Dyr, jakt, våpen og fiske Pus Spiser Kabler

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg har to innekatter og den ene - jeg tror jeg vet hvem men har aldri tatt henne på fersken - tygger på kabler.
Det har gått med to hodetelefoner og to handsfree i tillegg til diverse signalkabler, USB osv. Ikke de store summene men jeg har også sett det er merker etter tenner på strømkabler og det er jo litt skummelt, på grunn av at pus kan miste livet og brannfare.

Kattene har "hjemmekontoret" i tillegg til gang og kjøkken å bevege seg på om natten når jeg sover.

Er det noen av dere som har vært borti lignende? Forslag til tiltak?
Mange dingser og tilhørende ledninger ved og på skrivebordet gjør det vanskelig å gjemme bort fristelsene ...

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
891
Sted
Tromsø
Hva med å smøre kablene med citrussaft av et eller annet slag? Er det ikke sånn at katter avskyr de greiene? Eller kanskje det var appelsinskall?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
12.036
Torget vurderinger
2
hva i gjør katter inne, de skal være ute og fange mus...

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Hva med å smøre kablene med citrussaft av et eller annet slag? Er det ikke sånn at katter avskyr de greiene? Eller kanskje det var appelsinskall?
Ja det er kanskje noe å prøve. De skyr unna sitron og appelsinskall. Men om kablene må smøres hver dag utgår dette :)

hva i gjør katter inne, de skal være ute og fange mus...
De er inne og blir ikke påkjørt i den sterkt traffikerte hovedveien rett på utsiden.
Den ene er også nesten blind og har svært dårlig ballanse.
Hadde jeg bodd i første etage og lenger unna en hovedvei skulle jeg gjerne hatt de ute selvsagt.

Tremor

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2012
Antall liker
891
Sted
Tromsø
Du får søke litt rundt på cat repellant. Det finnes nok mest sannsynlig mange sprayer der ute som vil forenkle saken endel. Tittet litt overfladisk og fant ut at det fins mange tips for å holde katter ute av hagen, men det blir vel litt drastisk for deg å operere med innendørs da kattene må få en sjans til å trives litt i tillegg.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Takk for tips, skal se hva som finnes. Jeg forsøkte med eddik en periode men påsmurt forsvant fort og det virket ikke som de syntes det var så ille.

T

tce-teams

Gjest
Hunde valpen som vi fikk tak i no spiser på ledninger , men det veit jeg er at den klør i tennene sine. Når jeg ser han gjøre dette så tar jeg hunden og setter den oppi kassen som vi har laget med ein tygge leke , og det har faktisk hjulpet oss men dette er jo snakk om katter. smør ledningene inn med noe surt som kattene hater så tenker jeg du slipper det problemet.

MidFi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
68
Prøv å smøre kablene med Tabasco, mentolsalve eller tigerbalsam.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Fikk ny katt i Mars i år etter at gammelkatta på 15 1/2 år måtte avlives grunnet kreft.

Den nye - Tuva som hun heter, tok knekken på ladekabelen til min nye mobil ganske raskt.
Selv om jeg hadde plassert dette ganske høyt og skjult - trodde jeg under lading.

Fikk ordnet dette med noe tape, og bestilte like greit ny lader for sikkerhets skyld.

Ellers liker hun å ligge på preampen under tv,en som er festet på veggen.
Alt av kabler bak stereoen er av interesse for Tuva, enten det er høyttalerledninger, signal eller strømledninger.

Har blitt litt bedre nå, har jagd henne vekk xxx ganger, og bruker å legge ett teppe på preamp, platespiller når det ikke er i bruk.
Hun liker ikke dette teppet.

Stoffronter på høyttalere er også fint å kvesse klørne på, selv om hun har eget klorestativ.
Også der er hun tildels avvent nå.

Ting tar tid - etterhvert forstår hun hva hun har lov til og ikke lov til, får bare håpe det går greit til hun vet hva hun har lov til eller ikke.

Kan jo smøre inn kabler med ymse, men blir litt av ett arbeide, må jo gjøres på nytt med jevne mellomrom.

På sikt er det vel best å lære de hva som er lovlig og hva som ikke er lov.
Men det tar tid - de prøver seg, og tøyer regler, men etterhvert forstår / godtar de "husregler".

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Avisoler en strømledning og la den ligge fremme, da lærer den fort.

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg har hatt endel valper i hus og har da kjøpt plastslange hos Clas Ohlson som jeg splittet og la rundt kabler som beskyttelse. Den jeg brukte var gjenomsiktig, men klart hageslange beskytter mer.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Godt tips, det må også prøves.

Det virker som om pus er ganske kresen da de er kablene med myk gummikappe som stort sett blir tygd i stykker.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Marve, katten her til gårds, er mer opptatt av å sporadisk legge kabler..

(Heldigvis ikke en daglig/ukentlig foreteelse)

Topp Bunn