PULSE - kan den flytte mer enn luft?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.963
Torget vurderinger
0
Det er til tider så høyt volum i et lytterom - at musikk og film setter rommet i bevegelse - og malingen flasser av veggene - kan man lese om.

Er det mulig? Eller bare en uttrykksmåte i magasiner for lyd og bilde? Kan jeg få noe til å bevege seg? Hvor mye bevegelse er det snakk om? Jeg har ikke maling på veggene, så det kan jeg ikke teste med.

Men jeg mener å ha lagt merke til at det er noe som skjer - i mørket.

For å finne ut av dette ble filmen snurrret fra nevnte kapittel.

Innstillingene for sekvensen som blir filmet er: MV(÷15) - 119dB

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.951
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hehe - Er subene store nok, så kan de få ting til å bevege seg.

Jeg kjørte i noen år med to hjemmesnekra puls-woofere (en 12" i 2,6m transmisjonslinje pr sub), og på en spesifik innspilling (orgel og kor) klapret det i panelet i stua - hver gang...

Johan-Kr

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.482
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Fenalaar skrev:
Hehe - Er subene store nok, så kan de få ting til å bevege seg.

Jeg kjørte i noen år med to hjemmesnekra puls-woofere (en 12" i 2,6m transmisjonslinje pr sub), og på en spesifik innspilling (orgel og kor) klapret det i panelet i stua - hver gang...

Johan-Kr
Ting må være veggfast - også panelet- i ett skikkelig lytterom!

O

OldBoy

Gjest
Flageborg skrev:
Det er til tider så høyt volum i et lytterom - at musikk og film setter rommet i bevegelse - og malingen flasser av veggene - kan man lese om.

Er det mulig? Eller bare en uttrykksmåte i magasiner for lyd og bilde? Kan jeg få noe til å bevege seg? Hvor mye bevegelse er det snakk om? Jeg har ikke maling på veggene, så det kan jeg ikke teste med.

.......
At maling flasser av veggene, det har jeg ikke opplevd. Men ellers har jeg fått det meste til å røre på seg.

Bilder på veggen klaprer. Skapdører likeså. Jeg har en vanlig dør og en skyvedør som begge må stå åpne når det rumler som verst. Det som henger på den andre siden av veggen klaprer også. Jeg understreker at det er vanlige lettvegger det er snakk om her.

Så det rører på seg; ingen tvil om det. Det hadde vært interessant om noen visste hvor mye det egentlig rører på seg. Er det snakk om millimetre, eller bare tiendels millimetre?

janopseth

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2005
Antall liker
2
Flageborg, din pyse som ikke lot vannglasset dette utenfor. ;D

ArvidH

Medlem
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
0
Har HFS sub, ingen problemer å få bildene til å blafre. (Dette skjer mellom 30 og 35 hz)

Topp Bunn