Pulitzer Prizen i vente for Dagbladet?

G

Gjestemedlem

Gjest
:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Fantastisk førstesideopplag i Dagbladet:

http://www.dagbladet.no/2009/07/12/kultur/innenriks/forfatter/debatt/radio/7163427/

Kastet papirkule på Frp- nestleder under debatt

Hvilket scoop!

Men hvorfor bare 2 journalister på saken? Fortjener ikke denne et par hele sider? En kavalkade over de størtse papirkuleangrepene i historien, intervjuer med de pårørende og en artikkel om en annen politiker som egentlig også hadde tenkt å komme i studio den dagen men ble hjemme og takker sin gud og snåsamennen for dette? Føljetonger i vente? Dybdestoff og Magazinetreportasje?

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Vedlegg

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Minner meg om da en av klassekamerateme mine kastet et papirfly på mattelæreren og traff ham i hodet hvoretter jeg utbrøt "der landet vi på månen igjen". Dette var i 1969. Hvor var Dagbladet da?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.156
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
erato skrev:
Minner meg om da en av klassekamerateme mine kastet et papirfly på mattelæreren og traff ham i hodet hvoretter jeg utbrøt "der landet vi på månen igjen". Dette var i 1969. Hvor var Dagbladet da?
Det er nesten litt skummelt. Nøyaktig det der gjorde jeg selv med fabelaktig suksess i 1973. Dagbladet var der ikke, saken må ha blitt dysset ned av maktpersoner rundt oss, men det står behørig omtalt på nynorsk i karakterboken min, og ungene mine elsker å lese det! 8) ;D

Denslags begivenheter er av stor betydning for de som opplever det, og krever bred dekning og stor oppmerksomhet.
Pulitzer! Pulitzer!

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Nå handler vel artikkelen om mer enn en papirkule?

men det er vel tungt å lese så langt.

To journalister?
Saken er skrevet av en, men oppdatert og tilrettelagt av en annen. Derfor to byliner. Ikke noe unormalt ved det.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.156
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg er enig i at saken handler om mye mer enn en papirkule. Det er faktisk alvorlige greier, og jeg forstår godt forfatterens sinne.
Det er nettopp skade-effekten på kultursektoren jeg er aller mest redd for hvis FrP skulle komme i maktposisjon, fordi kulturbudsjettene er de letteste å kutte i, og kultur tar utrolig lang tid å bygge opp igjen. Man skal ikke undervurdere den underbevisste forakten for både utdannelse og kunst hos deler av folket. Det er jantloven og stammeinstinktene i skjønn forening.
Andre sektorer tror jeg klarer å beskytte seg bedre og vil bli lettere forsvart av sunn fornuft både blant folk flest og i media.

G

Gjestemedlem

Gjest
Å, var det litt urettferdig å bare ta med overskriften?

Her er den hele hele og komplette teksten fra forsiden:

"Kastet papirkule på Frp- nestleder under debatt

- Siden dette ikke er TV, synes jeg publikum burde få greie på at du nå kastet noe på meg, sa Olsen.
- Det har du faen meg fortjent! svarte Fosnes Hansen. Les mer"

:eek: :eek: :eek:

Hva skjer videre. Puttet noen papiret i papirkurven etter debatten? Får noen av deltakerne brev med hjem fra Bjerkaas? Må de sitte igjen og vaske tavlen? Ville det vært akseptabelt å gi papirkasteren en smekk på fingen med linjalen, eller er dette utilbørlig vold mot politikere?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Helt på høyde med avisstativet som ble veltet for en tid tilbake under noen opptøyer i byen - fikk nesten en helside i en av Oslos største aviser - nå som sommervikarene ruler, er det extra "morro" 8)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Skulle gjerne svart litt mer utførlig, men er beskjeftiget med død og elendighet i den forhatte blekka akkurat nå. (ren grafsing selvsagt)

Nei, jeg er ikke sommervikar, ei heller de to journalistene omtalt.

Jøgga er inne på noe, og jeg kan konstatere at sommerhemeroidene i Bergen må være ekstra irritable i år.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Jag mistet respekten for løssalgavviser i 1971 da jeg var på Tom Mustatd sjøleir i indre Oslofjord, og ble bedt om å kullseile for fortografen i en løssalgavis..Dagen etter kunne vi lese om farlige forhold og dramatiske hendelser på sjøleir. Det var faen meg vindstille ogvi måtte to mann på ripa for å får bådet til å gå rundt!!

Sleiven

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.878
Jeg hørte store deler av diskusjonen på direkten i radioen. Det var en særdeles pinlig affære. Det var rimelig klart fra tidlig av at FRP-politikeren ikke hadde 100% innsikt i temaet han mente noe om. Politikere er nå engang politikere. Men dette ble til de grader overskygget av han andre som satte en helt ny standard for lavmål i debatter. Det tok en stund før jeg fikk vite at "han andre" var Fosnes Hansen.

Papirkulen var bare som en pauseunderholdning å regne i forhold til hva han klarte å prestere etterhvert. Men det var rimelig friskt hele veien. Fosnes Hansen gikk ikke av veien for å avbryte i tide og utide med sidesprang og personangrep. FRP-mannen var ikke verdig å få fullføre en eneste setning. Hadde herr Hansen vært en dyktig debattant hadde han latt FRP-mannen snakke uavbrutt; Det var mange tegn på at den mannen var en bambi på vei ut på glattisen. Men det var nesten ikke grenser for hva Fosnes Hansen klarte å lire av seg av avbrytelser, utskjelling, stigmatisering, selvforherligelse. Det hele toppet seg med ekstrem fornærmethet og sinne - og en viss selvforherligelse - da FRP-mannen - etter en lissepasning fra herr Hansen - fremførte helt legitime argumenter for at selv en kar som Fosnes Hansen har politisk forankring. Det har seg slik at FH er medlem i AP og venn av vår kjære kulturminister. Han er ikke en apolitisk kulturperson som titter på samfunnet fra sin pidesatall.

Det kokte over. Eller eksploderte. Omtrent som å hive vann i en gryte med kokende og brennende fett. Fosnes Hansen var nok rimelig kokt i huet før han satte seg i studio. Pinlig at en respektert forfatter kan oppføre seg slik. Det setter pølsekasting og andre kjendis-unoter i et troskyldig ablegøyeperspektiv. Jeg ble småkvalm av det hele og slo av radioen. Fosnes Hansen gikk alle HFS-ere en høy gang i dag i lavmål - og da snakker jeg om "the worst of HFS" de siste 4-5 årene. Og i motsetning til hva mange gjør når det har kokt over: Han avslo tilbudet om å unnskylde seg etterpå. Hvis det er en salme ved reisens slutt vi er vitne til, så er det i alle fall en som låter surt.

V

vredensgnag

Gjest
Fosnes Hansen har et horn i siden til vredensgnag, helt fra jeg kalte smøreriene hans for faktafiksjon i denne kronikken. Det ble forresten et nyord. Så jeg var nok ikke helt objektiv da jeg lyttet til dusten på radio i dag, straks etter klokken 11. Hadde han vært et flipperspill ville det lyst TILT konstant.

http://www.dagbladet.no/kultur/1999/02/26/159008.html

N

nb

Gjest
Virkelig flau opptreden av Hr. Hansen. Han oppførte seg som en kranglevoren dust på Nachspiel. Han burde muligens vært beskyttet mot seg selv.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
F. Hansen hadde det sikkert moro, han. Dagbladet er langt mer tragisk i sin lett selvhøytidelige dekning av hovedsakelig uvesentligheter i politikk og kultur. Avisen fortjener naturligvis ikke pressestøtte. Regner med fru Jensen også skjønner det.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.878
vredensgnag skrev:
Fosnes Hansen har et horn i siden til vredensgnag, helt fra jeg kalte smøreriene hans for faktafiksjon i denne kronikken.
Den der var pinadø på kornet. Kronikken treffer blink hos meg og.

N

nb

Gjest
Valentino skrev:
Bx skrev:
Det har seg slik at FH er medlem i AP og venn av vår kjære kulturminister.
Aha!
I følge EFH selv i den famøse debatten, så meldte han seg inn i AP først etter at Siv Jensen kom med kameraderibeskyldningene, dvs for ganske få dager siden.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Venn av kulturministeren (nåværende) er et tvilsomt stempel som må unngåes for enhver pris 8)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
BBking skrev:
Avisen fortjener naturligvis ikke pressestøtte.
Pressestøtte?
Siden du nå nok en gang har ødelagt et godt argument fra BBKing med å blande fakta inn i saken så får jeg bare utdype ved å si at Siv dessverre ikke kan ta fra Dagbladet noen pressestøtte siden de ikke mottar noen.

De avisene som mottar mest pressestøtte
Avis 2005 2003
1 Dagsavisen 40 992 576 39 851 052
2 Bergensavisen 32 256 115 27 596 098
3 Vårt Land 31 683 024 31 238 520
4 Nationen 23 094 731 23 122 393
5 Klassekampen 14 513 041 13 068 764
6 Rogalands Avis 13 280 816 13 096 528
7 Dagen 9 688 559 8 977 918

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
dog, mottar alle norske aviser indirekte pressestøtte, siden vi er fritatt fra mva.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
dog, mottar alle norske aviser indirekte pressestøtte, siden vi er fritatt fra mva.
Det er en annen sak ja, og der ligger pengemaskinen Schibstedkonsernet solid i toppen gjennom VG og Aftenposten.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
erato skrev:
ErosLoveking skrev:
Det er en annen sak ja, og der ligger pengemaskinen Schibstedkonsernet solid i toppen gjennom VG og Aftenposten.
Hvorfor skal søppel være fritatt for moms?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
BBking skrev:
erato skrev:
ErosLoveking skrev:
Hvorfor skal søppel være fritatt for moms?
Fordi det er betalt MVA for tingene før det ble søppel.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.575
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
erato skrev:
ErosLoveking skrev:
BBking skrev:
Avisen fortjener naturligvis ikke pressestøtte.
Pressestøtte?
Siden du nå nok en gang har ødelagt et godt argument fra BBKing med å blande fakta inn i saken så får jeg bare utdype ved å si at Siv dessverre ikke kan ta fra Dagbladet noen pressestøtte siden de ikke mottar noen.
Tilgi meg at jeg kommer trekkende med fakta, men BBking sa da ikke at Dagbladet skulle fratas pressestøtte. Han sa at de ikke fortjente pressestøtte. ;)

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.575
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Fosnes Hansen har et horn i siden til vredensgnag, helt fra jeg kalte smøreriene hans for faktafiksjon i denne kronikken. Det ble forresten et nyord. Så jeg var nok ikke helt objektiv da jeg lyttet til dusten på radio i dag, straks etter klokken 11. Hadde han vært et flipperspill ville det lyst TILT konstant.

http://www.dagbladet.no/kultur/1999/02/26/159008.html
God kronikk, vredensgnag!

Her er enda ett eksempel på faktafiksjon: http://www.abcnyheter.no/node/92143

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
KULTURUKE
(Jan Erik Vold 1969

ulturkuke
tulkuruke
ultkuruke
ukturulke
tlukuruke
ukturkule
urtukulke
turlukuke
kulrukute
ultrukuke
kuleturuk
rulekukur
tulekukur
luretukuk
kukutelur
ruktukule
lurekuktu
luekuktur
kuktulure
rukletuku
tuklekuru
urukekult
kuruketul

N

nb

Gjest
Roald skrev:
Og så over til værmeldingen http://www.dagbladet.no/2009/07/17/nyheter/veret/regn/uver/7241863/

Sånn går det når man jager sensasjonsoverskrifter, man glemmer elementær mattematikk

Mvh Roald
;) Journalister sliter ofte med forskjellen på milliard og million også. Men Blabladet var kjapt ute med å fjerne den noe underlige påstanden om at det er 90 millimeter i "nesten en meter".

Den franske øya Reunion i Det Indiske Hav har mange av verdens nedbørsrekorder. Der kom det i 1964 1340 millimeter nedbør i løpet av 12 timer. DA er det vått da.

12 Hours 52.76 In. Belouve, Reunion Island Indian Ocean 2/28/1964
18 Hours 62.56 In. Foc-Foc, Reunion Island 1/7-8/1966
24 Hours 73.62 In. Cilaos, Reunion Island 3/15-16/1952
2 Days 98.42 In. Cilaos, Reunion Island 3/15-17/1952
3 Days 154.72 In. Commerson, Reunion Island 2/24-26/2007
4 Days 191.73 In. Commerson, Reunion Island 2/24-27/2007
5 Days 196.06 In. Commerson, Reunion Island 2/24-28/2007
6 Days 199.61 In. Commerson, Reunion Island 2/24-3/1/2007
1 Week 212.60 In . Commerson, Reunion Island 2/24-3/2/2007
8 Days 216.93 In. Commerson, Reunion Island 2/24-3/3/2007
9 Days 216.93 In. Commerson, Reunion Island 2/24-3/4/2007
10 Days 223.53 In. Commerson, Reunion Island 1/18-27/1980
11 Days 234.21 In. Commerson, Reunion Island 1/17-27/1980
12 Days 234.21 In. Commerson, Reunion Island 1/16-27/1980
13 Days 239.06 In. Commerson, Reunion Island 1/15-27/1980
2 Weeks 239.45 In. Commerson, Reunion Island 1/15-28/1980

Eller hva med 3 ganger årlig nedbør i Bergen i løpet av 2 uker?

Topp Bunn