ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.365
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo litt fokus på denne om dagen:
    1755772922609.png

Har den i bestilling og er jo spent på lydkvaliteten/remixen.

Samtidig så finnes det en haug med ulike DP livealbum utgitt gjennom årene - både offisielle, delvis offisielle og rene bootlegs, og i denne videoen går Phil Aston igjennom 38 av de han mener er de beste - og hvorfor:

Det er et par av de han nevner her jeg gjerne skulle hatt i samlingen :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.365
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hvorfor er det nå interessant å dykke ned i en "haug" av forskjellige DP liveinnspillinger?
    Jo, som Aston er inne på så kunne DP konserter med MkII og MkIII besetninger fortone seg svært så forskjellige fra hverandre.
    Mye avhengig av dagshumøret til Blackmore, men også i form av at de ofte endret på set-list - og hvordan de enkelte låtene ble fremført kunne variere stort.
    Dermed finnes det mange live-versjoner av enkeltlåter som glatt overgår de som ble plukket ut og satt sammen til MIJ.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    82.162
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hvorfor er det nå interessant å dykke ned i en "haug" av forskjellige DP liveinnspillinger?
    Jo, som Aston er inne på så kunne DP konserter med MkII og MkIII besetninger fortone seg svært så forskjellige fra hverandre.
    Mye avhengig av dagshumøret til Blackmore, men også i form av at de ofte endret på set-list - og hvordan de enkelte låtene ble fremført kunne variere stort.
    Dermed finnes det mange live-versjoner av enkeltlåter som glatt overgår de som ble plukket ut og satt sammen til MIJ.
    Det krever nok likevel fremdeles en raus nerde-faktor 😊

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.365
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Den gjenspeiler noe av ulikhetene - ja, men langt større forskjeller enn de 3 kveldene i Japan finnes.

Fra den siste MkII turneen i 1993 kan man jo lytte til 4CD boksen Live in Europe og lytte igjennom opptaket fra NEC Birmingham i begynnelsen av november vs Stuttgart i midten av oktober. I Stuttgart gav de «alt», mens det var i Birmingham situasjonen der Blackmore ikke gikk på scenen (vannkasting mm) utspant seg, og Highway Star mer eller mindre ble gjennomført uten han. En mix fra de to konsertene kom ut som Come hell or high water.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.365
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    3 nye plater og en Blu-Ray kunne plukkes opp på Posten i helgen:
    IMG_E4943.JPG

Live in Boston 1981.
    Kom på at jeg ikke hadde noen live-skive av Rainbow fra JLT-perioden, og denne skal visstnok være av god kvalitet både mht til pressing og lyd.

Made in Japan.
    Var restnotert ved bestilling, men dukket opp. Er litt spent på denne remix'n da det langt fra er alle som synes denne er grei. Må sette av litt god tid en kveld og sammenlikne med mine andre pressinger.

Sing and Dance.
    Hypet så "voldsomt" her inne at jeg puttet den i kurven, selvom jeg i utgangspunktet kanskje synes dette er litt :sleep:. Mulig den vokser etter noen gjennomspillinger.

Fikk også somlet meg til å kjøpe California Jam på BluRay. Selvom den er tilgjengelig on-line så er det noe jeg må ha fysisk. Av en konkret foranledende årsak, så tar jo Blackmore heeeelt av på slutten av konserten under denne legendariske festivalen.
    Skribler trolig ned litt rundt den episoden senere:)

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.487
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    JLT litt undervurdert generelt eller?
    Bent out of shape er et album jeg stadig tar frem og har gjort det siden albumet kom ut.

• Liker
    Reaksjoner: ptb
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.868
    Torget vurderinger
    2
    Husker første gang jeg kjøpte California Jam på VHS, det må ha vært sent 70/tidlig 80, det var stor stas. Hadde bare lest om dette og nå fikk vi se og høre det. Det var høytid og stort oppmøte ved førstegangs visning husker jeg...

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.365
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    JLT litt undervurdert generelt eller?
    Bent out of shape er et album jeg stadig tar frem og har gjort det siden albumet kom ut.
    Tja, det er jo mange som har/har hatt bestemte meninger om JLT i Rainbow og ikke minst i DP. Jeg synes de 3 Rainbow albumene står seg godt. Det samme med «Deep Rainbow» albumet Slaves and Masters som også (i mine ører) har mange bra låter. Kan trekke frem Odyssey også som på samme måte har en klar JLT signatur i låtene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn