RØR: forskjell i venstre og høyre kanal

pedja.g

Medlem
Ble medlem
09.12.2007
Antall liker
0
Ser at det er en del prat om rør her og prøvde å finne en "riktig" tråd men det er ikke så lett, so here it is ! Jeg har en "generelt" spørsmål til alle dere som kan rør. Bare så det er sagt, jeg har vært i hifi verden i mange år men når det er snakk om rør da er jeg nesten nybegynner. Har for tiden Ayon og er VELDIG fornøyd lydmessig men det er en ting jeg har merket (spesielt med spilleren) at den spiller forskjellig på venstre og høyre kanal. Litt vanskelig å beskrive kanskje, men det er nesten som at lyden fra venstre høyttaller kommer ut mer fram, spiss og med mindre bass og høyre litt lent tilbake (muligens mer naturlig, eller " sånt skal låte" ) . Det som jeg kunne tenke meg om er kanskje selve rørene ( det er 4 stykker Sovtek 6H30) som er muligens ikke machet helt eller det kan være noe helt annet ? Det er faktisk på grense at det er ikke morsomt lengre når du har " 2 forskjellige høyttallere" ! Har noen av dere erfart noe lignende eller har noen svar på det ?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.386
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
6H30 - Er de ekvivalent til..... Edit :)
Ikke forsterkeren, men CD-spilleren du mener.
Prøv å kryssbytte rørene for å høre om problemet flytter seg til den andre kanalen.
Om det gjør det så ligger problemet på ett av rørene.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.314
Sted
Nøtterøy
Kjenner ikke til din forsterker, men kan du ikke prøve å bytte rør? Begynne med f.eks utgangsrørene, bytte fra den ene kanalen til den andre
for å høre om problemet flytter seg.

pedja.g

Medlem
Ble medlem
09.12.2007
Antall liker
0
Forsterkeren har jeg ordnet med kryssbyting, det er litt verre med spilleren siden den er ganske ny og rørene er ikke lette å komme til, må demontere halv chasis... ikke problem det heller HVIS det er rørere, men hvis ikke da er det garanti sak og jeg har jo "åpnet den" ... derfor spørsmål ;) ...om noen har erfart noe lignende og fikset det bare med bytting ...

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.406
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
For ikke å komme langt ut på jordet, bør du få målt om det er forskjell og hvor forskjellen oppstår. Da vil det være mye lettere å korrigere.
De rørene du nevner er ikke verdens beste.
Om det er nødvendig å matche? Ikke så sikkert at det vil spille noen rolle. Normalt er det ikke nødvendig å matche slike "smårør". Uansett vil den type matching det her snakkes om ha liten betydning.
Selektering av rør må gjøres i forsterkeren for å få det optimalt.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.386
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
pedja.g skrev:
Forsterkeren har jeg ordnet med kryssbyting,
Vil dette si at du har/hadde misstanke om at "feilen" kunne være forsterkeren - og således har slått deg til ro med det ikke ligger der, når kryssbytting av rør i den ikke endret noe?
Har du målt/justert bias på forsterkeren?

Eller - har du testet med en annen signalkilde - og da er det ok - ogsåledes eliminert forsterkeren som mulig "feilkilde?

pedja.g

Medlem
Ble medlem
09.12.2007
Antall liker
0
Audiomix skrev:
For ikke å komme langt ut på jordet, bør du få målt om det er forskjell og hvor forskjellen oppstår. Da vil det være mye lettere å korrigere.
De rørene du nevner er ikke verdens beste.
Om det er nødvendig å matche? Ikke så sikkert at det vil spille noen rolle. Normalt er det ikke nødvendig å matche slike "smårør". Uansett vil den type matching det her snakkes om ha liten betydning.
Selektering av rør må gjøres i forsterkeren for å få det optimalt.
Takk for sist (mail) , det som er case her er at når jeg kobler spilleren på annen forsterker (ikke triton) da skjer det nesten samme , den forskjell i lyd på kanalene... det er den store dilema hos meg nå, hvis rør problematik, ingen problem, kjøper nye så slipper jeg den styr med "garanti sak" ... hvis ikke da blir det den kjedelige proceduren og levering tilbake...

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Du bør uansett fotelle butikken at du har oppdaget et problem, ellers vil du miste klageretten.
Første trinn bør være at de tester og bytter rørene dine.
'

ikke barebare å tukle med innmaten i denne spilleren. bør overlates til kyndige, selv om det bare kreves å løsne 4 skruer, er det lett å få en glipp som du er inne på

Vedlegg

pedja.g

Medlem
Ble medlem
09.12.2007
Antall liker
0
Akkurat det jeg mente, det er ikke bare å bytte... ja, det er best å ta prat med importør så får vi se... takker for hjelp så langt ;)

Topp Bunn