Problemer med Electrocompaniet ECD2

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.600
Antall liker
1.862
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hei

Valgte å registrere meg i dag da jeg har problem jeg håper andre her inne kan hjelpe meg med.

Jeg har nettopp handlet meg en Electrocompaniet ECD2 dac.

Jeg får bare skurr dersom jeg velger å spille av visse filer fra min Samsung 65 8005 tv. Youtube og noen videofiler går fint.
Tv`en står på PCM ut, og det fungerer fint på mine Rega og mine Abrahamsen V6 dac, kun electrocompaniet som har dette problemet. Filene jeg prøver å spille av er i utgangspunktet i 2 kanals lyd så det burde jo ikke være noe konflikt her?
Uansett så dekoder Samsung tv`en og sender lydsignalet til dac som to kanals.

Problem nr 2 regner jeg med er et driverproblem. Jeg får ikke innstallert driver eller detektert DAC`en via min pc som kjører windows 8 64 bit. Har prøvd med en annen pc jeg har som kjører win 7 64 bit og der fungerer det smertefritt.

På hjemmesiden til EC er det en driver som kan lastes ned for Win 8, denne har jeg selvfølgelig prøvd uten at det hjalp.

Er det noen andre som har fått til å legge inn driver på windows 8 64 bit?

Har fortsatt et par dager igjen av byttetiden så jeg må nesten ta et valg snart, bortsett fra disse to problemene er jeg veldig fornøyd med DAC`en.Får jeg ikke fikset opp i dette er jeg redd jeg må levere den tilbake.

Problemet blir å finne en ny dac som har volumkontroll..
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg syns du burde spørre om dette der du kjøpte den, de bør kunne hjelpe deg med snags som dette.
 

MrMarbles

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.02.2013
Innlegg
85
Antall liker
19
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heisann,

Fikk samme problem med å installere Windows 8 driver i går da jeg mottok min helt nye ECI 6D. Har allerede fått svar fra EC og fått instruksjoner på hvordan det løses (hint: må skru av at Windows skal bare akseptere signerte drivere). Jeg kan sende deg instruksjonene pr mail om du vil, bare send meg en PM.

Når det gjelder ditt første problem, så har jeg også hatt dette hele veien etter at jeg gikk fra Surround til Stereo tidligere i år. Da har jeg hatt 3 forskjellige DACer og de alle hadde problemer med lyd fra "SMART"-TVen. Med ECI 6Den så får jeg endelig til å bruke min Airport Express igjen! Det er nok TVen som sender lyden ut i feil format som er problemet her. Ville uansett prøvd å unngå å sende musikk igjennom TVen, da TVen ofte f.eks. ikke klarer å kjøre annet enn 16bit 48000Hz (gjelder min Panasonic L55WT50). Den klarer f.eks. IKKE å kjøre 44100Hz!!
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.600
Antall liker
1.862
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Takk for svar, jeg tenkte også at det var det som var problemet hos meg også. Har sendt deg pm :)

Når det gjelder problemet med skurr så stusser jeg på at det kun er EC dac som har problemet her.
Det eneste jeg gjorde var å bytte ut abrahamsen dac med EC dac. Kabler og oppsett på tven er helt likt.

Det er jo selvfølgelig en mulighet å bruke en annen avspillingsmetode enn tv`ens smartfunksjon, men er egentlig veldig fornøyd med den da jeg slipper enda en boks og den spiller av alle slags filformat direkte på tven. Jeg har en apple tv og et par andre bokser jeg kan bruke, men ingen av disse takler 3d.
 

ChuckNorris

Bransjeaktør
Ble medlem
10.09.2009
Innlegg
104
Antall liker
39
Sted
Kristiansand
Torget vurderinger
3
Problem nr 2 regner jeg med er et driverproblem. Jeg får ikke innstallert driver eller detektert DAC`en via min pc som kjører windows 8 64 bit. Har prøvd med en annen pc jeg har som kjører win 7 64 bit og der fungerer det smertefritt.

På hjemmesiden til EC er det en driver som kan lastes ned for Win 8, denne har jeg selvfølgelig prøvd uten at det hjalp.

Er det noen andre som har fått til å legge inn driver på windows 8 64 bit?

Problemet her er at Electrocompaniet har vært for sløve med å kjøpe lisens til driverene sine slik at de blir digitalt signert.
Oppgraderte selv til Win8 for en stund siden og fikk samme problem som du nevner.
i Windows 8 er det ikke mulighet for å installere drivere som ikke har digital driversignatur.


"Løsningen" er å følge en "oppskrift" Electrocompaniet har.
Her har du løsningen.


[FONT=Calibri,Bold][FONT=Calibri,Bold]Windows 8 driver installation instructions for ECD2, ECI6D/DS,
PI2D
[/FONT]
[/FONT][FONT=Calibri,Bold][FONT=Calibri,Bold]The following procedure prepares Windows 8 for the installation of Non Microsoft certified USB
drivers.
Important!
It is important first following the procedure below. Otherwise the driver installation will fail.
We recommend downloading and saving the drivers on a USB drive first.

[/FONT]
[/FONT][FONT=Calibri,Bold][FONT=Calibri,Bold][FONT=Calibri,Bold][url]http://www.electrocompaniet.no/downloads/firmware.html[/URL]
[/FONT]
[/FONT]
[/FONT][FONT=Calibri,Bold][FONT=Calibri,Bold][FONT=Calibri,Bold][/FONT][/FONT][/FONT]1. On the "Metro" Start Screen: move your mouse to the right corner of the screen.

2. When the Charms menu appears: click on the settings / gear icon

3. On the following little screen: select Change PC Settings in right lower corner

4. A screen on the left with several options will appear.

Select General on the left menu.

5. Scroll to the bottom on the right side of the menu and select Restart Now under Advanced

Setup.

[FONT=Calibri,Bold][FONT=Calibri,Bold]Your PC will appear to restart and then popup with another menu with several options.

[/FONT]
[/FONT]
[FONT=Calibri,Bold][FONT=Calibri,Bold][/FONT][/FONT]6. Select Troubleshoot, then Advanced Options, then Windows Startup Settings, then Restart.

7. Press Restart. Once the PC restarts select the option Disable Driver Signature Enforcement.

Press number 7 on your keyboard.

8. When Windows finishing the boot procedure you'll be able to install the drivers for your USB

input.

[FONT=Calibri,Bold][FONT=Calibri,Bold]Follow the next procedure for proper installation of the Windows 8 driver.
[/FONT]
[/FONT]
[FONT=Calibri,Bold][FONT=Calibri,Bold][/FONT][/FONT]
 
Topp Bunn