Problematisk rom?

R

Runesande

Gjest
Denne tråden er en avsplitting i fra tråden "Har dere landa?" Mbare - moderator

Jeg lurer litt på om jeg befinner meg på taxebanen med litt for stor fart og flaps i takeoff posisjon. Jeg var helt sikker på at jeg ikke bare hadde landet, men var skikkelig forankret i moder jord - leeeenge.

Saken er - jeg har et forholdsvis lite lytterom ca 13kvm. En audiofil (noe jeg ikke er), mener at mine Avalon Evolution HT er for store for rommet mitt???? :'( Han mener at jeg må gå over til fuglekasser på stativ (unnskyld til alle som måtte ha det). Men jeg har ikke lyst på fuglekasser - jeg liker bunndrag i bassen. Dessuten er jeg kjempefornøyd med de jeg har.

Kjellerrom - leca og betong. Bygget frittstående vegger i treverk, isolert. Flytende gulv - plast, 5cm hard Rockwol, limte gulvspon ligger løst på isolasjonen. Har ikke gjort noe angående romakustikk. Bassen kan være litt udefinert på vinyl.

Hva mener dere?

Rune

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Har dere landa?

13 kvm høres veldig lite ut nesten uansett høyttaler spør du meg.

R

Runesande

Gjest
Har dere landa?

Anonym skrev:
Det er jo mange som ikke har større rom enn dette. Og "FREEKEN" i Bergen (get it?), mente at rommet er helt OK størrelsesmessig.

Rune

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Har dere landa?

Runesande skrev:
Anonym skrev:
Det er jo mange som ikke har større rom enn dette. Og "FREEKEN" i Bergen (get it?), mente at rommet er helt OK størrelsesmessig.

Rune
Bare en kommentar til dette med lite rom:
Problemet med et lite rom er at uansett hvordan du plasserer høyttalerne så vil en vegg ikke være langt unna.... :p
Man vil derfor få to problem:
1: Reflektert lyd kontra direktelyd: Den delen av lyden som blir reflektert fra vegg(ene) vil ikke få særlig lenger vei enn lyden som går direkte fra høyttaler til lytter og grunnet den korte tidsforsinkelsen reflektert lyd får (under en halv bølgelengde) oppfattes dette for våre ører som støy. I bassen kan dette føre til rumlebass, men værre er det at det også kan påvirke mellomtonen, noe som ødelegger romfølelsen/tredimensjonaliteten i lydbildet.
2: Stående bølger: Det er vanskelig å unngå problem med stående bølger (kan sammenligens med interferens), eller sagt på en annen måte: svært ujevn bass.

For å få best mulig lyd er da eneste løsning å velge høyttalere som egner seg for nærfeltslytting, dra de så langt ut på gulvet som mulig og dermed bli sittende nær høyttalerne. Jeg ser for meg en modell der man sitter med hodet helt inntil bakvegg (dermed vil refleksjonene fra denne veggen bli annulert) med høytalerne midt ute på gulvet. Med høyttalerne så nær blir små og gode stativhøyttalere (f.eks Dynaudio Confidence 1) eneste løsning. Ihvertfall om man tenker på lyd med high end ambisjoner. Velger man isteden store gulvstående høyttalere bør man senke ambisjonene og ikke bruke for mye penger på elektronikk. Det er i tilfelle helt unødvendig.

R

Runesande

Gjest
Har dere landa?

Tusen takk for svar Finn M
Jeg benytter nærfelt lytting omtrent som du beskriver. HT har 2 x 5,5 toms basselement i hver kasse. Æ'kke langt fra fuglekasser det da.
Er det noen lenker til emner om reflektert lyd, stående bølger og tiltak for å løse dette?

Rune

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Har dere landa?

Runesande skrev:
Tusen takk for svar Finn M
Jeg benytter nærfelt lytting omtrent som du beskriver. HT har 2 x 5,5 toms basselement i hver kasse. Æ'kke langt fra fuglekasser det da.
Er det noen lenker til emner om reflektert lyd, stående bølger og tiltak for å løse dette?

Rune
Jeg hadde en gang et par Avalon Eclipse høyttalere. Der fulgte det med en skinninbundet bok på 65 sider ang dette med høyttalerkonstruksjoner, akustikk og høyttalerplassering. :eek: :eek: :eek:
Dette var meget interessant lesning. Det er helt tydelig at Avalon kan sine ting, ihvertfall teoretisk. Hvis du fikk den med dine høyttalere så anbefales den på det sterkeste.
Cluet er å velge en høyttaler- og lytteposisjon som er slik at den reflekterte lyden får lengst mulig vei i forhold til lyden som går direkte fra høyttaler til lytter, helst mer enn en halv bølgelengde. Det viktige er å unngå problem i mellomtonen. I bassen fører jo refleksjonene bare til litt mer nivå i bassen, noe som ikke trenger å være en ulempe. Hvis man vil holde påvirkningen under 100Hz vil en halv bølgelengde tilsvare minst 1,65 meters høyttaleravstand til nærmeste vegg. 165Hz tilsvarer 1 meter. Dette er teorien og så får man prøve seg fram. Om man vil så ta fram speil og tau og mål avstander! :D

Og husk at lyden blir reflektert fra alle flater, dvs vegger, gulv og tak. Velg en posisjon på høyttaler der avstand til de enkelte flatene er mest mulig forskjellig. Skrekkscenarioet er et kvadratisk rom med avstand til sidevegg, bakvegg og tak er identisk. Da kan man garantere bassproblemer!

mvh
Finn M

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Har dere landa?

Hvis det er et rent hifi rom ville jeg satt en stabel med akustikkplater i hjørnene for å dempe bassen.

Selv bruker jeg pc-basert romkorreksjon og det fungerer utmerket.

R

Runesande

Gjest
Har dere landa?

Jeg takker for svar Finn M.
Når jeg har avsluttet et eksisterende prosjekt skal tilegne meg 100% på å se på lytterommet. Bare ett spørsmål til - finnes det ikke en tabell slik at man kan regne ut frekvensen på de stående bølgende. Jeg skal tegne rommet i AutoCad med plasseringer og kommer tilbake i en mer egnet tråd. :)

Rune

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
Runesande skrev:
Jeg takker for svar Finn M.
Når jeg har avsluttet et eksisterende prosjekt skal tilegne meg 100% på å se på lytterommet. Bare ett spørsmål til - finnes det ikke en tabell slik at man kan regne ut frekvensen på de stående bølgende. Jeg skal tegne rommet i AutoCad med plasseringer og kommer tilbake i en mer egnet tråd. :)

Rune
Kan ikke huske å ha sett en slik tabell, men det som er viktig er at man unngår at alle avstander til refleksjonsflater er like, men også forhold av typen 1:2:4 osv. Dette fordi man får også en topp også ved den doble frekvensen osv. Dette kan RoDa mye om men jeg tror å huske at et forhold i rekka 1:1,5:3 osv mellom bakvegg, sidevegg og tak er ideelt. Rekkefølgen er selvsagt likegyldig. :)

Finn M

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Runesande skrev:
En audiofil (noe jeg ikke er)..........

Rune
Revolver Replay platespiller /Dynavector RIIA /Dynavector DV20XL
Edge GCD CD spiller
Jolida JD502BCR med NOS Amperex Bugle boy rør 1959/1963
Avalon Evolution HT
LessLoss power cables
Crystal cable signal kabler

Kom deg ut av skapet mann!

R

Runesande

Gjest
Jeg - en ikke audiofil - er vel som siste innlegg sier "en skap audiofil" som er i ferd med å snuble ut av skapet med hodet først. Auuu! 8)

Jeg innser med tungt hjerte hva jeg må gjøre med romproblematikken. Når jeg har fått tørket tårene og sluttet å hikste, så kommer vel konklusjonen på hva jeg må gjøre fram på bruktbørsen. :'(
Det er vel bare å begynne å mate fuglene. ;)

Rune

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.347
Torget vurderinger
1
For «nakne» rektangulære («rettvinklede») rom med harde og stive flater i vegger gulv og tak, så er det godt samsvar mellom matematikken og realitetene i romresonanser. Med myke/ettergivelige flater, evt «rare» vinkler og evt «tung» innredning blir det noe mer komplisert og matematikken stemmer kke alltid like godt med virkeligheten. Mellom paralelle flater kan du starte med en halv bølgelingde = avstanden mellom flatene, så har du grunnfrekvensen for resonansen mellom flatene, og «nye» resonansfrekvenser for hver heltalls multiplikasjon. Formelen er lydhastigehten/bølgelengde=frekvens. De viktigste utfordringene er ofte resonansene opp til ca 200-300 Hz. Regn på resonansfrekvenser for hver av rommets akser. Dersom noen av frekvensene er nær «sammenfallende» kan det tyde på utfordringer og disse bør undersøkes nærmere. Det er også mer kompliserte resonansstrukturer i rommet, men dett er det kanskje greiest å lese seg opp til selv, les f.eks. Floyd Toole - Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms og/eller ]F. Alton Everest & Ken Pohlmann - Master Handbook of Acoustics .

mvh
KJ

R

Runesande

Gjest
Takk for svar KJ -også per PM.
Under følger det en tegning av lytterommet.
Selve rommet - Kjellerrom - leca og betong. Bygget frittstående vegger i treverk, isolert og kledd med furupanel. Flytende gulv - plast, 5cm hard Rockwool, limte gulvspon ligger løst på isolasjonen, belegg. Taket er granpanel.

Foran vinduet og bak stolen er det gardiner fra gulv til tak. Bak stolen er det en brannmur.
Sorte rammer hvit = innredning som bord, minibar, hyllereol osv.
Grønn = gulvteppe
RØD = dimensjon
Blå = høyttaler og racket som er et Spider i helstøpt aluminium på spikes.

Da er jo spørsmålet til folket - kan jeg gjøre noe med det jeg har? Eller må jeg begynne å mate fuglene?

Rune

EDIT: Det er egen sikringskurs til rommet.

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.347
Torget vurderinger
1
Runesande skrev:
Takk for svar KJ -også per PM.
Under følger det en tegning av lytterommet.
Selve rommet - Kjellerrom - leca og betong. Bygget frittstående vegger i treverk, isolert og kledd med furupanel. Flytende gulv - plast, 5cm hard Rockwool, limte gulvspon ligger løst på isolasjonen, belegg. Taket er granpanel.

Foran vinduet og bak stolen er det gardiner fra gulv til tak. Bak stolen er det en brannmur.
Sorte rammer hvit = innredning som bord, minibar, hyllereol osv.
Grønn = gulvteppe
RØD = dimensjon
Blå = høyttaler og racket som er et Spider i helstøpt aluminium på spikes.

Da er jo spørsmålet til folket - kan jeg gjøre noe med det jeg har? Eller må jeg begynne å mate fuglene?

Rune

EDIT: Det er egen sikringskurs til rommet.
Ut i fra målene har du en resonans sideveis med grunnfrekvens omkring 58,5 Hz og i lengste lengde på omkring 45,5 Hz. Dersom du har en takhøyde på f.eks. 2,3 m er resonansen her omkring 75 Hz. Denne fordelingen av resonansfrekvenser kan se ut til å være ganske fordelaktig (lite sammenfall). Lengderetningen er asymmetrisk (hvor mye?) så det vil bryte opp (uttvære) resonansen litt. Hvordan vegger og gulv påvirker dette er litt vanskelig å si noe bastant om, men frittstående vegger kan muligens dempe de negative virkningene av bassresonansene, ditto med vinduet.

I min bok så er ikke Avalon Evolution NP 2.0 (det er gulvmodellen du har?) ikke en særlig stor HT, og ikke veldig langt unna fuglekasse ... Dersom du egentlig er fornøyd med lyden så ser jeg ikke noen grunn til å bytte HT (med mindre du absolutt har lyst til å bytte HT). Da er det mer et spørsmål om å prøve ut om samspillet mellom lytterom, HT-plassering og lytteposisjon kan forbedres. På veggen bak til venstre kan du f.eks. eksperimentere med litt demping eller diffraksjon i ørehøyde, evt fylle ut hullet på høyresiden med noe (f.eks. ei bokhylle). Har du prøvd med en lytteposisjon litt nærmere HT? Vinkling av HT?

mvh
KJ

R

Runesande

Gjest
Hei KJ!
Takhøyden glemte jeg. Den er 228cm. Ja jeg har forsøkt ikke å flytte lytteposisjon nærmere, men HT nærmere. Asymmetrien er ca 45cm i lengderetningen. Årsaken til et hull på høyresiden er at det står en panelovn på veggen der.

Jeg har forsøkt å vinkle HT - uansett vinkel fungerer det bedre om de står vinkelrett.

Det som jeg sliter med er å få den den delen av lydbildet som skal være i senter helt sentrert. Det har en tendens til å havne litt til venstre. Jeg merker også forskjell på kald og varm forsterker akkurat på dette med sentrering. Noen ganger får jeg noen udefinerbare (må vel kalle det resonanser) rett til venstre for lytteposisjon. Altså bak vinylreolen sett fra HT.

Jeg er ikke fremmed for å hive ut bordet med et Aass øltappetårn som står bak HT til venstre sett fra lyttepos. Bak høyre HT står det en kjølt minibar, den kan også ofres for en bedre akustikk.

Jeg er generelt veldig fonøyd med lyden på Avalon NP 2.0, ja. Det eneste er at de i alle fall i mitt rom er ekstremt vanskelig å plassere. Slik som de står nå er det nok å flytte stolen 5cm i en eller annen retning så endrer balansen seg. Lyden fungerer kun i sweetspot. Det gjør ingenting fordi dette er et personlig lytterom, kun for meg - egoistisk nok. :)

Rune

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.034
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Dette er arket jeg laget i en ledig stund:
http://www.home.no/ridanielsen/Filer/Speakerplacement.xls

Pleier å starte med 1/3 av rommets lengde fra bakvegg og 1/5 av rommets bredde fra sidevegg.
Dette har de ganger jeg har prøvd ut det gitt et godt resultat/utgangspunkt som det går an å justere seg inn fra.

Høyttalerne dine bør ikke gi bassproblemer i større grad enn et par potente stativhøyttalere, så et bytte tror jeg ikke er prekært.
(En lytt på f.eks Dynaudio Focus 140 kunne vært litt overraskende, tenker jeg ;) )

Mvh
Rolf

R

Runesande

Gjest
Hei Rolf!
Om jeg ikke tar feil så DIY'et du demperne bak HT?
Jeg har funnet løsningen, but nothing's for free - koner ække dumme. Vår datter har flyttet ut og hennes rom er vel 20-23kvm. Jeg får jeg lov av min kone å overta rommet og "konvertere" det til lytterom. Men det koster - DIY fra konas ordrebok - pusse opp ditt og datt - nye gardiner osv........ ;D

Dum som jeg er så plasker jeg selvfølgelig ut i det med begge ben, uten tanke for konsekvensene. 8)

Jeg kan beholde mine kjære Avalon HT. Det finnes uten tvil ekstremt mye som er bedre enn mitt HIFI utstyr, but I don't care. Det jeg har er mitt og jeg er kjempefornøyd med det jeg har. LANDET - dermed er jeg tilbake til den den opprinnelige tråden. Dæven jeg er litt flink da! ;D ;D

Rune

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.034
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Jeg DIYet ja. De står stablet rundt her et sted, har ikke kommet inn i stua etter oppussingen.... ::)

Smart kjærring og bra løsning!!
Dette blir saker :)

R

R

Runesande

Gjest
Kona har sitt eget low fi og grom TV'n, tatt stua til odel og eie - om jeg ønsker å se på TV så blir det på en 17 tommer med obskurt navn.

Rune

EDIT: Ymir jeg skal studere den kalkulatoren - akustikktiltak må jo til i det andre rommet også.

Vedlegg

Topp Bunn