som vet om ett materiale som passer til dette?

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Er det noe av opphengs-materialet som mangler? Altså ett hull? Hvis ikke, og kantene i riften ligger greit "inntil" hverandre hadde jeg prøvd å unngå å tilføre noe extra materiale oppå. Kun lagt en limfuge langs riften. Selvsagt med elastisk lim, som du selv var inne på. :)

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Ok. Ingenting mangler. Materialet flukter helt. Skal prøve å legge på lim med en liten pensel senere i dag.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Da er opphenget limt. Forbandt riften med en tynn tynn tråd for å få litt armering. Festet den med limet. Ser ut til å holde fint.

Topp Bunn