Råd angående bruktkjøp her på sentralen.

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Innlegg
199
Antall liker
22
Torget vurderinger
1
Jeg vil gjerne spørre om hva oppfatning medlemmer her på sentralen har vedrørende bruktkjøp på bruktbørsen.

Historien er som følger. Jeg kjøpte en nattkikkert av et russisk opphav. Jeg googlet merket, men fant ingen info
på dette merket. Jeg gikk alikevel for innkjøp av denne kikkerten, i håp om at dette var en problemfri handel som tidligere
handler på bruktbørsen.

Da jeg mottok kikkerten så var den mørk som natta. Etter noen meldinger med kjøperen viser det seg at denne kikkerten
bruker et batteri som ikke lar seg skaffe uten videre. Selger sa seg villig til å kjøpe inn batterier (antagelighvis fra der han
handlet kikkerten opprinnelig). Men etter to uker uten å hørt noe fra selger sendte jeg en melding og sa at jeg ville heve kjøpet med begrunnelse at batteriene er forbruksvare og de tydelighvis er såpass vanskelig å skaffe.

Dette modstridte selger seg, og hevdet at jeg ikke hadde krav på pengene tilbake. Jeg derimot sendte en melding
med link til forbrukerportalen med info om mine rettigheter ved bruktkjøp og at dette er en mangel som selger plikter
å opplyse om.

Selger mener fortsatt at manglene batterier ikke er en mangel.

Så det jeg lurer på.....Hvis jeg har kjøpt en nattkikkert, som bruker batterier som ikke lar seg skaffe må vel være en
såpass mangel, at jeg har rett på pengene tilbake?

MVH
Mixture
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har ikke noen klar mening om spørsmålet, det fins det sikkert legalføringer for. Akkurat som at man ikke uten videre kan selge en bil som en vanlig bil dersom den går kun på kryptonitt. Man bør vel som selger sikkert opplyse om det. Ja man plikter vel egentlig å opplyse om vesentlige forhold som begrenser bruksmuligheten av produktet vil jeg tro, iallefall når det angår hovedbruksområdet (i dette tilfellet se gjennom den).

Men sånn malapropos; har du sjekket tabeller for ekvivalente batterier? En og samme type batteri kan ha en rekke forskjellige benevnelser. Kanskje er ikke batteriene så vanskelige å oppdrive allikevel, bare under en annen benevnelse? Bare en tanke.
 

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Innlegg
199
Antall liker
22
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Har ikke noen klar mening om spørsmålet, men sånn malapropos; har du sjekket tabeller for ekvivalente batterier? En og samme type batteri kan ha en rekke forskjellige benevnelser. Kanskje er ikke batteriene så vanskelige å oppdrive allikevel, bare under en annen benevnelse? Bare en tanke.
Aner ikke hva orginal batteriet heter, da dette ikke fulgte med. Men har fysisk størrelse som et standard 9V batteri.
Batteriklemmene passer også rett på et 9V batteri, men skal visstnok være 24 til 48V.

Tips tas i mot på hvor dette kan skaffes...

MVH
Mixture
 
N

nb

Gjest
Det er en butikk på Ryen i Oslo, jeg husker ikke navnet men de har nettbutikk. Det batteriet de ikke har finnes neppe, jeg fant til slutt et veldig sært batteri til en gassbrenner for varmtvann til hytte der - var slik jeg oppdaget butikken. Fyren jeg snakket med sa at de hadde 3000 ulike batterier på lager.

Edit: Fant nettsiden
http://webshop.batterystore.no/
 

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Innlegg
199
Antall liker
22
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Det er en butikk på Ryen i Oslo, jeg husker ikke navnet men de har nettbutikk. Det batteriet de ikke har finnes neppe, jeg fant til slutt et veldig sært batteri til en gassbrenner for varmtvann til hytte der - var slik jeg oppdaget butikken. Fyren jeg snakket med sa at de hadde 3000 ulike batterier på lager.

Edit: Fant nettsiden
http://webshop.batterystore.no/
Tusen takk for linken nb.
Jeg snakket med Batterystore i dag, og de har aldri hørt om et slikt batteri, men skulle sjekke opp ytterligere.

Ser vannskelig ut dette. Ser ut som jeg har foretatt et bomkjøp......

MVH
Mixture
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Det kan vel ikke være 24 og 48 Volt med en standard klemme. Kan det være oppladbart, og at det tåler alt fra 24 til 48 V? Vi er vel ikke så gode til å lese russisk, men står det noe på det?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tenkte samme jeg også; det burde vel sikkert være greit å prøve med et 9V og se hva som skjer? Eller?
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg har god erfaring med et firma her i Skien som heter "Batteri Olsen" Hvis batteriet eksisterer, finner han det.
Google Batteri Olsen og slå på tråden.
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
878
Torget vurderinger
35
Hvis du legger ut bilde eller betegnelse av kikkerten/batteri så blir det enklere å prøve å hjelpe deg.

mvh
 

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Innlegg
199
Antall liker
22
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Tenkte samme jeg også; det burde vel sikkert være greit å prøve med et 9V og se hva som skjer? Eller?
Har prøvd 9V batteri. Det fungerer ikke.....kikkerten er fortsatt svart som natta.
Det var først etter jeg hadde prøvd 9V batteri at jeg tok kontakt med selger, og fikk som
svar at den bruker 24-48V batteri.

Kikkerten kom uten orginal embalasje og manual. Ingen ting står skrevet på kikkerten som angir
hverken batteritype eller driftsspenning.

MVH
Mixture
 

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Innlegg
199
Antall liker
22
Torget vurderinger
1
Pilsern skrev:
Hvis du legger ut bilde eller betegnelse av kikkerten/batteri så blir det enklere å prøve å hjelpe deg.

mvh
Kikkerten heter VOMZ, og det er ellers lite med modellbetegnelse på denne kikkerten.
Ellers passer et standard 9V batteri perfekt, men er visstnok ikke korrekt batteri.
Orginalbatteriet fulgte ikke med.
Jeg kan selvsagt legge ut bilder i løpet av kvelden.

Det hadde forøvrig vært hyggelig om selger også innvolverte seg i denne diskusjonen for å lettere kunne identifisere
batteriet, da han er den eneste som faktisk har sett orginal batteriet.

MVH
Mixture
 

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Innlegg
199
Antall liker
22
Torget vurderinger
1
Griffenfeldt skrev:
Jeg har god erfaring med et firma her i Skien som heter "Batteri Olsen" Hvis batteriet eksisterer, finner han det.
Google Batteri Olsen og slå på tråden.
Tusen takk for tips. Ringte til Batteri Olsen, og de kunne ikke hjelpe. De tipset med om Automax i Oslo.
De kunne opplyse om at det fantes et slikt batteri med 22,5V, men dette har gått ut av produksjon for flere år siden.
Dette batteriet var visstnok mye brukt i kikkerter, og de har hatt flere forespørsler på disse.

MVH
Mixture
 

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Innlegg
199
Antall liker
22
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Det er mulig at du må til Russland for å få hjelp:

http://www.vomz.ru/
Det er selvsagt en meget god mulighet. Jeg skal sende dem en mail, og høre på pris.
Jeg synes dette er urimelig tungvint å måtte bestille batterier i fra langtvekkistan, og jeg mener
at burde vel opplyses om ved salg?

Hva mener menigheten? Har jeg krav på å heve kjøpet på dette grunnlag?

MVH
Mixture
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Har ingen formening om heving av kjøp, men har du forsøkt å kontakte Spyshop? De selger nattkikkerter og tilbehør. Et annet tips er å finne et militærutsalg. Mulig de har slike til nattkikkertene som forsvaret bruker.
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
878
Torget vurderinger
35
mixture skrev:
Ulf-B skrev:
Det er mulig at du må til Russland for å få hjelp:

http://www.vomz.ru/
Det er selvsagt en meget god mulighet. Jeg skal sende dem en mail, og høre på pris.
Jeg synes dette er urimelig tungvint å måtte bestille batterier i fra langtvekkistan, og jeg mener
at burde vel opplyses om ved salg?

Hva mener menigheten? Har jeg krav på å heve kjøpet på dette grunnlag?

MVH
Mixture
Selger burde ha opplyst om at batteri ikke fulgte med og kan være vanskelig å få tak i.
Men krav på å heve kjøpet...hmm...skeptisk.

Kikkerten er sikkert ikke kjøpt over disk her i landet. Sannsynligvis på samme plass som batteriene befinner seg ...langtvekkistan ;)

Burde ha ringt noen bjeller;
"Historien er som følger. Jeg kjøpte en nattkikkert av et russisk opphav. Jeg googlet merket, men fant ingen info
på dette merket.
Jeg gikk alikevel for innkjøp av denne kikkerten, i håp om at dette var en problemfri handel som tidligere
handler på bruktbørsen."

mvh
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Enig med Pilsern - dette er ikke krystallklart. Forutsetter at dette er en handel mellom to privatpersoner.

På den ene side burde antageligvis selger ha opplyst om dette med at batteriene er spesielle og vanskelige å få tak i. Men for alt det vi vet, har selger aldri vært i markedet for å bytte batterier - og sånn sett har han ikke visst hvor vanskelig dette var. Eller han har gjort det, men syntes ikke det var vanskelig den gangen han gjorde det. Leveringsmulighetene kan jo ha forverret seg siden selger var i markedet for batterier - det er ikke uvanlig.

På den annen side burde det - når man kjøper noe russiske greier - kan hende ha ringt noen bjeller hos kjøper. Hva med support, service, forbruksrekvisita type batterier o.l. når man kjøper noe slikt? Man kan muligens argumentere med at kjøper har vært litt lite aktpågivende her.

Burde originalbatteri ha vært en del av leveransen? Vanskelig å si - spørs hva som er avtalt mellom partene. Brukermanual hadde det naturligvis også vært en fordel å ha - men hvorvidt den skal være med, er det også opp til partene å avtale.

Sympatien min er på kjøpers side her - men det er ikke sikkert at jusen er enig med meg hvis det kommer til skarpkjøring.
 

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Innlegg
199
Antall liker
22
Torget vurderinger
1
Jeg innrømmer at jeg var nok noget ivrig i bestillingen av denne kikkerten.
Jeg burde nok tatt bedre forhåndsregler, og burde vært mer kritisk.
Men det er heldighvis ikke en lov mot å være blåøyd.

Det ble forøvrig ikke opplyst i salgsanonnsen at den var nærmere 10 år gammel.
Dette kom frem i en PM som selger sendte meg etter kjøp.
Den ble fremstilt som en høykvalitets kikkert som ble bla. annet brukt av miletæret.
Det ble ei heller opplyst om mangel på hverken embalasje og manual.

Det at selger muligens ikke var klar over at batteriene ikke lot seg lengre skaffe forandrer
ikke det faktum at han har solgt en vare som er (høyst sannsynlig) totalt ubrukelig.

Selger mener at det er min plikt som kjøper å sjekke opp slike forhold, og han ikke kan belastes
for min uvitenhet. Dette er jeg noget enig i, men når jeg ikke finner noen informasjon på produktet er
det heller ingen mulighet for meg å finne info, og stille eventuelle kritiske spørsmål.
Jeg skulle nok ha stilt noen flere og kanskje mer kritiske spørsmål før kjøp, men å spørre om hvilket
batteri denne kikkerten bruker hadde uansett ikke falt meg inn.

Jeg har som tidligere nevnt, sendt selger en link til forbrukerportalen hvor lover og regler er beskrevet.
Her står det veldig klart at mangler ved produktet plikter selger å opplyse om.
At det ikke er mulig å skaffe tilveie batterier er vel å anse som en mangel. Produktet er ubrukelig
uten batterier. I slike tilfeller har kjøper rett på å heve kjøpet.

MVH
Mixture
 

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Innlegg
199
Antall liker
22
Torget vurderinger
1
En siste oppdatering i saken er at forbrukerrådet er et hyggelig sted å ringe til.
Selger er blitt invitert pr. PM til å kontakte en rådgiver, slik at Forbrukerrådets jurister
får en forklaring fra både selger og kjøper. Neste steg blir en formell klage.

Forbrukerrådet forvalter et noget ullent regelverk (rådgiverens egne ord), men
er helt klar på at det er selgers ansvar å komme med opplysninger som er relevant for salget.
Her står to saker sterkt, hvor enhetens alder ikke var nevnt, men fremstilt som et kvalitetsprodukt og
en "populær" vare og hvorvidt selger var klar over at enheten brukte spesial batterier som i ettertid
viser seg å ha gått ut av produksjon.
Kjøper har ingen ansvar for å finne ut av slike mangler selv, som selger mener.

MVH
Mixture
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hvis produktets alder ikke har vært bragt på banen verken av kjøper eller selger før inngåelse av kjøpsavtalen, kan vel ikke produktets alder sies å være relevant for kjøpet? Jeg tar ikke opp dette for å være vrang - mer av hensyn til alle oss som rett som det er - som de amatører vi er i kjøp og salg, kjøpslov og slikt - kjøper og/eller selger brukt hifi. En stikkprøve: Over halvparten av de ti første "Forsterkere selges"-annonsene var UTEN aldersangivelse på produktene. Regner med at de som kjøper slike alder-ikke-oppgitt-produkter har spurt om alder, eller ikke bryr seg om alder.

Sånn sett ville det være kjekt med en obligatorisk mal for bruktannonser her på Hifisentrlen - hvor vi én gang for alle ble tvunget til å opplyse om forhold som er, eller kan anses å være, relevante for en kjøper.
 

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Innlegg
199
Antall liker
22
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Hvis produktets alder ikke har vært bragt på banen verken av kjøper eller selger før inngåelse av kjøpsavtalen, kan vel ikke produktets alder sies å være relevant for kjøpet? Jeg tar ikke opp dette for å være vrang - mer av hensyn til alle oss som rett som det er - som de amatører vi er i kjøp og salg, kjøpslov og slikt - kjøper og/eller selger brukt hifi. En stikkprøve: Over halvparten av de ti første "Forsterkere selges"-annonsene var UTEN aldersangivelse på produktene. Regner med at de som kjøper slike alder-ikke-oppgitt-produkter har spurt om alder, eller ikke bryr seg om alder.

Sånn sett ville det være kjekt med en obligatorisk mal for bruktannonser her på Hifisentrlen - hvor vi én gang for alle ble tvunget til å opplyse om forhold som er, eller kan anses å være, relevante for en kjøper.
Jeg reagerte heller ikke noe særlig på det med alder, men forbrukerrådet mente at dette var av vesentlig
interesse ved bruktsalg og burde oppgis.
Det som kom frem av PMèr etter kjøp er også at kikkerten ikke har vært i bruk
siden 2003. Den har med andre ord ikke blitt testet de siste 8 årene og ikke sjekket før den er solgt.
Selger også innrømmer at han glemte å fortelle meg at kikkerten brukte et batteri på 24-48V.

Altså hvis dette hadde kommet frem i annonseteksten hadde jeg kanskje ikke vært så kjapp med å handle.

En annen ting jeg også selvsagt har tenkt på er at kikkerten faktisk bruker 9V batteri som faktisk passer
på alle måter er det korrekte batteriet, men selger bruker en hvit løgn for å fraskrive seg ansvaret.
Dette vil i såfall forklare selgers noget upassende og aggressive språkbruk pr. PM.

Men dette er det Forbrukerrådet er til for. Altså prøve å rette opp i eventuelle uoverstemmelser ved
kjøp og salg. Jeg er absolutt ikke sikker på at min klage vil gå igjennom til min favør. Jeg har i hvertfall
invitert selger til å ta en prat med en saksbehandler slik at en uavhengig part med en kompetanse
innenfor området kan megle frem til en løsning.

MVH
Mixture
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
mixture skrev:
Ulf-B skrev:
Hvis produktets alder ikke har vært bragt på banen verken av kjøper eller selger før inngåelse av kjøpsavtalen, kan vel ikke produktets alder sies å være relevant for kjøpet? Jeg tar ikke opp dette for å være vrang - mer av hensyn til alle oss som rett som det er - som de amatører vi er i kjøp og salg, kjøpslov og slikt - kjøper og/eller selger brukt hifi. En stikkprøve: Over halvparten av de ti første "Forsterkere selges"-annonsene var UTEN aldersangivelse på produktene. Regner med at de som kjøper slike alder-ikke-oppgitt-produkter har spurt om alder, eller ikke bryr seg om alder.

Sånn sett ville det være kjekt med en obligatorisk mal for bruktannonser her på Hifisentrlen - hvor vi én gang for alle ble tvunget til å opplyse om forhold som er, eller kan anses å være, relevante for en kjøper.
Jeg reagerte heller ikke noe særlig på det med alder, men forbrukerrådet mente at dette var av vesentlig
interesse ved bruktsalg og burde oppgis.
Det som kom frem av PMèr etter kjøp er også at kikkerten ikke har vært i bruk
siden 2003. Den har med andre ord ikke blitt testet de siste 8 årene og ikke sjekket før den er solgt.
Selger også innrømmer at han glemte å fortelle meg at kikkerten brukte et batteri på 24-48V.

Altså hvis dette hadde kommet frem i annonseteksten hadde jeg kanskje ikke vært så kjapp med å handle.

En annen ting jeg også selvsagt har tenkt på er at kikkerten faktisk bruker 9V batteri som faktisk passer
på alle måter er det korrekte batteriet, men selger bruker en hvit løgn for å fraskrive seg ansvaret.
Dette vil i såfall forklare selgers noget upassende og aggressive språkbruk pr. PM.

Men dette er det Forbrukerrådet er til for. Altså prøve å rette opp i eventuelle uoverstemmelser ved
kjøp og salg. Jeg er absolutt ikke sikker på at min klage vil gå igjennom til min favør. Jeg har i hvertfall
invitert selger til å ta en prat med en saksbehandler slik at en uavhengig part med en kompetanse
innenfor området kan megle frem til en løsning.

MVH
Mixture
Dette blir ganske interessant - jeg tenker parallell til hifi hele tiden, jeg. At produktet ikke har vært i bruk siden 2003 - og heller ikke testet før salget - er det etter min mening vesentlig informasjon, som selger skulle ha opplyst om. Jeg ville i hvert fall aldri ha kjøpt elektronikk som ikke hadde vært brukt på 8 år - hvis den ikke hadde vært testet skikkelig før jeg skulle overta det. Selv da ville jeg ha vært ganske skeptisk. Eller hva med en bil som har stått i garasjen i 8 år og ikke har vært prøvekjørt?

Nå sier du ikke hva du har betalt for denne - ikke fungerende - herligheten. Hvis prisen er tilstrekkelig lav i forhold til gjengs markedspris for et fullgodt 10 år gammelt produkt, kan selger kanskje slippe unna.

Blir spennende å høre hva Forbrukerrådet kommer frem til.
 

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Innlegg
199
Antall liker
22
Torget vurderinger
1
Ulf-B, du nærmer deg nå det jeg mener er kjernen i saken.
Selger velger å legge ut denne kikkerten for salg med tekst som sier at dette er et kvalitetsprodukt
og understreker samtidig dette med å fortelle at forsvaret bruker denne. Han beskriver kikkerten som
svært lite brukt og fremstår som ny.

Jeg betalte 1000kr. for denne kikkerten + 80 kroner i frakt. Dette er en sum penger som jeg ikke har
noe problem med å tape, men det som provoserer meg voldsomt er selgers oppførsel i form av PMèr
og det er derfor jeg har lyst til å dra dette lengre enn ellers jeg ville ha gjort.

Han avfeier forbruksloven som det største tullet han har hørt selv om han har fått tilsendt link hvor det står svart på hvitt.
Han påstår at det er min plikt å sjekke opp fakta rundt varen før kjøp, og han ikke plikter å opplyse om hverken
at den bruker spesial batterier eller at dette er en mangel ved varen hvis det viser seg at batterier ikke lar seg skaffe.
Han skriver at jeg ikke burde kjøpe noe jeg ikke har greie på, og at jeg har rotet meg oppi noe(?), og burde legge
hele saken på hylla.
Han mener at jeg må selge den videre hvis jeg skal ha pengene mine tilbake, noe som jeg ikke har samvittighet til å gjøre
uten om å opplyse om varens faktiske tilstand, dvs. umulig å selge uten å lure noen til å kjøpe.
Jeg vil understreke at jeg har oppført meg profesjonelt i mine henvendelser til selger, og
ikke provosert på noen måte-

Jeg må understreke at INGEN av de 3 butikkene jeg har snakket med som er spesialister på batterier har hørt om
dette batteriet som er sigende 24-48V. Det var Automax AS som foreslo at det kanskje var et 22,5V batteri
som ofte ble brukt i kikkerter og gått ut av produksjon.

Forbrukerrådet mener at jeg har en god sak, men vil selvsagt ikke uttale seg eller komme med en konklusjon
før de har hørt den andre parts side av saken. Invitasjonen ligger hos selger, og hvis personen er villig til å
løse saken vil jeg absolutt følge Forbrukrerrådets anbefalinger også hvis saken går i mot meg.


MVH
Mixture
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Mer til informasjon og i beste mening:
Det er velkjent at Sovjetunionen og (vel) Russland før det ofte benyttet andre løsninger og dimensjoner enn Vesten. Det er m.a.o. ikke overraskende at de kan ha andre standarder for mye rart.

Et par eksempler:
  • De har mange egne ammunisjonstyper og kalibre
  • De valgte bevisst en annen sporvidde for jernbanen for å unngå at vestlige land enkelt kun angripe via deres egne jernbanelinjer

Det ble ekportert mye militær overskuddsvare av ymse slag fra østblokklandene til Vesten på 1990-tallet. Jeg finner det sannsynlig at den ofte kom uten bruksanvisning (som uansett ville vært på russisk el.l.) og emballasje.

Dernest forsøkte vel en del russiske firmaer å eksportere produkter de tidligere laget for militæret, til friluftsfolk m.m. i Vesten siden hjemmemarkedet (omtrent) var borte, f.eks. kikkerter, kikkertsikter og annet som kan benyttes ved jakt. Jeg formoder at langtfra alle disse firmaene overlevde, og at senere produktoppfølging dermed kan være vanskelig.

Den originale Canon F1 (1971-1981) benytter visstnok en myntformet batteritype som ikke lenger produseres og er vanskelig å få tak i.
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Det burdte ikke være noe problem å lage et batteri til dette, har du fysiske mål? Så kanskje jeg kan hjelpe :)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Interessant lesning dette her. Jeg kjøpte en gang en haug med murstein på finn.no. Mursteinen skulle angivelig være fra 1700-tallet og av beste kvalitet. Bare tull, og nå bruker jeg steinen som veifyll.

Det er neppe tvilsomt at selgeren må si fra dersom kikkerten av en eller annen grunn ikke kan brukes. Det er selgeren som kjenner kikkerten, ikke du. Problemet ditt er ikke hvem som har rett, men at du neppe har noe maktmiddel dersom selgeren nekter å ta kikkerten tilbake. Forbrukerrådet har ingen myndighet, og du må evt gå til domstolene. Det koster mye mer enn det smaker. Jeg måtte bite mine 500 kr (for steinen) i meg, og det spørs om ikke du må gjøre det samme med dine 1000. Men vi kan jo håpe på at selgeren tar til fornuft dersom han får en henvendelse fra rådet.
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Litt anstendighet må man kunne forvente! Jeg vil hevde du har blitt lurt, enkelt og greit.

Å ikke opplyse om at produktet benytter et batteri som er nær umulig å få tak i i Norge, er mer enn en forsømmelse.

Dersom selger ikke kan opplyse om hvor man får kjøpt batterier i Norge, har selger solgt deg et ubrukelig produkt, vel vitende om så. :/
 

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Innlegg
199
Antall liker
22
Torget vurderinger
1
kise skrev:
Det burdte ikke være noe problem å lage et batteri til dette, har du fysiske mål? Så kanskje jeg kan hjelpe :)
De fysiske målene er tilsvarende et standard 9V batteri.
Å sette sammen batterier i serie og parallell er ikke noe problem, og det fixer jeg selv, men å
få det til å passe fysisk kan bli en utfordring. Skal sette sammen noen batterier, slik at jeg får testet
om kikkerten faktisk fungerer.

Men heller faktisk mot at det er standard 9V batteri som skal brukes, men det er noe galt med kikkerten
og selger kommer med en "fiffig" historie.

Men ellers takk for tilbudet.

MVH
Mixture
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Prøv en strømforsyning og øk gradvis.
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
784
Torget vurderinger
5
Fikk du den til å fungere?
 

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Innlegg
199
Antall liker
22
Torget vurderinger
1
Holmium skrev:
Fikk du den til å fungere?
Har ikke hatt mulighet til å prøve ennå. Mye å gjøre på jobb samt mangel på fungerende strømforsyning har
utsatt testingen på ubestemt tid.

Selger ser også ut til å gått under jorden........Ingen svar siden invitasjonen til å kontakte forbrukerrådet.

MVH
Mixture
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Holmium skrev:
Prøv en strømforsyning og øk gradvis.
Stor sjans for å ødelegge enda mere hvis kikkerten virkelig skal ha 9volt :-\
 

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Innlegg
1.621
Antall liker
931
ikke sikkert dette er et batteriproblem. Mulig kikkerten er ødelagt.?
har selv en russisk natt kikkert sikte og det fungerer fint med 2 AA batterier.
 
Topp Bunn