|
Det går aldeles strålende.nescafe skrev:Et lite spørsmål; jeg har et par black magic revelation IC, 3 meters lengde. Vil denne lengden kunne medføre noen problemer for bruk mellom cd-spiller og forsterker, eller vil det være grei skurring?
Det er jo ikke verre enn at du prøver og også prøver med en kortere lengde, men jeg har svært vanskelig for å se at en meter eller to til eller fra skulle ha noensomhelst betydning.nescafe skrev:Vel, takk skal du ha! Akkurat det svaret jeg håpet på.... ;D
Burde jo kunne kompenseres med å vri ørlite på volumkontrollen da tapet burde være lineært.R.Solhaug skrev:Du får tre ganger mere tap enn med en en-meter av samme merke ???
I praksis en liten dynamikkavmatning.
Mvh. RS
Du kan ikke kompensere tapt dynamikk ved å skru opp volumet :-*nb skrev:Burde jo kunne kompenseres med å vri ørlite på volumkontrollen da tapet burde være lineært.R.Solhaug skrev:Du får tre ganger mere tap enn med en en-meter av samme merke ???
Mvh. RS
Tre ganger for alle praktiske formål null er også for alle praktiske formål null. Tror dynamikkegenskapene til en signalkabel på 1 eller 3 meter er enormt mye større enn f.eks resten av anlegget, CD-mediet, innspillingsutstyret etc.
Altså et ikke-problem.
Kanskje mer som fra 160dB til 159,999 dB?Valentino skrev:Tapt dynamikk? fra 110 til 109,9dB?
Du kan få et lite signaltap, men hvis du snakker resistiv motstand her, så betyr det ikke noe mer enn en minimal justering på volumkontrollen. Man mister således nivå, men ikke dynamikk.R.Solhaug skrev:Du får tre ganger mere tap enn med en en-meter av samme merke ???
Beklager, men jeg klarer ikke dy meg:nescafe skrev:Et lite spørsmål; jeg har et par black magic revelation IC, 3 meters lengde. Vil denne lengden kunne medføre noen problemer for bruk mellom cd-spiller og forsterker, eller vil det være grei skurring?
Åh huff!KJ skrev:Kanskje mer som fra 160dB til 159,999 dB?Valentino skrev:Tapt dynamikk? fra 110 til 109,9dB?
mvh
KJ
Valentino skrev:Åh huff!KJ skrev:Kanskje mer som fra 160dB til 159,999 dB?Valentino skrev:Tapt dynamikk? fra 110 til 109,9dB?
mvh
KJ
Hvor mye dynamikktap mener du man får da?R.Solhaug skrev:Amatører :-*
Msh. RS
Dette med at "en meter skjermet kabel vil derimot ta helt knekken på spilleren" skjønte jeg ikke. Det finnes da flere skjermede signalkabler som har rundt 50pF per meter? Sånn sett synes jeg faktisk at 20pF for 20cm kabel høres temmelig mye ut.DIY_dude skrev:Derfor kjører jeg enkel tvunnet 0,5mm sølvkabel på 20 cm mellom kilde og forforsterker. Det blir noe sånt som 20pF last totalt. En meter skjermet kabel vil derimot ta helt knekken på spilleren. Det vil selvsagt være systemavhengig, men lengden på signalkabel trenger ikke være helt uvesentlig.
20pF blir totalt inkludert attenuator og filter i forforsterkeren (sånn cirkus). Kabelen har en kapasitans på ca 4 pF. Maks kapasitiv last er oppgitt i databladet til dacen. Jeg kjører uten buffer. Hvis jeg for eksempel skulle brukt en meter Supra EFF-I (77pF) ville jeg nærmet meg 100pF. Da snakker vi forvrengning. Har prøvd. Det låter helt grusomt.roffe skrev:Dette med at "en meter skjermet kabel vil derimot ta helt knekken på spilleren" skjønte jeg ikke. Det finnes da flere skjermede signalkabler som har rundt 50pF per meter? Sånn sett synes jeg faktisk at 20pF for 20cm kabel høres temmelig mye ut.
Dynamikktapet i en signalkabel kan minne mye om det du får ved kasettopptak; hvor mye er se4lvfølgelig avhengig av spillerens/kabelens kvalitet. 3 meter kabel gir en hørbar avmatning, selv med de beste kabler. Meeen, ikke på langt nær like mye tap som 3 meter høyttalerkabel.nb skrev:Hvor mye dynamikktap mener du man får da?R.Solhaug skrev:Amatører :-*
Msh. RS
realist skrev:Litt perspektiv fra en tråd i et annet forum.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=23458
Skulle ikke forbause meg det minste om disse kinoene er THX-sertifisert....eller enda værre, THX-ultrasertifisert.....med ganske vanlig installasjonskabel.R.Solhaug skrev:realist skrev:Litt perspektiv fra en tråd i et annet forum.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=23458
Du glade vannvidd
Mvh. RS
Dum? Trodde at installasjonskabel var din greie også??R.Solhaug skrev:Ingen kan nekte deg retten til å være dum :-*
Mvh. RS