PVC plastcover skadelig ?

Cadillacman

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.10.2007
Antall liker
120
Torget vurderinger
0
Har hørt at cover av PVC utenpå platecover kan skade vinyl over tid.
Min sønn var innom BigDipper og kom over en person som sa at man ikke måtte finne på å bruke slike cover på vinyl.
Interessant å høre reaksjoner på dette ?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.453
Torget vurderinger
11
Har brukt slike PVC-cover i en mannsalder og enda ikke merket noe galt med platene. En annen sak er at disse PVC-lommene selv ikke alltid holder seg fine i lengden. Blir ofte litt krøllete og stygge.

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
55.813
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Interessant å høre reaksjoner på dette ?
Det er ingen myte. For ikke lenge siden kom jeg over en Skive med Pink Floyd - The Wall, hvor det lille fikantede PVC klistremerket som er på coveret hadde satt etsespor i vinylen. Sikkert avhengig av oppbevaring, men sjansen for skade finnes.

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
13.938
Sted
Oslo
Ifølge Parlogram, så er det ikke bare en myte.
PVC Destruction
Så bare litt av snutten, men noe skjer visstnok når temperaturen overstiger 60 Celsius.
Så et godt råd må være ikke lagre dine PVC beskytta plater i et varmeskap.
Har forøvrig benyttet meg av slike plastcovre i snart 50 år, og mine original pressinger er lydmessig bedre enn de fleste repress

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.546
Torget vurderinger
1
Noen av platene mine har hatt PVC cover i snart 50år uten å ha tatt skade. Jeg har flere tusen plater og ingen har noen skade.
Vinylplater består av polyvinyl chlorid, forkortet PVC. Vanskelig å skjønne hvordan PVC skader PVC. Tipper at denne foggingen enkelte rapportere kan være resultat av avgassing fra lim i cover eller innecover, og der PVC cover gjør at gassene ikke slipper like lett ut som uten. Men dette er bare ren gjetting...

Mr.Banan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.02.2022
Antall liker
206
Sted
Oslo
Jeg arvet en haug plater etter min far der alle hadde plastcover. Av noen hundre plater hadde 5-6 platecover klistret seg til plasten og skadet coveret.

91 Stomperud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.06.2008
Antall liker
142
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
25
Det finnes flere typer PVC-cover til plateomslag, og kvaliteten varierer betydelig. Jeg har brukt de fra Big Dipper i mange år uten å registrere noen skade på platene. Etter min erfaring beskytter de omslagene godt mot slitasje og gjør at samlingen holder seg penere over tid.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.140
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Har vinyl som er 50 år, og har aldri brukt plast cover. Like fine i dag, og lettere å lese baksiden.

Topp Bunn