Purifi, det mest interessante jeg har sett på lenge!?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    De må komme med 8-ohms utgaver av de høyttalerne, så kan det bli gøy...
    Akkurat nå blir det rovdrift av effektforsterkere hvis man ønsker å bruke mer enn et element.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Forslag til kasser mm?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    De må komme med 8-ohms utgaver av de høyttalerne, så kan det bli gøy...
    Akkurat nå blir det rovdrift av effektforsterkere hvis man ønsker å bruke mer enn et element.
    Disse egner seg klart best til bassrefleks. Impedanskurven til en driver domineres i stor grad av mottrykket membranen møter. Det betyr at to drivere i samme bassreflekskasse kan settes i serie uten at man risikerer noe skummelt av den grunn. Med mindre man lager en slags slot loading har forholdene utenfor kassa svært lite å si for impedanskurven, og det må legges til at slike forhold påvirker lyden langt mer enn impedanskurven som sådan. For lukkede systemer og åpen baffel er risikoen noe større for at de kan fordele effekten ujevnt mellom seg.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Forslag til kasser mm?
    14 liter pr stk, og tunet til 28Hz. Det fungerer best med slaver da porten blir litt upraktisk stor.

    Man kan dytte kassevolumet helt ned i 10 liter, men da føler jeg det blir mindre optimal tuning.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    ikke simulert noe enda, men kan det passe i noe større kasser (la oss si 22-28l) og gjerne med tilhørende slave?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Her viser altså simulerings programmer fra ca. 10 til 28 liter. Ikke så merkelig at det blir så mange dårlige bassreflekshøyttalere der ute...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    ikke simulert noe enda, men kan det passe i noe større kasser (la oss si 22-28l) og gjerne med tilhørende slave?
    Man kan godt dra volumet et stykke oppover. Jeg ville nok stoppet på 25 liter som absolutt maks, synes hengekøyetendensen er til å leve med der. Tuning ved 25 liter kan være 20Hz, og ved 22 liter, ca 22Hz.

    For en stor høyttaler med mange drivere ville jeg vel vurdert 18 liter og 23Hz tuning som ganske optimalt. Man burde helt greit fikse 120dB hele veien ned, lav forvrengning og utmerket impulsrespons med 4 drivere i hver høyttaler.

    Porten har en tendens til å ende på rundt 1 meter eller litt over om vi skal holde oss under 15m/s. Derfor ville jeg nok anbefale slave til alle disse variantene. Man bør i såfall bruke minst 2 slaver pr bass. Om portene blir for lange kan det oppstå ganske tydelige mellomtoneresonanser i disse.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Oi, en heftig Kef R11-variant med 4 purifi-woofs, 8 slaver og coax, ville det slått trusa av originalen?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Oi, en heftig Kef R11-variant med 4 purifi-woofs, 8 slaver og coax, ville det slått trusa av originalen?
    Absolutt, den ville vel hatt omtrent doble kapasiteten, men så har de også overraskende mye til felles

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    De må komme med 8-ohms utgaver av de høyttalerne, så kan det bli gøy...
    Akkurat nå blir det rovdrift av effektforsterkere hvis man ønsker å bruke mer enn et element.
    Disse egner seg klart best til bassrefleks. Impedanskurven til en driver domineres i stor grad av mottrykket membranen møter. Det betyr at to drivere i samme bassreflekskasse kan settes i serie uten at man risikerer noe skummelt av den grunn. Med mindre man lager en slags slot loading har forholdene utenfor kassa svært lite å si for impedanskurven, og det må legges til at slike forhold påvirker lyden langt mer enn impedanskurven som sådan. For lukkede systemer og åpen baffel er risikoen noe større for at de kan fordele effekten ujevnt mellom seg.
    Hvordan vil de oppføre seg i serie ved bruk i en MTM d'appolito konfigurasjon?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    De må komme med 8-ohms utgaver av de høyttalerne, så kan det bli gøy...
    Akkurat nå blir det rovdrift av effektforsterkere hvis man ønsker å bruke mer enn et element.
    Disse egner seg klart best til bassrefleks. Impedanskurven til en driver domineres i stor grad av mottrykket membranen møter. Det betyr at to drivere i samme bassreflekskasse kan settes i serie uten at man risikerer noe skummelt av den grunn. Med mindre man lager en slags slot loading har forholdene utenfor kassa svært lite å si for impedanskurven, og det må legges til at slike forhold påvirker lyden langt mer enn impedanskurven som sådan. For lukkede systemer og åpen baffel er risikoen noe større for at de kan fordele effekten ujevnt mellom seg.
    Hvordan vil de oppføre seg i serie ved bruk i en MTM d'appolito konfigurasjon?
    Om du skal bruke dem høyt i frekvens kan det lønne seg å sørge for at kassa er ganske symmetrisk slik at de to driverne "ser" samme "miljø". Det gjelder da selvsagt også dempingen. Ellers er jo disse driverne usedvanlig stabile mht induktans, så dette er av de tryggere driverne å bruke i serie. Det finnes en del vintage-greier, samt en del billige kinesiske ting, som har ekstreme avvik både i Fs, Mms, induktans, magketkraft, Re osv.

    Perfekt må jo da være å slenge på et par ekstra basser og få en 2,5-veis.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Hvis det blir gruppekjøp vil jeg være med. Har lyst til å lage en liten to-veis med slave og grisegod diskant. F.eks BlieSMa T34A-4
    Målet med konstruksjonen er en liten tass som spiller "stort" og bra til størrelsen. Selvfølgelig aktivt, men også muligheten til å bruke passivt filter. Solid kasse med elendig finish er godt nok ;)
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil også være med på gruppekjøp (2 stk. PTT6.5W04)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvis det blir gruppekjøp vil jeg være med. Har lyst til å lage en liten to-veis med slave og grisegod diskant. F.eks BlieSMa T34A-4
    Målet med konstruksjonen er en liten tass som spiller "stort" og bra til størrelsen. Selvfølgelig aktivt, men også muligheten til å bruke passivt filter. Solid kasse med elendig finish er godt nok ;)
    Sikker, på at du ikke i stedet vil ha med deres helt nye dedikerte mellomtone?
    Snickers-is nevnte den lenger opp her; https://purifi-audio.com/transducers/ptt4-0w04/

    Er jo nettopp (noe av) det du har opplevd med testen over den Doxa høyttaleren, som mangler dedikert/egnet (øvre) mellomtone.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det er ikke en dedikert mellomtone Bjørn. Det er en mindre bass, men den har faktisk like mye slaglengde som 6,5-tommeren.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan ser disse driverne ut med tanke på lydkvalitet oppover i mellomtonen i forhold til rene mellomtoner?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg har nå fått OEM-priser på 4,5"-versjonen. Den vil ligge rundt 15% under 6,5"-versjonen. Jeg har ikke fått datablad på den ennå.
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Dette ser veldig interresant ut. Jeg har nyling laget en 2 veis høyttaler med Seas MCA15RCY, og fått opp øynene for dette klassiske design. En litt større variant med Purifi 6.5 hadde vært morro å lage. Henger med gjærne på her med 2 stk PTT 6.5
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Har du brukt MCA15RCY som bass?

    En sånn Purifi har 10 (ti ja) ganger mer kapasitet.
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Jeg ser Lars Risbo bekrefter på Facebook at de har planer om større elementer. Det kan bli spennende. Ser man for seg større elementer (8", 10") kan brukes i to-veissystemer?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Med såpass tunge spoler tviler jeg på om det er optimalt, men vi får se.

    Hvor fant du den informasjonen? Eneste jeg klarte å finne var at de vil lansere 8 ohm versjon av 6,5.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Med såpass tunge spoler tviler jeg på om det er optimalt, men vi får se.

    Hvor fant du den informasjonen? Eneste jeg klarte å finne var at de vil lansere 8 ohm versjon av 6,5.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Det var en tråd i Facebook-gruppen DIY Loudspeaker Project Pad pm Purifi. En kar spurte om de har planer om større elementer (10-12") og Risbo svarte: "Hidde de Wit larger woofers are on the roadmap - hard to say when at this time. Why do you need stiff? What upper xover freq? merry Xmax 😉"
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Her er et nytt buffertrinn som er tilpasset Purifis Eigentakt og Hypex NC500. Det er basert på Korg Nutube. Altså en klassisk "fuzzbox" eller?

    Litt jordbærsmak i kildevannet ?

    https://atm-audio.com/input-buffer-for-hypex-and-purifi-audio-with-triode-korg-nutube/

    Dr E
    but as with most Class D amplifiers, the second harmonic distortion is so low that they become cold or analytical.
    "Den avslører svakheter i anlegget. La oss derfor tilføre nye feil for å maskere dette framfor å løse problemet med roten".

    Veldig merkelig spør du meg å velge markedets beste målemessig forsterkermodul og deretter tilføre store doser harmonisk forvrengning med bufferet. Da man like godt velge en langt rimeligere klasse D modul når man uansett saboterer de gode målingene.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg ser Lars Risbo bekrefter på Facebook at de har planer om større elementer. Det kan bli spennende. Ser man for seg større elementer (8", 10") kan brukes i to-veissystemer?
    De arbejder lige nu på en 8 tommers enhed, fik vi at vide i vores klub, Storkøbenhavns hi-fi klub, da de var tre mand og demonstrere deres højttaler.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg ser Lars Risbo bekrefter på Facebook at de har planer om større elementer. Det kan bli spennende. Ser man for seg større elementer (8", 10") kan brukes i to-veissystemer?
    De arbejder lige nu på en 8 tommers enhed, fik vi at vide i vores klub, Storkøbenhavns hi-fi klub, da de var tre mand og demonstrere deres højttaler.
    Hva hva klubbens «dom» over deres nye høyttaler? Er den banebrytende?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg ser Lars Risbo bekrefter på Facebook at de har planer om større elementer. Det kan bli spennende. Ser man for seg større elementer (8", 10") kan brukes i to-veissystemer?
    De arbejder lige nu på en 8 tommers enhed, fik vi at vide i vores klub, Storkøbenhavns hi-fi klub, da de var tre mand og demonstrere deres højttaler.
    Hva hva klubbens «dom» over deres nye høyttaler? Er den banebrytende?
    Det var et interessant klubmøde, og højttaleren klarede sig godt. Forbløffende godt i det store rum. Naturligvis var den for lille med en 6,5 tommer. men med et fint dybdeperspektiv. Der var mange positive meninger om dem.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg ser Lars Risbo bekrefter på Facebook at de har planer om større elementer. Det kan bli spennende. Ser man for seg større elementer (8", 10") kan brukes i to-veissystemer?
    De arbejder lige nu på en 8 tommers enhed, fik vi at vide i vores klub, Storkøbenhavns hi-fi klub, da de var tre mand og demonstrere deres højttaler.
    Hva hva klubbens «dom» over deres nye høyttaler? Er den banebrytende?
    Det var et interessant klubmøde, og højttaleren klarede sig godt. Forbløffende godt i det store rum. Naturligvis var den for lille med en 6,5 tommer. men med et fint dybdeperspektiv. Der var mange positive meninger om dem.
    Formanden skrev at klubbens bedre klarer det store rum. Deres klasse D moduler synes jeg er for dyre. Men klubben kan i en begrænset periode få dem til minus 20 %. Formanden kan bedre li vores gamle Holton 400 W klasse AB. Med vertikale mosfets. Laterale mener jeg er meget bedre.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg ser Lars Risbo bekrefter på Facebook at de har planer om større elementer. Det kan bli spennende. Ser man for seg større elementer (8", 10") kan brukes i to-veissystemer?
    De arbejder lige nu på en 8 tommers enhed, fik vi at vide i vores klub, Storkøbenhavns hi-fi klub, da de var tre mand og demonstrere deres højttaler.
    Hva hva klubbens «dom» over deres nye høyttaler? Er den banebrytende?
    Det var et interessant klubmøde, og højttaleren klarede sig godt. Forbløffende godt i det store rum. Naturligvis var den for lille med en 6,5 tommer. men med et fint dybdeperspektiv. Der var mange positive meninger om dem.
    Ingen signatur, særpreg, overraskelsefsktorer, stod til forventninger eller motsatt, hva mot tilsvarende topphøyttalere dere har testet i rommet - Purifi skal jo være banebrytende - ikke mer å si om besøket/lytteseansen og din/andres meninger enn hva du her fremla? Spesielt dens egenskaper i bassen, kan være det samme opp mot der den møter diskanten, da dette området kanskje ikke er dens største egenskap på det nivå konstruktørene av den mener - om sitt «banebrytende produkt av en driver.»
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Personligt var jeg ikke tilstede da det ikke havde nogen interesse. Tror Sven Palvigs er meget bedre. Mener også mest det var et anlæg for folk med plads mangel.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hva hva klubbens «dom» over deres nye høyttaler? Er den banebrytende?
    Det var et interessant klubmøde, og højttaleren klarede sig godt. Forbløffende godt i det store rum. Naturligvis var den for lille med en 6,5 tommer. men med et fint dybdeperspektiv. Der var mange positive meninger om dem.
    Ingen signatur, særpreg, overraskelsefsktorer, stod til forventninger eller motsatt, hva mot tilsvarende topphøyttalere dere har testet i rommet - Purifi skal jo være banebrytende - ikke mer å si om besøket/lytteseansen og din/andres meninger enn hva du her fremla? Spesielt dens egenskaper i bassen, kan være det samme opp mot der den møter diskanten, da dette området kanskje ikke er dens største egenskap på det nivå konstruktørene av den mener - om sitt «banebrytende produkt av en driver.»
    Vi har ikke testet mange højttalere i rummet. Forhandlerne vil sjældent slæbe rundt på store højttalere. Specielt fordi vi er ældre mænd, som allerede har det udstyr vi har brug for.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hva hva klubbens «dom» over deres nye høyttaler? Er den banebrytende?
    Det var et interessant klubmøde, og højttaleren klarede sig godt. Forbløffende godt i det store rum. Naturligvis var den for lille med en 6,5 tommer. men med et fint dybdeperspektiv. Der var mange positive meninger om dem.
    Ingen signatur, særpreg, overraskelsefsktorer, stod til forventninger eller motsatt, hva mot tilsvarende topphøyttalere dere har testet i rommet - Purifi skal jo være banebrytende - ikke mer å si om besøket/lytteseansen og din/andres meninger enn hva du her fremla? Spesielt dens egenskaper i bassen, kan være det samme opp mot der den møter diskanten, da dette området kanskje ikke er dens største egenskap på det nivå konstruktørene av den mener - om sitt «banebrytende produkt av en driver.»
    Jeg vil godt svare noget mere grundigt nu. Det var lidt sent i går.

    Forventningerne var ikke store, da jeg så de små højttalere. De har en 6,5 tommer og en AMT enhed som diskant. Nu har jeg ikke fulgt med i tråden her, men det er basrefleks afstemt til 31 Hz - 3 dB. Jeg tror, at det er en god enhed den 6,5 tommer og den gav en behagelig varm lyd med meget bas på trods af det store rum. For meget bas, hvis det skal være helt naturtro, mener jeg. Til allersidst blev basporten fyldt ud med et hårdt vredet stykke stof. Det gav en strammere bas og mindre bas. Formodentlig nok mer korrekt, men overgangen var for stor synes jeg. Kabinetterne var simpelt bygget op, dog var materialet i birkekrydsfinér. Birkekrydsfiner bruger jeg som plader under flere af mine apparater, fordi de er gode til at dæmpe vibrationer, og godt for lyden.

    Der var luft imellem de udøvende musikkere og der var også noget dybdeperspektiv. De virkede hurtige og var velopløste. Klubbens akustik er ikke god, og det blev sådan sat op i en periode, hvor jeg ikke kom i klubben.

    Forforstærkeren med indbygget DAC er fra Mola og er udviklet af Bruno Pultzey. Forforstærkeren koster 109.000 kr. og jeg tror, at forforstærkeren har meget at sige for den gode lyd. Så vi burde have lyttet til vores egen forforstærker.

    De gjorde meget ud af, at fortælle, at man skal undgå at bruge jern. Det har vi Duelundister nu vidst i rigtig mange år. Støjgulvet gik fra 116 og til 108 under bare med jern i højttalerstik.

    Klubben har fået en del nye medlemmer, og de var glade for lyden af den højttaler. De fleste var det. Jeg var positiv overrasket over lyden, der var medrivende. Selvfølgelig havde de ikke den samme pondus som klubbens egne, som i øvrigt skuffer fælt på grund af andre enheder til den øvre mellemtone. Det eneste fornuftige vil være, at få jens Gregersen, (Modifix), til at forbedre klubbens højttaler med en ny diskant og en ny til øvre mellemtone.

    Når man lytter til musik over et stereoanlæg, har man altid sit eget anlæg med i baggagen hjemmefra og naturligvis er der forskel. men en hyggelig aften med de tre engagerede repræsentanterne fra Purifi.

    Jeg undrer mig over, at de ikke tilbød klubben at låne deres medbragte højttalere, for så dyre er de heller ikke, og de vil være nemt og hurtigt for dem, at bygge nogle nye. Så kunne de være blevet lånt med hjem til lytning.

    Her er et link for info om højttaleren. Jeg kan ikke lide impedans kurven.

    https://hificompass.com/en/reviews/...27hA9IZR9XIOuE3oqwe9U2MuTOiJcC0fC92ht80KYzi8I
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg ser du har linket til HiFiCompass sin test av driveren. Hadde du til hensikt å linke til en artikkel om høyttaleren?

    Og mente du driverens eller høyttalerens impedanskurve?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn