Quadraphoni

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg har anskaffet meg en Dual kombinert platespiller og forsterker. driverket er en 1218 som jeg har tidligere erfaring med. denne er senket orginalt ned i forsterkeren fra dual og har et fancy topp lokk.

det som er spennende med denne saken er at det er en quadraphonisk forsterker.

4 kanals vinyl.

spørsmålet er da hvilken pickup fulgte med denne "komboen" og hvor kan jeg få fatt på noen quadraphoni plater. om noen kan forklare litt om hvordan dette fungerer hadde jeg vært takknemlig. tror dette er en noe sjelden sak da jeg har mye erfaring med dual produkter men denne visste jeg ikke eksisterte.

McLaren

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Quadrophoni var ikke sjeldent omlag midt på 70-tallet, tvert imot, og jeg husker flere liknende apparater. Prinsippet er beskrevet i detalj i mye litteratur, men jeg kan dessverre ikke redegjøre for det på stående fot nå, det er lenge siden..
Det jeg kan fortelle er at du nok må på bruktmarkedet etter plater; enkelte selskaper lagde endel vinyl i quadrophoni, deriblant EMI, Supraphon og også japanske, så som JVC. Jeg har for det aller meste sett klassiske plater i dette formatet; har en hel del selv også (de kan spilles på vanlig 2-kanals pu).

Mvh Vidar P

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
44.974
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
21
Mener det var en systemkrig mellom flere produsenter, noe som desverre gjentar seg i historien.
Uansett, ingen av systemene slo noe særlig ann, og de var vel borte fra markedet etter et par års tid.

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Her finn du ny Quadraphoni PU:
http://www.mantra-audio.co.uk/mantraonline.htm
Hadde ein Radionette, SM 340? Eit alt i eit apperat som hadde den enklaste formen for Quadraphoni. 4-2-4 dvs. 4 signal frå pu vert kokt saman til to signal og så får ein ut eit elektronisk forsenka signal til bak-kanalen + vanleg stereo. Radionetten hadde ein volumkontroll til "ekkosignalet". Dei mest avanserte anlegga hadde full 4-4-4 signal gjennom heile kjeden, men eg kjem ikkje i farten på nokre eksempel.
Formålet med bakhøgtalarane var å skape eit kunstig ekko og dermed ein følelse av å vere i opptaksrommet.
Vart for mykje plynder å stille opp. Pinleg nøyaktighet og , i praksis, eit eige romm for stereroen var nødvendig for å få noko utbytte.
Forøvrig er dei quadraphnoi-platene eg har kjeme over til no av høg lydmessig kvalitet.

Med forbehold om ein upåliteleg husk
Johs

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Forøvrig er dei quadraphnoi-platene eg har kjeme over til no av høg lydmessig kvalitet.

Johs
Om du mener høy kvalitet når de reproduseres stereo, vet jeg ikke akkurat... ikke for å dra tall, men jeg tror jeg har minst hundre quadro-plater; og de er iallefall ikke noe bedre enn stereo, heller tvert om muligens... på et stereoanlegg.
Hva angår lydkvalitet i quadro skal jeg ikke ha ment noe om..

Mvh Vidar P

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
Det var sjelden god lydkvalitet på kvadrofoniske plater. Så vidt jeg husker var det iallefall 3 systemer som konkurrerte. Det beste var JVC - CD-4 tror jeg det het - som hadde en suveren kanalseparasjon. Eller var det SQ fra mange leverandører, og QS fra Sansui. Klart dårlige kanalseparasjon på disse.

For å klare bærebølgen på CD-4 systemet krevdes frekvensgjengivelse til over 40k, og dette gav en spore til utvikling av bedre pickuper, bl.a. frekvensomfang og kanalseparasjon.

Leif the second (i mimrehjørnet)

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Alt med måte Vidar!
Meinte sjølvsakt ikkje lydkvalitet på referansenivå men ein akseptabel til god kvalitet ut i frå eit gjenomsnitt på kva som finst der ute.
Meiner at gjenskaping av rommet stikk seg ut som over gjenomsnitleg god.
MVH
Johs

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei McLaren!
KW kan hjelpe deg :D , med ikke bare en, men en boks fra EMI med danske Carl Nielsen "The Six Symphonies" Violin Concerto.Clarinet Conceerto.Flute Concerto
Tilsammen 8 lp.
Disse kan du få låne av meg, men du må behandle dem pent :mad:
Jeg kjøpte denne for noen år siden uåpnet(forseglet) og det er kun en eller to av skivene som er spilt.
Men nå skal jeg prøve en skive eller to på min vinylrigg som disse platene ikke var klar over ;)
De kan spilles av i stereo men også Qudrofoni (på SQ utstyr som det står).

Mvh.KW

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
9.104
Torget vurderinger
0
En liten digresjon.

I gamle dager, da det kun fantes NRK på radio, og Radio Lux på AM selvsagt. Og da mener jeg NRK, ikke 1, 2 eller 3. Kun en kanal og ikke hele døgnet heller. Radioen stoppet ved midnatt !

Dette hendte på på 70talet en gang.

Uten å gå inn på bakgrunnen var det i allefall slik at Studentersamfunnet i Trondheim fikk disp fra radiomonopolet under studenteruka, eller UKA som det heter i Trondheim. Og da sendte Akademisk radioklubb nærradio i Trondheim om natten mens NRK lå og sov ! Et av disse årene på 70 tallet, husker ikke når, søkte man om å få sende i stereo. Det gjorde ikke NRK ennå !! Selvsagt fikk man avslag på søknaden. Det var bestemt at NRK skulle begynne prøvesendinger i Oslo en tid senere og da kunne man ikke ha noe av at en gjeng "amatører" utenfor Oslogryta gjorde det før NRK! Slikt går ikke an i et sosialdemokrati må vite !!! Studentene konstaterte at de ikke fikk lov og sa ikke mer om det.

Under et innringingsprogram sa mange lyttere at stereosendingene var flotte. Programvertene protesterte og sa at man IKKE sendte i stereo. Flere lyttere sa at: "stereolampa på mottakeren lyser jo." Standardsvaret var at det måtte være feil på mottakeren. Selvsagt fikk jo NRK og Teletilsynet høre om dette og det ble bråk etterpå. Søknaden om stereosendinger var jo avslått ! Hva mente Akademisk Radioklubb med dette ?? Da kom svaret: " Vi sendte ikke i stereo. Vi sendte i quadrofoni, og det har vi ikke fått forbud mot ! "

Med henvisning til en tråd på Off Topic om akademisk forfall i Norge, må man kunne si at i tidligere tider skortet det ikke på verken akademisk kreativitet eller teknisk dyktighet blandt studentene !

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.345
Sted
Nadadouro, Portugal
Litt noe annet, men IMF sitt gamle Ambisonic system brukes stadig til innspilling av plater.
Ellers, nå vi er ved nostalgien, kom der egentlig noen gang DolbyFM ? En del receivere og tunere var jo "forberedt på fremtiden" med adapter innganger, men jeg så aldrig noe til det. Tunernes signal/støy blev jo også bedre etterhvert....
Ellers, i 1978 havde jeg en kompis med JVC 4 kanal receiver og 4 høyttalere. Der fulgte en joystick fjernekontroll med slik man kunne bestemme balanse i lyttestolen, vo havde mye more med å kjøre den rundt hele tiden slik lyden løb rundt. Datiden snurre-mig-rundt lyd....

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Jeg har en del LP'er fra selskapet Black Jazz, alle er inspilt i quadrofoni. Har dog aldri hatt muligheten til å høre dem på et slikt anlegg, men det er bra lydkvalitet på dem i stereo. De dukker rett som det er opp på ebay.

Alle de jeg har er merket med QUADROPHONIC oppe høyre hjørnet.

quadrofreak

Medlem
Ble medlem
27.03.2006
Antall liker
5
:Det er hyggelig at temaet Quadrofoni blir tatt opp i forumet. Selv er jeg quadro-fan og kjøpte min første receiver(Marantz 4415) i 1974. Jeg har gjennom et par år nå bygget opp et Quadrofoni system med enheter som stort sett er kjøpt på ebay.(Jeg har fremdeles min gamle Marantz 4415, men denne er nå erstattet med en Marantz 4300).
Etter min mening er Quadrofoni hittil det beste forsøket å gjenskape musikk i flere enn 2 kanaler. Dagens flerkanal systemer gjengir jo først og fremst filmlyd. SACD og DVD-Audio har muligheten for å produsere musikk i flere kanaler, men i disse formatene er vel tilbudet på flerkanals CD-er meget begrenset(iallefall hittil).
Quadrofoni finnes på LP-er, Kasetter(8-spors kasetter) og Reel-Reel bånd, og det er på ebay det meste finnes. Jeg har kjøpt en god del LP-er på ebay, og de fleste av dem er veldig bra.
Det er nevnt at Quadrofoni "døde" ut grunnet systemkrig, og det er tildels riktig. Det fantes 2 hovedformater: Discrete og Matrix. I Matrix formatet fantes flere sub-formater; først og fremst SQ fra CBS og QS fra Sansui. Discrete formatet ble oppfunnet av JVC, som betegnet systemet CD-4. RCA valgte dette formatet på inspillingene. Disse ble betegnet Quadradisc.
Forskjellen på formatene er måten de 2 bakre kanelene ble laget på.
I Matrix formatet, betegnet som 4-2-4, ble bakre kanaler encoded inn på LP'n( som hadde 2 kanaler) hvor informasjonen til disse lå i en høyre/venstre helical bevegelse i rillene(stereo er vektoriell). Det trengtes da en decoder for å få frem denne informasjonen på anlegget. Dette er en Matrix decoder, helst med Front/Back logic(for å øke kanalseparasjonen). Men man kunne bruke vanlig stereo-pickup.
I Discrete formatet ble de bakre kanalene modulert inn på en bærebølge som ligger i området 30-50 KHZ. Dette forutsatte bruk av en spesiell pickup, Shibata( formodentlig etter oppfinneren) og en demodulator. Dette systemet ga nok den beste kanalseparasjonen, men var befengt med problem ved produksjonen av LP'er og vinylkvaliteten. Dersom man hadde en slitt nål kunne denne lett ødelegge de fine 30-50 KHZ rillene og man satt effektivt igjen med vanlig stereo.
I slutten av 70-tallet ble noen av Matrix decoderne meget bra mhp kanalseparasjon og gjengivelse generelt. Fosgate Tate laget Decoderen 101A som er "The Holy Grail". Denne finnes av og til på ebay, men blir som regel skrekkelig dyr!
Vel, dette var en liten innføring i Quadrofoni og ga forhåpentligvis noen en "mersmak".

Oddvar

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.572
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Velkommen Oddvar! Med en flott innføring i det litt eksotiske temaet Quadrofoni.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
så en shibata slipt pick up er beregnet på quadraphoni i d discrete verson?

har en pick up med shibata slipning, en garrott optim s jeg kjøpte for ett par år siden ny.

quadrofreak

Medlem
Ble medlem
27.03.2006
Antall liker
5
Ja, du trenger en Shibata for å kunne taste av Discrete quadrofoni LP'er. Kjenner ikke den pick-up som du har. Når det gjelder LP'er(discrete) så vær forsiktig med utgaver eldre enn ca. 1975. Vinylen ble fort slitt(høyfrekvens rillene) og vil ofte være befengt med knitring og støy. JVC/RCA innså dette og produserte etterhvert LP'er med forbedret vinylkvalitet. SQ/QS LP'er er like gode som vanlige LP'er dersom de er pent behandlet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.015
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ja, du trenger en Shibata for å kunne taste av Discrete quadrofoni LP'er. Kjenner ikke den pick-up som du har. Når det gjelder LP'er(discrete) så vær forsiktig med utgaver eldre enn ca. 1975. Vinylen ble fort slitt(høyfrekvens rillene) og vil ofte være befengt med knitring og støy. JVC/RCA innså dette og produserte etterhvert LP'er med forbedret vinylkvalitet. SQ/QS LP'er er like gode som vanlige LP'er dersom de er pent behandlet.
Trur også VdH type II kan spele quadrofonisk, men har aldri prøvd dette. Elles er desse SQ/QS-vinylplatene med topp vinylkvalitet svært bra..

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.917
Sted
Hus
En del av de quad produserte platene var half speed mastered. Sto et stykke om Stan Ricker i Stereophile for noen år siden, og en del av dem var presset på JVC sin supre litt transparente vinyl som nå ikke er å få tak i lenger.

Mvh

Rolv-Karsten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.10.2007
Antall liker
7
Selvom quadrafoniet floppet så er det verdt å merke seg at forskning og utvikling som ble utført for å lage nåler og pickuper som kunne spore de ultrasoniske CD-4 graveringene, samt utvikling av vinyl for CD-4, medførte mye bedre alminnelige plater og pickup'er på slutten av 70 tallet og utover 80 tallet.

/RK

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.015
Sted
Torget vurderinger
0
Vidar P skrev:

Johs
Om du mener høy kvalitet når de reproduseres stereo, vet jeg ikke akkurat... ikke for å dra tall, men jeg tror jeg har minst hundre quadro-plater; og de er iallefall ikke noe bedre enn stereo, heller tvert om muligens... på et stereoanlegg.
Hva angår lydkvalitet i quadro skal jeg ikke ha ment noe om..

Mvh Vidar P
EMI ASD 3377

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fikk du også som stereo, her et bilde av den franske (det var maaange slike i Norge).

Må huske at mange av disse 70-talls multikanal EMI-masterene var veldig gode i utgangspunktet, og emi-tape'en var veldig veldig god, noe vi lett kan høre på mange remasteringer av idag. Nok å nevne de nyeste Beatles-remasterene f.eks, og en myriade av andre remastere fra EMI på EMI-Tape. Det gjelder ikke minst disse LSO-innspillingene under Previn (som ASD3377 er en av); sjekk f.eks den suverene cd-boksen fra den epoken som er utgitt nå, så hører man hvor bra disse innspillingene var.

Det at de låter bra som quad-pressinger betyr ikke at de låter noe mindre bra i stereo, tvert om i de fleste tilfeller vil jeg si. Har endel Supraphon quad også, samme historie der vs stereo; er det noe fasegreier som gjør de noe mer elusive i klangen tro?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.741
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har en CD4-plate liggende. Doneres med glede til vintage-samler med egnet avspillingsutstyr.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.257
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Avspilling er enkelt, med gode pickuper fra Empire, Grace, Shure/Stanton... men demodulatorer er mangelvare...

Arne K

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Og så var det Ambiofoni da,sånn med det samme vi er i farta...............

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.257
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
government skrev:
Og så var det Ambiofoni da,sånn med det samme vi er i farta...............
Er ikke det datidens "ProLogic" ;D

Arne K

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Kan vel kalles det,tror jeg. Jeg har en rotel med dette systemet. En bryter bak,merket 4 CH,og en særegenhet som separate bass og tonekontroller for hvær kanal. År og dag siden jeg koblet den A.fonisk men husker det var steintøft å spille quadroutgaven av Dark side of the Moon. Den ligger forøvrig til salgs under Vintage om noen skulle få lyst til å utforske disse snart antikvariske formatene. Moro var det..............

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.015
Sted
Torget vurderinger
0
Vidar P skrev:
Fikk du også som stereo, her et bilde av den franske (det var maaange slike i Norge).

Må huske at mange av disse 70-talls multikanal EMI-masterene var veldig gode i utgangspunktet, og emi-tape'en var veldig veldig god, noe vi lett kan høre på mange remasteringer av idag. Nok å nevne de nyeste Beatles-remasterene f.eks, og en myriade av andre remastere fra EMI på EMI-Tape. Det gjelder ikke minst disse LSO-innspillingene under Previn (som ASD3377 er en av); sjekk f.eks den suverene cd-boksen fra den epoken som er utgitt nå, så hører man hvor bra disse innspillingene var.

Det at de låter bra som quad-pressinger betyr ikke at de låter noe mindre bra i stereo, tvert om i de fleste tilfeller vil jeg si. Har endel Supraphon quad også, samme historie der vs stereo; er det noe fasegreier som gjør de noe mer elusive i klangen tro?
Eg har denne i to pressingar, tysk og engelsk, og begge er quadrofoniske CD4. Begge er fantastiske på alle måtar, og eg har problem med å skilje dei (tysk er stort sett vel så godt som ASD) Men eg har berre høyrt den eine (ASD) i quad, og det er 30 år sidan.
Eg har slått meg VELDIG til tåls med det eg får ut av plata i stereo, men det kunne vore skikkeleg moro å sjå om eg no etter kvart, med mykje multikanalserfaring, kunne få større glede ut av quadro. Innspelinga ligg ganske sikkert ein eller annan stad i EMI-arkiva....
(Elles - for kjennarar: dette er ei dobbel Christopher...)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.572
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Jeg har noen DECCA i phase 4 stereo spectacular. Er det noe Quadro her tro?

quadrofreak

Medlem
Ble medlem
27.03.2006
Antall liker
5
Jeg har noen DECCA i phase 4 stereo spectacular. Er det noe Quadro her tro?
Hei Hans.
Nei, dette er stereo, men skulle vel gi et bredere og dermed muligens bedre stereoinntrykk. Decca ga, så vidt meg bekjent, ikke ut noe ut på Quad. PYE, derimot, ga ut noen i QS systemet.

Topp Bunn