Psykolog eller øre, nese, hals - spesialist?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Jeg har prøvd noen pu-er i mitt liv. Noen Ortofon, Denon, Shure, Grace, AT, Grado osv. Jeg ender opp med pu-er av typen "ganske god mm", altså Shure M 95 eller Technics EPC 270c. Synes mc låter rart, med lite autoritet og mye fokus på diskantdetaljer, så mye at musikken kommer i andre rekke. En "ganske god mm" lyder derimot kraftfull og svingende - akkurat slik det skal være med jazz og rock, som er foretrukket her i huset.

Hva er galt med meg? Er det andre her med felles skjebne? Kan jeg få trøst?

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Er ingen ting galt med deg, du bare setter musikk fremfor hifiparameterene 8)

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.770
Sted
Boðin
Nei, hva skal man nå med all denne diskanten. Sålenge man ikke savner noe i illusjonen sin så kan det være det samme. Det er interesant at min dual 701 med shure M91ED tegner ett mere troverdig bilde av plassering i rom enn det digital 44,1 kHz klarer.

O

Oblivion

Gjest
Det er nok bare RIAA som ikke er optimal for MC...
Eller bare impedans tilpassingen som ikke stemmer for MC.

Skal du få en Ortofon med 0.2mV til å spille dypt og stort må du laste den riktig.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Takk for trøstende ord. Nå føler jeg meg ikke så mislykket likevel.

Det å matche en Ortofon er sikkert riktig. Jeg må innrømme at jeg har noe å lære med det.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Det behøver ikke være deg det er noe galt med.
Det hele kan være så enkelt at tonearmen din er
for lett (eller for dårlig lagret) til å takle en god
MC-pickup. Ingen skal komme her å fortelle meg
at en Koetsu, en SPU, en Denon DL-103 for ikke
snakke om en EMT ikke har trøkk nok i bassen!

mvh
Gunnar Brekke

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.770
Sted
Boðin
Det er mange som lever fint med "ganske gode mm'er" til tross for problemene med diskanten. Faktisk hører jeg ofte at ordet nøytral går igjen. Jeg liker også at det ikke bråker så mye når forsterker er slått av. Jeg tenker at dette er mere riktig, og en enklere engineering task for drevet.

Men sikkert mye fint og dyrt innen mc også.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det finnest mykje bra mm-ar der ute. Eg opplever at mm sin store styrke er å kunne klare seg med ein relativt enkel riia, og likevel spele røff, dynamisk musikk på ein grovkorna måte. Nokre mc-pickupar gjer dette merkeleg nok betre, men vi snakkar typisk om store pengar på alle faktorar. Så krone for krone, er eg tilbøyeleg til å seie at MM er beste kjøp, iallfall om du likar musikk med litt smokk & smell.
Når det er sagt, føretrekk eg MC. Men riggen min er altså noko dyare enn det vi kan kalle "fornuftig"...

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.770
Sted
Boðin
En belastning på 47kOhm for mm trenger heller ikke være hugd i stein.

Topp Bunn