Protractor Rega & Jelco

R

Runesande

Gjest
Under er det en pdf fil med arc protractor for Rega 700 arm etter Stevenson prinsippene. Stevenson rett og slett fordi Regaarmene har kort vandring for overheng. Bakgrunn for geometri og "distortion" er vedlagt filen. Kan brukes på alle armer som har 237mm effektiv lengde med 15mm overheng.

Arc protracor Baerwald for Jelco SA250 er også vedlagt med underlag. Kan brukes på alle armer som har effektiv lengde 228mm med 18mm overheng.

Protractorene er tegnet i AutoCAD - og er fri for de som måtte ha bruk for dem.

Rune

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.546
Torget vurderinger
1
Flott!

Er det overkommelig å lage ei siktelinje fra spindel mot armbase? Dvs ei forlenging av linja som viser overhenget? Det gjør det litt enkere å legge protraktoren riktig i første omgang. Jeg tror også det kan være bedre å utelate markørene (sirkel med kryss) ved tangeringspunktene, og heller bare bruke ei tangeringslinje i kryss med «arc'en» (i det minste ved det innerste tangeringspunktet).

Den enkleste måten å lage et nøyaktig hull til spindelen er forresten å tegne en rettvinklet trekant over spindelhullet slik at alle sidene tangerer hullet. Skjær ut linjene til katetene og brett over linjen til hypotenusen - et voila!

mvh
KJ

R

Runesande

Gjest
Hei KJ!
Ingenting er umulig å endre. Jeg har de originale AutoCad filen om det er ønskelig.
Spindelhull - for meg som opplevde teknisk tegning uten PC har fortsatt skalpeller til å skjære i ark. For meg er det enklest.

Husk i Michael Fremer's DVD "Practical Guide to turntable setup" hvor han har en gummikile under platetallerkenen..... jeg bruker det samme. Du behøver ingen siktelinje. Sett den over spindelen, drei protractoren slik at stiften treffer ytterst på protractoren. Da skal den også treffe radiusen hele veien. Gjør den ikke det er PU'en feil innstilt.

Jeg satte opp min egen i dag mde Jelco protractoren - veldig greit.

Rune

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.344
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Flotters, Rune!
Takk for denne.

Er denne universal for alle monteringsavstander?
Mener å huske at Rega sine er montert på 222mm.

Blir moro å leke litt med dette når utstyret er satt opp i stua igjen. :)

Mvh
Rolf

R

Runesande

Gjest
RoDa skrev:
Flotters, Rune!
Takk for denne.

Er denne universal for alle monteringsavstander?
Mener å huske at Rega sine er montert på 222mm.

Blir moro å leke litt med dette når utstyret er satt opp i stua igjen. :)

Mvh
Rolf
Hei Rolf!
Rega protractoren kan kun brukes på armer med avstand spindel - pivot 222mm og overheng 15mm. Effektiv lengde 237mm. Tilsvarende for Jelco kun med andre mål.
Dersom du ser på grafen så er den orange (lysbrun?) linjen for original oppsett. Grafen viser at originaloppsett gir større forvrengning enn de andre fra ytre rille og til ytre nullpunkt, 1.047%, mens gjennomsnittet er veldig bra, 0.452%.
Rega protracoren er laget etter Stevensons BLÅ linje. Den har lavere maksimal forvrengning, men marginalt høyere gjennomsnitts forvrengning.

Overhenget er tegnet med avstand 15,418mm for å følge Stevensons geometri. Offset vinkelen følger også Stevenson, ikke Rega originalen.
På min egen DV20XL er forvrengning oppgitt til +2% til -1% på selve PU'n. Når vi da snakker om de forskjellige geometriene hvor gjennomsnittelig avvik kun er 0, noen tidelsprosent. KAN VI EGENTLIG HØRE DETTE? Eller driver vi med flisespikkeri? Jeg vet ikke og skulle gjerne ha svar på dette. Uansett - med en riktig protractor vet vi i alle fall at PU'en er montert der den skal.

mvh
Rune

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.344
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Hei igjen.
Jeg trodde Rega original var Stevenson? (Bare at den er ett-punkts)
Har du laget en protractor for Rega original også? (Har tatt vare på mailene, men husker ikke akkurat nå i feriemodus ;D )

For meg med Rondo Blue, så er det kun Stevenson eller original som vil duge, klarer ikke å få nok overheng til å benytte Baerwald.....

R

R

Runesande

Gjest
RoDa skrev:
Hei igjen.
Jeg trodde Rega original var Stevenson? (Bare at den er ett-punkts)
Har du laget en protractor for Rega original også? (Har tatt vare på mailene, men husker ikke akkurat nå i feriemodus ;D )

For meg med Rondo Blue, så er det kun Stevenson eller original som vil duge, klarer ikke å få nok overheng til å benytte Baerwald.....

R
Da er vi to om å være i feriemodus. Det er helt uproblematisk å lage en Rega original arc protractor. Plutselig har jeg laget den. :)

Den kommer, om ikke i dag!

Rune

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.344
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Herlig, Rune!
Takker :)

Mvh
Rolf

R

Runesande

Gjest
Hei Rolf!
Etter ditt ønske kommer det her en arc protractor etter Rega originale underlag. Som ved de andre filene ligger underlaget for protractoren på de påfølgende sidene. Denne kan brukes på alle armer med 237mm effektiv lengde og 15mm overheng.

Rune

Vedlegg

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
Hei Rune er det mulig å få tilsendt en Protractorene som er tegnet i AutoCAD for Rega RB250 arm etter Stevenson . ;D
kjd@3dinnovation.no

Mvh Karl Johan

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.344
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Loui skrev:
Hei Rune er det mulig å få tilsendt en Protractorene som er tegnet i AutoCAD for Rega RB250 arm etter Stevenson . ;D
kjd@3dinnovation.no

Mvh Karl Johan
Hei

Du kan bruke den som er tegnet til RB700, den er identisk med RB250.

Jeg har sendt deg mail. ;)

Mvh
Rolf

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.344
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Supert med mod'en av senterkryss, Loui!

Jeg får ikke brukt denne med min Ortofon Rondo Blue, så jeg må gå for original eller Stevenson.
Det diskuteres ofte og heftig om man kan høre forskjell på de forskjellige geometriene, men det blir uansett vanskelig å "teste" ut.

Mvh
Rolf

Topp Bunn