Problemer med Michell orbe record clamp

thomaslmh

Medlem
Ble medlem
04.03.2013
Innlegg
47
Antall liker
11
Torget vurderinger
2
Hei folkens, jeg har en Michell Gyro SE/SME 309 med Orbe record Clamp, som ikke når gjengene på spindelen når vinylen er tykkere, typisk rund 180g. Michell sin egen patent med ring rundt spindelen som skaper full kontakt med tallerken og som er brukt av andre, bla VPI, funker altså ikke med deres eget Orbe-clamp kit til tykk vinyl. Er det noen som har tips til løsning, feks en annen god clamp som passer gjengene til Michell-spindelen?
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
637
Antall liker
1.953
Torget vurderinger
1
Hei folkens, jeg har en Michell Gyro SE/SME 309 med Orbe record Clamp, som ikke når gjengene på spindelen når vinylen er tykkere, typisk rund 180g. Michell sin egen patent med ring rundt spindelen som skaper full kontakt med tallerken og som er brukt av andre, bla VPI, funker altså ikke med deres eget Orbe-clamp kit til tykk vinyl. Er det noen som har tips til løsning, feks en annen god clamp som passer gjengene til Michell-spindelen?
Heisann

Har også en gyrodeck med orbe clamp. Ved 180g vinyl skal den lille løse plastikk ringen rundt spindelen fjernes. Har fått tak på alle mine lp er selv om et par stk har vært i grenseland. Ved å fjerne ringen får du ørlite mer høyde og litt mindre område vinylen skal presses ned mot slik at den slutter mot tallerken ytterst. Har blitt en logisk rutine å ta av/på denne lille ringen etterhvert som man bytter plater. Om det er uklart hva jeg mener kan jeg poste noen bilder... I morgen.

Mvh Atle
 

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2014
Innlegg
1.547
Antall liker
2.612
Sted
Bergen
Jeg har også en Michell Clamp som var tenkt til min forrige snurre. Der var spindel for kort uansett hva jeg fant på, jeg ble så irritert på dette at den ble liggende i en skuff selv om jeg har snurre nå som den kan brukes på. Har for så vidt testet den, men det finnes overhode ingen gain lydmessig på å bruke den kontra vekt-clamp som ble kjøpt inn i stedet. Platen er like stabil med begge typer clamp.
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
637
Antall liker
1.953
Torget vurderinger
1
Hei igjen

Bare for å avklare:
_20181216_013642.jpg

Den løse ringen på ved vanlig vinyl, av ved 180g.
Om det er slik du bruker den og du fortsatt ikke får napp på gjengene måvi se nærmere på saken

Mvh Atle
 

thomaslmh

Medlem
Ble medlem
04.03.2013
Innlegg
47
Antall liker
11
Torget vurderinger
2
Hei Atle og co, tusen takk for svar. Dette er helt klart, og jeg får som regel tak i gjengene på spindelen også ved endel 180g. Når det ikke går, tar jeg av ringen, og så får jeg også tak ved tykkere vinyl. Dog er problemet da at jeg ikke får vinylen til å ligge klistret på tallerkenen i ytterkant. Og da forsvinner jo poenget med clamp. På min andre michell gyro se med vanlig clamp som jeg har på hytta, er det ingen problemer - filtringen gjør jobben og jeg legger bare trykk på når jeg fester clampen. Tilbake til orbe-systemet: det ideelle hadde vært en annen clamp med gjenger som begynner tidligere og som passer spindelen. Hva med Avid? Andre? Er dette prøvd?
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Har en Gyrodeck som er ombygd til Orbe. Har aldri opplevd problematikken du nevner med den. Har ca. 1 cm fra ringen og opp til gjengene. Virker både med 180 og 200gr.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.510
Antall liker
15.397
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Har en Gyrodeck som er ombygd til Orbe. Har aldri opplevd problematikken du nevner med den. Har ca. 1 cm fra ringen og opp til gjengene. Virker både med 180 og 200gr.
Har heller ingen problemer med min Gyrodec/Orbe på 180-200gr.

984E9F9A-5E4C-4237-9B97-1DB9A4424784.jpg
 
Sist redigert:

thomaslmh

Medlem
Ble medlem
04.03.2013
Innlegg
47
Antall liker
11
Torget vurderinger
2
Hei, takker. Dette er interessant. Jeg gjør akkurat den målingen og får samme resultat. Dog er jo ikke dette målet relevant, ettersom clampen griper gjengene fra toppen av spindelen, ikke fra bunnen. Min teori er at gjengene i selve clampen min begynner for høyt opp, slik at den ikke griper når platene blir for tykke. Det at flere må droppe ringen ved tykkere plater, og således iblant ikke få kontakt mellom LP og tallerken i ytterkant, er pussig at en så god og erfaren produsent som Michell ikke har tenkt over. Alternativt er det altså produsert endel clamper med for høy avslutning av gjengene slik at den ikke når gjengene på spindelen ved tykkere plater. Jeg burde prøve en annen clamp - Michell eller annen som også har gjenger. Synspunkter?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.918
Torget vurderinger
24
Kan ikke huske at dette var et problem på min Orbe SE.

På Avid (i hvert fall Acutus) er man avhengig å få klampen til å gripe da spindelen er hevet i forhold tallerkenen og LP-en «flyter i lufta» til den brettes om senterspindelen med klampen.
 

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
193
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Sjekket selve clampen. Clampfoten og skrumekanismen på toppen. Ser ut som gjengene begynner i bunn av skrumekanismen. Da har jeg ihverfall minst 1 cm med gjenger og. Forøvrig måler da clampfoten også ca. 1 cm. Når clampen legges på uten plate, men med skrukontakt har jeg 0.5 cm tilgjengelig. Med plate på 200 gram og ved første skrukontakt(den sitter fast) har jeg når clampen trekkes lett opp ca. 2mm åpning.
 
Sist redigert:

thomaslmh

Medlem
Ble medlem
04.03.2013
Innlegg
47
Antall liker
11
Torget vurderinger
2
Ser ikke ut till at gjengene på min clamp går langt nok ned. Helt åpenbart det som er problemet, ettersom spindelen min måler samme som bildet over.
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
637
Antall liker
1.953
Torget vurderinger
1
Hei igjen

Du kan forsøke om den lille spindelen er skrudd langt nok ned i tallerken. En omdreining til+ kan gjøre at du får presset platen lengre ned og samtidig får napp på gjengene med clampen. Noe er det som ikke stemmer helt....

Lykke til

Mvh Atle
 

thomaslmh

Medlem
Ble medlem
04.03.2013
Innlegg
47
Antall liker
11
Torget vurderinger
2
Hei Atle, takk, men dette skjønner jeg ikke helt. Jo lenger ned jeg skrur spindelen, desto vanskeligere blir det jo for klampen å gripe gjengene. Uansett er spindelen skrudd så langt det går og alt ser riktig ut på tallerkenen.
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
637
Antall liker
1.953
Torget vurderinger
1
Hei igjen

Da har jeg nådd enden på min clamp-kompetanse dessverre. Om du orker kan du lete etter lignende problemstillinger på utenlandske forum, gjerne engelske. Synd om du ikke får det til, alt jeg har lest tilsier at orbe clamp KIT på gyro tallerken skal være en god oppdatering.

Lykke til

Mvh Atle
 

thomaslmh

Medlem
Ble medlem
04.03.2013
Innlegg
47
Antall liker
11
Torget vurderinger
2
Ny clamp. Problemet løst. Griper på alle tykkelser. Takk for praten.
 
Topp Bunn