Quad ESL 2905 en oppgradering ??

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Dette blir det jo litt spennende å følge videre, ikke minst på grunn av at Mc Laren nylig har montert egne kurser
til forskjellige komponenter hos Roysen.
Nå forholder det seg slik at det vel er Roysen som har bestilt det slik og ikke Mc. Laren som elektriker som har anbefalt/påvirket Roysen til å gjøre det slik.
Spenningen for meg blir å få en utredning for hvorvidt det er farlig alternativt om det er positivt for lydgjengivelsen.
Sjøl har jeg ingen aning ;)

Mvh.KW
 
U

utgatt60135

Gjest
Klarer ikke å forstå hvorfor det kan være noe problem jeg heller, selv med elektronikk utdannelse. Hvorfor mener dere at det skulle være farlig? Det er vel ikke uvanlig med mer enn én kurs i en stue og at noen kan bruke den andre til f.eks en forsterker.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Evt problemer oppstår først når man kobler sammen to kurser (f.eks via i/c) som har potensialeforskjell. Utover det er det ingen problem å ha forskjellige kurser i samme rom selvsagt.

Nå er jeg ingen elektriker, men jeg synes ( i den grad det er jordede kurser vi snakker om) at det virker imponerende optimistisk å forvente nøyaktig samme potensiale til jord på to separate kurser.

Mvh Vidar P
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Meget interessant dette. Selv må jeg bekjenne at min erfaring tilsier at bruk av 2 kurser er vesentlig bedre en kun 1 kurs. Det var slik jeg kjørte Nemoene, dvs en blokk og en kilde på en kurs og den andre blokken og pre på den andre. Dette fungerte ubetinget bedre enn med alle på 1 kurs. Dog skal det sies at kursene som ble benyttet var 10 amps, uten jord.

At så mange mener at kun 1 kurs gir et lydmessig løft må sjekkes ut. Mulig dette er riktig dersom en har en 16 amps kurs?

jakr
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Problemet som kan oppstå med separate kurser er vel en ekstra lang jordsløyfe.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Evt problemer oppstår først når man kobler sammen to kurser (f.eks via i/c) som har potensialeforskjell. Utover det er det ingen problem å ha forskjellige kurser i samme rom selvsagt.

Nå er jeg ingen elektriker, men jeg synes ( i den grad det er jordede kurser vi snakker om) at det virker imponerende optimistisk å forvente nøyaktig samme potensiale til jord på to separate kurser.

Mvh Vidar P
Hvorfor er det "optimistisk å forvente samme potensiale til jord på to separate kurser" som går fra samme sikringsboks til samme rom?
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Må si at jeg også er spent på hva som kommer ut av dette.
Da huset mitt ble bygget passet jeg på å få separat 16A kurs der anlegget skulle stå. I etterkant har jeg fått monoblokker som jeg har flyttet ut til høytalerne, og dermed kommer den ene monoblokken 3-4 meter bort fra 16A kursen. Derfor har jeg like godt koblet den til den vanlige 10A stuekursen som tilfeldigvis befinner seg rett bak monoblokken slik den står nå.
Opplevde en signifikant forbedring av lyden. Noe som jeg har tilskrevet en samlet reduksjon på 6 meter med ht-kabel.
Har ikke merket noen økning i støy eller annet som kan antyde at jordsløyfer eller annet har oppstått.

Er det slik at jeg har laget en brannbombe?
 

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.517
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Ingen brannbombe.
 
S

Steinar O

Gjest
Her er så mange feller å gå i mht hva folk egentlig mener angående 2 kurser, jordfeil med mer, men som en regel kan man vel si at;
I utgangspunktet er det uproblematisk med 2 separate kurser. Det er når feilene oppstår, en dårlig jordingsforbindelse kombinert med en jordfeil (eller ene kursen tilkoblet apparater med antennejord), at problemene oppstår. Du kan da risikere å ha 2 separate jordpotensial og kunne måle opptil 230V mellom jordingen fra kursene.
230V og den strømmen kroppens indre motstand kan gi, kan i et gitt tilfelle ta livet av et menneske.

Jeg hadde problem med elektronikken i en Naim forsterker en gang. Det første produsenten spurte om var:
1. Har du koblet til anlegget fra 2 separate kurser?
2. Benytter du galvanisk skille for antennejord?

Min konklusjon vil på generellt grunnlag være å holde seg unna 2 ulike kurser til anlegget. I tillegg anbefaler jeg bruk av antennetransformator til coax fra kabeltv. (galvanisk skille for antennejord).

Lykke til.
 
Topp Bunn