PS Audio Power Plant.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.965
Sted
Phobos
Da fikk jeg tidlig julepresang og en PS Audio Power Plant P5 står nå og fôrer mine fire komponenter med strøm.

Med huset fullt av PCer og anna støyende faenskap var jeg spent på om denne ville medføre tom lommebok og en ekstra varmekilde, eller en reell gevinst.
Selve maskinvaren var fantastisk tillitsvekkende og touchskjermen fungerer utrolig bra!

Når det gjelder det lydmessige så har jeg fått lyttet til anlegget med denne nå i kjeden og jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Kanskje det er lurt å vente noen dager/uker med å si noe særlig.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.045
SELVFØLGELIG skal du poste inntrykkene :D

(så får du heller spise ordene dine om en uke eller to når ytterligere lytting har gitt bedre innblikk i virkning)

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.965
Sted
Phobos
Jeg kan si noe om mine umiddelbare førsteinntrykk:

Klangbildet er akkurat som før med tanke på bass/mellomtone/diskant og bakgrunnssuset om man stikker øret inni horna er så godt som identisk som før, men absolutt hele lydbildet virker å ha fått et nærmest uvirkelig løft i oppløsning fra bunn til topp! Rett og slett fullstendig blankpuss av vinduene!

Dynamikken er i hvertfall ikke dårligere enn før, mens mikrodynamikken virker vesentlig bedre med en slags avslappet fremhenting av alle detaljer som gir markant forbedret realisme og forbedret tredimensjonalitet.
Jeg opplever forskjellen som så uventet stor at det MÅ være noe mentalt inne i bildet her?? Hvis ikke må jeg bare si at denne virkelig var verdt pengene!

Den står oppkoblet på alle lydkomponentene i stereokjeden. Det vil si:

Slimdevices Transporter
Bryston BDA-1
GamuT D3
Bryston 4B SST2

Strømtrekket er i hvertfall ikke noe stress. På normalt høyt lyttevolum med skikkelig dynamikk er riggen fremdeles langt unna å passere 200W totalt, hvorav nesten alt er tomgangsstrøm på utstyret :D

Dette her trengs det en second opinion på. Det begynner virkelig å smake fugl, selv med relativt edruelige komponenter uten alt for mye dill.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.631
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
marsboer skrev:

Klangbildet er akkurat som før med tanke på bass/mellomtone/diskant og bakgrunnssuset om man stikker øret inni horna er så godt som identisk som før, men absolutt hele lydbildet virker å ha fått et nærmest uvirkelig løft i oppløsning fra bunn til topp! Rett og slett fullstendig blankpuss av vinduene!

Dynamikken er i hvertfall ikke dårligere enn før, mens mikrodynamikken virker vesentlig bedre med en slags avslappet fremhenting av alle detaljer som gir markant forbedret realisme og forbedret tredimensjonalitet.
Jeg opplever forskjellen som så uventet stor at det MÅ være noe mentalt inne i bildet her?? Hvis ikke må jeg bare si at denne virkelig var verdt pengene!

Det kan jo også tenkes at det du hører faktisk er reelt ;)
Vet det er nærmest utenkelig her inne, men likevel....

Selv fikk jeg akkurat samme hakeslippet da jeg koblet til Nordost Thor.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.045
ps! du nærmer deg faretruende stadiet hvor du begynner å høre store forskjeller på kabler (også nettkabler ;)) vi følger med 8)

interessant dette med beholdt dynamikk, det har vel vært ett av ankepunktene mot ppp

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.631
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
kwil skrev:
ps! du nærmer deg faretruende stadiet hvor du begynner å høre store forskjeller på kabler (også nettkabler ;)) vi følger med 8)

interessant dette med beholdt dynamikk, det har vel vært ett av ankepunktene mot ppp

mvh
Man formelig venter på at flokken skal være blod ;)

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.965
Sted
Phobos
kwil skrev:

mvh
Nettkabler er faktisk tema når jeg i løpet av et par måneder forhåpentligvis får avklart et par ting som kan påvirke lokalisering av anlegget, samt at jeg trenger en ny rackløsning.
Det blir da i første omgang en meget fornuftig tilnærming hvor eneste hensikt er å erstatte de medfølgende kablene med solide skjermede kabler spesialtilpasset lengdemessig. Akkurat nå er nemlig kabelhygienen begredelig.

Eventuell "kreativ" eksperimentering med andre nettkabler får eventuelt komme på et senere tidspunkt.

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Dine erfaringer samsvarer med mine. PS Audio anbefaler tykk skjermet kabel fra vegg til Powerplant. Her er nok både LMC fat og Tunami gode.
Pass på dette med multiwave da. Den brente regulatoren på min Whest RIAA.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.501
Torget vurderinger
13
marsboer skrev:

Den står oppkoblet på alle lydkomponentene i stereokjeden. Det vil si:

Slimdevices Transporter
Bryston BDA-1
GamuT D3
Bryston 4B SST2

Strømtrekket er i hvertfall ikke noe stress. På normalt høyt lyttevolum med skikkelig dynamikk er riggen fremdeles langt unna å passere 200W totalt, hvorav nesten alt er tomgangsstrøm på utstyret :D

Dette her trengs det en second opinion på. Det begynner virkelig å smake fugl, selv med relativt edruelige komponenter uten alt for mye dill.
Hmmm, nå fikk jeg litt lyst på en slik ....

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Dette er jo selvsagt placebo inntil det motsatte er bevist med grafer!

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
kwil skrev:

mvh
Skitprat. Har selv en PPP og har forbedret dynamikk med denne innkoblet enn uten.
Har heller ikke hørt om noen andre SOM HAR EN PPP (!) som har redusert dynamikk.

Lett å synse ang. produkter man ikke har eller kwil?

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.045
LydMekk skrev:
kwil skrev:

mvh

Skitprat. Har selv en PPP og har forbedret dynamikk med denne innkoblet enn uten.
Har heller ikke hørt om noen andre SOM HAR EN PPP (!) som har redusert dynamikk.

Lett å synse ang. produkter man ikke har eller kwil?
Jeg har selvf. dette kun fra noen som HAR PPP og har ikke funnet dette på selv. Har jeg synset noe som helst her?, meningen var å påpeke NOENS ankepunkt mot denne.

At DU har annen opplevelse er jo flott for deg! (Men skitprat er det ikke, bare ref. fra noen med ANNEN opplevelse enn deg. Hvilket man faktisk vel bare må akseptere, ikke første gang det er ulike opplevelser ved et produkt heller)

Har ingen intensjon om å syns noe som helst om PPP, samma f. for meg.

JEG er derimot glad på Marsboers veiene som opplever KUN positive endringer med sin nye boks. Finner det også som interessant og nyttig informasjon, som legges til harddisk som EN positiv opplevelse av denne.

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Antall liker
467
Torget vurderinger
2
Da er vel konklusjonen at PPP kan redusere dynamikken fra noen forsterkere men at det meste av utstyr har ubetinget nytte av PPP ;)
Da har vi alle rett.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.965
Sted
Phobos
sinep skrev:
Dette er jo selvsagt placebo inntil det motsatte er bevist med grafer!
Selvsagt kan det være placebo, men inntil effekten gir seg kunne jeg for en gang skyld nyte den samme vektløse, flytende og oppløste lyden klokken 14:00 i dag som jeg hadde i natt klokken 02:30.
Jeg observerte også at P5en nå rapporterer omlag 8V mindre spenning og 0.3-0.5% mer THD i forhold til i natt.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.501
Torget vurderinger
13
Hvem er det som forhandler disse P-5 ene ? Og i hvilken prisklasse ligger denne på.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
I Oslo er det NAT og prisen er en del høyere enn den var på PPP, husker ikke helt.

Mvh.KW

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.965
Sted
Phobos
johnnygrandis skrev:
Hvem er det som forhandler disse P-5 ene ? Og i hvilken prisklasse ligger denne på.
Jeg kjøpte min fra goldenagemusic i sverige. Prisen økte med 5000,- nå i desember og jeg kjøpte min to dager før denne oppgangen i tillegg til litt ekstra pruting. Den veiledende prisen nå er derfor en helt annen enn den jeg betalte for min ferdig levert for tre uker siden. Nå må man nok derfor regne med å betale et sted mellom 30k og 35k for denne.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
50svK. for P10
36svK. for P5
De fåes i sort også.
Mvh.KW

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
18.721
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Finnes det teorier som understøtter at regenerert, stabil og "ufiltrert" strøm fra en PP reduserer dynamikk?

Hos meg har PP'en (PP-600) vært en like stor oppgradering på lik linje med alt annet jeg brukt penger på.
- En bonus oppå det hele synes å være eliminering av ulumskheter som skjer i ethvert standard sikringsskap (les; de som tror at alt blir optimalt med dedikert strømkurs til hi-fi'en).

Kos deg med P5'en Marsboer og la oss høre videre :)

God Jul forresten
Hilsen
Jan P.

R

Roysen

Gjest
De gamle PP hadde vel klasse A/B forsterkere innebygget. PPP hadde vel klasse D. Hvodan er det med de nye? Noen som vet?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.268
Torget vurderinger
1
marsboer skrev:

Dynamikken er i hvertfall ikke dårligere enn før, mens mikrodynamikken virker vesentlig bedre med en slags avslappet fremhenting av alle detaljer som gir markant forbedret realisme og forbedret tredimensjonalitet.Jeg opplever forskjellen som så uventet stor at det MÅ være noe mentalt inne i bildet her?? Hvis ikke må jeg bare si at denne virkelig var verdt pengene!
Velkommen (etter) i hi-fi subjektives rekker. Slike lyriske beskrivelser liker vi. :)

Og nei, dette er ingenting å skamme seg over. Du trenger ikke dokumentere lyttevurderingen med ABX for å bli trodd.
-Du hører og beskriver cirka det samme som mange andre som tar ren strøm og dette med kvalitet på strømforsyninger på alvor.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.965
Sted
Phobos
Roysen skrev:
De gamle PP hadde vel klasse A/B forsterkere innebygget. PPP hadde vel klasse D. Hvodan er det med de nye? Noen som vet?
P5 er A/B. Jeg tror dette også gjaldt PPP. De har bare pønsket ut noen lure triks i ludo for å få økt effektiviteten fra 50% på de eldste til 85% på PPP.

Hva effektiviteten ligger på for P5 er uvisst, men det er ingen varmeutvikling å snakke om i mitt anlegg selv ved skikkelig høyt volum.

Y

ymir

Gjest
Koenig skrev:
Jeg ville også sett litt på purepower sine produkter. Det er vel mye av det samme tror jeg. Testet deres boks og er sjokkert over effekten.

Fosse skrev:
Takker for svar begge to. Da er det vel som jeg trodde og håpet på.
Får gi dette litt tid, men, jeg kommer ikke til å stå uten et slikt produkt.

Hei
Har brukt PurePower.Fungerte meget bra.MEN,den gir ikke like bra resultat som et godt nett.

Dersom effekten med bruk av regenerator eller filtre er dramatisk ville jeg fått foretatt en spenningsanalyse og ved eventuell feil med spenningskvaliteten skal den rettes og da er
30 000 Kr spart.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.965
Sted
Phobos
PurePower fungerer etter en litt annen filosofi enn PS Audio P5. Med P5/P10 har de gått inn for samme filosofi som blant annet Torus benytter, selv om P5en regenererer der Torus har en isotrafo-løsning. Dette går ut på at strømmen som tilbys fra disse enhetene representerer en langt lavere impedanse enn strømnettet selv, i tillegg til et skikkelig kondensatorbatteri for høy strømleveranse i korte øyeblikk. For utstyret som er tilkoblet er da strømmen lettere tilgjengelig enn fra strømnettet direkte. De gamle PS Audioene samt PurePower og det meste annet på markedet øker impedansen fra strømkilden og ikke omvendt.

Det var dette som gjorde at jeg valgte P5 (Torus kunne ikke skaffes, virket det som på forespørsel til importør) siden Bryston mener dette er noe av det viktigste ved en slik enhet, ikke nødvendigvis perfekt spenning eller filtrering som mange hi-fi komponenter ordner utmerket på egenhånd. Bryston har en relativt nøktern og målemessig tilnærming til det meste så deres synspunkter veide mer enn all verdens øvrig propaganda, spesielt når også PS Audios regeneratorer også har hatt et vesentlig økt fokus på dette i siste revisjon.

Mindre støy OG lettere strømtilgang for komponentene ser ut til å være en vinnerkombinasjon her hjemme i hvertfall.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.655
Torget vurderinger
24
pedal skrev:
marsboer skrev:

Dynamikken er i hvertfall ikke dårligere enn før, mens mikrodynamikken virker vesentlig bedre med en slags avslappet fremhenting av alle detaljer som gir markant forbedret realisme og forbedret tredimensjonalitet.Jeg opplever forskjellen som så uventet stor at det MÅ være noe mentalt inne i bildet her?? Hvis ikke må jeg bare si at denne virkelig var verdt pengene!
Velkommen (etter) i hi-fi subjektives rekker. Slike lyriske beskrivelser liker vi. :)

Og nei, dette er ingenting å skamme seg over. Du trenger ikke dokumentere lyttevurderingen med ABX for å bli trodd.
-Du hører og beskriver cirka det samme som mange andre som tar ren strøm og dette med kvalitet på strømforsyninger på alvor.
Finnes det fortsatt folk som fornekter dette? I såfall er det ufattelig. Kvantesprangsforbedringspotensiale i dette. riktignok dersom du har anlegg godt nok til å nyttiggjøre seg det.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
@marsboer.
Du hevder at eldre Powerplants? (PS Audioene?)

<De gamle PS Audioene samt PurePower og det meste annet på markedet øker impedansen fra strømkilden og ikke omvendt.>
Dette mener jeg å vite ikke er tilfelle, da jeg har oppfattet det som at også PPP har mindre utgangsimpedans enn strømkilden (veggkontakten)
At så siste versjon kanskje er ytterligere forbedret på dette punkt er sikkert mulig (de påstår vel det sjøl)..............derfor ikke omvendt som du sier på slutten der.
Tar jeg likevel feil så vet du nok å si ifra ;)

Mvh.KW

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.965
Sted
Phobos
PPP hadde muligens lavere impedanse enn veggen den også, jeg klarer ikke å finne spesifikasjoner på PPP angående dette annet enn "low output impedance" (ikke gjort en stor innsats heller).

PS Audio skriver i hvertfall dette angående P5:
" to our previous state-of-the-art, the Power Plant Premier, the P5 boasts twice the magnetics, twice the energy storage and four times the number of output devices, which provides a stunning reduction in output impedance. In fact, the output impedance of the P5 is now 100 times lower than any Power Plant ever built"

Dette trenger ikke å ha noe å si for lyden, men det er i hvertfall helt i tråd med Brystons meninger angående temaet.

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
199
Torget vurderinger
8
Pakka ut min P 10 idag. Ble positvt overasket da de var lagt ved fjenkontroll. Litt rart att gummi føttene var lagt løse i boksen med tosidig tape. Har søkt en del på nettet for og finne strømkabler som er bra og ikke for dyre. Er de noen som har meninger om LMC Fat og BCD kabler i forhold til PS-AC10. Leste en test på nettet der tester mente PS kablene var bra fra vegg men ikke fra PPP. Er derfor litt redd for og legge såpass mye penger i kabler vist de er helt feil til P 10.

ALFALFA

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.720
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Vel overstått! ;)

Mulig jeg ikke har lest hele denne tråden godt nok, men jeg drister meg til å spørre om noen har erfaringer med Naim ref. utstyr sammen med PS Audio PerfectWave Power Plant 10 eller 5? Jeg fikk et veldig løft med bare å bytte til Naim Powerline på min NAC552.

Mvh Geir

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.965
Sted
Phobos
For de av dere som kanskje ikke er klar over det så har P5 og P10 nettverksstøtte. Dersom man kobler dem opp mot nettverk og internett vil de rapportere data til en web-basert løsning som PS Audio har kalt PowerPlay.

Her kan man hente ut mye interessant statistikk, i tillegg til å styre selve enheten, legge til varslinger når strømverdier går ut over egenspesifiserte grenser osv. Et eksempel:

Du må forøvrig legge på 5 timer på tidspunktene på grunn av tidsoneforskjell. Jeg håper det blir mulig å bestemme egen lokal tidssone i løsningen på et senere tidspunkt.

Vedlegg

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.720
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Dette ser kult ut. Full historisk powerkontroll.

Jeg har dårlig erfaring med noe ekstra mellom vegg og utstyr, bortsett fra skikkelige strømkabler. Hadde en PPP for en stund siden jeg ikke fikk noe gevinst av. Snarere tvert i mot. De nye kreasjonene virker mer for seg teknisk sett.Måten PS gjør det på har alltid fasinert meg. Har derfor lyst å teste ut igjen. P10 har heller ingen vifter som kan bråke. Da gjenstår bare hvor mye nettrafoen brummer. :)

Vh Geir

Vedlegg

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.720
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
74
Hvordan står det til på denne fronten? Er det noen som har erfaringer å dele vedørende P5 eller P10?
Venter i spenning.

Vh Geir

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
612
Torget vurderinger
10
ymir skrev:
Koenig skrev:
Jeg ville også sett litt på purepower sine produkter. Det er vel mye av det samme tror jeg. Testet deres boks og er sjokkert over effekten.

Fosse skrev:

Hei
Har brukt PurePower.Fungerte meget bra.MEN,den gir ikke like bra resultat som et godt nett.

Dersom effekten med bruk av regenerator eller filtre er dramatisk ville jeg fått foretatt en spenningsanalyse og ved eventuell feil med spenningskvaliteten skal den rettes og da er
30 000 Kr spart.
Hva regnes som " feil", i en slik analyse? Eller hvor går grensene på hva som regnes som feil..?

Y

ymir

Gjest
Virgolate skrev:
ymir skrev:
Koenig skrev:

Fosse skrev:

Hei

30 000 Kr spart.
Hva regnes som " feil", i en slik analyse? Eller hvor går grensene på hva som regnes som feil..?
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,66531.0/all.html

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20041130-1557.html

Kjører knallhardt denne helga :)

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Antall liker
453
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Noen som har noe erfaringer med de siste versjoner av srømkablene til PS Audio?

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
PurePower fungerer etter en litt annen filosofi enn PS Audio P5. Med P5/P10 har de gått inn for samme filosofi som blant annet Torus benytter, selv om P5en regenererer der Torus har en isotrafo-løsning. Dette går ut på at strømmen som tilbys fra disse enhetene representerer en langt lavere impedanse enn strømnettet selv, i tillegg til et skikkelig kondensatorbatteri for høy strømleveranse i korte øyeblikk. For utstyret som er tilkoblet er da strømmen lettere tilgjengelig enn fra strømnettet direkte. De gamle PS Audioene samt PurePower og det meste annet på markedet øker impedansen fra strømkilden og ikke omvendt.

Det var dette som gjorde at jeg valgte P5 (Torus kunne ikke skaffes, virket det som på forespørsel til importør) siden Bryston mener dette er noe av det viktigste ved en slik enhet, ikke nødvendigvis perfekt spenning eller filtrering som mange hi-fi komponenter ordner utmerket på egenhånd. Bryston har en relativt nøktern og målemessig tilnærming til det meste så deres synspunkter veide mer enn all verdens øvrig propaganda, spesielt når også PS Audios regeneratorer også har hatt et vesentlig økt fokus på dette i siste revisjon.

Mindre støy OG lettere strømtilgang for komponentene ser ut til å være en vinnerkombinasjon her hjemme i hvertfall.
Hvordan skulle Torus kunne redusere impedansen i forhold til strømnettet? Det er vel bare en justerbar transformator? OK, impedansen vil endres litt med omsettingsforholdet, men det er minimalt. Og det er vel ikke noe kondensatorbatteri heller i Torus (fungerer dårlig for AC).
Slik jeg ser det er det derimot Purepower som gir redusert utgangsimpedans (med et digert batteri som kan hjelpe til).

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
1.123
Noen som har noe erfaringer med de siste versjoner av srømkablene til PS Audio?
Ac12 er meget bra. Hadde nest øverste i hierarkiet av foregående versjon og AC12 slår den ned i støvlene.

karo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.06.2012
Antall liker
23
Har P10 og bruker AC12 fra vegg til P10, ut fra P10 brukes AC5 til alle komponente, fungerer meget bra og er noe av det beste jeg har investert i når det gjelder High End. Bruker også AC5 direkte fra veggstikk til TV som også ga meget gode resultater. Hos Soundgarden var de såpass kundevennlige at jeg fikk låne/prøve en del utsyr for strømmrens, men fikk ikke samme resultat som ved ovennevnte utstyr. Anbefales på det sterkeste.

Y

ymir

Gjest
Hei

Har brukt PS Audio PPP noen uker nå (siste versjon,85%).Brukte tidligere PurePower,men som dessverre ikke maktet overspenning og røk sammen med annet husholdnings materiell.Den var ikke koblet til jordet stikk.

Skulle det bli noe ledig kapital blir det PurePower igjen,dersom nettet ikke blir oppgradert,den er BETYDELIG bedre enn PPP.
PurePower har også nylig kommet med forbedrede versjoner.

PPPs måling av THD er lite til hjelp dersom det er en eller flere harmoniske som er utenfor forskriften.
Har hatt THD inn på 0.4% og ut 0.1% ut av PPP (ligger normalt på ca. 0.5 inn),forskriften tillater 8% i 10 min. og 5% målt over en uke,
men har på det jevne 23 overharmoniske (= 1150Hz) opp mot 3% og forskriften sier 1,5%.

Topp Bunn