Purifi, det mest interessante jeg har sett på lenge!?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg synes nu klubbens akustik er helt ok Sven. Er ikke helt enig med dig i det. Selvfølgelig kunne det være bedre men loftets beskaffenhed sætter stor begrænsning for lyden.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg ser du har linket til HiFiCompass sin test av driveren. Hadde du til hensikt å linke til en artikkel om høyttaleren?

    Og mente du driverens eller høyttalerens impedanskurve?
    Det gik lidt stærkt, og har ikke gennemlæst det. Mente bare, at det ville man være interesseret i. Impedansen er for enheden.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.224
    Sted
    Østfold
    Jeg ser du har linket til HiFiCompass sin test av driveren. Hadde du til hensikt å linke til en artikkel om høyttaleren?

    Og mente du driverens eller høyttalerens impedanskurve?
    Det gik lidt stærkt, og har ikke gennemlæst det. Mente bare, at det ville man være interesseret i. Impedansen er for enheden.
    Hva er det du er skeptisk til med impedanskurven?

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Man stoppede basreflex porten til for at den skulle spille bedre. Typisk for basreflex højttalere :) :) :) Og det selv om der blev brugt klasse D.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg ser du har linket til HiFiCompass sin test av driveren. Hadde du til hensikt å linke til en artikkel om høyttaleren?

    Og mente du driverens eller høyttalerens impedanskurve?
    Jeg synes impedans kurven afslører at gummi ophænget er meget velfungerende. Ingen pukler udover resonansfrekvensen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.224
    Sted
    Østfold
    Man stoppede basreflex porten til for at den skulle spille bedre. Typisk for basreflex højttalere :) :) :) Og det selv om der blev brugt klasse D.
    Den valgte tuningen er ikke er så godt egnet til den driveren. Skal man først ta seg bryet med å lage en så god driver synes jeg man bør tune den skikkelig.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Fullstendig latterlig, konstruktørene av en så banebrytende driver, komme med et kabinett som åpenbart må være feil tunet eller på annet vis feilkonstruert. Slik jeg forstår det - det som fortelles fra denne kvelden.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Men ikke et eneste bilde eller forklaring på disse høyttalerene?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    En på hver side af hovedet som hovedtelefon.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Da er Tom Christensen (Neurochrome) på banen med et mono buffertrinn tilpasset både Purifi Eigentakt 1ET 400A og Hypex NC500, sammen med Hypex SMPS 1200A400. I løpet av noen uker er han klar for forhåndsbestilling. Det er vel å forvente forvrengningsdata og støy helt under kjellergulvet. I motsetning til "vrengpedalen" jeg lenka til i #68 her i tråden.

    Her er hva han skriver på DIYaudio:

    I did my best to design a buffer that would be useful on its own and allow for tweaking (and not eat too much into Universal Buffer sales).

    The Purifi/Hypex buffer will work with both the Purifi 1ET400A and the Hypex NC500. It is intended for use with the Hypex SMPS1200 (and future Purifi) power supply, thus will have the appropriate control connectors in addition to the 6-pin high-voltage connector.

    The Buffer allows you to experiment with external voltage regulators should you so desire. The opamp power supply can also be passed directly from the SMPS1200 (or other supply) to the opamps. This is configured by jumpers.

    The Buffer allows for the following gain settings (jumper selectable): 0 dB, 13.2 dB, and custom. With the 12.8 dB of the Purifi 1ET400A, you'll get 12.8 dB, 26.0 dB, and custom, respectively. "Custom" means you can set the gain by a resistor (same as for the Universal Buffer). The Buffer is based on the LM4562/LME49720 and features appropriate RFI/EMI filtering and ESD protection.
    Also, should you prefer to use the Buffer board as a break-out board, you can disconnect the Buffer output from the NC500/1ET400A altogether by removing two 0 Ω resistors. I've provided a 3-pin connector footprint for you to solder wire to should you wish to go that route.

    The Buffer has output for two LEDs: READY (supported both by the 1ET400A and NC500) and CLIP (supported only by NC500 as the 1ET400A does not bring out that signal). You can use any LED you'd like. The LED is powered by +12 V through a 3.3 kΩ resistor, so it'll work with a wide range of LEDs.

    The speaker output is provided on rising cage screw terminals (same as on Modulus-86) and on 1/4" Faston/Quick-Connect spades. I've routed the remote sensing traces such that you get the full benefit of the remote sensing regardless of which of the two connector types you use.

    The input is connected to a 3-terminal rising cage terminal block (same as used on my Modulus-86). The input impedance is 48 kΩ, differential. If you prefer a single ended input, connect Pin 1 to Pin 3. Connect Pin 2 to RCA centre, and Pin 3 to RCA shell (which should be isolated from the chassis).

    The Buffer measures 2.50 x 2.50 inches (63.5 x 63.5 mm).

    I don't have the price figured out fully just yet. I'm hoping to be able to offer it for around $100. Maybe $125 @ QTY 1; $100 @ QTY 4 or something. No promises.
    The Buffer will only be available as a fully assembled module. The reason for this is simple: I can offer everybody better performance and lower prices by focusing on the fully assembled modules.
    I expect to open for preorders in about three weeks.



    Henta fra denne tråden (#431) :
    https://www.diyaudio.com/forums/class-d/347137-brainstorming-purifi-1et400a-amps.html

    Dr E
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.224
    Sted
    Østfold
    Har han skrevet noe om cmrr og impedans mot jord?

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Har ikke funnet noe om CMRR eller impedans mot jord hverken i tråden eller nettsida hans. Kanskje førstnevnte ligger i samme gate som hos hans Universal buffer dvs min. 65 db . Me får sjå når det dukker opp et datablad, produktet er klart om noen uker sier han jo. Da har vel "Team Vera" noe å overgå !

    Dr E
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Har ikke funnet noe om CMRR eller impedans mot jord hverken i tråden eller nettsida hans. Kanskje førstnevnte ligger i samme gate som hos hans Universal buffer dvs min. 65 db . Me får sjå når det dukker opp et datablad, produktet er klart om noen uker sier han jo. Da har vel "Team Vera" noe å overgå !

    Dr E
    Bufferet i Vera spiser Toms buffer til frokost. :cool:
    Vera har 7 faste gain justeringer i 3dB step med 0.01dB nøyaktighet, mye høyere CMRR. Brokobling med bryter. 130mA strømkapasitet. Lokal regulator med 0.8uV støy.
    Det kan være at han slår Vera bufferet marginalt på støy. Blir spennende å se.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.224
    Sted
    Østfold
    Har ikke funnet noe om CMRR eller impedans mot jord hverken i tråden eller nettsida hans. Kanskje førstnevnte ligger i samme gate som hos hans Universal buffer dvs min. 65 db . Me får sjå når det dukker opp et datablad, produktet er klart om noen uker sier han jo. Da har vel "Team Vera" noe å overgå !

    Dr E
    Bufferet i Vera spiser Toms buffer til frokost. :cool:
    Vera har 7 faste gain justeringer i 3dB step med 0.01dB nøyaktighet, mye høyere CMRR. Brokobling med bryter. 130mA strømkapasitet. Lokal regulator med 0.8uV støy.
    Det kan være at han slår Vera bufferet marginalt på støy. Blir spennende å se.
    Jeg synes ikke det er så voldsomt interessant om man har noen nanoVolt mindre støy. Det er når bufferet er en så enkel last, og i tillegg tåler så mye feil på signaljord osv (altså uhørt høy CMRR), at man virkelig har tatt sjumillssteg. Det er her utfordringene både for "mannen i gata" og for de med ambisiøse high end oppsett faktisk ligger. Det er ikke noe poeng å utvikle nok en buffer med bittelitt lavere støy og 50kohm impedans mot jord.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Snaisent, men for oss i diy-flokken så er Neurochorome sitt alternativ, ja rett på pallen nedenfor. Spanande- ! Audio Precision("Monsterinstrument"...) will show. Gung ho!

    Dr E
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Purifi modulerne var ikke overbevisende i Københavns hifiklub. Men de skyldte behændigt på klub højtalerne. På deres eget system gik det bedre. Deres højttalere er ikke i nærheden af klubbens når det gælder opløsning i øvre og nedre mellemtone. Klart det er forskel på et firevejs og et tovejs med sygt afstemt basreflex.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.224
    Sted
    Østfold
    Purifi modulerne var ikke overbevisende i Københavns hifiklub. Men de skyldte behændigt på klub højtalerne. På deres eget system gik det bedre. Deres højttalere er ikke i nærheden af klubbens når det gælder opløsning i øvre og nedre mellemtone. Klart det er forskel på et firevejs og et tovejs med sygt afstemt basreflex.
    Tviler på verken bassdriveren eller forsterkermodulene var det svake leddet der.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Purifi modulerne var ikke overbevisende i Københavns hifiklub. Men de skyldte behændigt på klub højtalerne. På deres eget system gik det bedre. Deres højttalere er ikke i nærheden af klubbens når det gælder opløsning i øvre og nedre mellemtone. Klart det er forskel på et firevejs og et tovejs med sygt afstemt basreflex.
    Tviler på verken bassdriveren eller forsterkermodulene var det svake leddet der.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Så du mener det var demente lyttere så eller?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.224
    Sted
    Østfold
    Purifi modulerne var ikke overbevisende i Københavns hifiklub. Men de skyldte behændigt på klub højtalerne. På deres eget system gik det bedre. Deres højttalere er ikke i nærheden af klubbens når det gælder opløsning i øvre og nedre mellemtone. Klart det er forskel på et firevejs og et tovejs med sygt afstemt basreflex.
    Tviler på verken bassdriveren eller forsterkermodulene var det svake leddet der.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Så du mener det var demente lyttere så eller?
    Dersom oppsettet bare bestod av forsterkere, bassdrivere og demente lyttere så setter jeg pengene mine på sistnevnte ja.

    Men det skulle ikke forundre meg om det var en signalkilde, preamp, diskant, kabinett, rom, delefilter og litt annet blandet inn i miksen her. Også kan det hende det var noen lyttere der som ikke er demente, men som forbinder dette rommet med lyden fra "klubbhøyttalerne". Det er ikke sånn at bias kun rammer noen av oss. Det er bare at vi som erkjenner det ofte er i mindretall, og de som er aller mest motvillige til å erkjenne slikt er også gjerne hardest rammet.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det er dog en utrolig arrogance du er istand til at udvise gang på gang uden at have nogen som helst kendskab til klublokalet og klubbens anlæg. Nu var jeg ikke tilstede den pågældende aften for temaet interresserede mig ikke.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.224
    Sted
    Østfold
    Det er dog en utrolig arrogance du er istand til at udvise gang på gang uden at have nogen som helst kendskab til klublokalet og klubbens anlæg. Nu var jeg ikke tilstede den pågældende aften for temaet interresserede mig ikke.
    Arroganse, på hvilken måte?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.224
    Sted
    Østfold
    Det husker jeg ikke om det var men rimelig sikker på det var et 12cm chassis.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.927
    Antall liker
    2.174
    Bruno Putzey har nylig gått litt mer i dybden på hystereseforvregning. Her omtalt i Audioexpress av Jan Didden.
    "As Putzeys describes, hysteresis in the ferromagnetic material of the amplifier output filter coil is what causes "a recognizable grainy texture in the sound."

    Her er artikkelen hans:
    https://audioxpress.com/news/purifi-audio-unveils-investigation-about-hysteresis-distortion

    Den lenker videre til det omtalte studiet fra Mr Putzey:
    https://purifi-audio.com/2020/04/28/this-thing-we-have-about-hysteresis-distortion/

    Nei, disse gutta tøyser ikke !

    Dr E
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Gudfader bevares der er absolut intet nyt i det. Har man vel vidst i årtier. Alt jern giver uliniariteter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn