ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.355
    Antall liker
    63.256
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jøss, skjønner det er på tide med et gjenhør av Stormbringer. At den skulle trigge funkfobien din er vanskelig å skjønne :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    @ Bartesam:
    Nei, absolutt ikke. Det der blir, i overført betydning, litt som å hevde at jeg går glipp av jævlig mye bra underholdning fordi jeg ikke liker, og dermed ikke ser på fo´pall.

    Det jeg går glipp av er mye musikk som du, og andre, rent subjektivt synes er jævlig bra:). At jeg går glipp av å høre noen dyktige musikere prestere rent kvalitativt kan være, men hvorfor skal jeg bruke tid på det - når jeg ikke har sans for det de utøver?

    Jeg kan jo trekke paralleller til mat og drikke. Det finnes høy-kvalitativ mat og drikke som jeg ikke er spesielt glad i. Ok, jeg kan i ulike settinger konsumere det i mindre doser - for høflighets skyld. Men, står jeg fritt, så velger jeg heller noe jeg liker. Det er ikke værre enn som så.

    Og det er ikke bare innenfor hva jeg liker/ikke liker av musikk hvor jeg i såfall fremstår som off season - det gjelder ganske mye egentlig:). Og det står jeg helt komfortabelt i - med begge beina:cool:.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jøss, skjønner det er på tide med et gjenhør av Stormbringer. At den skulle trigge funkfobien din er vanskelig å skjønne :)
    Der har du misforstått. Mht Stormbringer så var det funk-fobien til Blackmore som ble trigget - ikke min;). Stormbringer er et album med flere bra låter, selvom det ikke er det DP-albumet som rager høyest på min liste akkurat:)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.355
    Antall liker
    63.256
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jøss, skjønner det er på tide med et gjenhør av Stormbringer. At den skulle trigge funkfobien din er vanskelig å skjønne :)
    Der har du misforstått. Mht Stormbringer så var det funk-fobien til Blackmore som ble trigget - ikke min;). Stormbringer er et album med flere bra låter, selvom det ikke er det DP-albumet som rager høyest på min liste akkurat:)
    Det var godt å høre. Det begynte å toppe seg når jeg leste at du ikke liker fotball heller. Jaja, man kan vel likevel håpe på et noenlunde verdig liv :cool:;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jo, takk for omtanken:)
    Sakte-tv var ikke noe som NRK startet med ved å sende Bergensbanen - minutt for minutt. Det startet de med 29 nov. 1969. Da gikk (i flg. Wiki) den første tippekamp på NRK TV;)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.840
    Sted
    Hus
    Hmmm, tok dette for gitt jeg. Sluket og jeg var negere i vårt forrige liv :D

    @ Bartesam:
    Nei, absolutt ikke. Det der blir, i overført betydning, litt som å hevde at jeg går glipp av jævlig mye bra underholdning fordi jeg ikke liker, og dermed ikke ser på fo´pall.

    Det jeg går glipp av er mye musikk som du, og andre, rent subjektivt synes er jævlig bra:). At jeg går glipp av å høre noen dyktige musikere prestere rent kvalitativt kan være, men hvorfor skal jeg bruke tid på det - når jeg ikke har sans for det de utøver?

    Jeg kan jo trekke paralleller til mat og drikke. Det finnes høy-kvalitativ mat og drikke som jeg ikke er spesielt glad i. Ok, jeg kan i ulike settinger konsumere det i mindre doser - for høflighets skyld. Men, står jeg fritt, så velger jeg heller noe jeg liker. Det er ikke værre enn som så.

    Og det er ikke bare innenfor hva jeg liker/ikke liker av musikk hvor jeg i såfall fremstår som off season - det gjelder ganske mye egentlig:). Og det står jeg helt komfortabelt i - med begge beina:cool:.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er ikke alltid at ris samme dag som det sales her i huset:).

    I begynnelsen av juni kjøpte jeg Ekos-armen, og en måned senere kom det nye plinthet. Først nå i helgen fikk jeg ånden over meg til å bytte begge deler. Nå gjenstår det kun justering av PU før det kan prøvespilles ei plate.

    DSC01712.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.400
    Antall liker
    83.924
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Utrolig at litt ordspill kan få fart i en diskusjon. He he. Forøvrig en flott mor monsen spiller, eh..no nonsense. Min ser ut som et Casio ur i forhold. Ha en flott søndag. ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Med Aktio-armen frigjort fra LP 12´n ble det også mulig å komme en bit videre med denne:
    DSC01709.jpg

    Men det gjenstår fortsatt litt småpusling før det er klart for å legge på ei plate.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    En tanke som slo meg når jeg byttet tonearmer.
    Ekos II armen veier noe mer (ca 100gr) enn Akito-armen, og ikke minst - Akitoarmen veier vesentlig mer enn den armen TD 150 opprinnelig ble konstruert for. På begge spillerene må dermed selvfølgelig fjæropphenget justeres om.

    Men, poenget - som gjelder avfjærede spillere generelt:
    Balansen mellom fjærene endres og det blir endret belastning på de når man bytter til en tonearm med ulik vekt. Spesielt den bakre, mot armbordet, vil påvirkes mest. Høyere belastning om ny tonearm veier mer, og motsatt ved bytte til lettere arm.
    Å stramme/slakke opp fjærene vil selvfølgelig rette opp tallerken, men skjev-belastingen vil fortsatt være der. Likeledes om man monterer strammere/slakkere fjærer. Det optimale må jo være at det er likt trykk på alle tre fjærene, all den tid målet er at fjærbevegelsen skal gå vertikalt.

    Linn, som er så pirk på dette med riktig bounche og leverer LP 12 m/3 forskjellige armer med ulik vekt, burde jo egentlig ha konstruert sub-chassiet med en form for vektkompensasjonsløsning for å opprettholde best mulig balanse, eller....?
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Bevegelsen bør være vertikal, ikke horisontal.

    Eksepelvis er dette en relativt komplisert jobb på Michell-spillere mens det på Acutusen går av seg selv.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Gud bedre for en skrivefeil:mad:. På tide å vri hjernen sånn ca 90 grader:). Innlegg korrigert.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Eksepelvis er dette en relativt komplisert jobb på Michell-spillere mens det på Acutusen går av seg selv.
    Nå var det ikke enkelheten eller kompleksiteten ved justering av ulike spillere jeg hadde i tankene, men fysikken. Mao ulikt fjærspenns innvirkning på bevegelsesenergien og forplantning/avledning av vibrasjoner.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Jeg ser logikken og poenget. Hensikten må være å oppnå samme frekvens på alle fjærer.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg ser logikken og poenget. Hensikten må være å oppnå samme frekvens på alle fjærer.
    Ja, blandt annet. Har googlet og lest litt om temaet nå. Enkelte produsenter har jo tatt høyde for dette, og har ulike løsninger på å endre vektfordeling mht endret armvekt.

    Fant også noe om resonansefrekvens, og faktisk info om at det optimalt skal være en gitt frekvens. Den skal da visstnok ligge midt mellom en grunnresonans, som er beregnet til 3hz (hvor nå det kommer fra) og arm/PU-resonansen (typisk i område 8-12hz). Dette skal man kunne regne seg frem til ved å måle hvor mye fjæren komprimeres i " og tallet 3,13 :)confused:) skal deles på kvadratroten av hvor mye fjæren komprimeres.

    Tror jeg skal avstå fra å fordype meg veldig mye mer i det akkurat nå.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Uten at jeg har tilstrekkelig teknisk (fysikk) innsikt til å mene noe konkret om deler av det de hevder, så vil jeg si at deres resonnement makes sense.

    Ett eksempel er det de trekker frem med et flytende, fjæropphengt sub-chassis. At det vil påvirkes av tallerkens rotasjon og at lagerfriksjonen vil bidra til at sub-chassiet førsøker å vri seg med rundt lageraksen, er det neppe noen som vil forsøke å dementere. Hvorvidt det i praksis vil påvirke målbar wow er en annen sak.

    Egentlig er det jo litt moro (når man er motivert) til å nerde litt rundt slike temaer også da.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I går var jeg endelig kommet såpass langt med Thorens´n at det var klart for prøvespilling.

    Jeg valgte å "balansere" sub-chassiet med en motvekt på ca. 130gr og samtidig lette armbordet ca 30gr. Det gav definitivt en bedre balanse og bedre fordeling av fjærtrykket, og etter litt finjustering så bouncher den ganske bra.

    DSC01731.jpg


    Alt fungerer fint, og det låter ganske bra også. Selvom nåla foreløpig ikke har gått mer enn ca 1,5km (det er ca 500m rille på ei plateside) og langt fra er innkjørt, så indikerer det begrensede lytteinntrykket at SoundSmith Carmen en PU helt i min prefererte gate:).

    DSC01732.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer! Satte opp en Carmen hos en kamerat for få uker siden. Det var for mye nytt i anlegget til at jeg klarer å si hva som bidro til hva, men godt låt det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg skal være forsiktig med å mene for mye på det lille grunnlaget, så det er på nivået liker det jeg hører. Dog - spilleren er satt inn som element i et forøvrig kjent oppsett hvor jeg har referanse fra et par av de andre spillerne (Whest Two Riaa, Violectric HPA V200 htlf-amp og Oppo PM1 htlf) - og CD-spiller for den saks skyld også. Strengt tatt er det i vesentlig grad karakteristikken til- og lyden av PU man da hører i forhold til alternativ(e) vinyl-spiller(e).

    Kan uansett konkludere med at Carmen ihvertfall langt i fra var et helt feil valg:), og jeg tror det kan ligge an til mange timers lytte-kos med denne spilleren.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Andre juledag er en fin ikkenopåtapetet-dag, så da har jeg tatt nok en liten runde med platevask. Fortsatt er det vel 150+ plater som står i vaske-kø, så det må tas i passe klumper.

    DSC01738.jpg


    Greit å bruke kjøkkenet til slikt. Trolig det mest støvfrie rommet, og bra med tørkeplass på benken.

    Akkurat nå ble været såpass fint (stille før stormen?) at jeg tror jeg skal bevege meg ut en liten tur, men etterpå skal jeg lytte litt til disse to juleplatene som ble kjøpt inn rett før jul - og foreløpig ikke er spilt:

    DSC01739.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Lageret på Inertia spilleren er egentlig ikke verdens gromeste kvalitet. Oljelekk har det vært helt siden den kom i hus, men gummihetta har holdt det tett, slik at det ikke har lekket ut. Litt usikker på patenten her - og om det er slik at gummihetta er det som opprinnelig skulle tette.

    DSC01748.jpg


    Uansett - I dag tok jeg ut lageret, fjernet segeringen, gjorde godt rent, klinte på Permatex, satt simringen tilbake og lot det stå å tørke.

    DSC01749.jpg


    Videre har jeg klint inn nedre del av lagerhuset med Permatex og presset på gummihetta igjen. Nå vil det nok holde tett:).




    Ellers, så er det vel tid for å ønske de som er innom et riktig Godt Nyttår!

    images-2.jpeg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Takk det samme. Håper du snart får i gang Funk´n, så du kan begynne å snurre vinyl du også:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Stoff som omhandler analogt medie skal fortrinnsvis konsumeres analogt - dvs i papirform og ikke digitalt;).

    Når Platekompaniet tidligere denne uken (under Nyheter Januarsalg AT 33-serie) informerte om at de hadde noen papirkataloger å dele ut til de som sendte PM, var jeg ikke sen på avtrekker´n. I dag kom derfor denne 40-siders katalogen i posten:)

    DSC01759.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sendte også en slik PM. Kanskje jeg også har fått litt lesestoff i dag. :)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Samme her. Min kom i dag.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Brosjyren er faktisk litt informativ også - utover behørig presentasjon av hver enkelt PU:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.400
    Antall liker
    83.924
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Stoff som omhandler analogt medie skal fortrinnsvis konsumeres analogt - dvs i papirform og ikke digitalt;).

    Når Platekompaniet tidligere denne uken (under Nyheter Januarsalg AT 33-serie) informerte om at de hadde noen papirkataloger å dele ut til de som sendte PM, var jeg ikke sen på avtrekker´n. I dag kom derfor denne 40-siders katalogen i posten:)

    Vis vedlegget 419147
    den fikk jeg i dag også!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det slo tydeligvis an det der. Godt jeg ikke er alene om å sette pris på papir (også utenfor toalett-rommet:cool:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vi (TT, Evo2 og undertegnede) var på en liten samling hos @Soundscape på lørdag.

    Her, et par av hans interessante vinylsnurrer:


    TD 125 m/Rabco-arm. Første gang jeg har sett en slik in action. Tangensial-armen fra Rabco er kanskje ikke noen estetisk design-perle, men utrolig interessant mekanikk.

    Design-perle derimot er et ord som kan brukes om denne Lenco´n:


    Det hvite plinthet (spes.bygget i Østerrike) og den pastellgrønne topplaten står i herlig harmoni med tre-armen fra Grace. Designmessig er jo denne som klippet ut av 50-tallets USA.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.400
    Antall liker
    83.924
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Vi (TT, Evo2 og undertegnede) var på en liten samling hos @Soundscape på lørdag.

    Her, et par av hans interessante vinylsnurrer:


    TD 125 m/Rabco-arm. Første gang jeg har sett en slik in action. Tangensial-armen fra Rabco er kanskje ikke noen estetisk design-perle, men utrolig interessant mekanikk.

    Design-perle derimot er et ord som kan brukes om denne Lenco´n:


    Det hvite plinthet (spes.bygget i Østerrike) og den pastellgrønne topplaten står i herlig harmoni med tre-armen fra Grace. Designmessig er jo denne som klippet ut av 50-tallets USA.
    tror du blander litt ptb, det var visstnok det sorte plinthet til den direktedrevne SONY med to armer som var av østerrisk opprinnelse
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.140
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hva pokker skjer egentlig med opplastede bilder her om dagen. :confused:

    På min Mac kommer bildene frem - også i de siterte innleggene fra dere, mens på min iPad er det kun to firkanter med spm.tegn.

    Trodde jeg hadde funnet en løsning på å unngå å få doble bilder > Regiger innlegg > Avansert > Fjern vedlegg. Men det ser ut til at bilder da kun kan sees på vertsmaskinen.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn