ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.402
    Antall liker
    17.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, leste at det kunne brukes som "felle" . Hva er best egnet diameter?
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.305
    Antall liker
    62.935
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Fredet meg her og fredet meg der. Her snakker vi trespassing og amerikansk lovgivning. Drep faenskapet og ikke skriv om det i sosiale medier :cool:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.402
    Antall liker
    17.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, var inne på tanken, men - nå er det en grunn til fredning - og det er faktisk et nyttedyr som har sin misjon, selv om jeg ikke synes det er stor stas å ha den langs hytteveggen.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.104
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Aha... trodde de la egg ;). Ikke rart det var vanskelig å få treff på å google hoggorm-egg da:rolleyes:.
    Da er det kanskje som du sier - at den kan ha spist et fugleegg, eller at skallet kan ha falt ut av et rede oppunder takskjørtet. Registrerte ikke fugl der i år, men hadde et meisepar med rede der i fjor.

    Pokker ikke så enkelt å få den oppi ei bøtte da😯. Lurte på om kanskje en finmasket fiskehåv eller ei sånn søppelryddeklype kanskje kunne fungere.

    Kanskje @The Gunner kan ta oppgaven. Han er jo en kløpper med fiskehåv:)
    Er forundra om Gunner har en såpass finmasket håv.
    Er ikke ute etter Sardiner den karen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.402
    Antall liker
    17.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Så mye "småfisk" han har vist bilder av tilsier vel at det må være fluenetting i håven ;)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.945
    Fredet meg her og fredet meg der. Her snakker vi trespassing og amerikansk lovgivning. Drep faenskapet og ikke skriv om det i sosiale medier :cool:
    SKJERPINGS herr Caftein :devilish:
    Hoggormen er fredet, og drepes i stort antall uten at det kommer frem hvert år.
    Å drepe en hoggorm er som Bluesbreaker påpeker faunakriminalitet, og så er det jo ikke slik at det er vi menneskene som har hevd på landområder alene.
    Den er ikke spesielt farlig om man da ikke er svakelig og allergisk, men det er selvsagt ikke behagelig å bli bitt.
    Uansett så skal vi være glade for ikke å ha diamant klapperslange, sort mamba, taipan, kongekobra, vannmokasin etc i vår fauna.
    Da hadde det vært BETYDELIG mer risikofylt og ferdes i marka.
    Det ble gult kort helt på grensen til rødt Karmana.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.305
    Antall liker
    62.935
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    SKJERPINGS herr Caftein :devilish:
    Hoggormen er fredet, og drepes i stort antall uten at det kommer frem hvert år.
    Å drepe en hoggorm er som Bluesbreaker påpeker faunakriminalitet, og så er det jo ikke slik at det er vi menneskene som har hevd på landområder alene.
    Den er ikke spesielt farlig om man da ikke er svakelig og allergisk, men det er selvsagt ikke behagelig å bli bitt.
    Uansett så skal vi være glade for ikke å ha diamant klapperslange, sort mamba, taipan, kongekobra, vannmokasin etc i vår fauna.
    Da hadde det vært BETYDELIG mer risikofylt og ferdes i marka.
    Det ble gult kort helt på grensen til rødt Karmana.
    Hehe, what took you so long 😎😊
    Ja, hoggorm i hagen er sikkert et i-lands problem. Det hadde vært verre hvis det tasset flodhester og dinosaurer rundt rosebuskene 😜
    Hvis jeg skal være seriøs, noe jeg selvfølgelig alltid er på HFS, heier jeg ikke på dreping av hoggorm, MEN, jeg heier på pinnsvin 😄
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.945
    Hehe, what took you so long 😎😊
    Ja, hoggorm i hagen er sikkert et i-lands problem. Det hadde vært verre hvis det tasset flodhester og dinosaurer rundt rosebuskene 😜
    Hvis jeg skal være seriøs, noe jeg selvfølgelig alltid er på HFS, heier jeg ikke på dreping av hoggorm, MEN, jeg heier på pinnsvin 😄
    Jeg har ferie unge mann, og har snudd døgnet.
    Og så har jeg hvert ute og sølt med penger på en ny strømforsyning til min lille platespiller ;)
    Pinnsvin er nusselig små piggete griser, og veldig hyggelig å ha i hagen.
    Da har man som du insinuerer mellom linjene ingen ormer på gårdsplassen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.402
    Antall liker
    17.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Til dette med fredning.
    Viltloven er klar - alle dyr i norsk fauna er pr definisjon fredet. Så gis det periodiske dispensasjoner i form av jakttider på en del type vilt og fugler. I tillegg er en del "skadedyr" unntatt.
    Det er mao ikke noe spesiell fredning av hoggorm. Det er åpning i loven om å ta livet av de dersom de kan utgjøre en fare.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.945
    Til dette med fredning.
    Viltloven er klar - alle dyr i norsk fauna er pr definisjon fredet. Så gis det periodiske dispensasjoner i form av jakttider på en del type vilt og fugler. I tillegg er en del "skadedyr" unntatt.
    Det er mao ikke noe spesiell fredning av hoggorm. Det er åpning i loven om å ta livet av de dersom de kan utgjøre en fare.
    Det stemmer, men Huggormen utgjør sjelden noen fare så fremt man ikke tråkker på den eller med overlegg tirrer den opp.
    Den gjør jo ingenting annet enn å forsvare seg. Dog er våre kjæledyr og barn utsatt som ikke vet bedre.
    Som regel stikker huggormen så fremt man bare tramper i bakken noen meter unna, dersom du er heldig og ser den.
    Problemet er som oftest at ormen er i "stealth" modus, og ligger godt gjemt.
    På Sørlandet er den også svært mørk, og ikke lett å kjenne igjen.

    Jeg har en kompis fra gamle dager som ble bitt i det han smøg seg gjennom en trang passasje med fjellkanter og lyng i hoftehøyde.
    Der lå ormen, og hugg til gjennom den tynne shortsen i hofta. Man skvetter jo som bare rakker`n, men han sa at bittet etter hvert minnet om 5-6 jord veps stikk på en gang. Han var også langt inne i skauen, og heldigvis ikke allergisk. Det ble en pen rød kul, men han overlevde greit en erfaring rikere.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Aha... trodde de la egg ;). Ikke rart det var vanskelig å få treff på å google hoggorm-egg da:rolleyes:.
    Da er det kanskje som du sier - at den kan ha spist et fugleegg, eller at skallet kan ha falt ut av et rede oppunder takskjørtet. Registrerte ikke fugl der i år, men hadde et meisepar med rede der i fjor.

    Pokker ikke så enkelt å få den oppi ei bøtte da😯. Lurte på om kanskje en finmasket fiskehåv eller ei sånn søppelryddeklype kanskje kunne fungere.

    Kanskje @The Gunner kan ta oppgaven. Han er jo en kløpper med fiskehåv:)
    Finnes midler mot slikt, noe man strør der de er og de forsvinner - Google. Hvis ikke så sender jeg min løpegutt, Lars Monsen. Han bruker hansker ennå, den pysa.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ligge der, slakke og drikke øl... Nå må du få ut fingeren å beise terrasse ;). Det må iallefall jeg gjøre her, og jeg har ikke en egen stamp å god-koke i..
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.402
    Antall liker
    17.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ligge der, slakke og drikke øl... Nå må du få ut fingeren å beise terrasse ;). Det må iallefall jeg gjøre her, og jeg har ikke en egen stamp å god-koke i..
    Terrassen skal skjøtes på litt og endres noe, og både det og beising påbegynnes neppe før neste år. Litt andre prosjekter som har høyere prioritet - som å drikke øl i stampen :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.402
    Antall liker
    17.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Den jeg har er en M-Spa som jeg kjøpte for en del år siden. Da var det et tilbud på Bauhaus da de skulle slutte med M-Spa. Gav 3500,- for den da :) .
    Settes opp på 10 min.
    Min har fungert upåklagelig i alle år. Varmeelementet har termostat opp til 40 grader.

    For et par år siden ble det en norsk importør/forhandler, som ligger på Kolbotn:
    https://mspa.no/?hsa_cam=390866724&...K - Merkevare&utm_term=m spa&utm_content=Mspa
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.813
    Antall liker
    38.464
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Nydelig plass du har funnet deg og regner med du har hatt en eventyrlig tur :)

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.402
    Antall liker
    17.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Litt mer Blackmore-nerding.
    Som mange andre band/artister så hentet (eller "stjal") også Blackmore/Purple inspirasjon til riff/låter fra andre. Blackmore har i intervjuer fortalt at riffet til Smoke on the water egentlig er hentet fra Beethovens 5th og spilt baklengs, men...

    … det er vel mye som tyder på at det egentlig er hentet fra låta Maria Quiet med Astrud Gilberto, fra albumet (som til alt overmål heter) Look to the Rainbow, fra 1966. Lytt til intro´n - og bedøm selv:

     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kult, alltid noe å lære. Selv om sax her fikk meg til å tenke mer på inspektør Clouseau..
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.305
    Antall liker
    62.935
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Fantastisk! Hvis NRK fremdeles hadde hatt det nerdete kunnskapsprogrammet, som jeg ikke husker navnet på, hadde du vært selvsagt på temaet Blackmore 😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.104
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    DP er i grunnen bare en gjeng tjuveradder.🙊:LOL: Hør bare denne fra 1969 - It`s A Beautiful Day; BOMBAY CALLING.
    Vips...CHILD IN TIME...
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.402
    Antall liker
    17.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fantastisk! Hvis NRK fremdeles hadde hatt det nerdete kunnskapsprogrammet, som jeg ikke husker navnet på, hadde du vært selvsagt på temaet Blackmore 😊
    Nå ja :rolleyes: . Man bør være forsiktig med å forsøke å fremstå som "altvitende" om et hvert tema her i verden:).
    Om jeg ikke husker helt feil så var det vel en fyr opp i temaet Deep Purple i det nevnte program (eller om det var et tilsvarende spørreprogram), og han røyk ut tidlig med glans.

    Men, noe har jeg vel "snappet" opp gjennom flere bøker og filmer samt lest og sett de fleste intervjuer som finnes på nett og i en del magasiner. Allikevel er det lett å gå i "fella" mht mr. Man In Black. Han fant jo stor humor i å dra noen ordentlige skrøner ovenfor journalister, som svelget alt rått. I tillegg har han ved flere anledninger hatt litt ulike varianter av en og samme historie. Noe fordi han rett og slett ikke husker alt og alle detaljer. Noe fordi det kanskje ikke er sant i det hele tatt:).

    Ett eksempel:
    DP-medlemmene var, som de fleste andre band, temmelig høye på seg selv og antok at alle visste hvem de var. Ved en anledning møtte Blackmore en stor, verdenskjent artist og presenterte seg som Ritchie Blackmore from Deep Purple, hvorpå vedkommende repliserte Ritchie who?
    Jeg har sett 3 ulike intervjuer der Blackmore har fortalt denne historien - og da har han referert til 3 forskjellige navn/personer. Frank Sinatra er ett av navnene. De to andre husker jeg ikke i farten. Hvem det egentlig var - og/eller om det i det heletatt har skjedd - tja.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.402
    Antall liker
    17.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Etter langt tids tørke på investeringsfronten av HiFi-relatert utstyr har det begynt å klø ørlite grann :cool: .

    Så kanskje det blir å oppgradere LP 12´n med:
    Lingo 4.jpg

    og
    Kalousel.jpg


    Samtidig kunne det jo også vært "gøy" med en sånn - i tillegg:
    CA Performance.jpg


    Vi får se hva høsten evt bringer. Om en Clearaudio skal inn, så ryker nok TD2001 ut.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.402
    Antall liker
    17.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tilbake fra "klinikk" Eksakt, med Karousel og Lingo 4:

    IMG_1470.JPG

    Det er jo ikke så mye av denne oppgraderingen som synes selv om det er en god del som er skiftet ut.
    Ny motor, pulley, innertallerken, lager, motorstyring, PSU, fjærer, foringer, bruter mv.
    Noe mer praktisk (mht plassering) at det nå kun er PSU som er ekstern og måler kun 1/5 av Lingo 3. Selve motorstyringen sitter nå i spilleren.

    Litt rengjøring og re-oljing (skal prøve med sort-pigmentert olje) før det blir prøvespilling.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.402
    Antall liker
    17.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Første platekjøp på flere måneder.
    Frem til i går var årets platekjøp totalt 6 stk, og når det ble 6 til i går så var jo det en dobling av årets platekjøpe - på én dag. Hvor mange andre kan skilte med samme %-økning på étt kjøp :cool: .

    IMG_1472.JPG

    Oh Yeah!, Dire Straits, Camel og Oldfield/Pohjola platene stammer fra et lager etter en platebutikk som ble lagt ned for år-tier siden og er uspilte/mint.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.603
    Antall liker
    58.104
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Loussier synes jeg var interessant.
    Har bare hørt ham/dem med Bach og Vivaldi i jazzversjon, men det er i hvert fall veldig spenstig.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.402
    Antall liker
    17.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, har Loussier Plays Bach på CD fra tidligere av - og (i tillegg til god lyd) synes jeg det er interessant musikk. Pulsion var/er ukjent - og jeg har kun lyttet til litt av den foreløpig (på YouTube) - og det var lovende.

    Pohjola var, inntil i går, et uskrevet blad for min del og samarbeidet med Oldfield kjente jeg heller ikke til. PÅ web´n finner man følgende informasjon mht utgivelsen:

    At the request of Virgin, Pohjola teamed up with Mike Oldfield to record and produce his third solo album, released in 1977 in Finland as Keesojen Lehto (Grove of the Keeso) and in the UK as The Mathematician's Air Display. The album was released, in Germany (1981, album and cassette) and Italy (1987) as simply Mike & Sally Oldfield / Pekka Pohjola. The album was also released in 1981 on the Happy Bird label, in the Netherlands, under the name The Consequences of Indecisions and credited to Oldfield instead of Pohjola. Oldfield asked Pohjola to join him on his 1978 tour and Pohjola can be heard on Oldfield's live album Exposed, released in 1979.

    Har man sansen for Mike Oldfield er det helt uproblematisk å ha denne i samlingen :) .
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis med oppgradering, ptb :).

    Hvor mange steg gjenstår av LP12-stigen?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn