Problemer med LCAudio DAC

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.378
Torget vurderinger
1
Dersom pengene er en begrensning så vil jeg foreslå at du i første omgang holder deg unna de eksotiske delene, de kan du altid eksperimentere med senere. 22 ohm i serie med forsyningsspenningen og 100mF til jord gir et lavpassfilter med -3dB ved ca 0,07 Hz. Effekten av dette er en kraftig reduksjon av ripple. Avhengig av strømtrekket fra DACen vil det imidlertid bli et spenningsfall over motstanden som evt kan by på trøbbel.

Jeg foreslår følgende:
- Som likeretterdiode forselår jeg 1N5401(-04), de tåler 3A RMS og vedvarende repetitive pulser på op til ca 15A ved 60 Hz (dvs maks ladestrøm ved likeretting, sålenge effektivverdien - RMS - ikke overstiger 3A), varenr hos elfa er 70-036-19 (-27/-43).
- Motstand en std effektmostand på f.eks. 3,3 ohm, som gir mindre mulighet for evt problemer med forstort spenningsfall. 3,3 ohm i kombinasjon med 100mF gir fortsatt en knekkfrekvens under 1Hz og en demping av ripple ved 100 Hz på ca 46dB. f.eks. en billig trådvilket 5W utgave - vare nr 60-036-85.

mvh
KJ

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Da har jeg fått en av lærerne ved skolen til å bestille inn kondesatorer, dioder og motstander...
Så er det bare å vente og se når delene kommer ;D

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
KJ skrev:
Dersom pengene er en begrensning så vil jeg foreslå at du i første omgang holder deg unna de eksotiske delene, de kan du altid eksperimentere med senere. 22 ohm i serie med forsyningsspenningen og 100mF til jord gir et lavpassfilter med -3dB ved ca 0,07 Hz. Effekten av dette er en kraftig reduksjon av ripple. Avhengig av strømtrekket fra DACen vil det imidlertid bli et spenningsfall over motstanden som evt kan by på trøbbel.

Jeg foreslår følgende:
- Som likeretterdiode forselår jeg 1N5401(-04), de tåler 3A RMS og vedvarende repetitive pulser på op til ca 15A ved 60 Hz (dvs maks ladestrøm ved likeretting, sålenge effektivverdien - RMS - ikke overstiger 3A), varenr hos elfa er 70-036-19 (-27/-43).
- Motstand en std effektmostand på f.eks. 3,3 ohm, som gir mindre mulighet for evt problemer med forstort spenningsfall. 3,3 ohm i kombinasjon med 100mF gir fortsatt en knekkfrekvens under 1Hz og en demping av ripple ved 100 Hz på ca 46dB. f.eks. en billig trådvilket 5W utgave - vare nr 60-036-85.

mvh
KJ
Kulmodstande i digitalteknik giver blødere lyd.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Nå er delene kommet, skal innom posten når pappa kommer hjem fra jobb.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Forresten, trenger jeg et veldig stort tverssnitt på kablene som skal gå mellom kondensator og print? Har noe kabel på 0,7mm2 som jeg har brukt med godt resultat i noen DIY signalkabler.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Der hvor det skal gå store peakstrømmer, f.eks mlm likeretterbro og første kondis(er), kan du med fordel gå over 1kvmm, mener jeg. Der hvor stømtrekket er mer begrenset, som ut til dac, er 0,7 godt nok i massevis.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Akapaz skrev:
Forresten, trenger jeg et veldig stort tverssnitt på kablene som skal gå mellom kondensator og print? Har noe kabel på 0,7mm2 som jeg har brukt med godt resultat i noen DIY signalkabler.
Det er rigeligt.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Vil det være mulig å tvinne sammen to kabler for å øke tverrsnittet eller vil det bli noen forstyrrelser av ett eller annet slag?
Ser nå at det er en form for gjenger der kabelen skal festes, må de være spresielle plugger der eller kan jeg bare lodde kabelen rett i?
Er det uansett hvilken rekkefølge dioden og motstanden kommer i?

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Nå har jeg fått fjerna diodene og kondensatorene, men venter litt med loddinga siden loddebolten min ikke er av beste sort. Skal se om jeg får lånt en av onkelen min i morgen...

Kan vel også nevne at jeg har satt inn en 3x1,5mm2 ølflex nettkabel.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Ser dette ut som ei god plassering for kondensatorene?
Tenkte at de ikke burde stå så alt for nær signaldelen.

Akapaz

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2008
Antall liker
196
Sted
Sørreisa
Torget vurderinger
1
Kanskje jeg skulle lage en egen tråd for modifiseringen ettersom jeg har funnet ut hva som er feilen i denne tråden...

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Akapaz skrev:
Kanskje jeg skulle lage en egen tråd for modifiseringen ettersom jeg har funnet ut hva som er feilen i denne tråden...
Jeg tror fejlen er at folk synes du bruger for mange penge det forkerte sted. De er meget bedre anvendt på noget andet. F.eks. bedre modstande evt. nye kredse og kondensatorerne der sidder direkte på printet. Bedre RCA og signalledninger etc.

Topp Bunn