Problemer med kabellengde?

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Et lite spørsmål; jeg har et par black magic revelation IC, 3 meters lengde. Vil denne lengden kunne medføre noen problemer for bruk mellom cd-spiller og forsterker, eller vil det være grei skurring?

N

nb

Gjest
nescafe skrev:
Et lite spørsmål; jeg har et par black magic revelation IC, 3 meters lengde. Vil denne lengden kunne medføre noen problemer for bruk mellom cd-spiller og forsterker, eller vil det være grei skurring?
Det går aldeles strålende.

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Vel, takk skal du ha! Akkurat det svaret jeg håpet på.... ;D

N

nb

Gjest
nescafe skrev:
Vel, takk skal du ha! Akkurat det svaret jeg håpet på.... ;D
Det er jo ikke verre enn at du prøver og også prøver med en kortere lengde, men jeg har svært vanskelig for å se at en meter eller to til eller fra skulle ha noensomhelst betydning.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Du får tre ganger mere tap enn med en en-meter av samme merke ???
I praksis en liten dynamikkavmatning.

Mvh. RS

N

nb

Gjest
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
Burde jo kunne kompenseres med å vri ørlite på volumkontrollen da tapet burde være lineært.
Tre ganger for alle praktiske formål null er også for alle praktiske formål null. Tror dynamikkegenskapene til en signalkabel på 1 eller 3 meter er enormt mye større enn f.eks resten av anlegget, CD-mediet, innspillingsutstyret etc.

Altså et ikke-problem.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
nb skrev:
R.Solhaug skrev:

Mvh. RS
Burde jo kunne kompenseres med å vri ørlite på volumkontrollen da tapet burde være lineært.
Tre ganger for alle praktiske formål null er også for alle praktiske formål null. Tror dynamikkegenskapene til en signalkabel på 1 eller 3 meter er enormt mye større enn f.eks resten av anlegget, CD-mediet, innspillingsutstyret etc.

Altså et ikke-problem.
Du kan ikke kompensere tapt dynamikk ved å skru opp volumet :-*
-om det derimot har noen særlig betydning i dette anlegget er en annen sak.

Mvh. RS

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.344
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Tapt dynamikk? fra 110 til 109,9dB?
Kanskje mer som fra 160dB til 159,999 dB?

mvh
KJ

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
R.Solhaug skrev:
Du kan få et lite signaltap, men hvis du snakker resistiv motstand her, så betyr det ikke noe mer enn en minimal justering på volumkontrollen. Man mister således nivå, men ikke dynamikk.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
nescafe skrev:
Beklager, men jeg klarer ikke dy meg:
Det er problematisk dersom forsterker og CD-spiller står for langt fra hverandre... ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Du kan kanskje regne det fram til et ikke hørbart tap over 100kHz ;)
Tenk at kabelen kanskje har et sted mellom 30 og 100 pF / meter. At forforsterkeren har en utgangsimpedans på <<1kohm og at utgangsforsterkeren har en inngangsimpedans på >50kohm. Helt teoretisk altså.

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Jeg tenkte litt mer i samme baner som Audiomix her.

Min egen cd-spiller er spesifisert med maks kapasitiv last på 100pF. Et par meter signalkabel, volumpot og RF-filter i forforsterkeren og vips så har du mistet all dynamikk. Derfor kjører jeg enkel tvunnet 0,5mm sølvkabel på 20 cm mellom kilde og forforsterker. Det blir noe sånt som 20pF last totalt. En meter skjermet kabel vil derimot ta helt knekken på spilleren. Det vil selvsagt være systemavhengig, men lengden på signalkabel trenger ikke være helt uvesentlig.

Motstanden er derimot helt uinteressant. Det første som skjer i forsterkeren din er at signalet går igjennom en seriemotstand på noen kilo-ohm. Noen ohm fra eller til har liten betydning.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
DIY_dude skrev:
Derfor kjører jeg enkel tvunnet 0,5mm sølvkabel på 20 cm mellom kilde og forforsterker. Det blir noe sånt som 20pF last totalt. En meter skjermet kabel vil derimot ta helt knekken på spilleren. Det vil selvsagt være systemavhengig, men lengden på signalkabel trenger ikke være helt uvesentlig.
Dette med at "en meter skjermet kabel vil derimot ta helt knekken på spilleren" skjønte jeg ikke. Det finnes da flere skjermede signalkabler som har rundt 50pF per meter? Sånn sett synes jeg faktisk at 20pF for 20cm kabel høres temmelig mye ut.

Jeg er også litt nysgjerring på hvilken CD-spiller du har, og hvor du fant den spesifikasjonen på utgangen. Maks last på 100pF høres veldig lavt ut. Hva er utgangsimpedansen på den?

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
roffe skrev:
Dette med at "en meter skjermet kabel vil derimot ta helt knekken på spilleren" skjønte jeg ikke. Det finnes da flere skjermede signalkabler som har rundt 50pF per meter? Sånn sett synes jeg faktisk at 20pF for 20cm kabel høres temmelig mye ut.
20pF blir totalt inkludert attenuator og filter i forforsterkeren (sånn cirkus). Kabelen har en kapasitans på ca 4 pF. Maks kapasitiv last er oppgitt i databladet til dacen. Jeg kjører uten buffer. Hvis jeg for eksempel skulle brukt en meter Supra EFF-I (77pF) ville jeg nærmet meg 100pF. Da snakker vi forvrengning. Har prøvd. Det låter helt grusomt.

Tallene varierer i hvert enkelt tilfelle. Det er vanlig med både større kapasitive laster og mer tolerante kilder. Eksempelet var ment for å vise at det finnes oppsett der kabelens last ikke er ubetydelig. Spesielt hvis det er snakk om strekk på flere meter.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
At det skulle forårsake forvrengning høres jo vanvittig ut. Det jeg har funnet om kabelteori tyder i verste fall på at man kan få en filtereffekt på kilder med lav utgangsimpedans kombinert med høy kapasitans som gjør at man får et tap i diskanten. Det var derfor jeg også lurte på hva slags utgangsimpedans det er på spilleren. Er denne svært høy, så vil du ganske riktig kunne få effekter i det hørbare området.

Dette understreker for øvrig det jeg har som hovedregel når det gjelder kabler, nemlig at det er matchingen mellom utstyr og kabler som er det viktigste, og at det en kabel evt. gjør med lyden i ett oppsett ikke nødvendigvis er reproduserbart i alle andre oppsett.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
nb skrev:
R.Solhaug skrev:
Amatører :-*

Msh. RS
Hvor mye dynamikktap mener du man får da?
Dynamikktapet i en signalkabel kan minne mye om det du får ved kasettopptak; hvor mye er se4lvfølgelig avhengig av spillerens/kabelens kvalitet. 3 meter kabel gir en hørbar avmatning, selv med de beste kabler. Meeen, ikke på langt nær like mye tap som 3 meter høyttalerkabel.

Mvh. RS

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Ingen kan nekte deg retten til å være dum :-*

Mvh. RS

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
305
R.Solhaug skrev:
Ingen kan nekte deg retten til å være dum :-*

Mvh. RS
Dum? Trodde at installasjonskabel var din greie også??

Jeg synes det er rimelig arti å se hva som blir brukt i den virkelige verden....Les linken en gang til... ;)

Topp Bunn