Project tube box mk 2 tuberolling

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
438
Antall liker
117
Har nå brukt projectboksen litt(sammen med Technics sl10/205 mk 3-Lyngdoorf tda 2200 og BW 803d) og tenkte åprøve litt tuberolling. Hvilke rør kan anbefales til en nogenlunde penge? Og hvor kan jeg ev. kjøpe dem?

Synes at lyden nå er litt maskert i mellomtonen og kunne tenke meg litt mere nærhet. Romopplevelsen vil jeg si er "ok" og diskanten har rørkvaliteter men altså..
Eller er det andre ting på Riaaen som kan tweekes? Har loddebolt jeg!
 

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
438
Antall liker
117
Ingen som har noen tweeketriks for denne boksen?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.822
Antall liker
38.492
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
jan_eriks skrev:
Ingen som har noen tweeketriks for denne boksen?
Personlig synes jeg at rør rulering hadde lite for seg og at denne riaaen ikke var det helt store i det hele tatt :-\

mvh
 

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Innlegg
265
Antall liker
6
Ecc 83 (12 ax 7) finnes vel i fleng her på børsen. Kjøp ett par sett og prøv deg frem. Men som sagt i innlegget over:det har ikke allt for mye for seg.
 

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
438
Antall liker
117
Trodde jeg hadde fått meg en ok Riaa til en ok penge men...

Eller er det bare feinscmekkere som uttaler seg her? :)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.822
Antall liker
38.492
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
jan_eriks skrev:
Trodde jeg hadde fått meg en ok Riaa til en ok penge men...

Eller er det bare feinscmekkere som uttaler seg her? :)
Nei dessverre, det er det nok ikke ;) se om du kan få lånt noen andre riaa og sammenlign så vill du nok høre hva vi mener.

mvh
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.204
Sted
Siggerud
Vet ikke om det har noen relevans, men jeg fikk for noen år siden mr. Malmin til å skifte op-amper og sette større strømforsyning på en lillebror av denne, Phono Box SE, og den ble betraktelig bedre av denne kuren.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Men Mk 1 versjonene var så dårlige...at de ble bedre bare du f.ex. tegnet med tusj utenpå boksen...

Arne K
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Hei

Jeg vet ikke om du bryr deg om tester, men denne ble testet av Gunnar Brekke her, side 76: http://audiofidelity.no/comlete_mags/30.pdf

Ellers kan jeg godt tro at de alternativene som er nevnt er bedre, de koster tross alt det dobbelte. Det er litt penger i denne prisklassen.

Jeg har bare hørt denne mot Regas mm-trinn, og kjøpte Pro-jecten. Den gav litt mer varme i lyden, noe jeg trengte i anlegget mitt.

Mvh

Bård
 

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Innlegg
726
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Mk1 ble faktisk overraskende bra med Telefunken rør standard. De er ikke så dyre og du finner dem på børsen med jevne mellomrom. Vet ikke hvordan mk2 låter. men MK1 romantiserer veldig og er litt slapp i toppen. Så disse rørene strammet opp og gav bedre oppløsning. Er ikke enig i at denne var så dårlig jeg tatt prisen i betraktning. Tror mange vil ha mange gode timer med denne ved god matching av rør.
 

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
438
Antall liker
117
Fant etpar Telefunken Ecc 83 smoothface i min gamle Fisher gitt!

Og de spiller. Tildels bedre en de originale ,MEN har en lite unote i de. Virker som de "shimrer" litt rundt 8-10 khz? Nesten som en støy eller piepetone? Elller er det øra mine som ikke er gode lengre(begynner å bli en gammal mann) Eller er det lp plata?(Jonas Fjeld siste,bra lyd!)

Hvordan kan man egentlig høre at røra er slitne? Eller er det virker/virker ikke?
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Er ikke umulig at matchen mellom Telefunken rørene og resten av anlegget gir noe ekstra i toppen som gjør at du opplever det slik. Jeg prøvde tilsvarende rør i en Rogue riaa med samme opplevelse. Da jeg byttet til Mullard NOS (dyre som...) falt det hele på plass.

Gamle ører her også, som begynner å bli svært følsomme for pågående diskant i område 5 - 8000 hz
 

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
438
Antall liker
117
Kanskje Kimber Silverstreak ut fra Riaa er en dårlig løsning? Prøve kablene fra Sl 10 til Riaa? Tror jeg må begynne å tenke på kapasitans og last på pickupen. Eller har det ikke noe å si?
Har uansett etpar Golden Dragon Ecc 83T på vei jeg bestilte før jeg fant Telefunken rørene
 
Topp Bunn