problemer med umik 1

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.648
Antall liker
1.889
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Har skjedd noe rart..
Skulle måle litt med rew og mikrofonen er akkurat som om den står på for høy sensitivitet
Når ingen lyd spilles av måler den ca 55db målt via spl meter, db meter på tlf viser ca 28db
Får ikke kjørt sweeps på noe særlig volum før den mener at jeg clipper. Headroom ligger på 0db mens db måler på tlf viser ca 60db
Har prøvd å legge inn calibreringsfila på nytt uten at det har hjulpet.

Noen som har vært borti lignende? Mikrofonen kan vel ikke ha blitt føkka av at jeg har brukt den 3 ganger, har pakket den fint vekk i esken sin hver gang
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.308
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Restart REW. Kan skje om mikk blir koblet fra og til med REW oppe
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.648
Antall liker
1.889
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
prøvde restart av både program og maskin også, men fant ut av det.
Inne på Spl meter er det noe som heter weighting og man kan velge a c og z, den sto på z. Har satt den på a nå og det virker mere normalt.
Får kjørt sweeps uten at den kutter pga clipping.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.308
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Det er noe annet. A-C-Z vekting setter båndbredden for lydtrykksmålingen hvor Z er full båndbredde. 55dB ved "stille" behøver ikke være unormalt lyder overalt, lyder du ikke hører. Om den avslutter sveip grunnet klipp er det feil et eller annet sted. Bruker du feks en annen USB inngang enn tidligere?
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.391
Antall liker
3.575
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Du kan også åpne mikrofonen i bakkant og sjekke om dip switchene står riktig. Hvis jeg ikke husker helt feil er default 18dB. Det står en del om dette på miniDSP sitt brukerforum.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.648
Antall liker
1.889
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det er noe annet. A-C-Z vekting setter båndbredden for lydtrykksmålingen hvor Z er full båndbredde. 55dB ved "stille" behøver ikke være unormalt lyder overalt, lyder du ikke hører. Om den avslutter sveip grunnet klipp er det feil et eller annet sted. Bruker du feks en annen USB inngang enn tidligere?
ingen andre ting er endret. Og det er jo rart at jeg får kjørt sweeps når jeg endret på dette?
Den trodde jeg hadde 0db headroom når jeg kjørt sweep, mens ekstern db måler viste 60db. Er jo åpenbart at mic`en hadde for mye gain.
Jeg har ikke noen gode svar, har seriøst ikke endret noe, ikke volumet på forforsterkeren en gang (bruker bare digital volumkontroll i windows)
veldig merkelig
Så det du mener er at jeg hadde noen frekvenser i hjemmet som var så høyt som jeg ikke hørte og når jeg kjørte sweep så var de på 100db uten at jeg hørte de?
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.648
Antall liker
1.889
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Du kan også åpne mikrofonen i bakkant og sjekke om dip switchene står riktig. Hvis jeg ikke husker helt feil er default 18dB. Det står en del om dette på miniDSP sitt brukerforum.
Det kan jeg gjøre, men så merkelig at det funket før, har jo ikke endret på noen av dip switchene
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.648
Antall liker
1.889
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Nå er den like mongo på alle. Spiller musikk på kanskje 50db og den mener jeg er oppe i 90db
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.308
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Hatt den Umiken i 6 år nå og hver gang noe lignende har skjedd har det vært et software issue. En eller annen konflikt mellom OS og REW eller noe perifere dingser som har tullet med USB, Sett på innstillingene på USB porten?
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.648
Antall liker
1.889
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hatt den Umiken i 6 år nå og hver gang noe lignende har skjedd har det vært et software issue. En eller annen konflikt mellom OS og REW eller noe perifere dingser som har tullet med USB, Sett på innstillingene på USB porten?
Skal se på det, bruker en usb hub, kanskje det er noe konflikt der?
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.648
Antall liker
1.889
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
hvis den står på 0,25 på control input volume virker det mere riktig
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.648
Antall liker
1.889
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Calibrerte du dette med ekstern db måler eller hvordan kom du frem til 0,53?
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.308
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Plutselig har man vært borti noe i vanvare. Da kan det ofte være lettest å bare starte fra scratch! :LOL: Også har du lært litt om vekting...
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.648
Antall liker
1.889
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Er alltid noe kluss med pc syns jeg. Men ja, har lært litt om vekting :)
 
Topp Bunn