Høyttalere Råd om høyttaler

Geir37

Medlem
Ble medlem
25.07.2021
Innlegg
5
Antall liker
9
Sted
Rørvik
Hei
Min første post. Har kjøpt ECI-2 og har ett par Amphion Argon 2 jeg kan få kjøpt. Hvordan matcher de på lyd sammen. Noen som har tanker om det?
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.005
Antall liker
12.886
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Velkommen med første post.

Hvordan dette "matcher", vet jeg ingenting om.
Om de matcher rommet de skal spillet i tror jeg har større betydning.

Selv om jeg sikkert blir sablet ned av andre her nå, vil jeg også foreslå en eller annen form for EQ om lyden ikke skulle stå til forventningene. Er ikke sikkert det vil hjelpe, men det er lov å prøve.

Om specs og kvalitet er på noenlunde høyt nivå, kan det av og til være at finpuss med EQ kan være godt nok istedenfor for å stadig bytte komponenter inntil du blir fornøyd.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.350
Antall liker
5.831
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Etter hva man kan lese fra tester skal Amphion Argon 2 være nøytral og dynamisk. Men har begrensninger i bass. EC-2 er kjent for varm lydsignatur.
Kan ikke tilføre så mye mer da jeg ikke har hørt disse sammen😉
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.005
Antall liker
12.886
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Med ett par mindre stativ høyttalere, ville jeg uansett spe på en eller to suber etterhvert.
 

Geir37

Medlem
Ble medlem
25.07.2021
Innlegg
5
Antall liker
9
Sted
Rørvik
Velkommen med første post.

Hvordan dette "matcher", vet jeg ingenting om.
Om de matcher rommet de skal spillet i tror jeg har større betydning.

Selv om jeg sikkert blir sablet ned av andre her nå, vil jeg også foreslå en eller annen form for EQ om lyden ikke skulle stå til forventningene. Er ikke sikkert det vil hjelpe, men det er lov å prøve.

Om specs og kvalitet er på noenlunde høyt nivå, kan det av og til være at finpuss med EQ kan være godt nok istedenfor for å stadig bytte komponenter inntil du blir fornøyd.
Har også tenkt tanken på EQ. Har sett på Schiit sin.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.005
Antall liker
12.886
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Eventuelt RME ADI-2 DAC som også har innebygd EQ.
...vet ikke om de dukker opp på brukten av og til.
Eller miniDSP 2x4 hd, så kan du også dele aktivt mot suber.
Jeg har gode erfaringer med den.
 
  • Liker
Reaksjoner: JFR

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Geir37! Jeg støtter Bergfinn 100% i forslaget om en sub eller to!😀 Jeg tenkte i mange år at sub, ja det var noe som passet "til festmusikk"! Der tok jeg skammelig feil!! Etter å ha fått tak i en sub, og brukt litt tid på finjusteringer, med prøving og feiling, kan jeg idag ikke "klare meg uten"! Bare prøv, og du vil helt sikkert merke forskjellen med og uten!
Mvh ToreP(sub-frelst gubbe)👍
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hei
Min første post. Har kjøpt ECI-2 og har ett par Amphion Argon 2 jeg kan få kjøpt. Hvordan matcher de på lyd sammen. Noen som har tanker om det?
Velkommen. Svaret avhenger veldig av rommet de står i og plassering av høyttalere. Det vil også være avgjørende om du trenger /ønsker mer bass.

Sånn rent umiddelbart vil jeg tro at EC kler høyttalere dine. Men dette må ørene dine avgjøre.

Rådet om å kjøpe subber er tull sålenge vi ikke kjenner resten av parametre. Dsp er fint det, men det er ikke der du starter.

Lykke til, og spør i vei :)
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Og der er jeg helt enig med deg, HCS! Utstyr, rom og "eget øre" er absolutt avgjørende for hva slags lyd man ønsker å oppnå!👍
I mitt tilfelle, med Yamaha 701 og Dali Oberon 5 i en 30kvm stue i betongblokk, og meget begrenset mulighet til ommøblering, ble lydbildet meget bedre med sub! Det som berger "stumpene" er kraftig møblering og store, fullpakkede bokreoler! Mvh ToreP
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
663
Antall liker
691
Sted
Rogaland
Og der er jeg helt enig med deg, HCS! Utstyr, rom og "eget øre" er absolutt avgjørende for hva slags lyd man ønsker å oppnå!👍
I mitt tilfelle, med Yamaha 701 og Dali Oberon 5 i en 30kvm stue i betongblokk, og meget begrenset mulighet til ommøblering, ble lydbildet meget bedre med sub! Det som berger "stumpene" er kraftig møblering og store, fullpakkede bokreoler! Mvh ToreP
Hva slags subber er det om jeg kan spørre?
 
Topp Bunn