Rørutstyr Råd og viten om rør

bug

Medlem
Ble medlem
23.08.2012
Antall liker
1
Hei HS-forumet.
Etter å ha studert og lest diverse meninger og tekster om rør, så får jeg inntrykk av at mange rør har ulike betegnelser, men kan benyttes om hverandre.
Jeg har nå en Line Magnetic 211ia, men ikke særlig erfaring angående rør, bortsett fra at jeg hadde en Vincent hybrid, og har en Project rør-riaa, som jeg har byttet litt rør i. Mener jeg hørte forskjeller i rør-rullingene jeg gjorde.
Angående nåværende forsterker så har den, som sikkert de fleste her vet (beklager om jeg kommer med opplysninger og spørsmål som for mange kan bli kjedelig), har denne 4xel34, 2x12ax7, og 2x12au7.
Så; mange mener kt77 vil løfte lydsignaturen til det bedre (en alltid personlig mening selvfølgelig). Kan jeg bare prøve å bytte ut el34 med kt77 ? Er jo redd for å ødelegge forsterker/brann etc.
Har noen råd/erfaringer med el34, kt77, eller 12ax/au7 ?
Ønsker god hifi-helg til alle :)

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Antall liker
961
Sted
Orkanger
Torget vurderinger
1
El34, KT77 og 6CA7 kan brukes om hverandre uten at forsterkeren går i lufta.
lydmessig synes jeg det er vanskelig å si noe konkret, da smårør har litt innspillingstid. Fra ett rørskifte til ett annet har jeg glemt hvordan de forrige låt.

bug

Medlem
Ble medlem
23.08.2012
Antall liker
1
Ok, godt å vite det da.
Ja en forandring krever tid, så det er fort gjort å glemme hvordan noe var før forandringen. Samtidig er det jo også dette med at en forandring kan virke bedre nettopp bare fordi noe er fysisk forandret...

StefanR

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2020
Antall liker
961
Sted
Orkanger
Torget vurderinger
1
Ja, ser for meg at det er bortimot håpløst å AB teste ved rørskifte. Tiden det tar fra du skrur av forsterkeren, venter på at rørene kjøler seg ned så du kan ta de ut, sette inn nye rør forså å skru på forsterkeren, deretter venter til den har varmet seg opp igjen.
Jeg har selv byttet de fleste rørene på min, før de originale egentlig fikk en sjanse. NOS rør skal spille bedre enn nyproduserte (i følge flere). Selv synes jeg det er litt artig å spille Beatles gjennom rør som ble produsert før Beatles ble etablert.

bug

Medlem
Ble medlem
23.08.2012
Antall liker
1
Hehe, skjønner at det kan være artig ja. Rør er jo litt lyspære-aktig, så å "spille med" så gamle rør som virker må jo gjøre noe med stemningen (og kanskje kvaliteten, bedre?).

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
622
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Det spørs akkurat hvor stor forskjell det er på rørene, hvor store forskjeller det er. Husk at gamle NOS-rør KAN være slitt og lyden kan bli litt grå. Alltid greit å handle rør som er målt.

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Antall liker
2.233
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det er mye vitenskap og enda mer følelser når det kommer til rør. NOS er alltid stas, det gir et historisk sus over det hele, men om det spiller bedre er veldig avhengig av smak. Er det bedre å spise med en NOS gaffel enn en ny en? Redskapen er konseptuelt lik, men små forskjeller i stil og form er det jo.

Med de rørtypene du har er det uansett mye å velge mellom. Kos deg 🙂

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
effektrør: nyproduserte genalex gold lion ktt77 (kraftfull, mektig lyd som strekker seg godt både oppover og nedover i frekvensfløyene) eller nyproduserte tung-sol el34 (basstung, tøff lyd, litt myk på toppen).

smårør: nyproduserte (russiske) genalex gold lion eller mullard.
eventuelt nos hvis du vil legge mer penger i det.
da er telefunken smooth plates, siemens halske, brimar, valvo, philips, amperex eller mullard trygge valg, avhengig av lommebok og hvilken retning du vil dra lyden.
et hav av muligheter der ute.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.668
Torget vurderinger
2
Med denne appen kan du finne rørdata og se hvilke som kan byttes med hverandre , dvs samme pinner og glødespenning og forsterkning osv osv

bug

Medlem
Ble medlem
23.08.2012
Antall liker
1
Flott dere. Takker for tilbakemeldingene (y)

Topp Bunn