Problemstillinger rundt kjøp av platespiller, plassering og tilkobling

Hennessy

Medlem
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
13
Antall liker
0
Hei,

Etter noen år med digital avspilling er tiden kommet for å pusse støv av vinylsamlingen igjen. I den forbindelse er det en rekke problemstillinger jeg trenger å diskutere:

Alt jeg har av AV-utstyr er i dag konsolidert til et dedikert skap i annet rom, men jeg ønsker ikke å måtte gå til dette rommet for å sette i gang en plate, så plassering av platespiller vil bli i stuen. I stuen finnes i dag en subwoofer og min hovedbekymring er at platespilleren vil plukke opp på dette. Jeg antar det finnes løsninger for dette. Vil det være nok å kjøpe en plattform av god fabrikant spilleren kan stå på? Tenker da én plattform fra et AV-rack. Veggmontert hylle er dessverre ikke aktuelt da jeg har lagt mye tid og arbeid i rene flater langs alle vegger og jeg vil ikke ødelegge dette ved å montere en hylle.

Av spillere har jeg sett på spillere fra VPI og har nær sagt bestemt meg for en VPI Super Scout Master. På sikt vil jeg nok ønske å oppgrade denne til en HTX (kanskje når feriepengene kommer til neste år), hva kan jeg da forvente å få igjen for spilleren på brukbørsen? Er det halv pris som gjelder? Noe høyere?

Når det gjelder phono amp og cartridge ønsker jeg også forslag. I reviews og tråder på diverse fora diskuteres ofte match mot musikksmak og her kommer igjen en utfordring: jeg hører på nær sagt alle sjangere. Black Metal, italo dance, prog rock, klezmer, jazz og klassisk er gjenngangere - er det mulig å dekke hele bredden i én setup?

Når det gjelder phono amp frister det å prøve og dekke behovet med Pure Vinyl - noen som har erfaring med dette som løsning?

Budsjett? You tell me. Feriepengene er nylig ankommet kontoen og ferier for året er allerede "bokført". Jeg har allerede tatt høyde for spilleren med arm og håper å ikke overgå 30.000 for amp, cartridge og plattform, men kan alltids vente en måned eller to dersom dette må til for å få budsjettet til å gå opp. Da amp og cartridge kan brukes på senere oppgradering av spiller vil jeg gjerne gå all in fremfor stadige bytte som har vært vanen tidligere.


Dette var de tanker som har surret rundt i hodet den siste tiden, og jeg håper noen av guruene på forumet kan bistå med å gjøre alt litt mer klart :)

Forventer også at det er mye ut fra mine funderinger som fremstår som uklart, så spør gjerne dersom noe er uklart.



Hennessy
 
P

Parelius

Gjest
Hennessy skrev:
Når det gjelder phono amp frister det å prøve og dekke behovet med Pure Vinyl - noen som har erfaring med dette som løsning?
Har du Analog/Digital konverter, siden du spør om dette?
 

Hennessy

Medlem
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
13
Antall liker
0
Parelius skrev:
Hennessy skrev:
Når det gjelder phono amp frister det å prøve og dekke behovet med Pure Vinyl - noen som har erfaring med dette som løsning?
Har du Analog/Digital konverter, siden du spør om dette?
Nei, det har jeg ikke, så dette måtte blitt en del av løsningen.
 
P

Parelius

Gjest
Hennessy skrev:
Parelius skrev:
Hennessy skrev:
Når det gjelder phono amp frister det å prøve og dekke behovet med Pure Vinyl - noen som har erfaring med dette som løsning?
Har du Analog/Digital konverter, siden du spør om dette?
Nei, det har jeg ikke, så dette måtte blitt en del av løsningen.
Hvis du ikke skal skaffe en slik, så kan du glemme Pure Vinyl. Har du tenkt på en slik a/d konverter så kan du kanskje glemme RIAA-trinnet.

SuperScoutMaster er jo kjempefin, HR-X likeså. Det du må tenke på med disse spillerne er god avkobling fra vibrasjoner i strukturene (gulv og vegg). Jeg sverger til gode vegger, men det var altså ikke en mulighet for deg. Jeg stiller meg litt - bare litt, siden jeg ikke er helt sikker her - tvilende til en gulvstående sak for disse spillerne hvis gulvet er vibrasjonsivrig og du ikke tar ekstra hensyn i oppsettet; dvs. dvs. en eller anne form for vibrasjonsdempende plattform. Jeg syns ikke disse spillerne er idiotsikre på det feltet slik de kommer.

Jeg har selv min HR-X på veggen med en saftig sub stående under. Det går fint. Den platen den står på er en sandwich av IKEA hylleelement og balsatre. Helt uproblematisk for meg.

Hva ellers gjelder PU og RIAA så fins det så mangt der ute at den ene anbefalingen er like god som den andre (nesten). Dynavector er jo noe som blir ansett som god match til VPI-armene, så det er vel mer et spørsmål om hva du vil legge på bordet av tiere fra frogner. Selv har jeg XV1-S, dyr men en god match.

RIAA i mitt oppsett er en Herron; en sak uten imponatoreffekt - den gjør bare ting rett. Det er det beste for meg. Andre liker andre ting.
 

Hennessy

Medlem
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
13
Antall liker
0
Parelius skrev:
Hennessy skrev:
Parelius skrev:
Hennessy skrev:
Når det gjelder phono amp frister det å prøve og dekke behovet med Pure Vinyl - noen som har erfaring med dette som løsning?
Har du Analog/Digital konverter, siden du spør om dette?
Nei, det har jeg ikke, så dette måtte blitt en del av løsningen.
Hvis du ikke skal skaffe en slik, så kan du glemme Pure Vinyl. Har du tenkt på en slik a/d konverter så kan du kanskje glemme RIAA-trinnet.

SuperScoutMaster er jo kjempefin, HR-X likeså. Det du må tenke på med disse spillerne er god avkobling fra vibrasjoner i strukturene (gulv og vegg). Jeg sverger til gode vegger, men det var altså ikke en mulighet for deg. Jeg stiller meg litt - bare litt, siden jeg ikke er helt sikker her - tvilende til en gulvstående sak for disse spillerne hvis gulvet er vibrasjonsivrig og du ikke tar ekstra hensyn i oppsettet; dvs. dvs. en eller anne form for vibrasjonsdempende plattform. Jeg syns ikke disse spillerne er idiotsikre på det feltet slik de kommer.

Jeg har selv min HR-X på veggen med en saftig sub stående under. Det går fint. Den platen den står på er en sandwich av IKEA hylleelement og balsatre. Helt uproblematisk for meg.

Hva ellers gjelder PU og RIAA så fins det så mangt der ute at den ene anbefalingen er like god som den andre (nesten). Dynavector er jo noe som blir ansett som god match til VPI-armene, så det er vel mer et spørsmål om hva du vil legge på bordet av tiere fra frogner. Selv har jeg XV1-S, dyr men en god match.

RIAA i mitt oppsett er en Herron; en sak uten imponatoreffekt - den gjør bare ting rett. Det er det beste for meg. Andre liker andre ting.
Jeg takker for raske svar, mr - det settes pris på!

Jeg kan ikke se for meg noen annen løsning enn en vibrasjonsdempende plattform som du selv nevner. Plasseringen vil bli langs langvegg på motsatt side av rommet enn hvor subwoofer står, så i så måte skulle det ikke være den verste plasseringen, men jeg vil heller ikke gå all in på en setup for så å finne at det skulle være problemer med vibrasjoner.

Når det gjelder Pure Vinyl så må det til en ADC, ja - finnes mye spennende på nett, dog vanskelig å si ut ifra reviews hvor mye bedre én model er enn den andre. Noen viser til 5k USD, andre steder finner man strålende reviews for produkt langt under denne prisen.

XV1-S leste jeg mye om for noen år siden og den høstet svært god kritikk både i Stereophile og Absolute Sound. Kunne strukket meg til denne i budsjettet, især hvis Pure Vinyl med en relativt rimelig ADC tar seg av resten. Hvis du velge en ny cartridge i dag og hadde samme budsjett, ville valget fortsatt falt på XV1-S?

Du nevnte også at du har en VPI HR-X; har du testet denne mot andre VPI-spillere? Er det mulig å pinpointe forskjellene? Vil du si den er verdt mellomlegget (tar selvfølgelig høyde for at du vil forsvare egen investering :p)?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.301
Torget vurderinger
1
Mht AD konverter så skal denne også ha en god mikrofonforsterker. Det kan fort dra på seg.

Det er litt pø om pø mht tilnærmingen; om du skal ha et «nøkkelferdig» avbalansert oppsett fra dag en, eller om du ser for deg en mer «evolusjonær» tilnærming med å bruke litt tid på å eksperimentere litt fram og tilbake mht hva du liker og prioriterer. Dersom det siste er aktuelt ville jeg i første omgang foreslå at du legger vekt på å velge en god platesnurrer som du synes om - noe det virker som du alle rede har gjort med VPI - og heller gjøre noen relativ rimelige og midlertidige valg med hensyn til PU (som er «forbruksvare» med rundtomkring 1500 spilletimer) og RIAA (hvor det finnes en del ganske rimelige alternativer som ikke skjems i dyrt selskap, spesielt dersom du også vurderer brukt). Bruk så litt tid på å bli vant med platesnurreren og finn ut av hvilke retninger du ønsker å utvikle ytelsen/lydkvaliteten, i takt med at dine prioriteringer mm gir rom for det.

mvh
KJ
 

Hennessy

Medlem
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
13
Antall liker
0
KJ skrev:
Mht AD konverter så skal denne også ha en god mikrofonforsterker. Det kan fort dra på seg.

Det er litt pø om pø mht tilnærmingen; om du skal ha et «nøkkelferdig» avbalansert oppsett fra dag en, eller om du ser for deg en mer «evolusjonær» tilnærming med å bruke litt tid på å eksperimentere litt fram og tilbake mht hva du liker og prioriterer. Dersom det siste er aktuelt ville jeg i første omgang foreslå at du legger vekt på å velge en god platesnurrer som du synes om - noe det virker som du alle rede har gjort med VPI - og heller gjøre noen relativ rimelige og midlertidige valg med hensyn til PU (som er «forbruksvare» med rundtomkring 1500 spilletimer) og RIAA (hvor det finnes en del ganske rimelige alternativer som ikke skjems i dyrt selskap, spesielt dersom du også vurderer brukt). Bruk så litt tid på å bli vant med platesnurreren og finn ut av hvilke retninger du ønsker å utvikle ytelsen/lydkvaliteten, i takt med at dine prioriteringer mm gir rom for det.

mvh
KJ
Du tar opp en rekke gode poenger her, KJ. Rundt research av mikrofonforsterker og ADC ser det ikke ut til at det finnes en god løsning innen rimelighetens grense. Det finnes gode options innen studiosegmentet, men jeg er redd det blir mye dill dall, tilpassninger og utskiftinger underveis.

Når det gjelder forslag om å prøve seg frem og gjøre endringer litt etter litt så er dette absolutt et godt poeng, dog mitt håp var å kunne gå for en 100% løsning med det samme. Gikk gjennom det samme for noen år tilbake med stadige oppgraderinger i alle ledd, spennende og morsomme erfaringer, men brukte mer tid på oppsett og tilpassning enn å kose meg med musikken. Valgte til slutt å bygge inn høytalerene og løse så mye som mulig med room correction og selv om jeg gikk noen nivå tilbake mht. kvalitet så kan jeg ikke huske sist jeg koste meg så mye med musikk og det er det viktigste. Er dette håpet jeg har for vinyl også, og derfor jeg er villig til å legge endel penger i det innledningvis slik at jeg kan sette det opp og bare kose meg med musikken (inntil PU må byttes ut vel og merke).

Opp mot platespilleren; finnes det et røft estimat jeg kan jobbe ut ifra på hvor mye man bør legge i RIAA og PU? RIAA ønsker jeg å plassere i skap sammen med de øvrige komponentene så kvalitet fremfor utseende.
 
P

Parelius

Gjest
Hennessy skrev:
XV1-S leste jeg mye om for noen år siden og den høstet svært god kritikk både i Stereophile og Absolute Sound. Kunne strukket meg til denne i budsjettet, især hvis Pure Vinyl med en relativt rimelig ADC tar seg av resten. Hvis du velge en ny cartridge i dag og hadde samme budsjett, ville valget fortsatt falt på XV1-S?
Du spør vanskelig. Det er så mange faktorer med i dette bildet - hva som passer med hva, både mekanisk og elektrisk - og ikke minst min totale skepsis til egen (og forsåvidt andres) lydhukommelse. Så langt kan jeg ikke si annet enn at jeg er såpass fornøyd med resultatet at jeg nok ville har kjøpt en likedan om jeg hadde myntene til det. I den virkelige verden ville jeg nok kanskje gått ned i antall mynter, i hvertfall som en prøve. Tanken er å gjøre en rip av PU-en (med utvalgte tester og musikk) som en så kan ha forhånden ved prøving av nye PU-er. Vil gjøre sammenlikninger mye lettere (i det minste med færre feilkilder).

Andre har bedre erfaringer med mer direkte sammenlikninger av XV1-S og andre PU-er enn det jeg har. De kunne kanskje si noen ord.

Du nevnte også at du har en VPI HR-X; har du testet denne mot andre VPI-spillere? Er det mulig å pinpointe forskjellene? Vil du si den er verdt mellomlegget (tar selvfølgelig høyde for at du vil forsvare egen investering :p)?
Jeg har hatt både SSM og nå HR-X, men har aldri sammenliknet dem side om side i det samme oppsettet. Grunnet det jeg tidligere skrev om min hukomelse når det kommer til lyd, og de små forskjellene som en her snakker om, så anser jeg det som meningsløst å dikte noe.

Jeg kan vel kanskje formulere meg slik; hadde det ikke vært for at jeg måtte selge SSM (med VPI 10.5i arm), så ville jeg neppe gått rundt og tenkt på en oppgradering til HR-X. At jeg fikk inn HR-X i anlegget var mer et resultat av ulykkelige hendelse (en kompis som døde og som jeg kjøpte opp anlegget til). Hadde det ikke vært for den hendelsen, så ville jeg nok mest sannsynlig kjøpt nok en SSM - jeg var veldig fornøyd med den jeg hadde og den har mindre fotavtrykk; HR-X er nesten litt i voldsomste laget. Men jeg er like fornøyd med den rent lydmessig som jeg var tidligere med SSM, om du forstår hva jeg mener.

Ikke mye lyrikk her, men jeg er blitt en dårlig dikter med årene. Sagt på en annen måte; jeg har ingen gode argumenter (rent lydmessig og selvopplevd) for hvorfor en skulle gå fra SSM til HR-X. Tradisjonell visdom på nettet er vel at SSM med en 10.5i arm er mindre sedat/forfinet enn HR-X og 12.7 armen. Jeg har ikke eget grunnlag for å si noe slikt.

Hadde jeg hatt en SSM idag og skulle «oppgradere», så hadde jeg vært mer nyskjerrig på å prøve den ut med en Graham Phantom arm.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.301
Torget vurderinger
1
Hennessy skrev:
....
Du tar opp en rekke gode poenger her, KJ. Rundt research av mikrofonforsterker og ADC ser det ikke ut til at det finnes en god løsning innen rimelighetens grense. Det finnes gode options innen studiosegmentet, men jeg er redd det blir mye dill dall, tilpassninger og utskiftinger underveis.

Når det gjelder forslag om å prøve seg frem og gjøre endringer litt etter litt så er dette absolutt et godt poeng, dog mitt håp var å kunne gå for en 100% løsning med det samme. Gikk gjennom det samme for noen år tilbake med stadige oppgraderinger i alle ledd, spennende og morsomme erfaringer, men brukte mer tid på oppsett og tilpassning enn å kose meg med musikken. Valgte til slutt å bygge inn høytalerene og løse så mye som mulig med room correction og selv om jeg gikk noen nivå tilbake mht. kvalitet så kan jeg ikke huske sist jeg koste meg så mye med musikk og det er det viktigste. Er dette håpet jeg har for vinyl også, og derfor jeg er villig til å legge endel penger i det innledningvis slik at jeg kan sette det opp og bare kose meg med musikken (inntil PU må byttes ut vel og merke).

Opp mot platespilleren; finnes det et røft estimat jeg kan jobbe ut ifra på hvor mye man bør legge i RIAA og PU? RIAA ønsker jeg å plassere i skap sammen med de øvrige komponentene så kvalitet fremfor utseende.
RIAA bør du fortrinnsvis plassere nærmest mulig platesnurreren. Lange ledninger mellom platespiller og RIAA kan by på problemer mht støy og systemtilpassing. Det er ingen gode «tommelfingre» for disponeringen budsjettet mellom platespiller RIAA og PU, det er mer et spørsmål om hvordan konkrete komponenter spiller sammen enn hva de respektive koster.

Et par aktuell RIAAtrinn med alle mulige forbehold om samspill og «smak und behag» kan være:
- AQVox Phono 2 CI http://www.aqvox.de/phono.html dette er en av de veldig få alanserte/differensielle RIAAtrinnene på markedet og passer etter sigende veldig godt sammen med lavimpedante MC-PUer (f.eks. Dynavector, Lyra og Ortofon for å nevne noen). Med differensiell strøminngang kan den muligens også fungere meget godt med lange kabeltrekk dersom du insisterer på å «stue RIAAen vekk». Den er relativt rimelig ift budsjettet ditt, men bør ikke avskrives av den grunn.

- NLE 22 - den fyller litt mer opp i budsjettet og er ganske nær SOTA http://www.proconsumer.dk/default.asp?Action=List&CategoryID=392

Valg av PU er i enda større grad et spørsmål om match med arm/platesnurrer og «smak und behag». Jeg «sverger» til forholdsvis rimelige og snusfornuftige Ortofon MC-PUer med lav impedans og utgangsspenning. Andre liker andre ting. Jf. f.eks. Dynavector og Lyra som ofte nevnes med VPI.

mvh
KJ
 
Topp Bunn