Problemer med mitt lytterom. *HJELP*

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg har et lytterom på ca 6 x 3,5m. Jeg må sette HT’ene på langveggen pga at hvis jeg bruker kortveggen blir bassen utlignet der jeg må sitte.

Den ene HT’en blir stående noe mer midt på langveggen en den andre. Jeg kan mao ikke sitte midt i på den andre langveggen pga et pipeløp. HT’ene må stå slik som tegningen viser.

Jeg er så heldig å eie en Velodyne DD-12, der kan jeg faktisk se hvilke problemer hver av HT’ene har. Problemet mitt er at den ene HT’en som står mer midt i rommet får en utpreget topp rundt 60Hz og en dipp ved 120-160Hz. Er det noen som har forslag til løsning på femomenet.

T

theStig

Gjest
Punkt 1: du BØR sitte symmetrisk i rommet. Kan du ikke sitte foran den pipa da?

Når det gjelder plassering på kortvegg... kan du ikke si litt om hvor du MÅ sitte, og litt om hvorfor også?

Jeg ville nok foretrukket å spille i lengderetning uansett.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Denne tegningen er bedre å forstå. Hvis jeg plasserer HT’ene i pos 1 og 2 og sitter mellom 3 og 4 får jeg en kansellering i bassen og en slags korridoreffekt i mellomtonen. Forslag?

T

theStig

Gjest
Prøv å sitte mye nærmere, i samme halvdel av rommet som der du har høyttalerne. Trekke høyttalerne godt ut fra sideveggene og frontveggen. Nå har du høyttalerne på 1,5-2 m avstand tipper jeg.

Med et sånt oppsett nærmer du deg nærfeltslytting, og tanken bak er at man reduserer rommets innvirkning ved å sitte tettere på lydkilden.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Gode tips fra Stig. Pipa di er nok enddel av problemet her. Hadde (ikke helt lik men lignende) samme situasjon med min egen pipe. Rev den og bygde den opp pånytt utenfor ytterveggen med kun røykgjennomføring gjennom veggen til ovnen. Hjalp betraktelig... ;D

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Dette minder mig om mitt "problem".
Jeg har tatt ned lerretet, og vendt hele greia slik jeg nå spiller på langs av rommet. (selvom der ikke er mye forskjell på bredden og lengden)
I posisjonen mer eller mindre som et Cardas set-up får jeg elendig skrikende mellomtone der ikke er til å holde ut. Bassen er ok dog.
Rommet er 5 meter dybt, og høyttalerne står 1.70 inne i rommet ut fra bakveggen. Ved å trekke stolen nermere blev mellomtonen gradvis bedre, og med ca 2 meters avstand til høyttalerne blev lyden god og behagelig. Mine høyttalere er dog nesten ikke vinklet nå.....

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.885
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Jeg har et rom ganske likt ditt, untatt pipa. Målene er ca.660 x 360 cm. Mine høyttalere står på kortvegg, ganske nærme sidevegger, noe vinklet mot lytteposisjonen (aksen krysser hverandre et godt stykke bak lytteposisjonen)
Tok utganspunkt i 1/5 regelen fra bakvegg,(i mitt tilfelle skal da membranet 132 cm fra bakvegg.) Jeg har gått 6-7 cm nærmere for å få mer nivå i bassen.
Sweetspoten min er sammelignet med ditt rom ca ved siden av pipa.
Jeg har litt lengre avstand fra høyttaler/stol enn det er mellom høyttalerene.
Når det gjelder "korridoreffekten" du nevner i mellomtonen burde dette kunne dempes i speilpunktene på sidevegger og evt. gulv og tak.

Det er bare å prøve seg frem, og forskjellene i lydbildet er store selv når man forandrer vinklingen kun en cm. eller to. Bildet av anlegget mitt gir en ide om hvordan det ser ut.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Takk for fine innlegg!

Vil gjøre et forsøk igjen med å plassere HT'ene på kortveggen. I posisjon 1 og 2 og sitte litt nærmere. Jeg har forsøkt dette før med et resultat som utligning i bassen og ingen dypbass. Det må vel være noe å gjøre med denne saken.

Du skriver om å dempe tak og vegger. Kan dette ha noe å si vedrørende bassen. Jeg skjønner at det vil ha noe å si vedrørende mellomtonen og oppover. Jeg står ganske fritt til å dele inn rommet med nye vegger etc. Kan det hjelpe og endre fasongen på rommet?

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Det var en som beregnet rommet mitt før en gang her på sentralen. Han fant ut hvilke resonanser rommet har. Dette stemmer med hva jeg oppfatter.

Hvis jeg gjør rommet kortere hva skjer da i bassen?

K

kbwh

Gjest
f=330/2L

Resonansfrekvensen blir som formelen viser høyere når veggen blir kortere.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Dvs:

Lengde resonans 330/12.4 = 27Hz
Bredde resonans: 330/7 = 47Hz
Høyde resonans: 330/4,8 = 69Hz

Dette forstår jeg som rommets egenresonanser. Hvis jeg ser på mine målekurver stemmer dette i grove trekk, hvis jeg måler ved pipa og har HT’ene i pos 2 og 3.

Hvis jeg går rundt i rommet og hører etter, vil trykket fra de forskjellige frekvensene variere mye. Sikkert over 10db helt avhengig av hvor jeg plasserer meg.

Hvis jeg bare lar en av HT'ene spille om gangen, ser jeg at mitt hovedproblem ligger hos den ene HT'en som står midterst rommet. Posisjon 3.

Jeg ønsker egentlig å spille på langs av rommet. Altså med HT’ene i pos 1 og 2.

Vil derfor bruke tid og penger på å få dette til.

Trenger jeg kanskje å gjøre noe med veggen bak meg?

T

theStig

Gjest
Romresonanser (stående bølger) spiller inn, det er klart, men hvor mye høyttalerne trigger disse, er avhengig av hvor høyttalerne står. Hvis man har høyttaleren plassert i et såkalt nullpunkt for en stående bølge, blir ikke denne "aktivert" i det hele tatt. Hvis man også selv sitter i et nullpunkt, er det store muligheter for at frekvensen som har nullpunkt i lytteposisjonen ikke høres i det hele tatt heller.

Dette var stående bølger. I tillegg spiller rene refleksjoner inn, såkalte Boundary Reflections. Disse er uavhengige av de stående bølgene, de lever sin egen verden på en måte. Refleksjonene blander seg med direktelyden fra høyttalerne, og skaper peak'er og dip'er i responsen.

Man må altså ta hensyn til begge disse tingene, og da blir det med ett litt vanskeligere.

Jeg kan kjøre rommet ditt i noe software jeg har, men da må jeg også vite takhøyden din samt antall og plassering av basselement(er) i høyttalerne dine.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.653
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Målene er 6,18 x 3,42 x 2,38. Se tegning.

Merlin VSM-MX 1 x 6,5" bass i hver kasse. ca 85cm til senter over gulvet og i plassering 1 og 2.  Se tegning.

Topp Bunn