et er hyggelig at temaet Quadrofoni blir tatt opp i forumet. Selv er jeg quadro-fan og kjøpte min første receiver(Marantz 4415) i 1974. Jeg har gjennom et par år nå bygget opp et Quadrofoni system med enheter som stort sett er kjøpt på ebay.(Jeg har fremdeles min gamle Marantz 4415, men denne er nå erstattet med en Marantz 4300).
Etter min mening er Quadrofoni hittil det beste forsøket å gjenskape musikk i flere enn 2 kanaler. Dagens flerkanal systemer gjengir jo først og fremst filmlyd. SACD og DVD-Audio har muligheten for å produsere musikk i flere kanaler, men i disse formatene er vel tilbudet på flerkanals CD-er meget begrenset(iallefall hittil).
Quadrofoni finnes på LP-er, Kasetter(8-spors kasetter) og Reel-Reel bånd, og det er på ebay det meste finnes. Jeg har kjøpt en god del LP-er på ebay, og de fleste av dem er veldig bra.
Det er nevnt at Quadrofoni "døde" ut grunnet systemkrig, og det er tildels riktig. Det fantes 2 hovedformater: Discrete og Matrix. I Matrix formatet fantes flere sub-formater; først og fremst SQ fra CBS og QS fra Sansui. Discrete formatet ble oppfunnet av JVC, som betegnet systemet CD-4. RCA valgte dette formatet på inspillingene. Disse ble betegnet Quadradisc.
Forskjellen på formatene er måten de 2 bakre kanelene ble laget på.
I Matrix formatet, betegnet som 4-2-4, ble bakre kanaler encoded inn på LP'n( som hadde 2 kanaler) hvor informasjonen til disse lå i en høyre/venstre helical bevegelse i rillene(stereo er vektoriell). Det trengtes da en decoder for å få frem denne informasjonen på anlegget. Dette er en Matrix decoder, helst med Front/Back logic(for å øke kanalseparasjonen). Men man kunne bruke vanlig stereo-pickup.
I Discrete formatet ble de bakre kanalene modulert inn på en bærebølge som ligger i området 30-50 KHZ. Dette forutsatte bruk av en spesiell pickup, Shibata( formodentlig etter oppfinneren) og en demodulator. Dette systemet ga nok den beste kanalseparasjonen, men var befengt med problem ved produksjonen av LP'er og vinylkvaliteten. Dersom man hadde en slitt nål kunne denne lett ødelegge de fine 30-50 KHZ rillene og man satt effektivt igjen med vanlig stereo.
I slutten av 70-tallet ble noen av Matrix decoderne meget bra mhp kanalseparasjon og gjengivelse generelt. Fosgate Tate laget Decoderen 101A som er "The Holy Grail". Denne finnes av og til på ebay, men blir som regel skrekkelig dyr!
Vel, dette var en liten innføring i Quadrofoni og ga forhåpentligvis noen en "mersmak".
Oddvar