PU til Rega P25

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Hva mener du med foran og bak, og hvordan vet jeg hva som er riktig mål?

Roy
Han mener nok at tonearmen skal ligge vannrett, altså samme mål ved hedashell og armbase, når du måler fra bord og opp til tonearm?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det holder imho fint å måle avstanden mellom plate og arm foran og bak, mao innerst og ytterst på plata. Det er jo vinkelen man er ute etter, ikke sant?

- slå av platetallerkenen, legg på en plate
- legg arma ned på plata på innersporet
- bruk en tommestokk vertikalt, mål avstanden fra innerspor opp til fremst på armrøret, ikke headshell
- mål deretter fra ytterspor opp til armrøret

Dersom antall mm er likt vil du med ditt stifttrykk ha en arm som er ca parallell med plata, ikke sant?
Får du avvik med et slikt mål (ca 3/4 av veien fra pu til armbase) vil du også, med et minimum av matte, kunne regne deg frem til omtrentlig hvor mye du må kompensere med spacere (proposjonalitet).

Mvh Vidar P
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Det holder imho fint å måle avstanden mellom plate og arm foran og bak, mao innerst og ytterst på plata. Det er jo vinkelen man er ute etter, ikke sant?

- slå av platetallerkenen, legg på en plate
- legg arma ned på plata på innersporet
- bruk en tommestokk vertikalt, mål avstanden fra innerspor opp til fremst på armrøret, ikke headshell
- mål deretter fra ytterspor opp til armrøret

Dersom antall mm er likt vil du med ditt stifttrykk ha en arm som er ca parallell med plata, ikke sant?
Får du avvik med et slikt mål (ca 3/4 av veien fra pu til armbase) vil du også, med et minimum av matte, kunne regne deg frem til omtrentlig hvor mye du må kompensere med spacere (proposjonalitet).

Mvh Vidar P
Denne metoden Vidar skisserer opp stemmer, dersom PU-produsent ikke har en annen spesifikk anbefaling på vinkel. Det er ikke uvanlig at PU-produsenter anbefaler en negativ vinkling. Det vil si at tonearm er lavere ved base en ved headshell.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Denne metoden Vidar skisserer opp stemmer, dersom PU-produsent ikke har en annen spesifikk anbefaling på vinkel. Det er ikke uvanlig at PU-produsenter anbefaler en negativ vinkling. Det vil si at tonearm er lavere ved base en ved headshell.
Riktig; jeg pleier oftes å la arma henge ca 1-2 mm i bakkant med de fleste pu'er; har følelsen av at det gir en glattere topp i mange tilfeller.

Mvh Vidar P
 

royervin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.12.2005
Innlegg
135
Antall liker
2
Fikk det til nå, og med Live at the Pawnshop med Arne Domnerus & Co, så låter helt ypperlig.

Eneste jeg reagerer på et lydstyrken som er ganske mye lavere enn på cd, det selv om riaaen er stilt inn nøyaktig til PUen. Det var Håvard Snapa som gjorde det selv, og han importerer jo både Rogue og Dynavector.

Men når jeg skrur opp volumet litt, så er det bare godmusikk å høre.

Har en litt tykk platematte på, så jeg tror jeg (med tider og stunder) bør legge på en 2mm spacer til, men nå skal jeg bare nyte musikk.

Roy
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Fikk det til nå, og med Live at the Pawnshop med Arne Domnerus & Co, så låter helt ypperlig.

Eneste jeg reagerer på et lydstyrken som er ganske mye lavere enn på cd, det selv om riaaen er stilt inn nøyaktig til PUen. Det var Håvard Snapa som gjorde det selv, og han importerer jo både Rogue og Dynavector.

Men når jeg skrur opp volumet litt, så er det bare godmusikk å høre.

Har en litt tykk platematte på, så jeg tror jeg (med tider og stunder) bør legge på en 2mm spacer til, men nå skal jeg bare nyte musikk.

Roy
En platematte fra Ringmat er normalt en tydelig opptur i forhold til medfølgende filtmatte.

Mvh
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Ikke store justeringsmuligheten her gitt! Er det så at festeskruene nesten er i bakkant av festesporene?

Lytteinntrykk ventes etter hvert, Roy ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En platematte fra Ringmat er normalt en tydelig opptur i forhold til medfølgende filtmatte.

Mvh
Tiltredes, dog under forutsetning av at systemet ditt ikke i utgangspunktet tenderer til å låte for frempå..

Langt klarere (og subjektivt dypere) dypbass, åpnere, luftigere, mer nerve, mer artikulasjon og definisjon er alle begreper som faller meg inn, og som er nokså konsekvent på de spillerne jeg har brukt den på; fra Rega 3 og Thorens TD2001 via Rega P25 og Pink Triangle helt til LP12.

Musikalsk sett resulterer dette i at tonale skift blir mer signifikante, vibratoer blir mer markante, intensitet i uttrykk blir mer intenst osv..
Til sammenlikning virker filtmattene mykere, "snillere og mer tilbakelent, men kjedeligere og mindre engasjerende.

Mvh Vidar P
 

generator

Medlem
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
37
Antall liker
0
Tenkte at jeg skulle foreslå en -Goldring 1042- (MM) til deg jeg...men det hadde visst ordnet seg, så da så.
Jeg er ihvertfall storligen fornøyd med overnevnte pu på min NAS Hyperspace (selv om den kanskje fortjener ytterligere sofistikerte pu´er) ;) Så en takk til deg Vidar P!!
Helge
 

royervin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.12.2005
Innlegg
135
Antall liker
2
Ikke store justeringsmuligheten her gitt! Er det så at festeskruene nesten er i bakkant av festesporene?

Lytteinntrykk ventes etter hvert, Roy  ;)
Ja, festskruene er helt bakkant av sporene, men om det er rett eller feil, har jeg ingen anelse om. Oppsett av vinylspillere er ikke min sterke side (for å si det svært forsiktig). Så dersom noe vinylfrelste i nærheten av Røyken har lyst til å ta en tur for å fintune spilleren, hadde ikke jeg satt meg i mot.

Satt og hørte på spilleren i går kveld, og det er liten tvil om at jeg har beveget meg opp noen hakk kvalitetsmessig i forhold til Planar 3-spilleren jeg hadde tidligere.

For det første virket det ikke så "lukket" som før, det var en mye livligere, detaljert og frigjort lyd. Merket det spesielt godt på utklingingene på Lars Erstrands vibrafon. Skal høre mer i helgen, men ikke i kveld, for da er det julebord.

Roy
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Ikke store justeringsmuligheten her gitt! Er det så at festeskruene nesten er i bakkant av festesporene?

Lytteinntrykk ventes etter hvert, Roy  ;)
Ut fra bilde kan det se ut som om pickupen er montert for langt tilbake i headshellet. Ved riktig justering med Ortofons justeringsmal havner kontaktpunktet med vinylen litt foran tuppen av armen på RB-600/P25.

CBA
 

royervin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.12.2005
Innlegg
135
Antall liker
2
Ut fra bilde kan det se ut som om pickupen er montert for langt tilbake i headshellet. Ved riktig justering med Ortofons justeringsmal havner kontaktpunktet med vinylen litt foran tuppen av armen på RB-600/P25.

CBA
Hvor får jeg tak i en slik justeringsmal?

Roy
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Jeg bestillte min fra Mono på nettet. Den koster dern nette sum av kr. 30

http://www.mono.no/

Men hvia det er en Hi-Fi Center-butikk i nærheten så skal vel de også ha den og andre div, produkter fra Ortofon. Det har de iallefall i Molde... Lykke til!!
 

royervin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.12.2005
Innlegg
135
Antall liker
2

royervin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.12.2005
Innlegg
135
Antall liker
2
Ut fra bilde kan det se ut som om pickupen er montert for langt tilbake i headshellet. Ved riktig justering med Ortofons justeringsmal havner kontaktpunktet med vinylen litt foran tuppen av armen på RB-600/P25.

CBA
Funker Ortofons justeringsmal selv om jeg har Dynavector PU?

Roy
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Det beste rådet jeg kan gi deg Roy er:
Bruk originale protraktorer hvis slikt finnes til din arm.
Har ikke prøvd ortofon sin,men har prøvd mange "universale" protraktorer.
Disse kan være litt forskjellig,slik at det på enkelte armer ikke stemmer helt overens. (selv om det skal gjøre det)
Hvis du ikke er helt sikker ang. justering,så les denne glimrende artikkelen fra Jan Nielsen :
http://www.soundimage.dk/DANSK/Pladespiller.htm
Kan også anbefale denne siden:
http://www.theanalogdept.com/tonearm_alignment.htm
Hvis du sender adressen din til meg Roy,så kopierer  og laminerer jeg en glimrende universal protraktor som jeg sender til deg
Mvh Jan I
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
Det beste rådet jeg kan gi deg Roy er:
Bruk originale protraktorer hvis slikt finnes til din arm.
Har ikke prøvd ortofon sin,men har prøvd mange "universale" protraktorer.
Disse kan være litt forskjellig,slik at det på enkelte armer ikke stemmer helt overens. (selv om det skal gjøre det)
Hvis du ikke er helt sikker ang. justering,så les denne glimrende artikkelen fra Jan Nielsen :
http://www.soundimage.dk/DANSK/Pladespiller.htm
Hvis du sender adressen din til meg Roy,så kopierer  og laminerer jeg en glimrende universal protraktor som jeg sender til deg
Mvh Jan I
Mumle, mumle ... strengt tatt så er det kun to faktorer som avgjør «riktig» geometri i oppsettet av arm/PU, avstand mellom spindel og armbase, og valg av tangeringspunkter. Resten overhang, offset etc. er bestemt at disse to faktorene. Valg av tangeringspunkter er i høyeste grad debaterbart, og jeg tviler det vil komme noen fasit på dette. Både Project og ClearAudio har universale protractorer som er basert på dette, de koster noen kroner, men ...

mvh
KJ
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Godt sagt KJ
Det er også derfor at jeg anbefaler originale protraktorer,da disse som regel er utformet etter arm/spiller
Etter å ha justert noen armer i mitt liv,så er jeg kommet frem til en protraktor som faktisk er bedre en mesteparten jeg har brukt/testet.
Er enkel og lett å bruke.
Mvh Jan I
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Jeg har skannet min originale:

 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Funker Ortofons justeringsmal selv om jeg har Dynavector PU?

Roy
Dette er snakk om geometri, noe som ikke er unikt for Ortofon. Det går bra.

mvh
CBA
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
.................
Forøvrig synes jeg jo det grenser til ubalanse å bruke riaa'er til priser lik lydkildens..

Mvh Vidar P
Hvorfor ikke? RIAA har typisk forstekning på 40-70dB,
de fleste effekt-forsterkere "bare" ca 30 dB.
Og hvem vil ikke ha den dyreste/beste DAC til sin CD/DVD...

Arne K
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvorfor ikke? RIAA har typisk forstekning på 40-70dB,
de fleste effekt-forsterkere "bare" ca 30 dB.
Og hvem vil ikke ha den dyreste/beste DAC til sin CD/DVD...

Arne K
Fordi jeg normalt opplever best resultat om budsjettet til vinylkilde fordeles mer mot drivverk-enden enn mot riaa-enden. Og slik har det stort sett vært til alle tider.

Eksempelvis; har man 10k til vinyl, så er det imho lite lurt å bruke 5k på riaa, og ha kun 5k til fordeling på drivverk, arm og pu. Generelt vil jeg forvente bedre resultat om forholdet f.eks var mer som 80% drivverk/arm/pu og 20% riaa... for å si det litt "sleivete".

Årsaken er vel gjerne det at drivverk og arm spesielt er kostnadskrevende om man vil ha en viss kvalitativ standard.

Mvh Vidar P
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.951
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Fordi jeg normalt opplever best resultat om budsjettet til vinylkilde fordeles mer mot drivverk-enden enn mot riaa-enden. Og slik har det stort sett vært til alle tider.

Eksempelvis; har man 10k til vinyl, så er det imho lite lurt å bruke 5k på riaa, og ha kun 5k til fordeling på drivverk, arm og pu. Generelt vil jeg forvente bedre resultat om forholdet f.eks var mer som 80% drivverk/arm/pu og 20% riaa... for å si det litt "sleivete".

Årsaken er vel gjerne det at drivverk og arm spesielt er kostnadskrevende om man vil ha en viss kvalitativ standard.

Mvh Vidar P
Totalresultatet er vel det viktigaste? Har hatt mykje moro med hysteriske kombinasjonar, t.d. nokre trafoar frå Audio-Technica til 300 kr som hektast som ein "pluggforlengar" direkte på phonopluggane inn i riaaen...veldig gøy med ein NAD 3020 og Denon DL103D (overkill, sjølvsagt, men altså veldig gøy)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Totalresultatet er vel det viktigaste?
Selvsagt er det det, og du skulle vel ikke ha grunn til å tro at jeg mente noe annet?

Det jeg sier, er at totalresultatet vanligvis (som et overgeneralisert eksempel) blir best ved skisserte budsjettfordeling; 3/4 til drivverk, arm og pu og 1/4 til riaa... sånn høvelig. Men snakker man generelt, så er det jo underforstått at unntak må finnes en sjelden gang... vi kan jo alle dra frem mer eller mindre usannsynlige eksempler på uventede gode matcher; men de fungerer sjelden som noen god generell rettesnor!

Mvh Vidar P
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
...skissert budsjettfordeling; 3/4 til drivverk, arm og pu og 1/4 til riaa... sånn høvelig....
OMG! ... det betyr at meg bør ha en LP-rigg til 50.000,- :eek:
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
OMG! ... det betyr at meg bør ha en LP-rigg til 50.000,-  :eek:
En riaa til 10-15 k forsvarer vanligvis glatt å brukes på en vinylrigg til 50k ja..

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn