Problemer med tracking, sliten pick-up?

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Har en benz ace sl på vpi scout`n min. Tok frem hi-fi news vinylen idag, og tenkte jeg skulle sjekke sporingen. Den klarer seg på 12 hz, men på 14 og oppover, blir det forvrengning. Denne pick-up`en er jo også oppgitt som 1,6 - 1,9 gram, men jeg må opp mot 1,95 i hvert fall før den klarer 12 hz. Vta og anti-skating skal også være i orden.. Den har blitt brukt med jevne mellomrom i 3 år ca. Er det rett og slett på tide å bytte?

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Selvfølgelig må du bytte ut pickupen. Det er jo på 14 Hz det meste av informasjonen er:cool: Er litt stygg nå,men vis du synes at gjengivelsen er snadder når du spiller musikk så skal vel ikke en liten dum testplate bestemme om du skal bytte pickup,eller.........

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.734
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
"jamne mellomrom" er litt diffust, men det kan verke som det er for kort tid til at pickupen skulle kapitulere alt no. Er det høyrbart på litt brutale transientar? Du har kanskje ei eller anna lita feiljustering? Bruk 2 gram om du må, eller du kan sjå om det er hjelp i å legge ekstra vekt på pickupen (sånt lodd du veit, med skruehol i, som du legg mellom pickup og shell. Ikkje så elegant, akkurat, men eit forsøk verd. Hugs å justere armhøgda etterpå.

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Det har nok mer med sporing å gjøre enn musikk nødvendigvis :) Poenget er at den blir satt ut når den får utlevert ganske normale testoppgaver.. Altså oppgaver hvor man skal stille inn pick-up slik at den låter rent. Generelt syns jeg det låter bra hjemme, men lurer på om dette er et normalt problem når pick-up begynner å bli eldre. Og om den kan sliter mer enn nødvendig på platene f.eks.

edit. Der kom det et innlegg i mellomtiden, ja. Jamne mellomrom betyr vel opp mot en time om dagen. Dvs at den har gått rundt 1200 timer kanskje. Audiophile-Arve, hvorfor skal man legge på et lodd på pick-up om man likevel justerer vekt bak på armloddet.. Har vel ikke merket at pick-up sporer feil under avspilling av krevende musikk.

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.734
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det har nok mer med sporing å gjøre enn musikk nødvendigvis :) Poenget er at den blir satt ut når den får utlevert ganske normale testoppgaver.. Altså oppgaver hvor man skal stille inn pick-up slik at den låter rent. Generelt syns jeg det låter bra hjemme, men lurer på om dette er et normalt problem når pick-up begynner å bli eldre. Og om den kan sliter mer enn nødvendig på platene f.eks.

edit. Der kom det et innlegg i mellomtiden, ja. Jamne mellomrom betyr vel opp mot en time om dagen. Dvs at den har gått rundt 1200 timer kanskje. Audiophile-Arve, hvorfor skal man legge på et lodd på pick-up om man likevel justerer vekt bak på armloddet.. Har vel ikke merket at pick-up sporer feil under avspilling av krevende musikk.
1200 timar kan vere nok til at pickupen syner alderdomsteikn.
Loddet aukar den totale massa til arm/pickupkombinasjonen. Stifttrykket må sjølvsagt vere korrekt likevel. No er det ikkje spesielt aktuelt på ACE i ein JMW-arm (men om du skulle lukkast med ein Denon 103 i same arm, måtte du hengt på mange gram ekstra. Heilt fornøgd ville du nok ikkje verte uansett, ettersom 103 rett og slett ikkje passar i JMW 9 så langt eg har erfart), men det kan tenkjast at auka masse vil få pickupen til å halde seg ørlite meir i ro. Om lag som å legge 50 kg ekstra last over drivhjula på ein bil som spinn på dårleg føre....

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Jeg har vært ute på vinterføre med bilen idag, så point taken :) Skal se om jeg får mer dreisen på den, om ikke blir det ny pick-up. En denon 103 er nok ikke noe jeg har tenkt på, men du må gjerne komme med tips til pick up. Har en Asr mini basis riaa, så den skulle kunne fores med hva det skulle være i hver fall! :) Lurer litt på benz glider, kanskje en ny ace, lyra delos(absolutt smertegrense), dynavector 20x2l(litt klinisk?) eller kanskje grado rf sonata..

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
971
Torget vurderinger
7
Ja, skrenset borti den sound smith pick-up`n forrige dagen, men glemte å nevne den :) Dynavector har også en vpi pick-up. Og de koster akkurat det samme.. Egentlig har jeg lyst til å prøve noe som ikke er så vannvittig dyrt, bare for å kunne slippe ned skuldrene og kanskje sammenligne litt med ace. Men man kan tydeligvis ikke gå så galt om man går for nevnte alternativer :)

Topp Bunn