Pu skraper nedi.

nozorro

Medlem
Ble medlem
13.07.2011
Antall liker
0
Observerer at undersiden av PU på min nye rega nærmest skraper litt nedi plata (og ikke bare nåla). Dette skjer når jeg spiller plate som ikke er helt rett slik at høydeforskjellen i plata gjør at det for hver omdreining toucher borti PU innenfor nåla. Kan ikke høre at det påvirker lyden, men skrur man volumet ned kan man høre denne skrapelyden.

Er der noe som bør gjøres? Kan man stille noe på vinkelen på nåla for å få noe større avstand mellom nåla og PU? Eller er dette noe som normalt kan skje hvis platen ikke er 100% flat?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Velkommen til HFS og vinylasylet :) ;D

Skraper den nedi eller nærmest nedi? Du er litt tvetydig ;)
For meg er det rart at du ikke hører dette når du spiller musikk......
Her er det noe riv ruskende galt.

Plater kan være ganske så "bulkete" uten at pu skal subbe nedi.
Har du sjekket vekten- altså at armen ikke veier for mye i forkant?
Du nevner at pu subber nedi bakkant- er armen parallell med plata når du spiller?

Har du mulighet til å legge ved bilde?

nozorro

Medlem
Ble medlem
13.07.2011
Antall liker
0
Det var nøyaktig det problemet ja! Leste tråden din, men skjønte ikke helt løsningen..
Har flyttet litt på vekten og det ser ut til å hjelpe noe. Men hvilke andre konsekvenser har det? Takk for svar så langt!

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Løsningen i den tråden var å heve armen i bakkant ved hjelp av en ekstra skive mellom plinth og armbase. Noe jeg antydet kunne være årsaken til problemet ditt.
Kjøpes foreks. hos Mono.no

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
nozorro skrev:
Det var nøyaktig det problemet ja! Leste tråden din, men skjønte ikke helt løsningen..
Har flyttet litt på vekten og det ser ut til å hjelpe noe. Men hvilke andre konsekvenser har det? Takk for svar så langt!
Det å kjøre med for lavt nåletrykk ("flyttet litt på vekten") er IKKE noen god løsning. Du har en platespiller uten trinnløs høydejustering av armbasen. Så dette må løses ved å legge avstandskiver mellom plinth (platespillerkassa) og armbase (den delen av tonearma som er lengst vekk fra pickup (nåla) og som går ned i plinthet (platespillerkassa)
Om du ikke helt forsto løsningen i tråden det ble linket til litt ovenfor, foreslår jeg at du tar med deg platespilleren til forhandler og ber de om å justere armen slik at den (med pickup montert, og en vinylplata på plass - jeg foreslår Coltrane) er i flukt med plata, dvs parallell med platetallerkenen.

nozorro

Medlem
Ble medlem
13.07.2011
Antall liker
0
ok, takk for svar!

skjønner at det er mye å lære innen platespillerverden! Får holde meg unna dette stedet fra nå av slik at oppgraderingsønskene ikke tar overhånd..

Er ellers veldig fornøyd mes Regaen, spiller riktig så bra.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja, det er litt å sette seg inn i. Men Rega (har selv P5 m Ortofon Cadenza Blue) er rimelig greie å ha med å gjøre når nåletrykk ( vekt fra pu og ned i platene) VTA (vinkel på armen fra armbase frem til pu) og vinkel på pu sett ovenfra i forhold til rillene på platene, er på stell.

Du bør lese deg frem på diverse tråder her inne. Så altså ikke hold deg unna. Mange fine tråder her på asylet en kan lære mye av.
Vinyl er et supert avspillingsformat og det hjelper veldig på om en bare tar seg litt tid til å sette seg inn i det grunnleggende.
Noen tips fåes bla. her:
http://www.svalander.se/tips_fakta/vinyl_och_78_varv/

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Antall liker
592
Torget vurderinger
46
Jepp, svært enig med Emotikon, her er det mye hjelp og kunnskap å få, skal svært mye til før jeg holder meg unna forumet :D ;D

Morten

nozorro

Medlem
Ble medlem
13.07.2011
Antall liker
0
Da er spacer på vei så får vi se om ikke det gjør susen :)

Ifølge importør var dette et ukjent problem med denne spilleren, så da har jeg kanskje bare hatt litt uflaks med min?

S

Stereo_Mono

Gjest
nozorro skrev:
Da er spacer på vei så får vi se om ikke det gjør susen :)

Ifølge importør var dette et ukjent problem med denne spilleren, så da har jeg kanskje bare hatt litt uflaks med min?
Vel vel ::) Snakket med Terje på Mono om nettopp dette problemet tidligere i år. Opplevde det samme på en kompis sin RP1, så helt ukjent er det nok ikke. Det er nok dessverre slik at Roy Gandys sin heller sære holdning til VTA høyde, som har en finger med her.
Ortofon OM5e på RP1 gir negativ VTA, som løses fint med en 2mm skive.

Nesten utrolig at Rega leverer den slikt.
Ellers er det en super bra budsjett spiller, som låter friskt og engasjerende :) Kos deg med vinylen.

God helg!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis det er en RP1 vi snakker om, så er det ikke et ukjent problem.

Antageligvis henger det sammen med at Rega lager sine spillere for egne pickuper (som er sånn ca. 2 mm lavere enn nesten alle andre). At de også velger å gjøre det samme når de leverer med Ortofon som standard, er mildt sagt mystisk.

Spacer er svaret uansett, og spilleren burde være levert med en spacer av Rega.

nozorro

Medlem
Ble medlem
13.07.2011
Antall liker
0
Spaceren er nå montert og pu flyter fint! Åpenbart at dette var det som skulle til! Takk for hjelpen! Frustrerende når ikke spilleren fungerer ut av boksen, men når enden er god..

Koser meg i godstolen med nye skiver som kom i posten idag :)

S

Stereo_Mono

Gjest
nozorro skrev:
Spaceren er nå montert og pu flyter fint! Åpenbart at dette var det som skulle til! Takk for hjelpen! Frustrerende når ikke spilleren fungerer ut av boksen, men når enden er god..

Koser meg i godstolen med nye skiver som kom i posten idag :)
Knall :) Det er en mangel på spilleren fra Rega dessverre. Rega lever vel i tro om at folk skal hive seg på en Rega PU fra første stund. De er et par mm lavere en f.eks Ortofon Om serien, så passer perfekt uten 2mm skive.

Har kjøpt inn en RP1 selv til anlegg 2 i huset med Performace pack ferdig montert fra Rega. Dette inkluderer Bias 2 PU, oppgradert beltereim og bedre (ull) platematte. Fint med muligheter til oppgraderingen for de som har en standard RP1.
Denne pakken på RP1 erstatter P2.

http://www.rega.co.uk/html/RP1 performance pack.htm

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
111
En bekjent av med hadde samme problem med en Fisher-spiller etter at vi monterte Ortofon OM5. Vi løste problemet ved å bytte til en tynnere matte på tallerkenen - den originale var uvanlig tykk. Tenkte bare jeg kunne nevne det i tilfelle andre også har dette problemet og ikke kan/vil modifisere selve spilleren.

Topp Bunn