Protraktor til Vpi Scout?

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Hei,

Er det noen vennlige sjeler i Oslo-området som kunne tenke seg å låne ut  en protraktor til VPI-scout med standard 9'' arm. Har kjøpt en brukt og fikk ikke med emballasje og heller ikke protraktor til å montere pickup. Tilbakelevering på døren på eget initiativ utloves..

Hilsen

Andreas
tel 975 920 27
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Parelius skrev:
Har du fått noen respons?
Jeg har fått låne en Feinkert universalprotraktor og nålevekt. Har stilt inn spilleren etter beste evne. Tydeligvis et langt lerret å bleke dette med å justere en platespiller optimalt. Stor forskjeller ved høydejustering av arm. Vinyl er deilig! Tror jeg bestiller protractor fra vpi i usa, slik at jeg at jeg har det liggende til neste gang jeg skifter pu.

Andreas
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
hexachordia skrev:
Parelius skrev:
Har du fått noen respons?
Tror jeg bestiller protractor fra vpi i usa, slik at jeg at jeg har det liggende til neste gang jeg skifter pu.
Ikke bestill den typen som følger med vpi-spillerne. Jeg har blitt fortalt at de er "komplett ubrukelige". Dette er selvfølgelig en sannhet med modifikasjoner, men den egner seg nok uansett kun for grovinnstilling. En god universalprotractor er nok å foretrekke.

Frank
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
F.R.A.N.K skrev:
hexachordia skrev:
Parelius skrev:
Har du fått noen respons?
Tror jeg bestiller protractor fra vpi i usa, slik at jeg at jeg har det liggende til neste gang jeg skifter pu.
Ikke bestill den typen som følger med vpi-spillerne. Jeg har blitt fortalt at de er "komplett ubrukelige". Dette er selvfølgelig en sannhet med modifikasjoner, men den egner seg nok uansett kun for grovinnstilling. En god universalprotractor er nok å foretrekke.

Frank
Dette er nok ikkje rett. Brukar du ein JMW9, er den svært så presis, men det slår meg at det er noko andre tankar som ligg bak enn den malen eg vanlegvis brukar.
 
P

Parelius

Gjest
F.R.A.N.K skrev:
hexachordia skrev:
Parelius skrev:
Har du fått noen respons?
Tror jeg bestiller protractor fra vpi i usa, slik at jeg at jeg har det liggende til neste gang jeg skifter pu.
Ikke bestill den typen som følger med vpi-spillerne. Jeg har blitt fortalt at de er "komplett ubrukelige". Dette er selvfølgelig en sannhet med modifikasjoner, men den egner seg nok uansett kun for grovinnstilling. En god universalprotractor er nok å foretrekke.

Frank
Dette forstår jeg ikke helt. Funker da uovertruffent på min VPI? Har du problem med din?
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Parelius skrev:
F.R.A.N.K skrev:
hexachordia skrev:
Parelius skrev:
Har du fått noen respons?
Tror jeg bestiller protractor fra vpi i usa, slik at jeg at jeg har det liggende til neste gang jeg skifter pu.
Ikke bestill den typen som følger med vpi-spillerne. Jeg har blitt fortalt at de er "komplett ubrukelige". Dette er selvfølgelig en sannhet med modifikasjoner, men den egner seg nok uansett kun for grovinnstilling. En god universalprotractor er nok å foretrekke.

Frank
Dette forstår jeg ikke helt. Funker da uovertruffent på min VPI? Har du problem med din?
Hadde ikke noe problem før jeg ble gjort oppmerksom på noen svakheter. Bl.a. er det ikke tatt høyde for skjevhet i nålen. Azimuth stilles inn kun etter "huset". Hvis nålen er skjev, blir resultatet skjevt, og plate og stift slites skjevt. Bedre protractorer har medfølgende speil og lupe for kontroll av dette. Kanske det er bare BS, men jeg nevner det allikevel.

Jeg var lykkelig uvitende før jeg ble gjort oppmerksom på dette :-\.

Frank
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Er vel ingen protractorer som man kan bruke for å justere azimuth? Hvis de ikke er laget på speil. Den enkleste løsningen er vel å bruke en lupe (som jo finnes å få kjøpt uten protraktorer) og se hvordan nålen står i platerillen for å justere høyde. For azimuth, benytter jeg et lite speil som min kjære donerte til meg (type sminkespeil). Ellers er da den Feichert (husker ikke hvordan det skrives) den beste protraktoren jeg har vært borti. Er du villig til å betale litt, er det mitt tips! En Feichert, lupe og speil. Så skulle du komme i mål :)
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Ellers så er det jo viktig ved bruk av enhver protraktor, at pu stilles slik at nålearmen står rett i forhold til protraktoren. Grovinstilling etter sidene på pu, så må selve nålearmen sjekkes og eventuell finjustering gjøres ut fra den. Til slutt er det finlytting som må til.
Jeg bruker slike enkle protraktorer som følger med armene og et lite speil, og det fungerer utmerket :)

mvh trondkj
 
P

Parelius

Gjest
F.R.A.N.K skrev:
Hadde ikke noe problem før jeg ble gjort oppmerksom på noen svakheter. Bl.a. er det ikke tatt høyde for skjevhet i nålen. Azimuth stilles inn kun etter "huset". Hvis nålen er skjev, blir resultatet skjevt, og plate og stift slites skjevt. Bedre protractorer har medfølgende speil og lupe for kontroll av dette. Kanske det er bare BS, men jeg nevner det allikevel.

Jeg var lykkelig uvitende før jeg ble gjort oppmerksom på dette :-\.
Jeg tor du skal fortstette med å være lykkelig uvitende.

En må sikte nålefanen i fliukt med streken (når du ser forfra og sikter langs streken foran og bak nedslagspunktet for stiften), ikke se på huset i forhold til strekene. Speil (for azimuthen) og lupe er noe annet, og koster intet. Ingen grunn til å tro at protaktoren til VPI feiler noe som helst. Og for de som har VPI-snurrer med arm påmontert, så er den nesten en lek.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Parelius skrev:
Jeg tor du skal fortstette med å være lykkelig uvitende.
Takk, tror kanskje jeg gjør det ;).

Det får være grenser for denne galskapen ;D.

Frank
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Kan opplyse at Håvar Snapa,valgte å bruke min vpi protractor fremfor sin dr.f medbrakte...vpi har visst-en formel de ikke vil ut med,som ikke stemmer helt med andre protractoerer,feks dr.f,project mfl......derfor anbefalte Håvar bruk av den originale til spillern....man bør være nøye med at det "teleskopbeinet" som skrues fast mot armbasen flukter med kanten...

Jeg kan ikke dette,men når Håvar sier det,så stoler jeg på han...han er både flink,nøye & en seriøs fyr....jeg kan jo legge til at jeg er hinsides fornøyd med dv-20x en...men den dukker litt nå....håper på at den får "hode over vannet" snart.. ;)
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Hei igjen folkens,

Takk for alle tips vedrørende protraktor til vpi scout. Jeg har eksperimentert litt med høyde, azimuth og litt forskjellige plasseringer av pu'en i forhold til de forskjellige kurvene på protraktoren. Så vidt jeg kan høre synes jeg nåletrykk og høydejustering av armen har gitt størst forandring av lyden. Jeg bruker foreløbig bare en Benz ACE 0,8 mv pu og det kan jo tenkes at feks en Dynavector dv 20 gir litt bedre lyd.


hexachordia
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nå er jo min i innspillingsperiden,så jeg er rimelig spent,om 40-50 timer,da har den fårtt nærmere 100,og bør begynne å slippe..

:D :D ;D
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ixos_76 skrev:
Nå er jo min i innspillingsperiden,så jeg er rimelig spent,om 40-50 timer,da har den fårtt nærmere 100,og bør begynne å slippe..

:D :D ;D
benz 0,8 er vel den hvite(huset)....hos lyric...på cary/proac låter jo den kjempebra syntes jeg...valgte dynavector jeg,men sikkert masse annet bra og..bla annet benz............................................................... ;)
 
Topp Bunn