PU til Bergmann Magne

NK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2007
Innlegg
58
Antall liker
13
Sted
Bergen
Trenger forslag til PU til en Magne.
Likker et lyd bilde som er på den varme siden av nøytral, dynamisk og med det en kaller for baller.

NK
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.982
Antall liker
6.162
Torget vurderinger
32
Da jeg hadde den spilleren på test, brukte jeg min Benz Ruby III Open air. Den skulle vel være omtrent som du beskriver. Jeg synes i hvert fall det fungerte ypperlig.

Roy
 

nlykke

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2008
Innlegg
3.600
Antall liker
11.213
Jeg brukte Dynavector da jeg testet denne spilleren i 2 ukers tid. Det spilte glimrende.

Mvh Petter.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Trenger forslag til PU til en Magne.
Likker et lyd bilde som er på den varme siden av nøytral, dynamisk og med det en kaller for baller.

NK
Hvorfor ikke være litt utradisjonell og prøve en Miyajima Labs Kansui. Disse selges av Audioaktøren i Horten, og de pleier å være veldig velvillige når det gjelder å teste før kjøp.
R
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.153
Antall liker
2.715
Sted
Kongsberg
Hei.

Jeg har ikke hørt Bergmann Magne, men trekker min erfaring fra Forsell luftarmspillere som har mange fellestrekk med denne...

Jeg ville gått for en lett pickup med mykt oppheng (høy til medium compliance) for montasje i denne armen. En luftlagret arm
har ikke noen "mekanisk jording" ned i chassiset på drivverket - så alle vibrasjoner som oppstår fra stiftens gange gjennom
rillene må "nulles ut" i carbonet (og den indre dempingen) i selve armen. Da er det logisk å velge en mykere pickup som ikke
overfører like mye slike vibrasjoner til armen. Jeg ville gått for en Sound Smith "Aida" (eller "The Voice" eller "Strain gauge")
pickup med medium compliance (cu=22) som i Magne armen vil gi en resonansfrekvens på 8 Hz (idealverdi 10 Hz). Bør fungere
meget bra og har i tillegg fordelen av å stille mindre krav til RIAAen da den har utgangsnivå som en typisk MM pickup.
Les Rudis omtaler her på sentralen og min omtale av lillebror Sound Smith Boheme i Fidelity 60:
http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/60_hele.pdf

Skal du absolutt ha en MC pickup vil de normalt sett være stivere og dermed overføre mer energi til armen. Benz, Dynavector og
Miyajima som foreslåes tidligere i tråden - for ikke å snakke om; Ortofon Cadenza Bronce - er alle fornuftige valg tonalt, men er
også alle stive (cu=10-12). Selv om de vil gi en resonansfrekvens i nærheten av - eller i overkant av - ideelle 10 Hz vil man ha
vibrasjonsproblematikken.
Da ville jeg heller gått for en Ortofon Cadenza Black som er mykere (cu=18 ) og som gi deg en eventylig sporing i Magnearmen -
med en resonansfrekvens på igjen 8 Hz. Blacken er noe svalere i lyden enn kandidatene nevnt tidliger, men på ingen måte lys i
klangen. Se min test i Fidelity 56. http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/59_hele.pdf

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.596
Antall liker
3.722
Torget vurderinger
6
Enig med Gunnar når det kommer til Cadenza Black. Bruker den selv på Magne.

Spiller fantastisk;)

Mvh
Morten N.A.T

Hei.

Jeg har ikke hørt Bergmann Magne, men trekker min erfaring fra Forsell luftarmspillere som har mange fellestrekk med denne...

Jeg ville gått for en lett pickup med mykt oppheng (høy til medium compliance) for montasje i denne armen. En luftlagret arm
har ikke noen "mekanisk jording" ned i chassiset på drivverket - så alle vibrasjoner som oppstår fra stiftens gange gjennom
rillene må "nulles ut" i carbonet (og den indre dempingen) i selve armen. Da er det logisk å velge en mykere pickup som ikke
overfører like mye slike vibrasjoner til armen. Jeg ville gått for en Sound Smith "Aida" (eller "The Voice" eller "Strain gauge")
pickup med medium compliance (cu=22) som i Magne armen vil gi en resonansfrekvens på 8 Hz (idealverdi 10 Hz). Bør fungere
meget bra og har i tillegg fordelen av å stille mindre krav til RIAAen da den har utgangsnivå som en typisk MM pickup.
Les Rudis omtaler her på sentralen og min omtale av lillebror Sound Smith Boheme i Fidelity 60:
http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/60_hele.pdf

Skal du absolutt ha en MC pickup vil de normalt sett være stivere og dermed overføre mer energi til armen. Benz, Dynavector og
Miyajima som foreslåes tidligere i tråden - for ikke å snakke om; Ortofon Cadenza Bronce - er alle fornuftige valg tonalt, men er
også alle stive (cu=10-12). Selv om de vil gi en resonansfrekvens i nærheten av - eller i overkant av - ideelle 10 Hz vil man ha
vibrasjonsproblematikken.
Da ville jeg heller gått for en Ortofon Cadenza Black som er mykere (cu=18 ) og som gi deg en eventylig sporing i Magnearmen -
med en resonansfrekvens på igjen 8 Hz. Blacken er noe svalere i lyden enn kandidatene nevnt tidliger, men på ingen måte lys i
klangen. Se min test i Fidelity 56. http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/59_hele.pdf

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

NK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2007
Innlegg
58
Antall liker
13
Sted
Bergen
Takker for svar og meldinger
Som jeg fryktet :)
Dette blir ikke enkelt, men en ting er sikkert skal bruke tid til og finne riktig PU.
Det er for mye bortkastet pæng å kjøpe i blindet, det ble jo belyst av Gunnar at man må se på det faglige og, det holder og kjøpe snurre i forelskelse (enig med Roy i testen, denne er pen)
NK
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Vi brukte Dynavectors usedvanlig gode XX2 da vi hadde denne til test i Fidelity,og selv etter å ha eid dette elementet selv en stund,må jeg nok si jeg aldri har hørt det spille bedre enn på Magne. Konstruktøren selv var forøvrig tilstede,og han likte det han hørte så godt at han etter sigende kjøpte en selv.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Så akkurat på sidene til Bergmann at de oppgir effektiv masse til 11g. Kun en oppgitt effektiv masse på en luftlagret lineær arm? Kan dette stemme?
 
Sist redigert av en moderator:

NK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2007
Innlegg
58
Antall liker
13
Sted
Bergen
Skulle ha skrevet før.
Må takke for innspill og råd, på sentralen og i omgangs kretsen.
Det ble en black cadenza, men som alltid når man tar en avgjørelse så tviler man i etter tid.
Jeg vill rette spesiell takk til Gunnar Brekke og Rudi for det de har satt på prent, det gjør hobbyen litt mer innholdsrikt.
NK
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Jeg er i samme situasjon nå! Min Magne kommer om ca 2 uker, uten PU. Jeg har tenkt i retning av Ortofon Cadenza ?? også for å få en helt Dansk maskin... Noen forslag? helst noe som er testet på en Bergmann.
 

NK

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.08.2007
Innlegg
58
Antall liker
13
Sted
Bergen
Har Black Cadenca, men hvis jeg skulle ha valgt i dag så hadde Soundsmith hvert en sterk kandidat, har bare hørt de i den lavere prisklasse men det frister.
NK
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Lyra Delos må bli mitt tips.Tror du da får en pickup som vil spille fint sammen med Magne.;)
Mvh Kenneth
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Magne er en spiller jeg har sansen for.
Mine tre valg av pickup blir.
The Archon MC - VanDenHul MC one - Lyra Delos.
Her har du et knippe med gode pickuper.Til en habil spiller som Magne er bør det ikke spares på pickup.Det er dette de fleste av oss gjør
og etter en stund så vil vi oppgradere.
Mvh Kenneth
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
7.000
Antall liker
5.919
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Har ikke hørt spilleren selv, men har lest endel brukerfaringer som tilsier at den må matches med en god og varm pickup. Koetsu, Dynavector, Benz osv.
Enkelte har prøvd med VanDenHul og Lyra, men endt opp med de overnevnte
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Jeg hadde Koetsu Rosewood sist jeg hadde platespiller for 25-30 år siden?????? mange gode minner fra den tid.
 

kadango

Medlem
Ble medlem
23.11.2010
Innlegg
23
Antall liker
6
Sted
Sokndal
Jeg har ikke all verdens kompetanse ang. flere av di nevnte pu.ene over men går du for Dv.XX2 mk2 så tror jeg ikke du trår feil.
Den dagen min er utslitt så kjøper jeg en ny XX2. Lykke til.

Mvh
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.069
Antall liker
7.968
Torget vurderinger
12
Gratla med den vakreste platespilleren som finnes!!!! (sammen med DPS selvfølgelig). Prøv VdH!!!
 

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
1.228
Antall liker
1.973
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Jeg har faktisk hatt flere Decca tidlig på 80-tallet. Husker den som noe der helst skulle ha en tung arm ala FR64.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Medium til tung og med godt lager, så kan du fint bruke Decca. De Decca som selges nå feks fra Divine Audio i England er av en mye bedre kvalitet enn de gamle. De sporer godt og er like holdbare som vanlige MC. Men lyden er ikke som MC:)
 
Topp Bunn