PU til Rega P5/ RB700

M

miaN

Gjest
Er det noe jeg må ta hensyn til ved valg av PU?
Tenker på vekt og fysiske tilpasninger.

Tenker MC pickup og har AT33EV eller PTG i tankene.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja, du må ha mellomleggsskiver for høydejustering av RB700. VTA blir ikke helt korrekt med AT33, og arma må løftes litt i bakkant. Enkel sak, gjort på minutter.

M

miaN

Gjest
Vidar P skrev:
Ja, du må ha mellomleggsskiver for høydejustering av RB700. VTA blir ikke helt korrekt med AT33, og arma må løftes litt i bakkant. Enkel sak, gjort på minutter.
Takk for hjelp.
Da leser jeg det som at man løfter armen i bakkant med mellomleggsskiver, for å oppnå riktig VTA?

Må man bruke Rega`s skiver eller kan andre løsninger benyttes ala "shims"? Hos en forhandler tolket jeg det som om mange løsninger for løfting var akseptable.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Må løfte armen i bakkant med spacere/mellomleggsskiver med AT33 ja (og en drøss andre pu'er også), enten det er PTG eller EV. Det fins en drøss spacer-løsninger til Rega trepunkts montering, så det er jo fritt frem.

Vanlige runde shims går ikke, med mindre du lager de til for å passe trepunktsmonteringen da.

Googler du litt så ser du hvordan de ser ut til og med. Lykke til.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Det enkleste er å kjøpe en eller to originale 2mm skiver fra Rega. Da er suksessen garantert.

M

miaN

Gjest
Takk skal dere ha for hjelpen.
Skal google litt mer og lese manualene nøye.
Er fremdeles i startgropen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Om det kan være til noen inspirasjon; dette er egentlig ikke så mye å lese seg opp på; om jeg forstår åpningen rett, og du skal ha en AT33 til en RB700 så er det så enkelt at man kjøper et sett Rega spacere, som BachMan sier. Veldig greit.

Vekt (ift baklodd) og compliance (ift armmasse) passer fint, så ingen problem. Ingen øvrige problemer, bortsett fra at jeg hadde nok demontert armen i armbasen før endelig festing av AT33, det blir fort litt klønete å skru den fast med arma ferdig-/fastmontert. Ikke minst fordi skruene til AT nødvendigvis må stå med hodet ned, men også fordi RB700 ikke lar seg vippe mye opp. Skal man ha skruene med hodet opp så får man kjøpe egne skruer av ikke-magnetisk materiale som er akkurat passe lange.

Summert sett så er det bare å skaffe spacere og hive seg i det med friskt mot. Dette er ikke vanskelig.

M

miaN

Gjest
Vidar P skrev:
Om det kan være til noen inspirasjon; dette er egentlig ikke så mye å lese seg opp på; om jeg forstår åpningen rett, og du skal ha en AT33 til en RB700 så er det så enkelt at man kjøper et sett Rega spacere, som BachMan sier. Veldig greit.

Vekt (ift baklodd) og compliance (ift armmasse) passer fint, så ingen problem. Ingen øvrige problemer, bortsett fra at jeg hadde nok demontert armen i armbasen før endelig festing av AT33, det blir fort litt klønete å skru den fast med arma ferdig-/fastmontert. Ikke minst fordi skruene til AT nødvendigvis må stå med hodet ned, men også fordi RB700 ikke lar seg vippe mye opp. Skal man ha skruene med hodet opp så får man kjøpe egne skruer av ikke-magnetisk materiale som er akkurat passe lange.

Summert sett så er det bare å skaffe spacere og hive seg i det med friskt mot. Dette er ikke vanskelig.
Veldig god informasjon. Dette likte jeg.
Takk så mye.

Tenker å følge rådene som er gitt.
Googling mm blir for nysgjerrighetens skyld.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
miaN skrev:

Kjøp deg en LP12 med en Ekos-arm, mia, så trenger du ikke tenke mer på vekt og fysiske tilpasninger ;)

S

Stereo_Mono

Gjest
FZ skrev:
miaN skrev:

Kjøp deg en LP12 med en Ekos-arm, mia, så trenger du ikke tenke mer på vekt og fysiske tilpasninger ;)
Uenig! Synes LP12 er sidræva i forhold til Regas lette og luftig spillestil. En smule farget rett og slett :p Hehe! Men for å være helt seriøs, så har jeg levd med P5 en stund nå og det er en fantastisk vellydende spiller i sin klasse. TT-PSU er definitivt verdt alle pengene sine.
Rega har forøvrig en 2, 4 og 10mm VTA i en løsning nå. Fungerer utmerket. Har lagt inn bestilling på P9 nå. Denne Rega lyden faller meget godt i smak hos meg :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
digiman skrev:
FZ skrev:
Uenig! Har lagt inn bestilling på P9 nå. Synes LP12 er sidræva i forhold til Regas lette og luftig spillestil. En smule farget rett og slett :p Hehe!
Hvilken konfigurasjon av LP12/arm har du hatt? LP12 fra 1970/80/90-tallet er ikke helt på høyden med dagens utgave for å si det mildt. Har ikke hørt P9 så mulig du har rett i at LP12 er sidræva i forhold 8)

S

Stereo_Mono

Gjest
Var ikke seriøst ment FZ.
LP12 er en fantastisk spiller. Spiler dog annerledes en P9 f.eks. Synes LP12 setter større krav til sin eier om å bli satt opp riktig og velholdt. Rega er mere en plug and play spiller. Har forøvrig ingen grundig lyd sammenlignings grunnlag her, men synes Rega spiller lett og luftig med en fin flyt og driv. De LP12ene jeg har hørt har en liten pukkel i mellombassen, som gir en deilig og små varm klang. Bra på PRAT er de også. Nesten litt rør klang kanskje? :)
Men uansett er jo dette topp spillere og jeg ville aldri påstå bastant at den ene er bedre en den andre. En smakssak vil jeg nå si.

Rega RB1000 armen er forøvrig en nydelig konstruert arm, som tåler sammenligning med det beste av det beste.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Du har nok helt rett i at en LP12 krever mye mer av både eier og forhandler for å yte sitt beste. Det er mange detaljer som skal optimaliseres for at en får igjen for den relativt høye innvesteringen en ny LP12 er. Er nok mye enklere, som du sier, å leve med en P9.
Pukkelen i "mellombassen" var mye mer fremtredende på eldre spillere, men noen få er så glade i den at de hevder at LP12'ere med oppgradert subchassis og senterleie er mindre musikalske enn de eldre spillerne.
Jeg har hatt pre-Cirkus, Cirkus og Keel spillere og kunne ikke vært mer uenig i den påstanden.

Nå ble vel dette vel OT, var egentlig bare ment som en vennskapelig fleip overfor trådstarter :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ellers har Rega denne. Regner med at det er lagervare hos de fleste Regaforhandlere. Den er justerbar, bare å vri den til utriggerne på armbasen treffer riktig sett av hull. Lydmessig virker den muligens litt annerledes enn metall, men det er sikkert lurt å starte med plastikken, og så prøve metall i riktig høyde.

M

miaN

Gjest
FZ skrev:
Nå ble vel dette vel OT, var egentlig bare ment som en vennskapelig fleip overfor trådstarter :)
Bare hyggelig det. ;)

Forøvrig kjenner jeg til ringen avbildet over.
Takk til alle. Det løser seg nå tenker jeg.

M

miaN

Gjest
Det tok sin tid, AT pu har vært i hus en stund, men ikke blitt montert. Noen timer igår og idag, lese seg opp, prøve ut. Spennende og nå er den på plass i P5.

Det dukket opp endel soørsmål på veien, men har fått svar på de fleste via web og manualer.
Det låter storveis :D

Ved å benytte plastskiven til Rega er armen hevet 2mm. Laveste steget. Ved øyemål og tommestokk ser det ut til at VTA er lik null. AT33EV oppgis til 23 grader VTA.
For nysgjerrighetens skyld. Hva er mest gunstig mht slitasje, litt høyere eller litt lavere i bakkant? Forstår at det gunstigste er slik den er nå.

Nåletrykk er oppgitt til: Stylus pressure: 1.8 - 2.2g (2.0g standard)
Jeg har satt antiskating og bias til samme, 2,0 gram. Noen innvendinger?

Benyttet medfølgende protractor og fikk det brukbart til. Torde ikke dra særlig mye til på skruene (som er montert med gjengepartiet oppover som anvist).

TTpsu lar vente på seg, men det ordner seg etterhvert.
Takk for eventuelle svar eller innvendinger :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Mitt forslag er å stole på nåletrykksanbefalingen til pickupprodusent. De har som regel kontroll på det de driver med. Antiskate til samme verdi er som regel godt inne i 'svarten'. Armrøret i vater er nok også fornuftig.

Når det gjelder Rega's medfølgende protractor er jeg hakket mer skeptisk. Den legger opp til noe som muligens ligner Stevenson-alignment. Det vil si at de vekter feil i sporingsvinkel høyere innerst på plata. Nesten alle andre bruker Löfgren eller Baerwald som legger opp til tre like maks-feil-punkter eller gjennomsnitts-vinkel-feil (husker ikke hvilken som var det ene og det andre i farta). Min ferske opplevelse med dr. Feickert på VPI antyder i det minste at Baerwald er bedre enn VPI sin (som muligens er noe i samme gata som Rega).

M

miaN

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Mitt forslag er å stole på nåletrykksanbefalingen til pickupprodusent. De har som regel kontroll på det de driver med. Antiskate til samme verdi er som regel godt inne i 'svarten'. Armrøret i vater er nok også fornuftig.

Når det gjelder Rega's medfølgende protractor er jeg hakket mer skeptisk. Den legger opp til noe som muligens ligner Stevenson-alignment. Det vil si at de vekter feil i sporingsvinkel høyere innerst på plata. Nesten alle andre bruker Löfgren eller Baerwald som legger opp til tre like maks-feil-punkter eller gjennomsnitts-vinkel-feil (husker ikke hvilken som var det ene og det andre i farta). Min ferske opplevelse med dr. Feickert på VPI antyder i det minste at Baerwald er bedre enn VPI sin (som muligens er noe i samme gata som Rega).
Takk så mye.
Har ingen planer om å overprøve produsenten, men fint at du kan verifisere min forståelse.
Skal sjekke litt rundt alternativ protractor og prinsipp.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Store bestrebelser med pertentlig finjustering betyr fint lite grensende til ingenting med elliptisk slipning som på AT33EV imo. Bortimot perfekt er helt perfekt.

Perfeksjon kan fort bli det godes fiende i dette tilfelle :)

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Helt enig Vidar,har akkurat fått min EV montert i RB600,virket lite følsom på VTA,VTF har æ satt til anbefalt 2gram og gidder ikke dille mer med det :) Antiscating har æ satt til litt over 1gram,det funker bra.Nå har den fått ca 13timer på sæ og ting bare blir bedre og bedre,denne blir ikkje videresolgt,skal spilles på til den e utslitt 8) Eneste som skal sjekkes etterhvert e ulik last..

mvh Filip

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
F.E. skrev:
.. Eneste som skal sjekkes etterhvert e ulik last..

mvh Filip
Min opplevelse er at hos meg fungerer det aller best med last rundt 500? på denne, da kvikner den til i pr&t-avdelingen ift f.eks 100? eller så.

M

miaN

Gjest
Jeg kjenner heller ingen behov for å ta dette lenger enn jeg allerede har gjort, men føler det som greit å få bekreftet min oppfattelse av manualene/ forklaringer på web. Dette spiller strålende.

Kan hende i fremtiden jeg ønsker en annen riaa for nettopp å kunne endre lasten.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er det Stageline S du har? I så fall er det jo temmelig nær ideellt med 470? til AT33EV, så et godt valg.

M

miaN

Gjest
Vidar P skrev:
Er det Stageline S du har? I så fall er det jo temmelig nær ideellt med 470? til AT33EV, så et godt valg.
Det er S ja, 470 ohm

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
F.E. skrev:
.. Eneste som skal sjekkes etterhvert e ulik last..

mvh Filip
Min opplevelse er at hos meg fungerer det aller best med last rundt 500? på denne, da kvikner den til i pr&t-avdelingen ift f.eks 100? eller så.
Har stepup og det blir litt annerledes,kjøre nu 240ohm "sett" last,fungerer glimrende.Det kan nok sammenlignes med rundt 500ohm(el mer ::)) i vanlig MC-RIIA.

mvh Filip

Topp Bunn