Problemer med mc-stepup Thor Hauge

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Som sagt i overskriften - mc-stepup intersection series (med batteridrift). Produktet er sjekket og feiler ingenting! Igjennom nad pp2 fungerer det fint.

Problemet er når jeg kobler det til innebygd riaa (vk p3) i bat vk3 ix se, som for øvrig også fungerer på begge innganger, low og high gain direkte fra platespiller, også via xindak mc - stepup (passive)

Det er kun med aktiv\ thor-hauge at jeg får lav og meget utydelig, kun deler av frekvensområde (som om et hårstrå skulle ligge på stiften) og problemet oppstår kun i ene kanalen (rød/pluss) . Den andre kanalen spiller helt fint..

Merkelig fenomen - har målt inngangene på kortet til 40,3 K.ohm!! Er vel greit det - skulle vært 47 kanskje..?

Noen ideer! ? Pickup er denon 103r, og det er for og få fullt utbytte av den at jeg trenger denne mc-stepup som jeg har ventet på i ukesvis, returnerte til og med den første jeg fikk grunnet denne feilen, men den er målt og sjekket av Thor Hauge og feilet heller ingenting!

Kan også tilføye at i samme kanal kommer det høy sprakelyd når jeg skrur inngangsvelger til riaa - det kommer også en "tikkelyd" fra volumkontrollen når jeg skrur på den.. altså i høyttaleren. Preampen er normalt dørgende tyst!

VH

JT
 
A

aair

Gjest
Spiller du med batteriladeren tilkoblet? Har du vært i kontakt med Steen Thorhauge?
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Ja spiller med den tilkoblet.. har vært i kontakt med ham: han forstår ingenting av dette.. Edit: kneppelyd fra volum-pot kommer i begge kanaler, fra en til vanlig tyst preamp

Det må være noe feil her, for med volum på moderat nivå og jeg skrur inngansvelger over til riaa så skaper det så mye støy at monoblokkene går i sikringsmodus (slår seg av) - EC aw 180 - noe av det samme jeg opplevde ved høye volumer for noen år siden: da hadde preampen dc-lekkasje og kondensatorene ble byttet... kan det henge igjen noe av dette problemet: men kun via riaa-trinn ?

Jeg spør fordi jeg er ikke så teknisk anlagt, og har egentlig ikke så peiling på strøm heller.. er ikke ute etter noe fasitsvar, men litt brainstorming
 
Sist redigert:
A

aair

Gjest
Prøv å spille uten laderen tilkoblet. En kompis av meg opplevde merkbart mindre støy under spilling med laderen til Thorhauge-step up'en frakoblet strømnettet.
 
Sist redigert:

nlykke

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2008
Innlegg
3.597
Antall liker
11.151
Krysskobl kablene fra mc til forforsterker og hør om feilen flytter seg over til den andre kanalen. Hvis ikke det skjer ligger feilen trolig i forforsterkeren.

Mvh Petter.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.279
Antall liker
9.519
Torget vurderinger
2
er det ok med kun EN kanal tilkoblet?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.799
Antall liker
353
Torget vurderinger
3
Kan det være et rør som er gåent i BAT'en? Siden du får klikkelyder og støy kan det være et rør som er mikrofonisk i RIAA-delen til preampen......
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Det var merkelig: problemet vedvarer ved kryssbytte av kabler.. i akkurat samme kanal.

Krysskobl kablene fra mc til forforsterker og hør om feilen flytter seg over til den andre kanalen. Hvis ikke det skjer ligger feilen trolig i forforsterkeren.

Mvh Petter.
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Godt forslag, men det er ikke egne rør til riaa-delen.. og preampen spiller som ei kule på cd-er
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Har jeg misforstått noe.. ? trodde rød og hvit rca-kabel var til hver sin kanal? , men det spiller fin musikk i venstre kanal uansett hvilken kabel som er tilkoblet?, eller surrer jeg nå? Er lenge siden jeg har spilt ubalansert.. altså med rca-kabler
 
A

aair

Gjest
Er kabelen ut fra step up skjermet? Har du byttet batteri i step up og feilkoblet + og - kan du også oppleve problemer med støy.
 
A

aair

Gjest
Hmmm! Om du er helt sikker på at det er step up kunne du eventuelt sendt den til Thorhauge for sjekk. Pell ut batteriet så blir den billigere å sende til Danmark.
 
Sist redigert:

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Det feiler ikke step up noe... har testet den via separat riaatrinn :)

VH
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Stor takk til Audiomix :) nå er step-up i gang her, det var godt. Grei oppgradering fra Xindak for å være ærlig - i alle fall til 103 R

JT
 
Topp Bunn