PU-hysterikere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    ch skrev:
    Horisontal masse for en tangential arm må vel være vekten av den delen av armen som beveger seg (horisontalt). Kan du skille den fra resten og veie?

    mvh
    Det som betyr noe her er effektiv masse som vil gi treghetsmoment i systemet, mao. betyr det mye hvordan massefordelingen er i forhold til lageret. Da vil en tangentialarm og en Dynavector-arm ha forskjellig treghet i horisontal- og vertikal-planet.

    FZ
     
    P

    Parelius

    Gjest
    LMC skrev:
    Airtangent har høy horisontal og lav vertikal masse.
    Jeg kjører Lyra Titan "i" med stor suksess.Van den Hul Grasshopper,BB m.fl skulle også matche bra
    Har prøvd Koetsu i flere varianter, men da burde jeg hatt et dempekar med silikon.
    Ut fra mine beregninger så ser det hele slik ut, gitt eff. masse på 7,5g (vertikalt):

    Lyra Titan i:

    Cartridge weight (without stylus cover): 12.0g
    Compliance: Approx. 12 x 10-6 cm/dyne at 100Hz
    Resonansfrekvens: 8,5

    Dynavector XV-1S:

    Weight: 12.6 grams
    Compliance: 10 x 10-6 cm/dyn
    Resonans: 9,17

    Jeg gikk ut fra at også Dynaen stivhet (compliance) var gitt ved 100Hz, slik at begge PU-enes verdi her ble korrigert med en faktor på 1,5 (Jf. Fosses opplysninger).

    (Jeg bruker den VdH har satt opp, og som er den samme som Fosses formel:
    (M = den totale masse av arm, PU, skruer og eventuell ekstra masse du plasserer på PU)

    Fosse: Resonanse = 159/(kvadratroten av (M*Compilanse))

    VdH: Resonanse = 1000/2*3,14* (kvadratroten av (M *Compilanse))


    •••••••••

    At Koetsu kan bli litt problematisk lurer jeg på om ikke har sitt opphav i at den både er litt stiv, samt at vekten på PU er noe lav. Hadde selv poblemer med resonansen på en Urushi, og måtte legge til litt vekt (i en JMW 9" Singature). Såvidt jeg husker, så fikk vi ikke Urushien til å synge helt i Fosses oppsett heller. Om det var pga. av en slik mismatch, eller at vi ikke hadde truffet helt med innstillingen, skal være usagt. For tiden synger visst Urushien vidunderlig i en SME arm.


    Edit: Var litt rask der med å uttrykke at det var forskjell mellom de to formlene. Det ble feil, og er rettet opp. Bare to måter å sette opp det samme på. Sløve meg.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hallejulja, det var hyggelig lesning Parelius. Takker igjen for uvurderlig hjelp fra deg. Har tidligere hatt gode erfaringer med å gå ut i fra VdH sine filosofier og diagrammer (huff, sånn regning med formler er vanskelig når man er som meg, litt matematisk utviklingshemmet). Og en resonansfrekvens tett oppunder 10Hz er jo "bulls eye" iflg VdH. Så blir det neste valget jeg må gjøre; om jeg skal selge min kjære Grado Ref (som er en vidunderlig musikalsk pickup) eller om jeg skal skipe den til Nederland for retipping hos Van the man (VdH). Jeg har jo tilbragt litt tid i godstolen hos FallenA og blitt svært begeistret for hans VdH tippede Grado Statement. Eller om den vil bli liggende i en skuff og ikke se dagens lys, og at kanskje det er like greit å selge den?? Venter i hvertfall med salg tili jeg har Dynavectoren trygt i hus, så jeg ikke blir sittende lurt og pikcupløs her i vinter!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Nå ble det ikke tid til direkte sammenligning av de to herlighetene i går. Jeg for sliten, Parelius for raus med malten og nåværende armrør lite egnet til presis og repeterbar VTA-justering. Vi hadde mye å ta igjen, ikke minst sosialt.

    Dessuten er det alt for lenge siden jeg sist slet sofa hos Parelius og DaaDene mine er installert der siden sist, så det er litt vanskelig å mene noe presist om forskjeller uten direkte sammenligning. Vi prioriterte altså annerledes denne kvelden.

    Det hersker liten tvil om at denne pickupen er en herlig sak. Den har en fin varme og god flyt, litt ”våt” karakter? Den har en forførende renhet og en sikker toppen med befriende fravær av ulumskheter og kanter, til å elske. Detaljert uten å være analytisk i den negative betydningen av ordet, uten å miste oversikt og fokus på helhet, uten at det går ut over klangformidling og evne til å servere også dårlige innspillinger. Alt dette sider jeg også finner hos XV-1s, og som man faktisk burde kunne forvente til prisen.

    Ble ikke særlig matnyttig dette her, men det var vel egentlig bare ment som en takk til Parelius for gårsdagen, og noen korte ord om at dette absolutt er en pickup det er verdt å undersøke.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ville vel være en falitterklæring om vi ikke kunne henfalle til nytelse Fosse, både av musikk, god drikke og godt selskap. Å få anledning til å lytte til andres ting uavhengig om vitenskapelig metodikk er brukt, er berikende! Og som du sier, er det så mange usikkerhetsmomenter i sammenlikninger, at det er vanskelig å konkludere om man ikke går veldig målrettet til verks. At man har andre agendaer, er et sunnhetstegn IMO ;) Jeg driver og sysler med tanken på å få til en liten shootout her vestpå også. Forrige eier av min vinylrigg, eier både Lyra Titan i, Benz LP og VdH the Frog. Det er vel alt arbeidet rundt pickupbytte o.l som virker mest skremmende. Og er man fornøyd med sin nitidig justerte krem-pickup, er det da ikke bare fristende å tenke på alt arbeidet for å få alt til å stemme igjen. Men det hadde da vært fryktelig spennende likevel. Ser at Parelius og LMC, egler hverandre opp til en shootout mellom Lyra Titan i og Universe eller XV-1s.. Håper den blir realisert!
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Takk for i går ja, Fosse. Herlig. Vi må jo kunne hygge oss av og til, som gut_man antyder.

    Dette er jo slettes ikke verst sammen med god vinylrigg:
     

    Vedlegg

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Den Sinatra boksen har jeg sett før. Som bakgrunn for noe pent ;D
     

    Vedlegg

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da gjør jeg et forsøk på å blåse liv i denne flotte tråden som Parelius startet. Virker som det er mange som har mye på hjertet mht. pickuper for tiden jfr. Winfeld tråden.. Siden denne tråden sist var aktiv, har jeg selv hatt Air Tight PC1 og PC3 innom for direkte sammenligning med min foretrukne DV XV1-s. AT picupene var meget hyggelige bekjentskaper, og jeg ser ikke bort fra at jeg går til anskaffelse av en PC1 med tiden. Når det er sagt, har jeg allerede gjort avtale med min indonesiske venn Willy om å ordne retipping av min XV-1s når det måtte bli aktuelt. Denne pickupen har jeg levd med en stund, og jeg er fremdeles utrolig imponert og fornøyd med den. Den matcher preferanser og anlegg forøvrig som hånd i hanske.
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Henger meg på her , selv om jeg ikke akkurat har pu er i parfymeklassen....Men har jo hørt xv-1s noenganger...utrolig bra den gitt....så var det prisen... ::)

    Jeg kjøpte jo en vpi superscoutmaster , det er jeg dritfornøyd med , og starta med arog i som spillte helt topp , over på min benz reference 3 ....det hele ble litt mindre boogie , men med fin fin klang i gitarer og stemmer , jeg savnet argoi lyden såpass mye etter få dager , at jeg kjøpte meg en slik....ikke av de dyreste pickupene , men dyr nok for meg akkurat nå.

    Vi får se , den ankom i dag..ES
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Jula er vel rette tiden å kjøpe inn nye lydremedier ja. Så etter til dels nedrakking av en pickup
    så fikk jeg kjøpt en meget lite brukt slik av en her på nettet. (tusen takk)
    Har brukt litt tid på å sette denne opp nå
    Må vel kansje si navnet på den:
     

    Vedlegg

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Fortell hva du hører da Jan...
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Vel... i går hørte jeg musikk fra følgende:
    Guitar unlimited
    StanGetz/Zoot sims
    Svend Asmussen (med Ulf Wakenius
    Lumbago
    A.C.Reed
    Gasolin
    Grace Jones
    David Knopfler og working week ;) ;D ;D

    Ellers må jeg jo si at førsteinntrykket er ganske positivt. ( med 100ohm og 2,5g )
    Synes det var litt "skingring" i toppen ( akkurat som fra uinnspilte pickuper) så jeg måtte ta en telefon til selger. Dette bekreftet mine mistanker og pickupen er i praktisk helt ny. Ergo innspillingstid MÅ til.
    Kan vel ikke si så mye mer før jeg har innspilt denne, men mellomtonen satt som et skudd til mitt anlegg.
    Vil ikke utdype noe mer,men kan heller komme tilbake når pickupen er innspilt.
    Noen som har erfaringer å komme med når det gjelder belastning, nåletrykk og VTA ?

    Mvh Jan I
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn