Råd om ny pickup for nybegynner

Dzhimbo

Fersking
Ble medlem
31.05.2010
Antall liker
0
Hei alle sammen!
Jeg er ny i venylverden, bruker mesteparten av dagen min på å lese og finne alt mulig informasjon som skal hjelpe meg i starten. Men likevel er det en del jeg lurer på.

Jeg har kjøpt meg en Fisher MT-6225 platespiller :) ( som i bilde på side 21 )

http://books.google.no/books?id=bQE...&resnum=3&ved=0CCkQ6AEwAg#v=onepage&q&f=false

Det sitter original arm på den (har prøvd å finne navn, men uten hell ). Jeg har tenkt å bytte pickup, siden den som fulgte var gammel og antall spilletimer er ukjent.
Derfor lurte jeg på om noen hadde gode råd angående hvilken pickup burde jeg velge for å begynne med ( i prisklassen 500+/- )

Foreløpig har jeg tenkt å kjøpe NAD PP2 RIAA Forforsterker, men har ikke bestilt den enda, siden jeg venter til jeg har funnet riktig pickup.

Takk for svarene =)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ein PP2 har sine sterke og svake sider, men dei sterke dominerer saman med pickupar frå Denon.
AT 95 er veldig open og på mange måtar fin, men eg har høyrt at mange etter kvart fort går lei av han. Han gjer ein grei jobb, men til PP2 og denne armen, trur eg faktisk ein DL 110 frå Denon er eit alternativ som også bør vurderast. Høve til heimlån vil vere fint...

erib

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
99
Enig med deg Arve. Har både AT95, PP2, og Denon DL 160. Ingen tvil om at Denon er bedre, men den havner vel litt over budsjettet hans? (Også 110).

PS!
Jeg har ikke gått lei AT95 ennå, men jeg bruker den i anlegg nr. 2. :)

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Gå for Audio Technica AT-95E.
Du kan lese om denne pickupen i Fidelity 29 / s.90:
http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/29.pdf
og oppgradering av denne i Fidelity 31 / s.82:
http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/31.pdf

Med 200 kroner spart på pickup (i forhold til budgett) ville jeg vurdert
å heller legge litt mer penger i RIAAen og gått opp til en Cambridge 640P.

Da havner du ca. 300 kroner over budsjett (PU+RIAA) men sitter igjen
med en langt mer komplett og vellydende løsning.

Dessuten vil du være bedre utstyrt om du senere skulle ønske å opp-
gradere ytterligere på pickupsiden. Armen ser nemlig ut til også å kunne
håndtere (stivere) MC-pickuper.

mvh
Gunnar Brekke

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg stiller meg helt bak Gunnars anbefaling her (selv om Arve har et godt poeng, om enn utenfor budsjett...). Cambridges RIAA er etpar hestehoder kvassere en den omtalte Nad´en, så du vil få mye igjen for å gå opp litt i pris der. Ellers er jeg rimelig sikker på at spilleren du har kjøpt, faktisk er produsert av hederskronede Micro Seiki for Fisher, så den er muligens enda litt bedre enn du er klar over. ;) Lykke til!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.862
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Med Cambrigde-riaaen har du eit større potensiale vidare, så dette rådet er ikkje dumt. PP2 si svakaste side er tredimensjonal attgjeving, og det er samanfallande med DL110. Utanom dette er det eit utmerka samarbeid om det meste.
AT 95 er uansett så billeg at du med lett hjarte kan gå over på noko anna når du går lei....

Dzhimbo

Fersking
Ble medlem
31.05.2010
Antall liker
0
Tusen takk for mange fine svar. Bestilte meg Audio Technica AT-95E, siden DL 110 fra Denon ble litt for dyr ::) Synes den løsningen som ble anbefalt av Gunnar Brekke var mest fristende. Cambridge 640P er også bestilt. Etter hvert så har jeg tenkt å ''investere'' i platespilleren/venylverden, så da er det like greit å kjøpe RIAA som jeg slipper å bytte ut. Synd at jeg må vente til streiken er over for å få dem :)

Topp Bunn