Protractor Ortofon

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
Hei!

Ortofon selger en hendig "Cartridge alignment tool/cartridge protractor" som jeg også brukte i hin tid på 80 tallet. Lurer på hvilken teori for nullpunkter den baserer seg på?

Mvh Toffen
 
L

Lars.N

Gjest
Hei!

Ortofon selger en hendig "Cartridge alignment tool/cartridge protractor" som jeg også brukte i hin tid på 80 tallet. Lurer på hvilken teori for nullpunkter den baserer seg på?

Mvh Toffen
Var det den som var laget i tynn papp ?

Mvh

Lars
 

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
Hei!

Ja nå er den i hard plast. Men samme opplegg. Tar lengre tid enn feichert men burde gi samme resultat. Dog feichert har tre mulige teorier for nullpunkt.

Mvh Toffen
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
En slik "universel" protractor blir bare "nesten" riktig unntatt for spillere som har den "tenkte" avstanden mellom arm og senterlager + den "tenkte" armgeometrien + "riktig" overheng. For alle armer blir det ikke 100% korrekt. Da må du bruke armfabrikantens egen protractor eller f.eks. Wally tractor eller Feichert.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.173
Antall liker
4.347
Torget vurderinger
1
Dersom du har en protractor for hånden så er det bare å måle avstanden fra spindelhulllet og ut til tangeringspunktene.

Arc-protracotrer som passer til armen (avstand fra armbase til spindel) er dog suverene og enkle å jobbe med. Det er også noen på www.vinylengine.com

mvh
KJ
 
L

Lars.N

Gjest
Dersom du har en protractor for hånden så er det bare å måle avstanden fra spindelhulllet og ut til tangeringspunktene.

Arc-protracotrer som passer til armen (avstand fra armbase til spindel) er dog suverene og enkle å jobbe med. Det er også noen på www.vinylengine.com

mvh
KJ
Har slitt som F med å få flere av protractorer på vinylengine ut i rett målestokk på Canon printer tidligere , så arc template generator 1.15 var som sendt fra himmelen rett på første forsøk :) GULL GOD SAK Løfgren A Løfgren B Stevenson A pluss stobe print 50&60 hz.

Mvh

Lars
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.173
Antall liker
4.347
Torget vurderinger
1
^ de (arc-protractorer for REGA-arm fra vinylengine) gikk rett ut på min printer (Canon Pixma iX 5200). Jeg skrev ut på halvblankt fortopair. Det eneste jeg savner er ei siktelinje fra spindel mot armbase som ville ha gjort det enda enklere.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
Hei!

Kjøper en feickert protractor sammen med en kamerat så skulle vi være sikret godt resultat:)

Mvh, Toffen
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Feickert forutsetter at armens omdreiningspunkt i horisontalplanet er lett å lese for å fungere. Hos meg ble den fort byttet ut.
 

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
Hei,

Project har et hull som er senter av armens omdreiningspunkt, så vi er bra der. Sannsynligvis mer problematisk med andre armer. Kikker litt på Ortofon TA 210 tolv tommers arm. Hvordan tror dere denne er i forhold til Project evo 12 carbon? ortofon TA 210 har også hull i senter av omdreiningspunktet:)

Når jeg blir løen av cash så blir det vel Reed eller Ikeda.

Mvh, Toffen
 

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
Hentet fra:
Protractor User Guide | Aligning Cartridges with Baerwald, Loefgren & Stevenson | Vinyl Engine

Baerwald
The distortion at the beginning, the middle (where it’s high) and the end of the record must be equal
Null points are 66.0 and 120.9 mm

Loefgren
Alignment must minimize the distortion across the record
Null points are 70.3 and 116.6 mm

Stevenson
Distortion is more important at the end of the record so let’s minimize it by assuming a null point at the end of the record, i.e. at 60.325 mm (IEC standard end of the record)
Null points are 60.325 and 117.42 mm

Mine målinger av Ortofon sin protractor tilsier at det er en Baerwald-protractor.
 

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
Hei!

Det som er fint med artikkelen er at den setter bla spm rundt definisjonen av indre radius og ytre radius. Standard for mange er 60,32 mm indre og 146,3 mm ytre. Faktum er at teoretisk indre er 56 mm mens undersøkelser viser at 58 mm er mer mest sannsynlig. Dette vil sammen med avstand mellom pivot og senterspindel avgjøre nullpunktene avhengig av hvilken teori man bruker. Jeg bruker denne templaen Conrad's Free Stuff Med denne får jeg ved å bruke Baerwald / Loefgren A nullpunkter på 63,1 og 119,6. En effektiv lengde på 303,64 og overhang på 12,64. Samt offset vinkel på 1746 grader. Dette med utgangspunkt i indre radius på 57,5 mm og ytre radius på 146,05 mm.

Man kan også velge Loefgren B som gir mindre forvrengning mellom nullpunktene enn de andre på bekostning av høyere forvrengning uetenfor.

Livets grammfonkval!

MVH, Toffen
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.173
Antall liker
4.347
Torget vurderinger
1
^ Choose your poison som det heter på framandnorsk - «perfekt» blir det uansett ikke uten tangentialarm, med radial arm er det et valg av kompromisser.

mvh
KJ
 

ToffenGunnufsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
149
Antall liker
7
Hi!

Ja jeg minnes mine hårde dager på 70 tallet. Da startet jeg det hele med en ERA grammofon og SME 3009 tror jeg armen var. Shure MM element. Men spilleren ble byttet ut til Yamaha tangential spiller (fungerte dårlig) og deretter en RX/RY 1500 med Mørch DP 6. Den fikk en heldig ny eier for noen år siden. Gleder meg til å starte opp igjen. Vinylen i andre etasje har stått ubrukt noen år nå.

MVH, Toffen
 
L

Lars.N

Gjest
Dersom du har en protractor for hånden så er det bare å måle avstanden fra spindelhulllet og ut til tangeringspunktene.

Arc-protracotrer som passer til armen (avstand fra armbase til spindel) er dog suverene og enkle å jobbe med. Det er også noen på www.vinylengine.com

mvh
KJ
Har slitt som F med å få flere av protractorer på vinylengine ut i rett målestokk på Canon printer tidligere , så arc template generator 1.15 var som sendt fra himmelen rett på første forsøk :) GULL GOD SAK Løfgren A Løfgren B Stevenson A pluss stobe print 50&60 hz.

Mvh

Lars
Har nå montert nål etter Stevenson på en Technics sl 1210mkII (spindel til senter arm 214 mm ) å fikk en helt annen instilling i huset en orginal innstillingen fra Technics .

Mvh
 
Topp Bunn